Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mijk

mijk

31-03-2011 om 13:50

Het moestuindraadje (jawel dorry!)

Ik ben overtuigd, mijn moestuin mag blijven. De kattenlast lijkt op het moment behoorlijk binnen de perken, de slakken zijn nog niet verschenen en de zon begint te schijnen. Dus ik ben gemotiveerd.

Nu heb wel wat moestuinervaring en weet dat ik een stok achter de deur nodig heb Vandaar een draadje om te plannen en overleggen en recepten uit te wisselen als straks alles het fantastisch doet.

Dus wat gaat er in jullie moestuin. Ik ben hier aan het spitten en ga het weekende eens even zaden aanschaffen.. Ik tuinier op de klei in het hoge noorden dus het duurt altijd effe voor ik echt aan de slag kan!

Mijk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

31-03-2011 om 14:14

Uhm

kruiden, aardbeien, bessenstruik (of moet die in de volle grond), rucola (groeit als een tierelier).

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2011 om 14:45

Hier..

Ik heb net knoflook bieslook gezaaid, radijs, sla en ehm..(briefje kwijt) oh ja worteltjes! tegen de katten, ook mijn eigen katten, heeft mijn man een frame gemaakt van hout en kippengaas wat als een deksel over de bak heen ligt.

Primavera

Primavera

31-03-2011 om 15:17

Ik zaai niet

Het is onmogelijk om hier te zaaien, want de mieren halen alles vakkundig weg, dus zet ik maar al gekiemde plantjes erin. Of dit jaar heeft dochterlief dat gedaan, nadat ik alle brandnetels en distels er eerst uit getrokken had. (Leuk, een tuin op het noorden!).
Tijm, rozemarijn, munt en wilde venkel stonden er al. Dochter Una heeft salvia, peterselie, basilicum gepland en een nieuwe rode peper er in gezet, die vorig jaar na al zijn scherpte in één pepertje te stoppen in de zomervakantie het loodje heeft gelegd.
Verder was ze ook helemaal enthousiast van aubergines, paprika en courgettes, dus hebben we die dit jaar voor het eerst ook gekocht en twee aardbeienplantjes die Ultima zo graag wilde hebben.
Ik ben benieuwd , want ik heb verder niet zoveel met tuinnieren. De olijfbomen wordt dit jaar alvast niks meer omdat we ze niet op tijd gesnoeid hebben.
Groeten Primavera

ishtar

ishtar

31-03-2011 om 15:52

Ik heb al

pluksla in potten, radijs in pot en worteltjes in de vollegrond gezaaid.
Ik heb ook veldslaplantjes in de grond, uien in eierdozen want ik sta op de wachtlijst voor een heuse volkstuin, samen met een vriendin.
Tomaten gezaaid in de vensterbank.
De bieslook komt al weer lekker op, de frambozenstruiken lopen uit, de pruim laat bijna zijn eerste bloemetje zien, de aardbeienplantjes zijn ontdaan van oud blad en voorzien van mest. En de druif doet nog niks.
heerlijk, dat weer van afgelopen dagen!

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2011 om 16:54

Primavera

Pas wel even op met de paprika's enzo, in combinatie met de nachtvorst, het is nog erg vroeg voor zulke planten buiten. Eigenlijk zouden ze nu nog alleen in de kas mogen.

Hoor ik daar mijn oren piepen?

He Mijk, wat goed van je dat je toch doorgaat met je moestuin! Ik dacht vanmorgen nog of je ook blij zou zijn als je kids je 'durf-jurk' aan flarden zouden knippen. (over dat draadje waarbij een kind de dvd had gemold )
Maar dit even ter zijde.
Ik zit al 4 maanden tegen uien knoflook en veldsla aan te kijken en ze schieten nog voor geen meter op. Ik baal, want ik kan het er niet uithalen en heb nu dus weinig bak meer over. Maar....niet getreurd, er komen twee bakken bij onder de perenboompjes. Staat veel zon op dus dat moet goed gaan! Ik heb de aardappels al voor het raam liggen om te kiemen, en de munt woekert door één bak. Maar ik heb besloten dat ik dol ben op munt, dus die blijft. Ik wilde eigenlijk wel een muurkasje want ik voor mijn verjaardag paprika en tomatenzaadjes gekregen en vorig jaar gingen die voor geen meter. Iemand een idee waar ik een goed muurkasje kan krijgen?
Brocoli was een succes vorig jaar, maar minder succesvol waren doperwten. Want voor een maaltje doperwten heb je meters erwtenstruik nodig, geen idee of ik dat nog eens ga doen. Bieten en pastinaak bleven akelig klein, maar pluksla, of eigenlijk elke sla als pluksla behandelen ging als een trein! En kruiden, peterselie (de platte!), basilicum, bieslook, rucola, salie, etc. Zo lekker. Heb ook de lavas al op zien komen. Ik zou wel zaadjes willen ruilen, maar met porto erbij geteld kun je ze net zo goed zelf kopen. Ik zag trouwens bij de HEMA groeizakjes voor aan de buitenmuur, aarde erin, plantje, en klaar. Wie weet trouwens waar ik tomatengroeizakken kan kopen?
Zo, mijn tuin-emmer is hier even leeg gekieperd, we mogen weer!

