Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eline

Eline

13-11-2012 om 11:51

Help: zelf luizen - wat moet ik nou?

Getver, ik heb luizen! Zoon ook (niet veel) en die kam ik dus, komt goed.
Maar hoe moet het nou bij mezelf? Ik heb zo'n tea tree shampoo met olie gebruikt. Maar mezelf kammen heeft geen zin! De neten blijven niet aan de kam zitten. Bij mijn zoon spoor ik ze op en neem ze tussen mijn nagels, zodat ik ze van de haren "af kan laten glijden". Veel werk, veel tijd (balen!) maar gaat.

Maar bij mezelf kan ik de neten niet zien en dus ook niet eraf halen! Geen ogen op mijn achterhoofd. Ik word er gek van (veel bulten en jeuk) en mijn man heeft het (na veel gedoe) even geprobeerd, maar houd het niet langer dan 5 minuten vol. Ik heb onwijs veel haren. En mijn haren zitten volgens mij onder (te laat bedacht dat het luizen waren, dacht al aan enge ziektes!).

Wat moet ik nou? Kaalscheren is geen optie...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

13-11-2012 om 11:57

Neten worden luisjes

Ook ooit gehad en ik heb ook een hele bos, mijn zoontje had er maar 1 en de rest liep naar mij over...
Geen nood: neten worden luisjes en die kan je er uitkammen voordat het volwassen luizen worden die weer eieren leggen.
Ik heb XT-luis gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing(geen aandelen) en wekenlang elke dag echt heel, heel veel gekamd, zelf.
Toen ik luisvrij was heb ik nog tijden oude neten uit mijn haren gepulkt..

succes en sterkte!

Hier ook zelf gehad

En inderdaad, als ik luis was wist ik het wel! Heerlijk halflang gelaagd springerig haar. Dik, veel fijne haren. Zalig.

Je kan ook van luizen afkomen, zoals Rafelkap al schetst, door ze uit te kammen. Je hebt echt een volle week tussen dat ze uit de neet komen en dat ze zelf eieren gaan leggen.

De eerste keer heb ik 'droog' gekamd, dat was niet genoeg. Ik was nog een groentje. De tweede keer heb ik 2 weken lang iedere avond mijn haar natgemaakt en conditioner erin gegooid. Gekamd me de "assy" kam op aanraden van Sascha2 hier indertijd. Toen ging het wel goed.

Succes, het is geen kleinigheid...

ishtar

ishtar

13-11-2012 om 12:20

Zelf ook gehad

en mijn haar een paar weken lang 2 keer per dag op mijn kop boven de gootsteen gekamd. Toen was het (gelukkig!) over.

Vergeet tea tree

kammen, kammen! Die neten pak je niet bij jezelf, maar de babyluizen wel, voor ze nieuwe neten leggen. Ik sluit me dus volledig bij de voorgangers aan.

Lastig

Wat een ellende zeg. Ik heb het ook een paar keer gehad, omdat ze op school niet goed controleerden. De luizen bleven maar terugkomen. Ik heb gelukkig ook een oudere dochter, die heel geduldig mijn haar uitkamde, heb je misschien je moeder in de buurt? Dat zij het doen kan?

Spray

hoi, wat naar!

ik had een flesje van l'oreal gekocht wat 'conditioner spray' bevat - zo kun je makelijk je haar doorkambaar maken en hoef je niet steeds onder de douche[kop].

Dat xt-luis werkt wel

XT-luis of een kloon daarvan werkt wel goed en je haar wordt er ook nog beter doorkambaar van. Een voordeel van het spul is, dat de luizen er niet resistent tegen worden, omdat het geen gif is.

mijk

mijk

13-11-2012 om 15:58

Sterker nog

mijn dochters haar heeft er nooit zo mooi uit gezien als toen we daar haar haar mee kamden

Mijk

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2012 om 18:17

Je man?

Waarom houdt die het maar vijf minuten vol? Is dat een niet kunnen of een eigenlijk niet willen?

