Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-09-2018 om 16:09

Hendrik Haan uit Koog aan de Zaan

Wat ouderen kennen vast dit liedje van Annie M.G. Geïllustreerd wordt hoe een doorverteld verhaal steeds ernstiger wordt. Maarre...hebben jullie weleens iets aan laten staan thuis terwijl je weg was?

Ik kwam vanochtend in een woning van mensen die een weekje weg zijn - het gasstel stond nog aan, brandde niet, wel sterke gaslucht. brrr!! Snel uitgezet, alle ramen en deuren open. Gelukkig ben ik geen rokende huizen-oppas anders was het niet best afgelopen.

Een Goede bekende bakte iets voor de oppas waar de kinderen zouden gaan logeren. Bij thuiskomst na een heel weekend elders bleek de oven nog aan te staan. Niks gebeurd gelukkig.
Net als bij Hendrik Haan.

Maar oei.

Josien

Josien

14-09-2018 om 16:17

Ja, mijn dochter bij de ouders van een vriendje. Vriendje en zij hadden samen gekookt en het kleinste pitje van het gasfornuis aan laten staan. Dat stond al op de laagste stand (dan zie je bijna geen vlammetjes) het heeft de hele nacht aangestaan tot die vader thuis kwam en het merkte. De zelfgemaakte houten keuken had boven het fornuis volgens mij nog kastjes, in ieder geval was dat hout behoorlijk heet geworden, gelukkig verder geen schade o.i.d.

Ja hoor

Toen de kinderen nog heel klein waren gingen we een paar dagen met familie naar een parkhuisje. Ik was in de vaste veronderstelling dat man de achterdeur dicht had gedaan. Zelf had ik het te druk met de kleintjes en de spullen en mijn ouders die ons kwamen halen. Bij terugkomst, na een paar dagen, bleek de achterdeur wagenwijd open te staan.
Niets gestolen of iets dergelijks. Gelukkig.

Watervrouw

Watervrouw

14-09-2018 om 16:39

Oh ja

Oh ja, strijkijzer, krultang, koffiezetapparaat en een keer in een vakantiehuis een elektrische kookplaat. Dat van die kookplaat, de avond ervoor vergeten uit te draaien, ontdekten we pas toen we er, bij vertrek, een plastic kratje met boeken opgezet hadden. Die krultang is van lang geleden, toen ik op kamers woonde, dat was een heel weekend.
Ook ben ik al vaak op en neer naar huis gesjeesd omdat ik dacht dat er nog wat aanstond wat dan niet zo bleek te zijn.
Ergste was de voordeur die nog open stond toen we al weg waren, gelukkig zag de buurvrouw ons tevoren vertrekken en belde op.

Ja, stoofpeertjes

Ik ging met mijn moeder een eind wandelen (okee, eigenlijk nordic walken) en herinnerde me een paar kilometer verderop dat ik nog stoofpeertjes had opstaan. Moest eerst weer langs mijn moeder's huis omdat ik daar mijn sleutels had liggen. Eenmaal thuis stond de keuken vol mistige rook en waren de stoofpeertjes verkoold. Maar ik heb wel heeel hard genordicwalkt.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-09-2018 om 17:18

Kaars

Wij hadden een keer bij een feestelijk ontbijt een kaars aangestoken. Daarna opgeruimd, vertrokken naar opa en oma ruim een uur rijden verderop. Daar de middag doorgebracht en aan het einde van de middag weer dat uur naar huis gereden. Het was al vroeg donker.
Toen we de oprit opreden vroegen we ons af waarom er zo’n lichtgloed in de woonkamer scheen.
Eenmaal binnen zagen we dat de kaars nog op tafel stond te branden.

Als ik er aan denk wat er had kunnen gebeuren.....

Aagje

Luik viel dicht

Eens de open haard aangedaan en effen de kinderen en hun vriendjes van school gehaald. Rooster ervoor, alles leek safe.
Maar thuisgekomen, ging het alarm stevig te keer en de benedenverdieping stond in een dikke rooklucht. Kinderen meteen de tuin ingedirigeerd en de boel gelucht en alarm uit gezet.
Het bleek dat het luik was dicht gevallen.
Paar dagen later konden we de hele boel verven.
Gelukkig geen brand!

Marinade

Marinade

14-09-2018 om 19:08

Handrem

Mijn vriend net z’n rijbewijs, mochten we de auto van mijn ouders lenen voor een dagje Amsterdam. Pas daar kwamen we erachter, bij het parkeren en het aantrekken van de handrem, dat die de hele weg er “half” op had gestaan. Best lang vanaf Eindhoven. Het schoot ook niet op, die reis. Gelukkig heeft de auto nog jaren prima gereden.

