Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dymphne

Dymphne

04-07-2017 om 21:59

Help, muizen.

Wij hebben sinds een week ongewenste bezoekers in het huis. Muizen, of in ieder geval 1. En als ik van iets bang ben dan zijn het wel muizen. Brrrr.

Hoe kom ik van ze af? Er staat al een muizenval maar blijkbaar hebben wij een slimme muis want het helpt niet. En eigenlijk vind ik een val ook heel erg zielig.

Een kat.

Mijn kat is 14 weken oud en heeft al 2 muizen gevangen.
Is eerlijker dan gif of een val vind ik, al blijft het zielig.

Emmawee

Emmawee

04-07-2017 om 22:09

Ieks!

Ik ben ook geen fan. Vooral niet omdat ik er zo van schrik. En dan ga ik gillen en heb ik een hekel aan mijzelf en mijn aanstellerij.
Muizen zijn prima, wat mij betreft, maar ze moeten hun plaats kennen.
Je wilt het misschien niet weten, maar ze kunnen door elk gaatje in je muur waar een potlood doorheen past.Ik heb met een potlood in de hand het hele huis nagelopen en alle gaatje in de muur dichtgemaakt. Uiteindelijk vond ik een flink gat in de meterkast, daar waar de gasleiding uit de grond kwam. Dit gat heb ik met staalwol gevuld en daarna dichtgesmeerd met muuropvuller. Geen muis meer gezien.

Succes!

Tilly

Tilly

04-07-2017 om 23:25

en hier

Hier zijn ook alle gaten in de buitenmuur dichtgemaakt. Of met speciale muizenverdelgingsgel (een soort kit, zeg maar), of bijenbekjes in de spauwmuuropeningen. Vallen liepen de muizen lachend voorbij. Uiteindelijk gif (via de ongediertebestrijding gekocht, net als die geld) geplaatst en toen was het over. Ik heb nog steeds gif staan want dit is weer inderdaad muizentijd. Succes.

op jacht!

Muizen verplaatsen zich via vaste corridors. Ratten overigens ook. Muizenvallen geplaatst buiten die corridors zullen meestal ongemoeid gelaten worden.
Wie muizen wil bestrijden zonder gebruik van gif, zal dus eerst die corridors in kaart moeten brengen.

Moeilijk is dat niet: ga op zoek naar uitwerpselen of vraatsporen en, eens die gevonden, strooi een dunne laag talkpoeder uit in de omgeving.
Muizen verplaatsen zich meestal in de onmiddellijke nabijheid van muren, kasten enz. Ze hebben een hekel aan "open terrein". De sporen in het talkpoeder maken al snel de muizen-snelwegen duidelijk.

Plaats muizenvallen. Muizen eten werkelijk alles. Ik gebruik doorgaans als lokaas wortel + kaas en dat vinden ze hier blijkbaar lekker. Ik gebruik de klassieke slagvallen die snel en efficiënt doden. Kooivallen zijn ook een optie, maar lijmbanden vind ik maar niks. Ook al is het maar een stomme muis, zo'n beest uren laten lijden... Niet mijn ding.

Jasmijn

Jasmijn

05-07-2017 om 19:55

Een limonadefles val

Ik vond het ook zielig om onze muis te doden. Mijn vader heeft een fles muizenval gemaakt ( uitleg kan je vinden op youtube). Het duurde wel een paar dagen, maar ik heb hem gevangen en een heel eind verderop op een veldje weer losgelaten. Geen muis meer gezien ( maar onze muis was binnen gebracht door onze poes, dus geen muizen route hier)

Li

Li

05-07-2017 om 20:08

Haha

Heb je de poes uitgelegd dat dat niet is wat in zijn taakomschrijving staat?

filalu

filalu

05-07-2017 om 22:42

Kat

Grappig dat de kat voor muizen zorgt. Hier geen muis meer gezien sinds we katten hebben. Overigens vind ik een slagval meer humaan dan een kat. Katten doden zo'n beestje vaak langzaam omdat ze het zo leuk vinden er mee te spelen.

