Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bigspender

bigspender

27-10-2008 om 10:10

Help!.. ik kan niet met geld omgaan

Hallo,

Ik zit nu inmiddels toch met een probleem. Ik kan blijkbaar niet met geld omgaan...ik geef te veel te makkelijk uit.

Ik heb altijd goed verdiend en hoefde nooit te sparen. Wat ik leuk vond kocht ik en het ging altijd goed.

Nu werk ik al een paar jaren niet meer maar heb/had een aardig spaarpotje achter de hand. Dat raakt steeds meer op omdat ik gewoon te veel geld uitgeef. Er lijkt echt een gat in mijn hand te zitten.

We hebben 2 kinderen en mijn man heeft een goed salaris, maar het geld blijkt steeds op. We gaan nauwelijks op vakantie.

Ik koop vaak en veel te makkelijk dingen via internet, met name kleding. Ik ben de laatste jaren steeds wat aangekomen, waardoor de kleding van het voorjaar niet meer past. Dus koop ik maar weer iets nieuws, ipv dat ik wat ga afvallen. Ik val op duure kleding en schoenen, pas ook niet makkelijk in alles, dus als iets een keer goed staat, dan koop ik het gewoon, omdat ik blij ben dat ik iets heb. Schoenen ook, ik heb lastige voeten en pas niet goed in alle schoenen. Dan heb ik weer een paar dat niet lekker zit, dus dan ga ik weer voor het volgende...

Voor de kinderen koop ik meestal bij H&M en C&A en meestal een jas per jaar van een duurder merk zoals Esprit of mexx. Op cadeautjes besparen vind ik ook lastig.

Boodschappen gaan ook heel hard, ik kan niet plannen, ga zeker 4 keer per week boodschappen doen. Ook al ga ik voor een aantal dingen naar de Aldi/Lidl gaan er bij Super op een vrijdag makkelijk 80 Euro erdoorheen.

Ik heb helemaal geen overzicht wat huishouden betreeft, dus dan maar een huishoudsboekje voeren? Ik weet ook niet wat ik als budget zou moeten nemen.

Wie heeft tips hoe ik overzicht ga krijgen en niet mijn laatste spaarcenten erdoorheen jaag voor het dagelijkse leven...????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alles opschrijven

Dat is de eerste stap: schrijf op hoeveel geld je waar aan uitgeeft, tot op de laatste cent. Dan heb je inzicht in waar het echt blijft. Dan kun je daarna besluiten waar je moet/wilt snoeien.

Helen

Helen

27-10-2008 om 12:19

Dubbeltje..

Het feit dat je deze vraag stelt, laat al zien dat je baalt en de situatie wil veranderen.. Wat mij dan altijd goed helpt is bij wijze van spreke de dubbeltjes 2x om te draaien, heel bewust. Dus stilstaan bij wat je koopt en waarom. Opschrijven lijkt me inderdaad ook slim, vooral als je geen zicht hebt waar het blijft.

Maar goed, je schrijft al een aantal dingen waar het aan op gaat.. Wat mij ook helpt is de sport er van in te zien om goedkoop te boodschappen, met jezelf af te spreken gewoon geen kleding te kopen, als je twijfelt tussen twee dingen (in bv restaurant) standaard het goedkoopste nemen. De koffie met likeur niet in het restaurant maar lekker thuis nemen.

O ja en wat dat lijnen aangaat. Vaak is twee kilo al meteen een maat minder. Ik weet niet hoeveel je bent aangekomen maar het scheelt wel als je weer je oude kleren aankan en geen nieuwe hoeft te kopen..

Succes!

amk

amk

27-10-2008 om 12:51

Wensenlijstje

ik heb in mijn tas een boekje.
Bij alles wat ik wil kopen schrijf ik het eerst op. En kijk een week later of ik het nog steeds wil kopen en of ik het echt nodig heb, en of ik het geld kan missen. Meestal niet dus.