Volkomen onschuldig

... maar toch stom.
Ik heb nieuwe energiezuinige ledverlichting in mijn kantoor gekregen, maar omdat het zulk helder daglicht-achtig was, ben ik 's avonds het licht vergeten uit te doen zag ik de volgende ochtend. Of het nu zo zuinig is energiezuinige lampen de hele nacht te laten branden...

Minder onschuldig, die ene eerste januari waarbij we oliebollen in een pan hadden opgewarmd en daarna een urenlange wandeling maakten om de oliebollen er weer "af te lopen" en toen ontdekking kwamen dat er na die wandeling er een hele hete oliebol lag te wachten, ja, dat herken ik dus ook.

oeps

Nou, dan valt het bij mij nog mee. Wel eens appelmoes te lang laten opstaan, of het gas laaggedraaid in plaats van uit en dat dan uren volhouden, ketel droog laten koken etc, maar nooit langer dan een uur of wat . Tot nu toe (klopt af) steeds goed afgelopen.

Behalve Hendrik Haan was er ook een Daantje met een kraantje. En dat liep minder goed af:

https://sites.google.com/a/sintlutgart.be/zesde-leerjaar/activiteiten/vandaantjeenhetkraantje"

Ik vind dat gedicht eigenlijk te lang, maar ik heb een zwak voor het eerste stukje, vooral dat
Maar Daan was een ondeugend joch
En deed het toch

(in de tekst waarvan ik de link plaatste staat "en hij deed het toch", maar volgens mij hoort dat 'hij' er niet)

Groeten,

Temet

Plop

Plop

14-09-2018 om 20:15

Jawel

De friteuse in de garage.
Twee weken lang heeft die in het stopcontact gezeten en toen we thuiskwamen zat er nog ongeveer 2 cm vet in van de ongeveer 20 cm.

Half a twin

Half a twin

14-09-2018 om 21:53

nou plop

Dan waren al de fietsen in de garage weer goed "in het vet"gezet.

Ik laat nog wel eens een lampje aan, vooral als het licht-sensor gestuurde verlichtingssysteem in de woonkamer in storing is gevallen dan moet ik op manlief wachten voor een totale reset en als die voor het werk in Italië is dan blijft het licht (gelukkige wel led) dus aan in de nacht.

Als we met het gezin op vakantie gaan dan gaan (behalve van de koelkast en de verlichting) alle stekkers eruit en de gaskraan dicht, loopt man 2 controle rondjes door het huis in het kader van better safe than sorry.

Kaars

Hier ook wel eens blijven branden, klein brandje toen we thuis kwamen, gelukkig alleen zwarte plek op de tafel en niet overgeslagen naar de gordijnen!!

Caesar

Caesar

14-09-2018 om 23:17

Flanagan

De boel gaan luchten bij een brandlucht is niet perse een heel goed idee...

Triva

Triva

15-09-2018 om 07:29

Peertjes

Mijn moeder had eens peertjes opgezet, kreeg een migraine aanval en ging naar bed. Mijn zus kwam meermaals zeggen dat het zo stonk beneden maar mijn moeder snauwde keer op keer teeug dat kokende peertjes nu eenmaal niet lekker ruiken. Uiteindelijk er toch maar uit; ze had er geen water bij gedaan... Peertjes en pan konden zo in de vuilnisbak....

Ik vergeet soms aan het eind vh koken toch een pit uit te zetten. Soms ook als ik knakworstjes warm. Snap het van mezelf niet zo, ik vrees voor als ik ouder wordt. Tzt maar inductie ofzo nemen...

Caesar,

Ik weet het. Het was een kant-en-klare openhaard-blok. Toen ik in het passeren van de haard, de hendel open schoof, wakkerde de verbranding niet aan. Eerder geval brand uit, huis vol rook en gebrek aan zuurstof dus kinderen eerst naar buiten.
De brandblusser kon in de hoek blijven.

Maar het was wel een les, die je nooit meer vergeet.
We zijn later over gestapt op gashaard. Knopje uit , als je vertrekt.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 12:28

Deur niet op slot

Ik probeer de laatste keer dat er iets is aangebrand te herinneren, maar dat lukt even niet. Wel dat ik nog niet zo lang geleden 's nachts de achterdeur open heb gelaten. Zó dom! Omdat ik niet wil dat de hond in de huiskamer kan komen, is de deur naar de hal 's nachts altijd dicht, dus een inbreker zou vrij geruisloos de boel leeg kunnen halen. Onze achterdeur is vreemd genoeg niet achter maar meer voor dan de voordeur, die zit opzij. Is dat duidelijk?

