Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help! Kieskeurige Italiaanse eter in huis!!

Over 2 weken krijgen we een dikke week lang een Italiaanse uitwisselingsstudent in huis.

Oudste zoon ( die in april een week naar Italië gaat) heeft net de info gekregen over 'zijn' logee.

Het is vast een lieve jongen, maar op zijn infoformulier staat bij ' voedsel' dat ie geen vlees lust, en geen kaas.......

Whaaaahhhhh!!!

Ik zal zoonlief vragen of ie even kan checken of het echt om alle vlees en alle kaas gaat...maar voorlopig ga ik er. maar van uit dat ik een volle week vleesenkaasloosmoet koken....

Oke, 2 keer vis of zo, misschien keertje uit eten...maar verder???

Paar recept ideetjes zijn meer dan welkom. Wij eten best vaak vegetarisch, maar daar zit dan toch bijna altijd wel iets van kaas bij, of over, realiseer ik me....

Had natuurlijk ook een keertje stamppot boerenkool in gedachten oid ......maar dat wordt worst- spek- en kaasloos natuurlijk ook helemaal niks......

Zucht......


Wij eten al jaren zo

-Gebakken aardappels met sla en een vis gerecht
-Tortilla met mexicaanse groenten (diepvries) en div. soorten bonen, tortilla saus en kruiden, met een salade
-Spinazie met macaroni, met boeren omelet en vegetarische spekjes van de vegaslager
-Boeren omelet met rijst en chinese rode zoetzure saus
-Nasi met scabled eggs, paprika, courgette, ui, knoflook, nasikruiden en pindasaus met kroepoek en augurk
-Stampot rauwe andijvie met gekookte eieren, vega hamblokjes en boterjus
-Witte kool met ui en kerriepoeder/ketjapsaus manis en aardappelpuree

Heb indertijd joechoslaven een boerenkoolstampot voor gezet, zij wisten niet hoe snel ze naar de gootsteen moesten lopen om het uit te spugen....

'vlees'

Je kunt het 'vlees' in je gerechten vervangen door rooktofu ('spekjes'), champignons, ei of een lekkere bonensoort. En als je geen vegetarische jus maakt biedt je mayonaise aan. Je kunt ook nog vleesvervangers aanbieden. Er zitten soms wel lekkere tussen.

o vreselijk die italianen

Ik heb wel eens italianen te eten gehad en als loge. En echt ik heb nog nooit zulke kieskauwers meegemaakt. Ik heb altijd geleerd dat als je bij iemand te eten bent en ook al 'lust' je het eigenlijk niet je toch een beetje mee-eet desnoods met lange tanden zoals ze dat noemen omdat je dankbaar moet zijn voor het werk en de inzet van diegene die kookt. Maar Italianen denken daar heel anders over....tenminste die bij mij waren wel.
Vreselijk!
Heb zelfs een keer gehad dat een meisje (ook uitwisseling) een week lang amper at...niks lustte ze. Zelfs geen patat, die was te vet volgens haar. Toen ik uit een soort van medelijden dan maar Italiaans kookte was het ook weer niet goed. Want ze at alleen zelfgemaakte pasta, verse pasta....Dus je weet wel dat je zelf pastadeeg maakt en door zo'n machientje haalt en dan kookt. Geen gedroogde kant en klare pasta die wij meestal gebruiken. O en pesto alleen van haar moeder ('die mama' dus) en ook vers...Toen had ik er genoeg van en heb de laatste 2 dagen me er niet meer druk om gemaakt. Gewoon een verwend nest qua eten was mijn conclusie...Wel at ze erg graag stroopwafels, crosantjes en oliebollen...(nee bij die laatsten geen klachten over 'vet').
En ik ben best een goede kok al zeg ik het zelf. Met yoegoslaven heb ik nooit problemen gehad qua eten. Maar dan waag ik me niet aan boerenkoolstampot maar houd het bij dingen als soep,kip, gebakken aardappels enzo...Enigzins 'herkenbaar' eten voor de meeste buitenlanders.
groeten albana