Ga op een vaste avond met je receptenboek zitten en stel een weekmenu op. Maak aan de hand daarvan een lijstje en loop de kasten na wat je nog hebt. Dan komen er dingen bij en gaan er dingen van het lijstje.
Vervolgens koop je alleen wat op dat lijstje staat.
Thuis schrijf je idd op wat je precies hebt uitgegeven.
Elke dag. Je zult merken dat je minder uit gaat geven wat de rest ook al zegt.

Hetzelfde doe je voor kleding. Hoeveel hebben je kinderen en de volwassenen echt nodig. x onderbroeken, x hemden, x paar sokken etc. Wanneer er iets kapot gaat / te klein wordt en het niveau wordt dan minder als het lijstje vervang je het, anders niet.

groet,
angela

Vera*

Vera*

27-10-2008 om 12:59

Als je toch moet betalen

Als je ALLES contant betaalt, zie je veel eerder dat het geld ook onder je handen vandaan vliegt en 'zie' je letterlijk hoe kort/lang je met een bepaald bedrag doet.

Contant

het is niet dat we hier moeten bezuinigen. maar het begon me te vaak te gebeurend dat mijn rekening leeg was (ik heb er nog 1 maar die is niet bedoeld voor de dagelijkse dingen) zonder dat ik idee had wáár het aan uit gegeven was. en dat irriteerde me. een tijdje terug heb ik een nieuw systeem 'ingevoerd'. bedragen groter dan 50 euro maak ik over (b.v. kleedgeld voor dochter) óf ik pin ze in de winkel (nieuwe winterjas jongste b.v.). álle boodschappen en extraatjes(verjaardagsbezoek b.v.) betaal ik van mijn 'huishoudgeld' een vast bedrag. ruim voor de boodschappen alleen, net genoeg voor extraatjes (dagje wandelen b.v. ergens wat drinken enzo). en daar houd ik me aan. ik ga ong. 1 keer week naar de aldi/lidl. en erna naar de A.H.. bij de a.h. koop ik dingen die ik bij de aldi niet vindt of niet lekker vindt (pizza b.v. of soeppakket). ik koop de week rond, de 'hoofdzaken' dus niet precies het hele menu, wel ong. wat we nodig zullen hebben, iets als:
3 dagen vlees, 1 dag vis, ik dag pizza, 1 dag pasta, 1 dag chinees. erbij de andere hoofdzaken, suiker, koffie, melk, aardappels, rijst, pasta, tomatensaus, pakjes drinken, boter, koekjes,fruit gewoon het hele riedeltje wat je altijd elke week ongeveer 'gebruikt'. soms koop ik voor de eerste dagen wat groente en 1 brood. maar dat staat nog niet 'vast'. ik koop b.v. bruine bonen in blik. misschien dat we die morgen eten (met het vlees) of overmorgen (met de vis?) of doe ik ze door de pasta? pas morgen bekijk ik of ik daar 'zin' en tijd voor heb. misschien haal ik wel sla en eten we dat. tussendoor kom ik nog wel eens bij de super, haal daar brood (altijd) soms dus wat groente en soms wat 'aanvullingen' (b.v. verse kruiden) maar dat is het wel. zie ik dat mijn 'budget' voor die week opraakt dan wordt ik ook creatiever en zuiniger. vanzelf. omdat ik vindt dat ik al wel 'veel' heb opgemaakt. en gewoon graag wat 'achter de hand houd' dus kom ik krap te zitten dan eten we vanzelf toch die bonen omdat ik die deze week al betaald had. wat over is van 't geld bezuinig ik de volgende week op 't budget. elke week is dus het budget even hoog. wat aan het eind van de maand over is, is dus de echte 'winst'. nu geen verassingen meer. grote uitgaven weet ik altijd! en het budget is zo dat het goed 'verdeeld' is. de 'winst' aan het eind van de maand laat ik meestal staan en dat is dan een 'meevallertje voor de volgende maand', handig als het b.v. vakantie is (kun je een dagje weg) of om voor jezelf kleding te kopen of om een grotere aanschaf te doen voor thuis (nieuwe diepvries, een wii).
kleding kopen voor mezelf doe ik nooit als ik niet zeker weet dat er genoeg budget is voor die maand. dat doe ik dus pas achteraf. voelt ook veel prettiger.
misschien kun je iets met deze tactiek?
700 euro, kan je b.v. opdelen in 120 euro huishoudbudget. dan zit je aan 480 euro huishoudgeld(ongeveer). (moet kunnen volgens mij) reken voor beide kinderen 60 euro p.p. kledinggeld (moet ook kunnen) dan heb je nog 100 euro 'over' voor dure maanden b.v.
alles wat je bespaart op je huishoudbudget is 'winst' dus mag je volgende maand extra uitgeven aan kleding voor jezelf, extraatjes voor de kinderen.
doe je best!
groeten albana

