Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juul

Juul

24-12-2016 om 17:44

Help: ineens extreem hoog gasverbruik

Vanmiddag bij de post overzicht van de nuon over mijn verbruik van de afgelopen 2 maanden. Ik ben me helemaal rot geschrokken omdat ik in de maanden oktober / november 1100 M3 zou hebben verbruikt. Terwijl mijn jaarverbruik normaal rond de 1500 m3 zit. Het werd nog erger toen ik naar de huidige meterstand keek. Vanaf 30 november tot nu zou ik 1250 m3 hebben verbruikt ! Paniek. Bij de nuon overal antwoordapparaten. Bij Liander kwam ik terecht in vreselijke kastje naar de muur gesprekken. Het kon in ieder geval zeker niet aan hun apparaat liggen. Ik moest van de medewerker daar de gaskraan dicht draaien en naar de meter kijken. Die bleef doorlopen. vervolgens was de reactie dat dat ook wel normaal was. He ??!! ik kon de meter wel laten ijken maar dat kost ongeveer 600,00! Vervolgens de mededeling dat in 99,9 % van de gevallen is er niks mis is met de meter en er zal wel ergens gas weglekken. Nou lekker dan. Ik ruik helemaal nergens gas. Ze willen dus ook niet komen kijken omdat nu ik geen gas ruik! Volgens Liander moest ik maar een installateur bellen. Heb ik gedaan. Die verwijst mij op basis van verhaal weer terug naar Liander. Moet aan de meter liggen. Liander zegt nu dat ik eerst de verwarmingsketel maar moet laten nakijken. In oktober heeft de ketel zijn onderhoudsbeurt gehad dus naar enig aandringen wilde de onderhoudsfirma volgende week wel even komen kijken.

Maar help, hebben jullie tips en adviezen? Waar kan dit aan liggen en wat kan ik het beste doen? Kan het aan de ketel liggen? kan er iets bij het onderhoud zijn gebeurd waardoor dat verbruik nu zo hoog is? Is het normaal dat de meter doorloopt als ik de gaskraan dichtdraai? ligt het niet aan de ketel moet ik dan de meter direct laten vervangen of moet ik voor ijken kiezen?

Wat doe ik met de gasrekening? Stel het probleem zit wel aan de ketel? Ik vraag me nu al af wat die monteur gaat verzinnen om daar onder uit te komen mocht er wel wat mis zijn met de ketel. Hoe gevaarlijk is dat eigenlijk, bedenk ik me ineens. Ligt het aan de meter moet ik dan bij Liander zijn of bij de Nuon?

horror dit, lekker voor de kerst en mijn vakantie. Daar gaat mijn ontspanning.....

Rustig aan of toch maar niet

Zo'n hoog verbruik en een snel doordraaiende meter, terwijl je de hoofdkraan hebt gedraaid...ik zou een storingsdienst bellen.

Als je de hoofdkraan dicht draait staat de meter stil. Dat is bij jou niet zo. Dat is een lekkage.

Zeker bij oudere huizen kan het gaslek overal zitten zonder dat je er erg in hebt. Van een lek in de installatie tot een lek in de binnenleiding.

Liander is verantwoordelijk voor de leidingen tot aan de meter, daarna is het voor de huiseigenaar.

rode krullenbol

rode krullenbol

24-12-2016 om 18:24

Mijn idee

Voor het verrichten van het onderhoud aan de ketel heeft de monteur waarschijnlijk de hoofdkraan dichtgedraaid. Toen de werkzaamheden aan de ketel erop zaten, wilde hij weer zo snel mogelijk naar een volgende klus. Normaal duurt het even voor het gas weer voldoende op druk is. De monteur kan echter een trucje hebben toegepast met de gasmeter om de ketel eerder in werking te kunnen stellen. Of dat zo is, kun je zien aan de verzegeling van de gasmeter. Is die verbroken of niet?