Katniss

Katniss

28-09-2013 om 10:53

Tofu of nepgehakt

Mijn dochter heeft wel eens een vegetarische week ingelast. Ze houdt ook niet zo van kaas (m.u.v. kaassoufflés, heel gek) maar we zijn de week wel doorgekomen. Ik heb twee keer iets gemaakt met gekruide tofublokjes (wokken met bijv. paksoi of andere groente), in combinatie met rijst of noedels. Verder een keer pasta met nepgehakt. Dat was in de combinatie met tomatensaus best te eten, maar dat 'gehakt' smaakt op zichzelf nergens naar. Als je logé wel vis lust heb je natuurlijk legio mogelijkheden, en ik zou hem ook gewoon zo'n stukje nepvlees (Valess of zo) voorzetten als jullie 'echt' vlees eten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-09-2013 om 11:23

ach

Ach, ik zou mij er maar niet te druk om maken. Hij zal bij jullie sowieso eten krijgen dat hij niet gewend is, en waarvan nog maar de vraag is of hij het wel of niet lekker vindt. Bovendien kook ik heel vaak zonder vlees (en zonder kaas), keuze genoeg! Ik zou de eerste dag iets plannen met vis of zo, en hen dan maar even uithoren wat hij lekker vindt om te eten, en wat er bij hem echt niet in gaat. Als hij echt vreselijk moeilijk is, dan zou hij bij mij pech hebben (pak maar een boterham als je het niet wilt). Maar mogelijk valt het allemaal reuze mee. Geen vlees lusten, ach, dat kan toch helemaal niet? Je kunt een hamburger toch niet vergelijken met een kipfilet, een sateetje of een biefstuk? Er is volgens mij altijd iets wat je wel lust. Of zou hij 'gewoon' een vegetariër zijn, die daarnaast geen kaas eet? Dat klinkt op de een of andere manier heel anders

IngridT

IngridT

28-09-2013 om 12:11 Topicstarter

Ja,

Dat vraag ik me ook af, of ie echt vegetarisch is of ' niet van vlees houdt '

Maar in beide gevallen...je gaat een gast toch niet een week lang dingen voorzetten waar ie niet van houdt??

Dus dan idd maar veel vis eten.

Ik ben zelf niet zo van de tofu en lapjes vleesvervanger, dus dat ga ik doe week ook niet proberen. Dus dam idd maar vegetarisch. En hopen dat ie wel pasta uit een pak lust. Zonder
Parmezan.

We hadden vorige week ook info avond op school en daar werd idd al gewaarschuwd a la Alabama voor de miesmuizerigheid qua eten van de gemiddelde Italiaan. En dat zoet er idd beter ingaat. Misschien maar een maar decadente desserts maken.

Maar ik ben dol op koken en gasten, en het is gewoon mijn eer te na om de hele week aan tafel te zitten met een bezoeker die niks eet........

Ingrid

pizza's

Mijn ervaring is dat veel pubers ook gewoon dol zijn op pizza en die heb je ook in alle soorten en maten, ook vegetarisch, ook zonder kaas. Je laat ze gewoon een keer zelf graaien in zo'n bak met pizza's en kijken waar ze mee komen.

snacks

Hier een Amerikaanse studente die aangemeld werd als vegetarisch. Direct de eerste dagen werd al duidelijk dat ze een heel ander eetpatroon had. 'I am not much of a vegetable person', 'I am not much of a fruit person'. Ze is meer een 'snackperson'. Gelukkig heeft ze geld genoeg om dat ook voor zichzelf te regelen en we eten hier inderdaad maar wat vaker pizza of ovenschotels met gebakken laagjes.

groenteloempia's

Ook heb ik voor noodgevallen een pak groenteloempia's (van de Aldi) in huis, die gaan er nog wel in met een hoop ketchup.