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2012 om 18:44

mijn man is van huis uit scheikundige en heeft de samenstellingen van verschillende goedjes bekeken voordat hij er een uitkoos. Xt-luis leek hem heel geschikt. Samen met de assey kam is ons haar nog nooit zo mooi gekamd geweest Inderdaad met hair conditioner erin en dan boven de wastafel, dat kamt lekker door.
En elk gezinslid behandelen (althans die besmet zijn of prefentief allemaal, want mijn man dacht eerst dat hij er geen had, toen duurde het een week langer voor ze allemaal weg waren)

Eline

Eline

13-11-2012 om 20:35

Bedankt en vragen

Bedankt voor jullie reakties, doet me goed.

Paar vragen:
1 Zouden jullie het nu nog met XT-luis behandelen ook als ik het al met TeaTree shampoo en olie behandeld heb? (is dat niet dubbelop)?
2 Waar kan je XT-luis en die assy-kam kopen? Ik denk niet bij de Etos, was daar even en ze hadden het alleen over Prioderm.
3 Hoe ziet zo'n assy-kam eruit? Ik heb een luizenkam van plastic met metalen naalden (ik geloof 2 rijen dik) - is dat niet goed genoeg?
4 En moet ik dan NA de XT-luis behandeling (eenmalig?) vervolgens steeds conditioner (die van L'oreal) op mijn haren spuiten voor het kammen? Kan dat ook 's ochtends (zie ik er dan nog wel uit als ik die conditioner er niet uitspoel en naar mijn werk moet)?

Wat de vraag van Tijgeroog betreft: oké hij heeft het misschien (ruim) 10 min geprobeerd, maar werd natuurlijk geheel moedeloos van het zien van onwijs veel neten in mijn haar. En hij moest naar zijn werk....
Maar als ik het zo hoor, kan ik ook zelf mijn haar uitkammen en hoeven die talloze neten niet verwijderd te worden. Scheelt stukken.

Ik ga maar eerst kammen nu .

Meer informatie

Hoi Eline,
Al je vragen worden beantwoord in dit filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=HNkgAIxy1zo&noredirect=1

inmiddels is alleen het advies wat bijgesteld. Dimeticon wordt in het filmpje wel genoemd maar nog niet aangeraden, dat doen ze inmiddels wel.

Dus het advies is 2 weken nat kammen zoals in het filmpje, plus als je wilt op dag 1 en dag 8 behandelen met dimeticon.

Dimeticon is echt werkzaam, dit in tegenstelling tot tea tree. Het is dus niet dubbelop.

Ik zei al

Vergeet tea tree. Het helpt niet, niet om ze weg te krijgen en evenmin preventief. XT-luis is een hulpmiddel, dat wel werkt maar niet alle neten doodt. Een netenkam kun je krijgen bij de drogist (metalen tanden! Als je lang haar hebt, neem er dan eentje met lange tanden). En blijf vooral kammen, want dat is het belangrijkst. Tot twee weken *na het vinden van de laatste levende luis*. (dat laatste wordt nogal eens vergeten, maar bij de eerstvolgende levende luis moet je echt opnieuw gaan tellen met je twee weken)

Vic

Vic

13-11-2012 om 21:18

Prioderm

Mijn ervaring is dat met Prioderm alle luizen en de neten gedood worden. Ik ben na de behandeling nog een week blijven kammen, maar heb geen levende luizen meer aangetroffen.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-11-2012 om 21:18

Toch kammen

Mijn zoon had ook vreselijk veel neten. Ik heb denk ik twee uur staan kammen, de eerste keer, hopeloos was het... Maar toen waren wel alle neten eruit en daarna heb ik nog een keer een neet en een keer een babyluisje gevonden.
Een kennis zweert trouwens bij een elektrische luizenkam, haar puberdochters met erg lang haar kunnen het daarmee prima zelf kammen.

L'oreal

Hm, het is bedoeld on je haar 'op te peppen' maar mijn haar wordt er wat vettig van. Officieel moet het kunnen, zou je moeten proberen..