Petr@

Petr@

27-10-2008 om 15:01

Hoe ik het doe

Ook hier een goed inkomen, maar nooit uítkomen tot het einde van de maand. Dus ik heb nu een overzicht gemaakt voor 2009 met daarin pér maand wat er inkomt en wat er uit gaat. En ook voor de laatste 3 maanden van 2008.
Verder had ik al spaarrekeningen: 1 algemene en 1 waar ik de kinderbijslag op stort, maar ik heb er nog twee geopend: 1 waar ik op spaar voor de garagerekeningen en 1 voor kleding voor mijn man en mij (want dat schiet er bij ons altijd bij in).
Per dag check ik m'n saldo en als er mutaties zijn verwerk ik die meteen in m'n maandoverzicht. Ik weet dus elke dag wat ik aan het einde van de maand over zou kunnen houden.
Ik pin wekelijks 175 euro en doe op maandag de weekboodschappen en op vrijdag de weekendboodschappen. En ik houd al die uitgaven bij in een schrift.

Door al deze dingen heb ik eindelijk weer het gevoel de controle over m'n financiën te hebben, en dat voelt bijzonder goed!
Suc6!
Petr@

amk

amk

27-10-2008 om 16:07

Sparen = vaste uitgave

sparen moet een vaste uitgave zijn aan het begin van de maand. Niet proberen wat over te houden om te sparen, dat lukt meestal toch niet. Proberen over te houden om extra te sparen dat is sport.

groet,
Angela

Nog iets

als je nu eens i.p.v. kopen, gaat verkopen op internet? b.v. die kleren van vorig jaar die je niet meer passen? en die schoenen die niet lekker zitten?........vult je spraarpotje mooi aan.
groeten albana

amk

amk

27-10-2008 om 17:12

Nibud (cameron)

hij kan ook van Oprah zijn, maar het Nibud adviseert het ook en die hebben ook die 10% regel. Van je netto inkomen dan wel.
Als je dan toch gelijk bij hun op de site bent kun je ook berekenen wat je buffer zou moeten zijn om onverwachte dingen op te vangen.

groet,
Angela

Hier

Ik kan ook totaal niet met geld omgaan maar mijn man gelukkig wel. Hij doet de administratie, regelt de financien en ik krijg gewoon iedere week huishoudgeld. Wel aangepast aan de hoeveelheid boodschappen die we nodig hebben en dingen die ik moet doen die week maar wel binnen de perken. Klinkt natuurlijk heel afhankelijk en zielig enzo (kom maar met de reacties) maar het voorkomt wel dat ons geld opgaat aan onzinnige dingen of zelfs dat er schulden onstaan. Die had ik namelijk wel voor wij een relatie kregen.
Ik zeg niet dat het bij jullie ook zo hoeft te zijn, maar wie weet kan het een tip zijn.

Kinderachtige houding

je lijkt wel een verwend kind wat alles meteen moet hebben en nergens echt moeite voor wil doen. Die mentaliteit kost je geld.

Op cadeautjes besparen vind je lastig zeg je. HUH ? ooit van de uitverkoop gehoord en dingen van te voren in slaan ? Een kadootje is een aardigheidje mi. Ik ben niet het type wat honderden euro's uitgeeft aan sinterklaas bijvoorbeeld.