Jasmijn

Jasmijn

06-07-2017 om 09:20

Stomme poes ja

Inderdaad die poes van ons neemt zo nu en dan levende muizen mee naar binnen en laat ze dan zomaar ergens los. Héél handig (not) meestal vangt ze ze daarna zelf weer, maar soms ook niet. De muizen zijn over het algemeen zo geschrokken dat ze nogal stil zitten en dan kan ik ze snel pakken, maar deze was dus achter het keukenblok gaan zitten (kiertje van een kleine cm) en de muis deed zich 's nachts te goed aan kattenbrokjes. Ik wist dat die muis er nog zat omdat de poes aldoor maar die hoek in de gaten hield (meerdere keren per dag)

Li

Li

06-07-2017 om 11:00

kattebrokjes

Dat is wel een soort van poetic justice.

geen katten meer als vroeger

Katten zijn instinctief prima jagers, maar het finale deel van de jacht, het doden van de prooi, moeten ze leren van hun moeder. Dat maakt geen deel uit van het instinctief gedrag. Dat is een gegeven dat bij wel meer preditoren waargenomen is.
Een kattenmoeder die het zelf niet geleerd heeft van haar moeder zal het ook niet doorgeven aan haar kittens.
Een kat die het niet geleerd heeft stelt een nogal karakteristiek gedrag: een prooi wordt gevangen, er wordt wat mee "gespeeld" (zo lijkt het toch), de prooi gaat lopen, wordt weer gevangen enz. Tot de prooi uiteindelijk toch kan ontkomen of van uitputting sterft.
Vreemd genoeg kennen alle katten wel de techniek om snel een prooi te doden, maar ze brengen die niet in verband met dat finale doden.

Iedereen die een kat heeft kent dat wel: de kat is "speels", klauwt met haar voorpoten in je onderarm, bijt, en trapt tegelijkertijd met haar achterpoten tegen de onderarm. In "het echte leven" grijpt zo'n kat een prooidier met de voorpoten/klauwen, bijt zich vast in de kop van de prooi en met enkele harde trappen van de achterpoten wordt de ruggengraat gebroken.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-07-2017 om 12:00

Vraagje

Zou dit gedrag wellicht verband houden met hun beperkte zicht (al wat beweegt scherp kunnen zien, maar wat niet beweegt aanmerkelijk minder goed)?

Jasmijn

Jasmijn

06-07-2017 om 17:55

de rest doodt ze wel hoor

Onze poes doodt ook wel diertjes, zijn we achter gekomen. Zoon vond een keer onder zijn bed heel veel kleine veertjes, geen vogel,geen bloed, geen botjes....beestje moet totaal opgegeten zijn daar vermoed ik. En in de tuin nog wel eens een restje van 'iets'. Bah...maar verder geven we haar goed te eten,dus ik hoop dat ze het niet te bont maakt, en het liefst alles buiten laat graag.
Ik zie haar ook wel eens 'spelen' ja. Vooral als we haar haar knuffeltje geven waar we een tijdje daarvoor 'catnip' op hebben gedaan, dan zie je ook dat achterpoten gedrag.

Tango

Tango

06-07-2017 om 20:03

Hier ook zo'n kat hoor

Sinds wij weer een kat hebben, hebben we ook juist regelmatig last van muizen. Inderdaad, hij neemt ze levend mee naar binnen om ze dan los te laten en dan willen ze weleens onder een meubelstuk schieten zodat kat er niet meer bij kan. Zo hebben we een muis wekenlang in huis gehad. Vallen gezet, maar daar liep hij inderdaad ook langs. Uiteindelijk kreeg kat hem toch weer te pakken, maar dat heeft weken geduurd dus. Intussen lagen natuurlijk overal muizenkeutels. Niet fijn!
Laatst had hij er weer eentje, die was gelukkig flink sloom en kon ik in een bakje vangen. Ik durf ze niet met mijn handen te pakken, omdat mijn moeder ooit eens door een muis werd gebeten.
Mijn man roept de laatste tijd herhaaldelijk dat hij de kat weg wil doen vanwege de muizen. Af en toe word je er ook echt niet goed van. Laatst vond ik 3 muizenbaby-lijkjes en eerder hadden we een dode muis ergens liggen waar de vliegen uit kwamen, brrr.
Maar een tip tegen muizen heb ik dus niet, tja, misschien de kat weg doen, als je die hebt