Rafelkap

Rafelkap

14-11-2012 om 07:13

Neus

Zo'n assey kam kan je bestellen via internet. Nooit tegelijk xt gebruiken en wat anders, altijd volgens de gebruiksaanwijzing. Wij smeerden 's avonds xt in en wasden het de volgende dag eruit. Dan kan je er pas conditioner indoen en extra kammen en dat kan je elke dag doen.
Tea trea is een fabeltje, het zou luisjes afschrikken. Geen idee of die een neus hebben (het stinkt wel).

Rafelkap

Rafelkap

14-11-2012 om 07:14

Droog

Ik kamde ook heel veel 'droog' trouwens, zonder conditioner en haren wassen, gewoon tussendoor. Haalde ik ook weer wat luisjes weg..

luizenmoeder

luizenmoeder

14-11-2012 om 08:45

Verkeerde keelgat nadasha

Sorry, Je krijgt geen luizen doordat school niet goed controleert, maar de medeouders op school !
Volgens mij ben je als ouder zelf verantwoordelijk en niet de school of de luizenpluizers op school.
Als luizenmoeder weet ik dat dit geen opzet is, dat de meeste ouders de eerste keer niet herkennen. Daarvoor zijn de luizenmoeders. Helpen op tijd te signaleren voordat het soms een gebed zonder einde wordt en met informatie en soms ook een extra hand bij te staan, maar toch echt niet om de oudertaak over te nemen.
Prioderm is er tegenwoordig ook in een versie met dimeticon, maar er zijn meer merken en merkloos met deze stof. Ik sluit me aan bij bovenstaande schrijvers, blijven kammen.
Als je eens luis gehad hebt, kam dan ook af en toe eens.
Mijn ervaring is dat er mensen zijn met een bordje om hun nek : "goed kosthuis voor hoofdluis" en dat heeft niets met vuil/viezigheid te maken. Andersom heb ik ook kinderen gezien met een enkele neet, maar geen luis...., die is 'm genokt, terwijl dat in theorie niet gebeurd.
luizenmoeder

luizenmoeder

luizenmoeder

14-11-2012 om 08:51

Assey

Deze luizenkam ken ik niet, is deze misschien wel geschikt voor heeeeeeeel fijn haar waar andere netenkammen de neten niet af krijgen?
luizenmoeder

Vic

Je kunt best het geluk hebben dat Prioderm net wel alle luizen gedood had, maar in mijn ervaring als luizenmoeder doodt het zeker niet 100% zeker alle neten. Als je dan na een weekje kammen stopt en de overlevende neten komen uit, ben je alsnog gaar. Bovendien beginnen er stammen luizen rond te zwermen die resistent zijn geworden tegen Prioderm. Je zult maar net een telg uit die familie op je hoofd hebben

Luizenmoeder

Je hebt helemaal gelijk! Het komt niet doordat ze op school niet goed controleren, want de controle op school is. De eerste verantwoordelijkheid voor controle blijft bij de ouders zelf liggen.
Overigens vind ik het ook vreemd dat er scholen zijn die alle ouders bij toerbeurt laten controleren. Ik ben ervan overtuigd dat een "vast" luizenteam, die een soort van opleidinkje en ervaring hebben, veel beter werkt bij het opsporen van luizen en neten. Maar ook dan blijft de eerste verantwoordelijkheid bij de ouders zelf liggen, niet bij het luizenteam en niet bij de school.

Boven wastafel

Ik heb zelf ook een keer luizen gehad. Toen was er een complete invasie van luizen geweest in het kinderkamp waar ik vrijwilligerswerk deed. Ik kamde met zo' n ijzeren kam ( dus geen plastic) elke avond boven de wasbak. Spul erin en kammen maar.... achter op je hoofd, gewoon je hoofd opzij draaien en een beetje scheef erboven hangen. Goed over je hoofd heen. Luizen zitten vaak vlakbij je huid en naar de punten van je haar. Bovenop je hoofd kam je voorover hangend etc. Wat eruit komt valt in de wasbak en knijp je voor de zekerheid dood ga zeker 10 dagen ofzo door, dagelijks. Daarna nog steeds doorgaan maar iets minder ( om de dag ofzo) . Maar dat kan je zelf bekijken n.a.v. de ' vangst' . Ook als je al 3 dagen niets meer vangt kan er nog 1 neet inzitten die dan uitkomt.
Mijn man had ook het geduld niet
Groeten albana

Vic

Vic

14-11-2012 om 11:50

Genista

Dan heb ik geluk gehad Ik heb destijds wel zo'n beetje alle neten met mijn nagels verwijderd. Was geen fijn klusje met de enorme krullenbos van mijn oudste.