Dat de gasmeter blijft lopen, terwijl de hoofdkraan is afgesloten, wijst op een gaslek in de gasmeter. Volgens mij is (inderdaad) Liander verantwoordelijk voor het verhelpen van deze potentieel gevaarlijke situatie.

Succes ermee!

rode krullenbol

rode krullenbol

24-12-2016 om 18:33

Ter aanvulling

De verzegeling van de gasmeter bestaat uit een metalen draad met een loodje.

Onderhoudsfirma...

Die wil volgende week wel even kijken terwijl je gasverbruik in 2 mnd. 1100 m3 is?

Weet je zeker dat deze cijfers kloppen? Je hebt zelf de huidige stand gecontroleerd en het blijft hoog oplopen? Dat is een extreem hoog verbruik in 2-2,5 maanden.

Ik zou direct een loodgieter, storingsdienst of je onderhoudsmonteur weer bellen.

Wie zijn schuld het is of wie er voor de kosten opdraait is van latere zorg, het gaat nu om je veiligheid en van anderen.

De onderhoudsdienst heeft monteurs op afroep, ook met de feestdagen. Het kan ook 10 graden onder nul zijn en je ketel valt uit, dan komen ze ook.

Een gaslek ruik je niet altijd hoor.

Half a twin

Half a twin

24-12-2016 om 19:18

de politie?

Via 0900 8844
Goed uitleggn wat dingen situatie is. Op aanraden van Liander de gaskraan dicht gezet en dat de meter gewoon doorloopt. Dat je heeeeeeeeeel erg bang bent dat er gas lekt en dat je dat een onveilig idee vindt met de kerst en kaarsjes enzo. Dan komt de brandweer kijken of er een gaslek is. Zij hebben daar apparatuur voor. Als het inderdaad lekt is Liander er zo. Dat regelt de brandweer dan volgens mij.
Een par jaar terug hadden we op de school van mijn kinderen een gasachtige lucht dat nummer gebeld en in no time de branweer op het plein. Gelukkig geen gaslek. Vorige week een andere school hier in de wijk daar lekte echt gas. In no time was Liander er.

Juno

Juno

24-12-2016 om 19:22

Kan het zijn

Kan het zijn dat iemand aan het tuinieren is met behulp van jouw gas? Dat is eerlijk gezegd het eerste dat in mij opkomt bij extreem hoog gasgebruik.

Half a twin

Half a twin

24-12-2016 om 19:25

Dat moet dan na de meter afgetapt worden.

Lijkt mij sterk. dat de buurman door de muur in Juul haar meterkast heeft kunnen geraken.

Juul

Juul

24-12-2016 om 23:44

Update

Zo blij dat jullie op kerstavond toch even gereageerd hebben. Ik heb vanavond toch maar weer gebeld met liander. In drie weken tijd zou ik 1250 m3 gas hebben verbruikt. Waar bleef al dat gas? Ik vond het inmiddels echt eng. Er kwam alsnog een mannetje. Ik moest de ramen tot die tijd open doen...... gelukkig bleek er na uitgebreide meting geen lek te zijn. Mijn oh zo "slimme" meter waar het dus zeker niet aan kon liggen was op hol geslagen. Hij ligt er nu naast, maar zelfs afgekoppeld loopt ie gewoon door. Ik heb nu tijdelijk een nostalgische jaren 80 meter. Eerlijk gezegd mogen ze die gewoon laten hangen. Fijne kerstdagen !

Opgelucht

Ik maakte me n beetje zorgen. Fijn dat t veilig is en dat t dus echt aan de meter ligt. Hele fijne kerst.

Juno

Juno

24-12-2016 om 23:54

Poeh

Gelukkig maar! Fijne en vooral een veilige kerst, je kan met een gerust hart de kaarsjes aansteken!

O fijn!

Blij dat je weer gebeld hebt, ik maakte me ook zorgen.
Fijne kerst!