Tango

Tango

06-07-2017 om 20:10

Flesval

Ik ging trouwens ook even kijken naar die flesval. Leek me nog best lastig om te maken, maar zag wel dat je bij BOL een soortgelijk ding kan kopen. In ieder geval een val die je op een grote petfles kan schroeven, het ding heeft de vorm van een kaas. Lijkt me best handig.

Jackie

Jackie

06-07-2017 om 21:43

haha Tango

"Laatst vond ik 3 muizenbaby-lijkjes..."

Ja heel luguber maar ik moest hier zo om lachen!

Ontopic: er bestaan toch van die elektrische dingen voor in het stopcontact, die dan de muizen en allerlei andere ongedierte weg schijnen te houden? Iemand daar ervaring mee?

katten en muizen

Hier tijdje terug last gehad van muizen. De katten vingen ze wel, maar niet direct zodat er overal muizenkeutels lagen (en niet zichtbaar maar wel aanwezig urine). Ik heb toen ook alle gaten zoveel mogelijk dicht gestopt. Dat heeft wel geholpen.
Van de week kwam een van de katten weer met levende muis in bek naar binnen (net als Emmawee schrik ik van muizen en ga tot mijn grote ergenis gillen). Dochter heeft muis bevrijd uit bek van de kat en muis weer netjes buiten gezet. Kwartier later stormde de andere kat met de - nu inmiddels waarschijnlijk van schrik overleden - muis naar binnen.
Dan vind ik het toch wel weer zielig zo'n klein muisje.

Het einde is nog niet in zicht...

Jaren geleden, we waren ons van geen kwaad bewust, waren er in het huis waar we toen woonden enkele onverklaarbare elektriciteitspannes.

Na lang meten, zoeken en nadenken (ik ben elektricien van opleiding) vond ik de oorzaak: in een nauwelijks bereikbaar hoekje, onder het keukenblok, vond ik enkele geëlectrocuteerde muizen. Die waren bezig geweest met het knagen aan een electriteitskabel.

De kabels waren van het type "VFVB": elektrische geleiders, omgeven door een isolatielaag, een bepantsering in ijzer en een buitenmantel. Daar waren ze schijnbaar allemaal moeiteloos doorheen geraakt, om uiteindelijk een snelle dood te vinden toen ze aan de geleiders begonnen te knagen...

Reparatie was simpel, maar voor wie zo'n dingen niet zelf kan/wil/mag doen en op zoek moet naar een vakman (als je er al een vindt voor zo'n onbeduidend klusje) toch een flinke schadepost.
Muizen kunnen zeer aanzienlijke schade aanrichten èn wel vaker heb je niet eens door dat ze er zijn...

Bij ongediertebestrijding is de kardinale regel steeds om mogelijke voedselbronnen zo goed mogelijk af te schermen of weg te nemen. Bij muizen is dat evenwel moeilijk, aangezien zij alles zien als voedselbron, t.e.m. elektriciteitskabels en bepleistering toe.
Daar komt nog bij, dat muizen gedoemd zijn om te blijven knagen, aangezien hun tanden blijven doorgroeien en knagen de enige optie is om gelijke tred te kunnen houden, om het zo te zeggen.

Al in de middeleeuwen maakten houtbewerkers en andere ambachtslui vaak erg ingenieuze vallen om de diertjes te bestrijden: de "vierval", gemaakt uit 4 goed gesneden stukken hout, ondersteunde, eens in elkaar gezet, een zware steen, maar bij de minste beweging viel het ding uit elkaar en werd de muis of rat verpletterd.

