Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help! Nieuwe buren!


Ze wonen er nog niet. Wie weet zit iedereen wel de hele dag achter een scherm als ze er eenmaal wonen, of ligt het hele huis vol tapijten/gordijnen en andere geluiddempende zaken. Je kunt nu echt nog geen beeld vormen.
Burenoverlast kan behoorlijk traumarisch zijn, ik heb het ook jarenlang meegemaakt. Wacht het af, leer elkaar eerst kennen.

Laat me raden, ze werken en kunnen dus pas na 18.00 beginnen aan hun nieuwe woning. Ze zijn alles op orde aan het maken (meer dan 'schoonmaken', wellicht zijn ze aan het verbouwen. Ondertussen hebben ze ook nog hun kinderen, ze werken allebei aan hun nieuwe woning, dus de kinderen kunnen niet alleen thuis blijven.
Maak contact. Doe twee dingen: vertel over het feit dat het lawaai storend is, en vraag hoe lang het gaat duren; vraag of je iets voor ze kunt doen, eventueel voor de kinderen.

Tsjor

'Ik ben zo bang dat we een stel tokkies naast ons krijgen... Ze zijn ook
allebei van buitenlandse komaf, ik hoop ook echt mocht er iets van
communicatie hierover nodig zijn dat het goed komt.'
'Misschien kunnen jullie me geruststellen en zeggen dat ik te snel in de stress schiet'

Ja, ik vind dat je veel te snel in de stress schiet. Bang zijn dat er in de toekomst niet met ze te communiceren zijn, terwijl je nu nog geen contact gelegd hebt.... Bang zijn dat het tokkies zijn, terwijl je zonder diepzinnig nadenken kunt vermoeden dat het hardwerkende mensen zijn ............ Je verzamelt op voorhand al een hoop negatieve aannames over je nieuwe buren, dat is meer dan in de stress schieten. Het zijn vooroordelen, gebaseerd wellicht op 'buitenlandse afkomst'. Terwijl het kan zijn dat ze gewoon Nederlander zijn, wellicht hier geboren en getogen, in elk geval waarschijnlijk hun kinderen. Maar je weet het pas als je contact maakt.

Tsjor

Welke overlast je in de aanloopfase ook ervaart, met contact maken haal je die overlast niet weg omdat de aanloopfase er nu eenmaal is.
Maar die aanloopfase zegt niets over de drukte als ze eenmaal over zijn. Je had van je vorige buren ( Buitenlandse komaf) ook geen noemenswaardige hinder. 
Als je nu contact maakt omdat je hen eigenlijk ook wilt laten weten dat je kinderen niet kunnen slapen en of ze meer rekening met anderen willen houden, zal het antwoord toch iets zijn in strekking van : ‘het is maar tijdelijk, want we zitten nu eenmaal in een verhuizing’  Het contact opbouwen lijkt mij iets voor  na de verhuizing, als ze gesetteld zijn en jullie kinderen nog steeds niet kunnen slapen.

Mochten je kinderen lichte slapers zijn, kan je overwegen oordoppen te laten maken. Die komen altijd van pas.

Je kunt altijd even een praatje maken en zo kom je vast wel wat meer te weten over de mensen zelf en wanneer ze denken in te kunnen trekken in hun nieuwe woning. 

'Welke overlast je in de aanloopfase ook ervaart, met contact maken haal je die overlast niet weg omdat de aanloopfase er nu eenmaal is.'
Maar het scheelt wel als je enig idee hebt hoe lang je denkt dat het gaat duren (minimaal), weet wat ze aan het doen zijn (oh, nu de keuken) en als jij hebt aangegeven wat bij jou het probleem is. Maximaal zou zijn als zij dan mee gaan denken over hoe ze die overlast kunnen beperkten.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.