Verder zou ik als ik jou was eens wat dagen door die kasten heen struinen, alles wat je niet meer past fotograferen en op marktplaats zetten. Alles wat je niet kwijt raakt weggeven aan een goed doel. Je zal zien dat je omkomt in de spullen, over geconsumeerd.

Pin eens op maandag E 200 en kijk een hoe lang je daar mee doet, dus je pinpas laat je thuis. Als je geld overhoudt van het boodschappen doen kan je pas kleding kopen.

Als je iets wil kopen vraag jezelf dan af of je het wel echt nodig hebt. Verder helpt het bij mij als ik mij ook afvraag waar ik het laat.

4 keer per week boodschappen doen ? Dat is 4 keer in 6 dagen !

Misschien ben je wel verveelt, zo kom je op mij over.

Maylise

Maylise

28-10-2008 om 13:11

Esmee

Het is niet zo zeer dat ik jouw opstelling ongemancipeerd vind maar wel erg gemakszuchtig. Het lijkt alsof je het feit dat je niet met geld om kunt gaan beschouwd als een feit waar je niks aan kan veranderen en dus geef je man die verantwoordelijkheid maar. Heel gemakszuchtig dus in feite. En niet zonder gevaren gezien niemand in de toekomst kan kijken en de kans toch daar is dat je het op een dag weer zelf zal moeten doen. Dus ook nog eens vrij dom.

Het is dan ook niet de oplossing waar ik voor zou kiezen. Het lijkt me een stuk zinnig om jezelf wel in de financiele administratie te verdiepen en actief te gaan proberen om je houding hier in te veranderen. Dat is een stuk nuttiger dan het iemand anders maar te laten regelen. En mocht je er ooit in de toekomst weer alleen voor komen te staan zal je in elk geval een probleem minder hebben als je wel met geld om kan gaan. Met geld om kunnen gaan is geen magie. Het is iets wat je kan leren, met wat wilskrachtig, basis reken vaardigheden en een dosis goed verstand kom je ver. Maar het is altijd verstandiger om de oplossing binnen in jezelf te zoeken dan buiten jezelf zoals in dit geval bij je man.

Maylise

Maylise

Maylise

28-10-2008 om 13:14

Goed = gezond

Goed verstand is zo ver ik weet geen bestaande uitdrukking dus ik bedoelde eigenlijk gezond verstand.
Een cursus Nederlands zou misschien in mijn geval niet overbodig zijn...

Mamasan

Mamasan

28-10-2008 om 16:16

Oplossing

Ga werken! Dan heb je a) meer geld te besteden en b) geen tijd om het uit te geven aan onzinnigheden en c) wordt je gedwongen om planmatiger boodschappen te doen. Ik doe een keer in de week de meeste boodschappen (do of vrijdag) en een keer ga ik voor wat verse dingen (di). Je moet dan wel van tevoren bedenken wat je die week wilt eten (is een rotklus), maar het bespaart tijd en geld. Sparen moet je doen aan het begin van de maand, en daar niet meer aan te komen voor 'allerlei' (dus alleen in noodgevallen).

bigspender

bigspender

28-10-2008 om 20:35

Nou ja...

wat een tips allemaal! Heel erg bedankt. Er zit zeker wat bij wat ik ga doen:

Opschrijven lijkt echt het beste... dan zie ik zwart op wit waar het blijft. Ook weet ik dan, wat ik echt aan boodschappen uitgeef. Ik ga dan wel vaak, maar koop niet elke keer zo veel, soms alleen maar wat fruit of brood of iets anders wat op is. Maar ik moet zeker beter plannen, want vaak zit aan het einde van de week iets in de koelkast wat ik weg moet gooien omdat het niet meer goed is.

Contant betalen lijkt ook een goed plan.

Opmerkingen zoals "kinderachtig" kan ik minder waarderen... ik geef toch al toe dat ik het niet goed doe, dus dat is niet erg motiverend en vind ik ook wel jammer. Ik ben niet verveeld en werken doe ik ook, maar door gezondheidsproblemen bij onze jongste kan en wil ik op het moment niet (regelmatig) gaan werken en dat vindt een betalende baas niet zo fijn. Vrijwilligerswerk doe ik wel, maar dat levert dus niets op.