Dorry
Dorry

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2011 om 19:26

Dorry

De meeste goede tuincentra hebben muurkasjes en tomatengroeizakken, geen probleem!

ishtar

ishtar

31-03-2011 om 19:30

Tomatenomkeerdinges

ik kreeg van mijn schoonouders een soort houder waar de tomatenplant omgekeerd in groeit. Dus met zijn wortels naar boven. Vorig jaar waren de tomatenplanten een mislukking, ik ben benieuwd of dat met dit ding beter gaat.
De rucola is ook al mooi opgekomen. Dat is nog eens een goede koop geweest: 4 plantjes rucola bij het tuincentrum en dit is al het 3e jaar dat ik rucola heb (en het blijft zelfs keurig bij dat ene plantje)

mijk

mijk

31-03-2011 om 20:04

Lange leve mijn zuidmuur

Ons huis heeft een muur en een garagewand op het zuiden en daar deden mijn tomaten het fantastisch. Kreeg van manlief planten voor moederdag en toen bleek ik zelfs tomaten te lusten Verder ben ik goed voorzien van fruit. Ik heb een aardbeienbed, een haag met rode bessen zwarte bessen, frambozen en kruisbessen. Tegen de zuidmuren staan twee verschillende soorten druiven en een kiwi (die veel vruchten geeft) en dan hebben we nog een appelboom, een stoofperenboom een kersenboom en een pruimenboom.

En dan dus nog ongeveer 50 meter moestuin.... het is zalig maar ik kan wel wat aanmoediging gebruiken!

Mijk...

mijk

mijk

31-03-2011 om 20:47

Wat zijn jullie allemaal al ver

Ik word altijd zo ongeduldig in deze tijd van het jaar maar het kan hier echt nog niet. Het was van het weekend nog -5 en voor mijn kleiboel opgewarmd is duurt altijd echt even. Ik was zaterdag mijn schoonouders die op zand in Gelderland tuinieren en die tuin loopt echt minstens drie weken voor op de mijne..

maar het verlanglijstje hier tot nog toe: Suikermais, courgette pompoen, bietjes, sjalotjes, rucola, sperciebonen, tomaten, spruitjes, radijsjes, en knoflook.

Die groeizakken begrijp ik nooit zo. Wat is nou het voordeel boven een pot? Warmte waarschijnlijk dan..

Oh en munt groeit bij mij spontaan in de voortuin (met citroenmelisse, dat is ook verukkelijk voor bij de vis en in sausjes enzo).

het grappige is dat alles wat ook maar de neiging heeft tot woekeren in mijn tuin altijd los gaat maar de munt is met veel thee drinken uitstekend binnen de perken te houden! (hé een zowel letterlijk als figuurlijk passend spreekwoord)

Mijk

Rucola

Ishtar, als die plantjes op enig moment toch de geest geven: zaad van rucola is helemaal goedkoop, het komt gewoonlijk fantastisch op en je kunt het al zaaien vanaf februari.
Echt een soort 'lukt altijd'gewasje, ik snap niet dat niet iedereen dat spul heeft staan.

Groeten,

Temet

Valkyre

Valkyre

01-04-2011 om 10:16

Oh leuk, een moestuindraadje!

Wat virtueel gezellig! Ik ben vorig jaar voor 't eerst begonnen met moestuinieren in onze stadstuin. We hebben vijf vakjes van ca 1x1 meter, plus natuurlijk potten met kruiden. Ook hebben we een schuur van glas (betonnen vloer) waar ik vorig jaar komkommers en tomaten in potten heb gekweekt. (luxe hoor, een kas!)