Fik

Fik

15-09-2018 om 13:14

Ooit

Ooit hadden wij in een houten vakantiechalet de open haard aangehad. Het hout was toen we naar bed gingen inmiddels alleen maar een hoopje nagloeiende as. We lieten de klep open staan vanwege de mogelijke rook die nog kon vrijkomen.
Midden in de nacht werd ik wakker van een raar schijnsel. Dus ik ging kijken.
De vlammen sloegen vanuit de haard 3 meter de woonkamer in.
Dit was omdat het inmiddels was gaan stormen. De wind waaide zó door de open klep de haard in, en er was kennelijk nog genoeg voedsel in die as voor enorme vlammen.
We hebben gezellig met een paar man de haard staan blussen, midden in de nacht.
Gelukkig is er verder niks in brand gevlogen, de hele kamer zat wel vol met as dus de volgende dag konden we alles schoonboenen.

Sindsdien onderschat ik nooit meer een nagloeiende open haard. Ik zorg ervoor dat mijn eigen haard volledig uit is als ik weg ga of ga slapen. Daar zit gelukkig wel glas voor, maar toch.

Waakhond (ot)

@Kaaskopje, slaat jullie hond dan niet aan?
(We hadden vroeger in de schuur een konijn die ‘s nachts ging stampen als er iemand langs liep )

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2018 om 17:23

Flanagan

Ja, hij slaat vaak bij het minste geringste aan, maar omdat de deur tussen de kamer en de hal, dus ook de bovenverdieping, dicht is, kan een inbreker die stil binnenkomt en de boel leeg haalt denk ik wel zijn gang gaan. Hond komt ook niet naar beneden als dochter 's nachts thuiskomt.

Maar het lijkt wel zo te zijn dat inbrekers vaak weten waar een hond woont en waar niet. Alleen al die kennis houdt ze tegen, zo lijkt het althans.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-09-2018 om 17:54

Zolderlicht

Ik ben wel eens van vakantie thuisgekomen om er achter te komen dat het zolderlicht nog aan stond. Gelukkig een spaarlamp. Ook laat ik wel eens het gas aan onder pannen, maar daar kom ik dan achter als ik de vaatwasser inruim.

Saar

Saar

16-09-2018 om 00:24

Inductie

Triva, inductie is hier toch ook geen oplossing.
Zolang er een pan op de pit staat blijft die aan, gaat wel vanzelf uit als de pan eraf is.

Triva

Triva

16-09-2018 om 03:27

Saar

Ja dus wel, ik haal pan eraf en vergeet het gas uit te doen. Alleen op de kleine pit op laagste stand. Dat zie je namelijk amper.

Mijn oplossing

Ik heb al n paar jaar een oude Aga die altijd aanstaat. Kun je hem ook niet vergeten uit te zetten! Bovenop breng je pannen aan de kook ook braad je dingen aan, dat zie je duidelijk want de deksels staan dan open. Daarna gaat alles in de verschillende ovens, met timer. Heel soms vergeet ik iets. In de hete 220 graden oven verkoolt het en de geuren worden direct naar buiten afgevoerd door de kachelpijp. Dagen later vind ik dan houtskool terug haha. Zoals gisteren bij t pizza bakken, kwam er een stukje houtskool mee bij het uitscheppen van de pizza, geen idee waar dat van was. Je ruikt het niet maar er komt ook geen brand van dus niet gevaarlijk. In de kookoven die tegen de 100 graden is, trek ik soep of stoof ik gerechten langzaam gaar. Die kun je ook vergeten, soep die vier dagen getrokken heeft zoals laatst met osssenstaart is echt subliem! Brand gevaar is er nooit. Het is niets voor niets dat een Nobelprijs winnaar dit fornuis heeft uitgevonden toen hij blind werd. Heel veilig en duidelijk is het. En vooral lekker. We gaan liever niet meer naar n pizzeria omdat de pizza’s thuis lekkerder zijn. En ze kunnen op alle brandstoffen en electra. De nieuwsten hebben afstandbediening via een app, kun je in de file je eten aanzetten hahaha.