Verkopen op internet doe ik ook al, maar het lijkt idd handig om even de klerenkast door te gaan, dat geeft overzicht. En misschien is de verleiding dan minder groot om wat te kopen.

Bedankt allemaal!

Bigspender

sorry als het wat cru over kwam. Ik ben zelf ook bezig met dat gat in de hand, het is echt een verwende gewoonte die we moeten afleren. Die uitgaven tussendoor en ons huis slokt geld op (wonen sinds 7 maanden in een oud huis waar nog heel veel aan gedaan moet worden) even naar een museum en daarna een taartje in de stad, even langs de Gamma, een nieuwe cd, nog een pot verf, planten voor de tuin... Honderden euro's ELKE maand knallen we erdoor heen aan die uitgaven tussendoor.

Vandaar, ik vind het van mijzelf ook kinderachtig, zo roekeloos, als we wat zuiniger gaan leven dan kunnen we makkelijk sparen.

Amarins

Amarins

29-10-2008 om 18:15

Herkenning

Ook hier moeten we bewuster met ons geld omgaan (opstart eigen zaak). Aanvankelijk vond ik dat lastig, want ook bij mij veel van die uitgaven zoals Manda ze opsomt. En je vind ook nog dat je het echt verdiend hebt, het is wel een soort prinsessengedrag (en ook prinsen kunnen er flink last van hebben . En nu dus veel en veel minder, en ik vind het dus heerlijk en rustig om niet meer geregeerd te worden door een wereld van "must haves". Dat was een eye-opener voor mij!

Vrek

Deze levenswijze zou mij snel gaan vervelen. Voor mij is het juist een sport om te consuminderen. Voor mijn portemonnee en een betere wereld zeg maar.Ik ben ook veel minder vlees en vis gaan eten, nu nog 3x week ipv 5.Dat is beter voor het milieu( en voor mijn portemonnee).Zo draag ik iets bij aan een betere wereld en dat geeft meer voldoening dan maar geld uit te blijven geven.

Ik doe maar 1x wk boodschappen bij de super (2 verschillende maar wel aansluitend) en dan nog wat groente en fruit op de markt.Op zolder heb ik een kleine vriezer. Behalve dat het me tijd scheelt ( ik werk 4 dagen pw) scheelt het me ook geld want ik doe veel minder inpulsaankopen.

Ik spaar een vast bedrag en mag nauwelijks rood staan ( heb ik expres zo geregeld)

Ik maak de meeste kleding voor mijzelf en jongste zoon zelf. Voor hem koop ik ook veel tweedehands in een goede winkel.Pas zag ik een gebreide jurk voor 119 euro. Een week later had ik hem nagemaakt voor 15 euro )) Dat geeft veel meer voldoening,als mensen zeggen dat ik er hip bij loop grijns ik trots: "zelf gemaakt ")

Wij denken eerst goed na of we iets kopen omdat het nodig is of omdat wij ons vervelen en behoefte hebben aan een impulsaankoop. Je bewust zijn hiervan helpt.Voor ons is het een sport om te consuminderen.

Ik wil mijn kinderen meegeven dat geluk niet zit in bergen mooie kleding of speelgoed.Een paar goed te combineren stukken zijn genoeg. Je moet het allemaal ook maar opbergen/wassen wat veel tijd en ruimte kost. Ik heb liever meer vrije tijd dan geniet ik meer van het leven.Veel mensen kopen maar aan om een leegte op te vullen en dat helpt maar korte tijd, dan moet er weer iets gekocht worden.Probeer andere manieren te bedenken om je leven invulling te geven.

Van weggeven wordt hje doorgaans vrolijker dan van iets voor jezelf koen.Veel mensen hebben genoeg,maar beseffen dat niet.

Kijk ook eens op http://www.zuinigst.nl voor meer inspiratie

Damajo

Oh ja

niet meer rood kunnen staan is heel prettig. Wij hebben jarenlang uit gemakszucht op alle rekeningen kredieten gehad, dan konden we rood staan en dat deden we dus ook regelmatig.