Luizenmoeder

Ik bedoelde het niet verkeerd. Ik woon in Duitsland en hier op de scholen controleren ze niet op luizen. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Ik denk dat er veel kinderen op school rondlopen met luizen, terwijl ze zich daar niet bewust van zijn.
Het is ook een groot taboe hier, er wordt niet over gepraat en het is een ramp als je luizen hebt.

Mijn kinderen kregen luizen, ik heb ze er vanaf gekregen en een week later hadden ze ze weer, omdat een bepaald kind niet behandeld werd en ook niet werd gecontroleerd op school.

Ik heb het al eens aangekaart hier om luizenmoeders in te schakelen, maar ze willen er niet aan, helaas.

sascha2

sascha2

14-11-2012 om 16:32

Inderdaad

De assykam is hier een uitkomst. Ik heb kinderen met verschillende soorten haar. Dik, pluizig en dun doorwaaibaar. Die kam is voor allemaal geschikt. En ik heb onlangs de prioderm lotion gebruikt: dimeticon. Daar raken de luizen niet resistent van, itt prioderm shampoo. Die gebruik ik dan ook niet.

luizenmoeder

luizenmoeder

14-11-2012 om 17:39

Nadasha

dat verklaart een hoop. Ik heb wel eens gehoord dat je op school geweigerd kon worden tot je een artsenverklaring had dat je luisvrij was. Ken je dat ook?
luizenmoeder

Ja klopt

Kinderen mogen hier inderdaad geweigerd worden als ze een verklaring van de huiarts hebben dat ze luisvrij zijn.

Ik heb dat één keer gedaan, omdat de school wist dat mijn dochter luizen had (nadat ik voor de zoveelste keer geklaagd had dat ze de klas moesten controleren). De keren daarna heb ik het de school niet meer gemeld. Ze doen er toch niets mee en ik zorg wel dat mijn kinderen luisvrij worden zonder iedere keer naar de huisarts te rennen (hoewel de anti-luismiddelen hier wel gratis zijn via de huisarts).

suus36

suus36

14-11-2012 om 20:36

Kroeshaar

Ik heb een soort van kroeshaar en nog lang ook. Ook steeds jeuk en op een dag lag er een beestje op de krant. Aaaaah. Ik heb Prioderm gebruikt en toch elke dag gekamd. Ik waste mijn haar elke dag, conditioner erin en dan nat met de luizenkam erdoorheen. Ik heb er wat dode beestjes uitgekamd, maar uiteindelijk is het weggebleven. Zelfs lastig haar is te kammen dus!

Tink

Tink

18-11-2012 om 15:02

Hier ook

Oudste van 17 bracht het onlangs mee, via vriendje, die het ws wel op school zal hebben opgedaan (via jongere brusjes van klasgenoten ofzo).
Ik had wel ervaring met luis, maar nu bleek dat je toch weer nieuwe dingen te zien kunt krijgen. De ienie mini beestjes die ik uit dochters haar kamde waren werkelijk zó ongelooflijk klein (zoiets als het puntje op deze i) dat je het amper zag. Met vergrootglas erbij heb ik steeds de kam bekeken en ja hoor, dan bleek zo'n puntje pootjes te hebben. En ze waren zwart. De neten die ze had waren dan weer wit, ik kende tot nu toe alleen zwarte neten en grijzige luizen.

Hoe dan ook, neten kam je niet makkelijk weg, ze zitten zo enorm goed vastgelijmd. Uit de haren ritsen is eigenlijk de enige manier. En azijn schijnt ook te helpen. Haren nat maken met een mengsel van azijn en water, hoofd ermee nat maken en 10 minuutjes wachten. Daarna kammen. Het scheelt weer iets, en elke neet die je op tijd verwijdert wordt in elk geval geen nieuwe luis.

Sterkte met die krengetjes, het is een ellende

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.