Kees

Kees

28-09-2013 om 15:47

Mooie les Nederlandse cultuur

...eten wat de pot schaft.

Leert hij alvast zijn eerste Nederlandse zegswijze

Yta Chalne

Yta Chalne

28-09-2013 om 17:30

vragen

Ik zou maar gewoon even wachten tot hij zelf kan vertellen wat hij graag eet. Rare jongens, die Italianen.

misschien bedoelt hij wel kaas op een boterham

Dat zijn ze niet gewend en dat ie t daarom invult?Wie weet wat ie op school heeft gehoord.... dat we bekend staan om altijd bruine boterhammen met kaas t eten

Nasi/bami met ei en voor de rest sate erbij
En voor de rest gewoon zeggen we eten : )(bijv) aard kip en boontjes, wil je er iets anders bij ipv de kip?

En anders maar een extra stokbroodje erbij.

Rafelkap

Rafelkap

28-09-2013 om 19:00

soepje

Eerst maar een soepje serveren en dan even uithoren. En wellicht een keer iets met bruine bonen? (chili sin carne)

Aziatisch

Veel Aziatisch koken met vis of schaaldieren, Aziatische keukens gebruiken geen kaas (nou ja, paneer bij de Indiërs...) dus dan hoef je alleen maar op 'geen vlees' te letten. Maar maak het niet te heet.

Nasi goreng gaat ook uitstekend met garnalen ipv vlees. Of met gemengde zeevruchten. Of tofu ipv vlees nou zo'n geweldig idee is vraag ik me af. Ik betwijfel of Italianen tofu eten, en er is vrees ik een grote kans dat hij het niet lust. Zonde van de inspanning in dat geval.

En nu maar hopen dat hij wel niet-Italiaans eten lust, anders wordt het afzien. Sterkte ermee!

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

28-09-2013 om 23:16

Vis?

Ik zou eerst eens vragen of hij wel van vis houdt, voor je voor een hele week vis ingeslagen hebt en hij dat ook niet blijkt te lusten.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

29-09-2013 om 08:18

Mijn moeder had enkele jaren geleden een uitwisselingspuber uit Griekenland drie weken over de vloer, en die lustte eigenlijk niks. Ja, chips en mango's en nog iets, ben vergeten wat. En heel veel cola. Ik zou vooral niet te moeilijk doen, die Italiaan gaat in een week niet verhongeren bij jullie.
Mocht je toch iets enorm simpels willen koken waarvan hij in een oogopslag kan zien wat het is: Spaanse tortilla met alleen aardappel, ui/knof en ei. Salades, ook simpel - rucola/veldsla, rode paprika, komkommer, pijnboompitjes (ofzo). Ciabatta uit de oven met tomaat, gegrilde paprika en zwarte olijven. Gewokte gamba's met rijst en wat groente.
Ook een idee: neem hem mee met boodschappen doen. Laat hem meekijken of -helpen bij het koken. Enne: Hollandse pot wordt zelden gewaardeerd. Ik weet nog hoe een Australiër ooit tegen me zei dat we, nu de Tweede Wereldoorlog ver achter ons lag, best mochten stoppen met het koken en eten van smerige knollen (koolraap, witlof). Mijn eigen man (wie geen Ollands bloed door d' aad'ren vloeit) vindt stamppot ronduit smerig en gekookte aardappelen met jus zeer matig.
Wel hartstikke leuk hoor, zo'n uitwisselkind! Kans is groot dat je hem niet eens zoveel ziet omdat hij zich terugtrekt met je kinderen achter de computer .