1 jaar zijn we niet op vakantie geweest (3 dagen veluwe) en vorig jaar zaten we goedkoop 1 weekje in het huis van vrienden in Parijs. Met die en nog wat andere besparingen (veel verkocht toen op marktplaats) hebben we die rekeningen 1 voor 1 uit de rood stand gehaald. Dat scheelde ons honderden euro's rente per jaar, ben blij dat ons dat gelukt is.

En nu moeten we leren geld over te houden en te sparen zonder meteen die rekeningen te plunderen.

Claudia B

Claudia B

30-10-2008 om 13:50

Big spender

Jaren geleden moesten wij ook de broekriem stevig aantrekken en ons uitgave patroon drastisch veranderen.
Wat altijd maar kon kon gewoon niet meer.Er moest verandering komen. Maar ja hoe doe je dat.
Ik heb een schema gemaakt (ja sorry kom ik weer met mijn schema en daarin van het hele jaar bij elke maand neergezet wat er die maand betaald/afgeschreven moet worden, en dan de werkelijke bedragen (en niet alle bedragen delen door 12 en elke maand daarvoor een stukje reserveren) zodat ik precies kon zien wat er elke maand af zou gaan en betaald moet worden. Zo had ik overzicht (wat erg prettig is, ik gebruik het schema nog steeds trouwens en dat is al weer heel wat jaren) en weet ik hoe het staat en zo zag ik ook wat voor uitgaven ik eigenlijk elke maand had en ook elk jaar overal aan uitgaf.
Ik heb mezelf toen huishoudgeld gegeven, dat pinde ik 1x per maand gelijk als het loon werd gestort en ook storte ik een bedrag gelijk automatisch naar de spaarrekening (terugstorten kan altijd nog en ervaring leert dat als je wat over is gaat storten er eigenlijk aan het eind van de maand nooit wat over is!).
Ook heb ik alle rekeningen maandelijks af laten schrijven zo is het overzichtelijk. Uiteraard zijn er ook rekeningen die per half jaar of jaar betaald moeten worden maar alles wat per maand betaald kon worden heb ik per maand af laten schrijven, en ook automatisch want dan kan ik een acceptgiro ook niet een maandje vooruit schuiven tja het moet toch betaald worden.
Ik moet zeggen het is heel fijn geweest om zo overzicht te hebben en weten waar je aan toe bent (en nu nog) en dat met een simpel schema want een ingenieuze uitvinding is het niet maar je moet het net bedenken.
mijn inkomsten staan erin en alle uitgaven en zo kun je gelijk zien waar je geld heen gaat.
Wil je het schema eens zien of uitproberen mail me dan gerust op marco-en-claudia apestaartje zonnet.nl

het feit dat je zelf al aan de bel trekt is al een enorm pluspunt!

Groetjes en veel succes,
Claudia

Maylise

Hm, had ik er misschien bij moeten zetten: mijn man betaalt de rekeningen en doet de administratie MAAR ik zit er wel bij hoor en weet wat er binnen komt, wat de vaste lasten en andere belangrijke uitgaven zijn en wat er dus overblijft hoor! Het is niet zo dat ik totaal niet weet hoe en wat. Maar omdat ik zelf nogal de neiging heb om (als ik een pinpas in mijn portemonnee zou hebben) nergens naar te kijken en gewoon uit te geven en dan vervolgens thuis tot de ontdekking te komen dat het eigenlijk 100 euro minder had moeten zijn heb ik liever geen pasje in mijn bezit. We hebben er wel 2 gehad bij onze rekening en ik kan hem zo pakken als ik dat zou willen. Mijn man zou daar ook niks van zeggen of zo, begrijp me niet verkeerd. Ik kies er zelf voor om het zo te doen, gewoon om dat ik mezelf ken en problemen wil voorkomen.
Dit komt misschien wat minder gemakzuchtig over? En anders maar niet, nogmaals, voor ons werkt het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.