Maar dit jaar wil het voorzaaien nog niet erg lukken... Ben te druk met werk om dagelijks te checken of alles nog vochtig genoeg is

In de vakken tot nu toe gezaaid: rucola, lente-ui en worteltjes (samen), koolrabi (heerlijk door de sla), peultjes, erwtjes, sugarsnaps. Tot nu toe komt alleen de rucola op. Ik heb nog een hele voorraad zaadjes, geen idee waar ik dat allemaal moet gaan zaaien, haha!

In de siertuin wil ik een kruidenhoekje maken (veroveren op 't gras).

Zo, mijn emmer is ook weer leeg!

Mijk!

Mèn wat ben ik jaloers op zo'n tuin! Ik heb geen ruimte voor bomen of struiken, maar ben idd ook al vrij ver. Ik de kweekkas die zoon vorig jaar voor me heeft getimmmerd (toen hij zich verveelde met twee gebroken voeten) heb ik staan: wortels, sla en courgette. De laatste zie ik nog niet opkomen, de andere doen het al goed. In een speciekuip heb ik ander soort sla en nog meer wortel. Aardbeien heb ik vorig jaar al gestekt, die komen weer mooi op. In bakken binnen heb ik van allerlei keukenkruiden gezaaid. De citroenmelisse komt hier idd ook ieder jaar op, daar kan ik dus wel munt bij zaaien? Combineert wel lekker. Verder komt de rabarber alweer mooi op, de druiven gaan we dit jaar wellicht echt van oogsten.
Rucola is net onkruid, dat heb ik vorig jaar regelmatig tussen de waaltjes geoogst
ik heb nog asperge liggen, maar daar wacht ik nog even mee, verder wil ik nog tomatenplantjes planten.

Primavera

Primavera

01-04-2011 om 10:39

Ze zitten er nu al in, fiorucci

Ai, niet aan gedacht dat 's nacht de temperatuur nog onder de 0°C kan komen. Tja, ze zitten er nu al in en ik ga ze niet weer uitgraven. Gelukkig woon ik dicht bij zee en een stuk zuidelijker dan jullie. Ik heb even het historische overzicht van minimum temperaturen erbij gepakt en het blijkt hier in April gemiddeld eens in de 10 jaar een nacht een graadje onder nul te komen. Het risico is niet hoog en anders moeten ze er maar tegen kunnen.
Groeten Primavera

ishtar

ishtar

01-04-2011 om 10:46

Munt

is een enorme woekeraar! In vorige tuin had ik het in een emmer in de tuin, maar het groeide lekker over de rand heen en nam de halve tuin over (die niet werd gedaan ivm leegstand huis...)
Hier heb ik het in een bak staan, voor de bloemetjes. En het ruikt zo lekker als je er met je hand doorgaat. Maar het komt dus nooit meer los in de tuin!

ishtar

ishtar

01-04-2011 om 10:48

Temet

dank je voor de tip. Ik vind het wel erg lekker, gemengde sla, en daar hoort het wel in.

mijk

mijk

01-04-2011 om 10:57

Munt is het enige dat niet woekert bij mij

De venkel komt hier overal op. De smeerwortel moeten we echt platspuiten, maar de munt gedraagt zich al vier vijf jaar. Volgens mij omdat ik er dagelijks thee van zet. Altijd zo'n luxe gevoel als je in een cafee een glas met twee takjes erin voor €3,50 euro geserveerd ziet worden!

Ik twijfel nu dus over de rucola want ik vind het heerlijk maar als ik het door de hele tuin vind gaat de lol er misschien vanaf

Mijk

Wilma

Wilma

01-04-2011 om 11:26

Oh, gezellige voorpret!

Ik ben nog niet begonnen met m'n minimoestuin, maar erover meelezen vind ik al erg gezellig.
Ik heb hier alleen het briefje van de snackkomkommer bewaard, die deed het vorig jaar erg goed en de kinderen vonden het geweldig én ze waren ook nog eens lekker .
De peperplant deed 't ook prima, net als de paprika. Ik heb ze vorig jaar voor 1,25 op de markt gekocht, als miniplantje zeg maar. Was een goeie koop !

Ik lees mee !

Groetjes,
Wilma

ishtar

ishtar

01-04-2011 om 11:29

Mijk

als je de bloemetjes eraf knipt valt dat denk ik wel mee.