algemene gerechten

Wij hebben best vaak mensen uit andere landen te eten. Uitwisseling, maar ook contacten van man of familie. Waar ik eerste dag altijd voor kies. Soep. Gewoon heldere soep. Zelf gemaakt. Wil je voor zeker gaan dan maak je groentesoep. Met niet te veel groenten. Zelf getrokken natuurlijk en balletjes erin, als je gast echt geen vlees wil of vegetarisch is kan je peilen in hoeverre dat een probleem is. Daarbij stokbrood of de ciabatta, wat ander spul erbij zoals kruidenboter, olijven, lekkere kaasjes enzo. En ook erbij iets uit de oven. Iets herkenbaars. Tortilla's zijn oke, groentetaart ook, zelfgemaakte pizza ook, quische ook. Iets 'handzaams' wat je in stukjes kan snijden en zo erbij kan eten. Dan speel je op safe. Is de soep een probleem dan eet je gast de pizza (zonder vlees natuurlijk) of de groentetaart. Maar dat heb ik nog nooit beleefd. Mensen uit alle landen, zelfs kieskauwerige landen eten wel altijd de soep.
En dan peil je de eerste dag wat hij wel of niet eet...waar hij van houd. Helemaal naar zijn zin zul je het toch wel niet maken. Italianen eten het liefste 'di mamma' en dat ben je toch niet. Ik heb meestal ook wel succes met gehaktballen. Maar ja dat is lastig hé als iemand geen vlees lust. Nee stamppot zou ik me niet aan wagen. Er zijn amper buitenlanders die dat durven......Mijn ovenschotel met witlof en kaas valt meestal ook in de smaak. En ik vertel gewoon niet dat het witlof is...of ik vertel het pas achteraf...
groeten albana

Primavera

Primavera

29-09-2013 om 16:03

Je hebt kaas en kaas

Het is misschien handig om te weten dat vaak als italianen zeggen dat ze geen kaas lusten daarmee alleen gele harde kazen bedoelen met duidelijke kaasgeur zoals parmezaanskaas, leerdammer, goudse kaas, enz. Maar dat ze dan wel witte zachte verse kazen als mozzarella, ricotta, e.d lusten en die helemaal niet als echte kaas zien. Dat geeft al weer veel meer mogelijkheden.

Italiaans koken is vaak niet handig omdat het toch uiteindelijk niet zo wordt als ze gewend zijn. Chinees eten valt vaak wel in de smaak. Ik zou voor de eerste dag nassie met ei doen en dan sojasaus, sambal e.d. alleen voor wie wil op tafel erbij zetten.
Pas daarna als je duidelijk hebt wat hij nou echt met geen vlees en geen kaas bedoelt kun je de rest van het weekmenu beslissen.

Inderdaad aziatisch

Beetje neutraal, dat is mooi voor dag 1.

Overigens Temet, je zou eens moeten zien waar ze hier in Indonesie allemaal kaas op mikken!

(Nog te zwijgen over wat pizzahut hier verkoopt: pizza met bieten en aardappelen erop en worstjes in de rand, of pizza met sate)

Dirksmama

Je hebt gelijk, ik had dat verdrongen. Ik heb zo'n tentje gezien, ze verkochten meen ik een soort sandwiches ofzo waar inderdaad ook wel kaas op ging, ik meen in combinatie met Nutella ofzo. Gezien de kleur op het plaatje ging ik ervan uit dat het om die Amerikaanse plastic kaas ging zonder smaak, die kan je natuurlijk ook vrij gevaarloos overal op doen.

Maar goed, dat is niet echt de Indonesische keuken zoals we die hier in Nederland kennen
Overigens is er nu in NL een trendje in die rare Bubble Tea aan de gang, had je dat al gemerkt? Vraag me af of het echt aanslaat.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2013 om 15:20

Temet

Bubble tea?

Tijgeroog

Een merkwaardig Zuid-Oost Aziatisch drankje met dingetjes erin. Ik weet niet eens precies wat het is, maar het is verkrijgbaar in allerhande merkwaardige kleurtjes. Ik heb me er nooit aan gewaagd.

http://www.culy.nl/drinken/culy-legt-uit-bubble-tea-wat-is-het-en-waar-koop-je-het/

Groeten,

Temet

GS

GS

30-09-2013 om 18:23

snackbar

Denk je dat de 'di mama' die jouw zoon opvangt opeens Hollands gaat koken? Welnee, ik denk dat ze zich lekker uitslooft op haar Italiaanse beste recepten. Doe net als zij: lekker koken waar JIJ goed in bent en waar je apetrots op bent, meestal komt dat het beste over bij gasten. Die jongen lijkt me mans genoeg om -als het eten hem echt niet aanstaat- in de stad een snacknar of iets dergelijks te vinden.