Half a twin

Half a twin

25-12-2016 om 08:38

heb er niet wakker van gelegen

Maar nu ik wakker was toch het eerste waar ik aan dacht. Fijne kerst en met een gerust hart een kaarsje aan.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-12-2016 om 09:16

van wie is de meter?

Van Liander, neem ik aan? Dan hoop ik dat ze met een heel goede oplossing komen voor de afgelopen maanden, zodat je straks niet met een enorme gasrekening zit.

Vogel

Vogel

25-12-2016 om 09:39

Tjessis

Wat een eng verhaal, gelukkig met goede afloop.
Hoop dat je met Liander tot een overeenkomst kunt komen voor de financiële afhandeling. Gaan ze een gemiddeld bedrag rekenen over de verkeerd gemeten maanden?
Ben blij dat ik die oh zo slimme meter geweigerd heb!

Ik zag je al op een gasbel zitten!

Maar die rekening moet natuurlijk wel grotendeels worden kwijtgescholden. Het zou wat moois zijn om een op hol geslagen meter te financieren! Bizar dat-ie zelfs afgekoppeld nog doorliep, maar dan was ook gelijk duidelijk waar het probleem zat.

Juul

Juul

25-12-2016 om 22:19

Zal nog wel een staartje krijgen

Gisteravond was ik eerst vooral opgelucht. Ik zat niet op een gasbel en het probleem was boven water. Later werd ik ondanks dat het kerstavond was ook wel boos. Wat was ik eigenlijk op een idiote wijze te woord gestaan de eerste keren 's middags. Voor hetzelfde geld lekte er wel gas. zo'n afwijkend hoog verbruik en het enige dat ze deden was afschuiven. Aan hun meter kon het zeker niet liggen. Zelfs 's avonds toen de monteur allang had geconstateerd dat de meter zelfs doorliep terwijl hij er al afgeschroefd was kwamen ze nog een keer met het verhaal dat ik dan maar een ijking moest aanvragen. Te idioot voor woorden. Hij ligt er nu dus naast en loopt overigens nog steeds gezellig door. Echt bizar.

Ik word na de feestdagen teruggebeld. Ze moeten eerst overleggen over een oplossing.....en die slimme meter moet er dus nog definitief afgekoppeld worden. Wat mij betreft laten ze dit prachtige retro exemplaar lekker hangen. Weet iemand hoe het zit? Ik zit echt niet te wachten op een nieuwe slimme meter. Ik wil een correctie op mijn verbruik. Ga dit uiteraard niet betalen. Gelet op de wijze waar er tot op heden vanuit liander met mij is gecommuniceerd (over de storingsmonteur overigens niets dan goeds) ga ik er van uit dat er nog wel een hoop gezeur van zal komen.

En gelijk heb je.

Kom op zeg, de meter loopt nog steeds door terwijl hij er naast ligt. Maak even een filmpje met je telefoon en wat foto's.
En ja, de desinteresse gisteren was te belachelijk voor woorden. Idd, het verbruik was absurd en dan nog zo makkelijk reageren. Schrijf ook alles op wat er nu qua beltijden en reacties nog vers in je hoofd zit.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-12-2016 om 14:05

registreer even goed hoeveel de meter nu per dag aan verbruik aangeeft, nu je zeker weet dat er niks doorheen stroomt. Dat zou je als indicatie voor de correctie kunnen gebruiken.

Mijn slimme gasmeter (Landis+Gyr G350) tolde ook lekker door met gesloten gaskraan.
De oorzaak bleek een netvoeding voor een extra apparaat in de meterkast, die ik onder de meter had gelegd. Ik heb kunnen bewijzen dat de gasmeter gevoelig is voor elektromagnetische stralen.  Houd dus voedingen voor bijv. Glasvezelmodem, router, deurbel, camera's, routers, laadapparaten uit de  buurt van die G350!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.