Rucola 2

Mijk, rucola zaait zich uit, maar notoire woekeraars als munt verspreiden zich door uitlopers. Dat soort planten is veel lastiger in de hand te houden. Rucola wortelt niet bijzonder diep, dus ongewenste plantjes zijn makkelijk uit te trekken (en kunnen vervolgens door de sla)

En wat Ishtar zegt klopt natuurlijk als een bus: als je de bloemetjes verwijdert zaait de plant zich ook niet uit.

Groeten,

Temet

Valkyre

Valkyre

01-04-2011 om 12:14

Bloeiende rucola

...is ook niet lekker (bitter). Als je geen overblijvende hebt, kun je steeds een beetje zaaien. Als het bijna hoog genoeg staat om te oogsten, pluk je steeds de grootste blaadjes om te eten. Even nog wat bijzaaien.

Maar in warm weer schiet de rucola snel door (bloeien). Dan kun je 't er ook gewoon uittrekken en nieuwe zaaien.

mijk

mijk

01-04-2011 om 12:20

Uitzaaien mag

dat vind ik wel gezellig en houd ik wel in de hand, die stomme worteluitlopers vind ik niets. Rucola is er nooit eerder van gekomen omdat ik het pas recent echt lekker ben gaan vinden....

Mijk

margje van dijk

margje van dijk

01-04-2011 om 12:26

Ja! De moestuinbakken! Wat fijn dat jullie erover beginnen, want ik heb nog niks gedaan en dit motiveert enorm. Ik ben alleen nog wel een beetje gedesillusioneerd over vorig jaar, toen ik volgens mij ook al begin maart aan het zaaien was, en dat ging me toen toch langzaam allemaal. Voorzaaien op de vensterbank leverde eigenlijk alleen maar prutplanten op. Veel lucratiever is het te beginnen als het al ietsje warmer is (nu dus), wat ik meen Fiorucci ook vorig jaar al telkens riep ("rustig aan", "je bent te vroeg"). Dus ik neem het er nu wat relaxter van.

Ik heb ook een verzameling bakken (wel bijna allemaal halve bakken) waar ik in los kan, vorig jaar allemaal getimmerd (uitgebreid over geforumd) en ze staan er nog prachtig bij. Het hout van de bakken was gelig-rodig en wordt nu wat grijs, ik vind het heel mooi.

Van vorig jaar staat er nog in: knoflook (heel fier), prei (heel dunnetjes), en een zee aan opkomende veldsla en nog wat andere slasoorten, maar dat groeit maar heel langzaam. Ook doen verschillende kruiden het nog (tijm, munt). De salie is morsdood, de rozemarijn moet ik nog checken. En o ja, heel absurd: boerenkool! Die wou bij mij niet aanslaan, was de hele winter een miezerig klein plantje van een paar centimeter hoog (ik begon met wel zes van die plantjes, maar ze zijn allemaal opgevreten op deze ene na). En nou opeens gaat-ie groeien. Er staat nu een boerenkoolplantje van haast wel 15 centimeter uit te zingen dat hij nog niet dood is - ik word er haast sentimenteel van.

Verder heb ik al mijn potten vorig jaar volgestopt met bollen: tulpen, narcissen, druifjes, crocussen, in lagen op elkaar. En dat komt me toch op, dat is werkelijk een genot. Ik begrijp trouwens niet waar al mijn sneeuwklokjes zijn gebleven, want dat werd de toplaag in elke pot. Er is zegge en schrijve één sneeuwklokje opgekomen. Ik heb hem wel heel veel aandacht gegeven hoor, maar ik had er toch liever wat meer gehad.

Ik ben dit jaar van plan wat minder verschillende soorten te doen (vorig jaar heb ik echt álles uitgeprobeerd), en me vooral te storten op sla. Dat eten we heel veel, en dat is een leuk plantje omdat het haast niet kan mislukken en omdat het snel groeit. Veel verschillene soorten zaaien en plukken maar.

Verder vraag ik me af of ik mijn bakken nog beter moet bemesten of zoiets. Ik heb compost gemaakt sinds vorig jaar (ook al zo'n spannend project), en dat gaat op zich prachtig, maar het is wel echt stevige compost die eruit komt (ik moet het flink verbrokkelen) en ik vraag me af of het genoeg is. Moet er niet gewoon koemest overheen of zo? Als ik die dunne preitjes van mij zie dan denk ik: schrale grond, schrale grond. Maar ja, van mest heb ik al helemaal geen verstand.

