Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

helpen in huishouden

hoe regelen jullie dat met de kinderen? Geef je ze klusjes, of is er een vast schema wat iedereen af moet vinken? Ben een beetje zoekende.


Belangrijkste vraag: hoe oud zijn ze?

Hemf

Hemf

28-12-2023 om 18:18 Topicstarter

16 en 18. Momenteel is het gewoon: u vraagt wij draaien (vaatwasser, stofzuigen, boodschapje). Dat gaat zonder gemopper. Eigen kamer doen ze wel uit zichzelf incl bed.
Vraag me af hoe anderen dat doen.

Tja, ik heb mijn zoon vanaf een jaar of 3 laten helpen: spullen naar de keuken brengen was de ultieme beloning voor je bord leeg eten.

Eigen kamer inclusief beddengoed, zelf zijn wasgoed weg ruimen. Gebruikte servies wegzetten, je wasgoed in de wasmachine. En bij vragen zonder morren een keer helpen. Hond uitlaten telt ook als klusje 😉. En hij kan koken en wassen, dat vind ik meer dan genoeg.

Hemf

Hemf

28-12-2023 om 19:10 Topicstarter

dus geen schema’s op de koelkast ofzo?  Gewoon vragen om een klusje te doen.

Hemf schreef op 28-12-2023 om 19:10:

dus geen schema’s op de koelkast ofzo? Gewoon vragen om een klusje te doen.

Ik heb een schema op de koelkast van toen ze klein waren, daar staat alleen tafel dekken/afruimen/vaatwasser in of uitruimen op. Voor de rest vraag ik ze iets te doen, en ze ruimen zelf hun kamer op (ik doe het in ieder geval niet) en eentje doet zijn eigen badkamer ook. In principe kunnen ze het meeste wel zelf hier, jongste is 19. Als ze het te lang vinden duren voor ik was doen ze er zelf een was in, of vissen schone shirts ongestreken uit de strijkmand. Koken gebeurt soms, hond uitlaten wat vaker maar nooit ‘s morgens. Nadeel van drie kinderen is dat als je er eentje iets vraagt, je drieduizend redenen krijgt waarom het eerlijker zou zijn als je het de andere twee zou vragen. Zucht.

14 en 17 hier en geen taken. Soms krijgen ze wel eens een opdracht.

Hier zeker geen schema. Studie, werk en straks stage gaan voor.  
Ik werk ook niet met een schema, alleen een maaltijd planning 😁

Hier 1x/week koken op vaste dag en 2x/week keuken/vaatwasser na het avondeten, ook vaste dagen (oudste is nu door de week uit huis, die heeft geen kookbeurt meer). En in weekend zuigen ze alledrie een deel van het huis, dat rouleert.
Hier dus wel een schema maar dat is alleen omdat ze anders naar elkaar wijzen en de verdeling gedoe geeft. Waarbij een van de drie dat vervelend vindt en het dan dus maar gaat doen en de andere twee proberen te ontkomen. Met schema gaat het veel beter.

Hier hebben schema's en vaste afspraken nooit gewerkt, maar inmiddels zijn ze jongvolwassen en gaat het eigenlijk vanzelf. Zijn ze een dag vrij dan koken ze, regelmatig ruimen ze de vaatwasser uit en na het eten ruimen we altijd samen op. Als ik niet thuis ben laten ze de hond altijd uit en het laatste rondje s avonds doet 1 van hen standaard. Ik heb dus nooit met schema's gewerkt maar altijd gewoon gevraagd. En nee is ook een antwoord,  dan ging ik niet de discussie aan. Ik zeg zelf ook wel eens nee. Maar er is een soort van wederkerigheid ontstaan. Ik doe dingen voor hen en. Zij dingen voor mij. 

Als ik zie dat mijn kind op een zeker moment veel tijd om handen heb laat ik hem wat doen zoals een boodschap halen, ff tafel dekken of opruimen of helpen met de afwas ofzo. Is hij met vrienden bezig, huiswerk aan het maken of druk aan het spelen of net even aan het bijkomen van een drukke dag dan geef ik hem zijn rust.

Er is een vriendje dat wekelijks de wc schoonmaakt, wekelijks een keer stofzuigt en 2 keer per week afwast. Ik vind dat voor kinderen met zo'n druk huiswerk schema teveel gevraagd. 

Decembermamma schreef op 30-12-2023 om 03:44:

Als ik zie dat mijn kind op een zeker moment veel tijd om handen heb laat ik hem wat doen zoals een boodschap halen, ff tafel dekken of opruimen of helpen met de afwas ofzo. Is hij met vrienden bezig, huiswerk aan het maken of druk aan het spelen of net even aan het bijkomen van een drukke dag dan geef ik hem zijn rust.

Er is een vriendje dat wekelijks de wc schoonmaakt, wekelijks een keer stofzuigt en 2 keer per week afwast. Ik vind dat voor kinderen met zo'n druk huiswerk schema teveel gevraagd.

Mijn zoon had toch echt gewoon zijn huishoudelijke klusjes naast school en 4x per week selectie training en de weekenden vol wedstrijden.

Decembermamma schreef op 30-12-2023 om 03:44:

Als ik zie dat mijn kind op een zeker moment veel tijd om handen heb laat ik hem wat doen zoals een boodschap halen, ff tafel dekken of opruimen of helpen met de afwas ofzo. Is hij met vrienden bezig, huiswerk aan het maken of druk aan het spelen of net even aan het bijkomen van een drukke dag dan geef ik hem zijn rust.

Er is een vriendje dat wekelijks de wc schoonmaakt, wekelijks een keer stofzuigt en 2 keer per week afwast. Ik vind dat voor kinderen met zo'n druk huiswerk schema teveel gevraagd.

Op zich lijkt me dat goed haalbaar in een gewone schoolweek. Onze zoon had destijds geen vaste klusjes maar dat was mijn eigen keuze. 

Net als bij Pief. Wel regelmatig gesprek ook gevoerd over: samenleven is samen zorgen voor fijne woonomgeving. En dat gaat niet vanzelf. Ik ben het gewend geraakt dingen te vragen of opdracht te geven. Ook vij mijn man soms haha.
Eigenlijk is dat nooit een probleem. Uk moet alleen niet zeggen: haal NU de vaatwasser leeg. Maar gewoon een keer vandaag haha. Doen ze altijd. Nu 17 en 19.
Toen ze jonger waren kreeg ik weleens een nee of een discussie. Prima. Keer erna kregen zij een Nee op de vraag: kun je me wegbrengen...  dat kwam altijd goed over.
En nee ik vraag en vroeg niet heel veel. Grote klussen als badkamer en wc soppen hoeven ze niet te doen.

Ysenda schreef op 30-12-2023 om 07:20:

[..]

Mijn zoon had toch echt gewoon zijn huishoudelijke klusjes naast school en 4x per week selectie training en de weekenden vol wedstrijden.

Dat is prima, wij merken dat onze zoon in sommige weken echt overvraagd wordt door school. Elke dag 14:00 uit en dan heeft hij tussendoor misschien een half uurtje pauze gehad en dan heeft hij hij soms 2 toetsen te leren en qua maakwerk zeker 4 uur week in de week. Dan gun ik hem verder dus de rust.

Maar hij doet genoeg tussendoor van die "wil je even...." En dat is dan vaak iets kleins maar ben ik er toch wel mee geholpen dat hij dat doet. Even de kat voeren of even iets ergens  brengen of halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.