Talloze ontwerpen maakten ook gebruik van een of andere vorm van een beweegbaar/kantelend plateau. Eens een muis of rat het lokaas benaderde, kantelde het plateau, het dier viel in een emmer water, om daarin te verdrinken.

In de 19e eeuw is er de opkomst van tal van -ook voor de mens- uiterst gevaarlijke "rattenvergiften": mengsels op basis van strychnine, arseen, barium, thallium...

In de jaren 1920 werd in Canada vastgesteld dat er nogal wat vee stierf door onverklaarbare inwendige bloedingen. Pas einde de jaren 1930 werd de oorzaak gevonden: coumarine, van nature aanwezig in een aantal planten, werd in schimmelig hooi omgezet in dicoumarol, een stof die de bloedstolling inhibeert. Het potentieel van dicoumarol (merknaam: "warfarine") als medicijn in de behandeling van bloedstolsels wordt al snel erkent.

Pas midden de jaren 1940 werd geopperd de stof in te zetten voor de bestrijding van knaagdieren. Warfarine heeft op dat vlak tal van voordelen:

- Verschillende, opeenvolgende, innames zijn noodzakelijk, zonder dat tussenin ziekteverschijnselen ontstaan. Daardoor ontstaat er bij de geviseerde dieren geen lokaasschuwheid. De vergiftigde dieren sterven door inwendige bloedingen. De kadavers drogen uit en er is dus doorgaans geen stank van rottende lijkjes merkbaar

- De in te nemen dosis ligt relatief hoog. Accidentele vergiftiging bij mensen is dus onwaarschijnlijk (maar voor uw hamster ligt dat anders!). In geval van vergiftiging is het antigif (vitamine K) goed gekend, het is alom beschikbaar en het is goedkoop

In de immer voortdurende "wapenwedloop" tussen mensen en muizen/ratten hebben de laatsten alvast dit voordeel: hun fenomenale voortplantingscapaciteit en, daaraan gekoppeld, hun vermogen om resistentie op te bouwen.
De mens heeft dan weer het voordeel van zijn vernuft, dat tot uiting komt in de creatie van almaar meer warfarine-analogen...

Het einde van het gevecht tussen muis en mens is dus nog niet in zicht .

rode krullenbol

rode krullenbol

08-07-2017 om 14:24

@Yvan

Tom Manders, die als komiek de artiestennaam 'Dorus' droeg, heeft eens een (expres langdradige) sketch gewijd aan het thema muizen vangen. Hij speelt daar overigens een dubbelrol in, hetgeen menigeen toentertijd zo één-twee-drie niet iedereen door had.

Zie:


https://youtu.be/JEDySWqIgws

Dymphne

Dymphne

13-07-2017 om 08:07

Update

Bedankt voor alle tips. Het heeft even geduurd maar het was hier loeidruk.

Muis leeft nog (denk ik) maar niet meer in ons huis. We hebben bij de vraatsporen alles dicht gemaakt waar mogelijk een muis doorheen zou kunnen. En waar voorheen de pindakaas van de val afgegeten werd blijft het nu erop zitten. Dus ik hoop heel erg dat muis met de noorderzon is vertrokken.

Een kat als huisdier heb ik al voorgeteld maar man houdt helaas absoluut niet van katten. En zo'n dier heb je toch een jaar of 16, daarom vind ik het wel fijn als je beide enthousiast bent. Maar wie weet, als muis terug komt maar dan met zijn familie dat man dan wel heel graag een kat wil .

Li

Li

13-07-2017 om 11:32

Een kat

kun je ook lenen. Er zijn nu vast heel veel mensen die olblij zijn dat ze een gartis logeeradresje vinden tijdens huin vakantie! Dan weet je heel zeker dat ze voorlopig niet terugkomen, zelfs al is de kat een goedige dikzak die niets anders doet dan slapen. Ze hebben hem toch geroken en dan zijn ze weg.