IngridT

IngridT

01-10-2013 om 08:11 Topicstarter

Hahaha...

Misschien moet ik idd maar gewoon lekker koken met niet te veel vlees en zien waar het schip strandt.

En anders geef ik hem iedere dag nog een paar euro om bij de lokale super of snackbar aanvullingen op het menu te scoren als dat nodig is....

Overigens trof ik gisteren een kennis / moeder van klasgenoot oudste....zij eten vegetarisch, en hebben een Italiaan getroffen die geen groente eet.....hahaha!

Volgens mij wordt het een hilarische week....

Ingrid

Ps...en nee, we gaan niet ruilen, want de heren kletsen al meer dan een week op de whats app. Vrienden is een groot woord, maar ze zijn al wel echt in toch...

Bubble tea is al oud

Dat dronken we ruim 10 jaar geleden al bij Happy Sushi in Rotterdam.
Is ook al jaren razend populair in ZO Azie en Australie.

Is gewoon een variant op tjendol of tjintjau.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-10-2013 om 20:07

Nou simpel dan toch...

Jij brengt iedere avond een bordje eten naar de logeerpuber van je vriendin en zij geeft dan meteen een bordje mee voor die van jou... Opgelost

Dalarna

Dalarna

08-10-2013 om 09:40

Ingridt

Als ze zoveel kletsen kun je daarmee toch wel om verduidelijking vragen?

Rafelkap

Rafelkap

08-10-2013 om 10:07

sesamstraat

Ik moet ook meteen denken aan een scene in sesamstraat. Ieniemienie en Tommie ruilen tijdens het eten van plaats/lokatie, zodat ze een (elk voor hen) lekkerder toetje kunnen eten
Ik zou idd gaan samenwerken met die vriendin.

IngridT

IngridT

14-10-2013 om 07:26 Topicstarter

Pppppffffffffff

Nou, hij is er.

Lieve jongen hoor, maar wat een drama met eten.

Hij eet geen brood.

Hij eet geen vlees.

Hij eet geen kaas

Hij lust geen zuivel.

Op jullie advies.....Chinees proberen...hadden we gisteren nog 2 extra Italianen over de vloer en een andere vriend...dus ipv zelfgemaakte bamidie ik had gepland, met garnalen, toch maar halen...gemengde rijsttafel, voor elk wat wils lijkt me toch??? Zat ie stoïcijns naar een leeg bord te staren want ' hè had had a bad experience with Chinese food'. Hij at dus echt geen hap. Zelfs geen kroepoekje.

Heb ik de preisoep van zaterdag maar voor hem opgewarmd, die at ie godzijdank wel...en we hebben nu nog voor 3 dagen Chinees over. Want de andere 2 Italianen aten alleen kale nasi rijst waar ze de preisliertjes nog tussenuit visten.

Nu ga ik hem ontbijt voeren. Hij wil alleen koffie met koekjes eten voor 12 uur. Heeft gisteren ook niets van de uitgebreide ontbijtl tafel aangeraakt. Zelfs geen hagelslag....

Zoon heeft een lunchpakket voor hem gemaakt, maar ben benieuwd wat ie daarvan gaat eten......

Enfin. We koken braaf door deze week. Maar ik ben van weeromstuit retetrots op mijn inmiddels alles etende kinderen..

Ingrid.

Rafelkap

Rafelkap

14-10-2013 om 09:10

gezonde jongen

Linzensoep, groentesoep en veel (maaltijd)salades deze week. Is de voedselzandloper vertaald in het Italiaans?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.