Magnetron

Eens vergat ik een schaal spaghetti in de magnetron. Het stond er in omopgewarmd te worden als extra, indien men toch nog wat extra’s wilden. De magnetron staat wat uit het zicht.
Ruim een week later vond ik het in huis vreemd ruiken, als een dode rat onder de vloer. Ik ben via de kruipruimte van een halve meter hoog, het hele huis onderdoor gekropen, richting de verzonken verwarming aan tuinzijde. Maar geen rat of ander dier.
De volgende dag wilde ik iets opwarmen in de magnetron, en vond de schaal met bedorven spaghetti. Toch blij, want nu wist ik tenminste de oorzaak van die stank.

Inanna

Inanna

16-09-2018 om 11:29

mijn acties

Even het vet in een pan lossmelten, dan allerlei andere dingen gaan doen en de volgende ochtend als het nog vrij donker is de keuken inlopen en een vaag blauw schijnsel onder de pan uit zien komen. We vonden wel dat het erg naar vet stonk, maar we hadden de avond ervoor ook friet gebakken.

Gekookte kipfilet ontdooit in de combimagnetron, snack voor ons huisdier, vervolgens vergeten, tot ik de de volgende dag de boel op 190 graden had voorverwarmd en mijn spinazietaart er in wilde zetten. Had ik al gezegd dat de kip in een plastic bakje zat?

Een tosti die ruim een uur in het apparaat heeft gezeten is toch niet meer zo heel lekker.

Verder vergeet ik ook vaker stekkers er in te doen dan er uit te halen. Gooi ik mijn avondeten in de stoommachine, timer op een half uur en dan ga ik na een half uur hongerig kijken, zit de stekker er niet in en heeft dus alleen de timer gewerkt. Niet gevaarlijk, wel superirritant.

Wel potentieel gevaarlijk is dat ik momenteel met de fiets naar mijn werk moet in plaats van met de scooter. Bij mijn scooter gaat het licht vanzelf aan. Op de fiets niet. De laatste paar dagen dacht ik er aan het einde van de straat al aan, maar ik ben serieus een keer helemaal zonder licht naar mijn werk gereden en het was echt nog heel erg donker. Gelukkig is het om 5 uur niet zo heel erg druk, dus dat scheelt, maar toch.

Zeetakje

Zeetakje

16-09-2018 om 11:53

Flessen uitkoken

Ik heb weleens een pan vol flessen en toebehoren opgezet om uit te koken en ging, totdat het water kookte iets anders doen. Althans, dat was de bedoeling.

Pas toen het raar ging ruiken in huis kwam ik erachter dat ik glad vergeten was dat die pan opstond en er was niet veel meer over dan een gesmolten klont plastic. De pan was ook niet meer te redden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-09-2018 om 12:59

Friteuse in schuur: dat werd een pan vol met zwarte pek, niet schoon te krijgen.
En de voordeur. Meerdere keren. Een keer zelf een complete nacht.

Fornuis ook een keer en daar kwam ik achter omdat ik mijn tas erop zette. Jammer van de tas.
En ontelbaar keren de auto niet op slot. Een keer zelfs nog met de sleutels in het contact. Maar toen was ik zwanger.
Tegenwoordig flits ik als ik naar bed ga altijde even met de afstandbediening bij twijfel.

69er

69er

17-09-2018 om 17:55

Diepvries

Als we op vakantie gaan halen we een aantal stekkers uit het contact. Dit jaar per ongeluk een verkeerde..., bij thuiskomst was de diepvrieskist ontdooid.

Vogel

Vogel

17-09-2018 om 19:39

Oh ja!

De stekker van de vriezer! Tenminste, ik dacht dat ik voor de vakantie de lege koelkast uit zette, maar kwam er halverweg de vakantie achter dat de vriezer dan dus ook uit was. Boordevol moedermelk, au!

Vriezer

Zoon zou op de verdieping van zijn vader passen tijdens diens afwezigheid.
Om zijn laptop te gebruiken verwijderde hij de stekker die later van de vriezer bleek. Vol met vlees.
De lucht negeerde hij maar dat bleek wel toen zijn vader thuiskwam.
Zoon mag niet meer op de verdieping van zijn vader passen.
Dochter en ik zijn nu de klos.

We hebben de vriezer min of meer weer goed gekregen door deze een aantal keren, na schoonmaak, te bestrijken met verse citroen en bakjes met filterkoffie in de lades te laten staan.
De lucht gaat er niet helemaal uit. Maar inmiddels gaat vader met een lege vriezer op reis en laat het ding dan weer een paar weken met citroen en koffie staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.