Vogel

Vogel

13-07-2017 om 12:04

@Yvan

Dank voor je uitgebreide uitleg. Nu weet ik dus wat het nut van dat vreemde trappelen met de achterpoten is. Onze kater doet dat met het matje in de badkamer, bij een prooi heb ik het hem nog nooit zien doen. (Al moet ik er eerlikk bij zeggen dat ik meestal even wat anders ga doen als er een mus of muis verorberd wordt.)

Klazien

Klazien

13-07-2017 om 12:17

Yvan

Dankjewel. Ik heb in deze discussie veel gehad aan je leerzame bijdragen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-07-2017 om 22:14

Dorus

Erg leuk RK. Al moet je er even voor in de nostalgische modus komen.

rode krullenbol

rode krullenbol

14-07-2017 om 09:31

@Wilgenkatje

Inderdaad! Er zijn momenten dat welke sketch van Dorus dan ook, hier in verkeerde aarde valt, terwijl de verzamel-DVD helemaal grijs is gedraaid.

Huismuis <-> veldmuis

De huismuis (Mus musculus) wordt wel vaker verward met de veldmuis of woelmuis (Microtus arvalis). Die laatste behoort tot de familie van de woelmuizen/woelratten, die overigens niks met "echte" ratten (genus Rattus) gemeen hebben.

Het gebeurt weleens, vooral op de buiten, dat een veldmuis "per ongeluk" in een woning terecht komt en daar niet meer weg kan.

Hoewel ze vaak met elkaar verward worden zijn de verschillen tussen de twee onmiskenbaar: de staart van de veldmuis is veel korter en behaard in tegenstelling tot de lange, onbehaarde staart van de huismuis. De snuit is veel stomper, vergeleken met de spitse snuit van de huismuis. In tegenstelling tot de huismuis prefereert de veldmuis "open ruimte".

Veldmuizen hebben een slechte reputatie, vooral bij boeren, omdat ze schade aan gewassen en graanvoorraden kunnen aanrichten en omdat ze een cyclisch voortplantingspatroon hebben, waardoor "muizenplagen" kunnen voorkomen.

Toch zijn het weinig schadelijke diertjes. In huis richten ze weinig of geen schade aan. Ze zijn er allicht doodongelukkig.

Ze eten bij voorkeur plantaardig materiaal, maar ze zijn ook niet vies van insecten, spinnen, regenwormen, slakken enz.
Op hun beurt staan ze op het menu van tal van preditoren zoals rans- en kerkuilen, meeuwen, kraaien, reigers, torenvalken, mollen, vossen, hermelijnen, wezels enz.

Globaal genomen vormen ze geen bedreiging. Ze worden bij voorkeur gevangen met kooivallen en in de natuur vrijgelaten...

wij hebben sinds de kat is overleden ook muizen in huis. Soms 1, soms 2 . Bij ons werken de vallen ook niet. Wij hebben gemerkt dat ze sneller in een plastic draagtas gaan zitten (gewoon leeg). Tot nu toe hebben we zo al 5 muizen kunnen vangen en buiten weer vrijgelaten.  Misschien het proberen waard..

Mokum schreef op 07-11-2021 om 07:33:

wij hebben sinds de kat is overleden ook muizen in huis. Soms 1, soms 2 . Bij ons werken de vallen ook niet. Wij hebben gemerkt dat ze sneller in een plastic draagtas gaan zitten (gewoon leeg). Tot nu toe hebben we zo al 5 muizen kunnen vangen en buiten weer vrijgelaten. Misschien het proberen waard..

Is een bericht uit 2017 ... wss zijn dié muizen inmiddels weg. Overigens komt een muis weer terug in je huis als je ze té dichtbij jouw huis weer vrij laat

Ja, verwarrend weer dat deze oude topic naar boven komt. Ik kwam er pas halverwege het lezen achter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.