Beetje jammer is wel dat ik vanaf nu ook ongeveer elk weekend aan het zingen ben (iemand nog zin in een Matthäusje, morgen?), en dus overdag haast nooit thuis ben. En tuinieren is nou een van de weinige dingen die je toch echt lekker in de zon wil doen.

Margje

Twee boekenwijsheidjes voor margje

Twee dingen die ik uit boeken heb, maar goed, die mensen hebben ervoor doorgeleerd.

Sneeuwklokjesbollen schijnen heel gevoelig te zijn voor uitdroging en moeten dus 1) bij een goede leverancier betrokken worden en 2)direct na aankoop geplant. Ik heb ook wel het advies gelezen om ze te kopen als ze in bloei staan, dan weet je zeker dat ze het doen.

Andere boekenwijsheid: compost bevat nauwelijks voedingswaarde maar is vooral goed om de structuur van de grond te verbeteren. Bijmesten dus, met koemest of gewoon Asef (en dan weet ik niet welk soort korrels, dat hangt er dan meen ik weer vanaf of het je om het blad of de vruchten te doen is. Staat er vast wel op).

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

01-04-2011 om 12:42

Oh temet

Wat fijn, die wijsheid!

Ik ga dus toch maar eens op pad om iets mestigs te gaan halen, want daar ga ik het allemaal niet voor doen, als mijn planten vervolgens niet genoeg voeding krijgen.

En het mysterie van de sneeuwklokjes opgelost.... Heerlijk, "closure", eindelijk rust.

Bedankt!
Margje

mijk

mijk

01-04-2011 om 13:18

Dorry

reageer ik nog helemaal niet op jouw opruiende voorstellen aan mijn kinderen> De schaar in mijn durfjurk! Foei!

Gelukkig, afkloppen afkloppen heb ik tamelijk bijzondere kinderen maar ze zijn niet enorm van de sloperige...

Ze raken vooral heel veel kwijt

Mijk

Mijk

Nou dat kwijt raken doen ze ook hier. Komt doordat ze mijn genen hebben. En door oma, die ruimt aldoor op en dan vind niemand meer wat. Zelfs de logees en mijn klanten hahahaha. Ik kijk alleen maar naar mijn tuin, want er moeten nog 2 bakken getimmerd worden. En als de veldsla klaar is gaan we smullen en weer zaaien/planten.

Dorry

ishtar

ishtar

04-04-2011 om 11:24

En daar ging het moestuindraadje al weer bijna naar het archief

de radijs komt al op! En ik zag ook al sla en tomaten naar boven komen. Het is net een week geleden gezaaid, wat gaat dat hard.
Ik ga ook nog sterrekers zoeken. Volgens het moestuinboek van de bieb is dat een must tussen radijsjes, ivm een of ander ongedierte.

mijk

mijk

04-04-2011 om 12:27

Ik ging ook al snel even reageren ishtar

maar ik vermoed dat we het weekend allemaal in de tuin bezig waren.. Kennen jullie die twee regeligen alinea's aan het begin van de moestuinboeken: Voor het planten van de groenten, moet de grond voorbereid worden.

Nou dat was mijn weekend. Zoals gezegdtuinier ik op stevige klei en de moestuin heeft een jaar braakgelegen en zat dus stikvol gras en onkruid. Ik heb nu het eerste bed (zo'n 15 vierkante meter) gespit en daarna met de drietandvork geharkt. Heel frustrerend omdat ik weet dat ik het onkruid vermenigvuldig, aan de andere kant nu het weer lijkt op een moestuin krijg ik ook wel heel veel zin. Verder hebben we de composthopen leeggeschept in de borders (de volgende laag wordt mulch voor de moestuin). We hebben twee bakken maar hebben er eigenlijk nog minstens een nodig. Oh en ik heb een kweekplan gemaakt. Je moet wel weten waar je je rug voor breekt:

het plan dit jaar

Bed 1 bietjes suikermais sla wortels (met als altijd radijsjes)
bed2 Spruitjes en tuinbonen (en wat sla tussen de spruitplanten als ze nog klein zijn)
bed 3 courgette, pompoen, knolvenkel
bed 4 Stoksperciebonen (met lathyrus en hopelijk wat snijbloemen om de wigwams
bed 5 is ons aardbeienbed
bed 6 uien sjalotten, knoflook, lenteuitjes bieslook

De tomaten en een augurk krijgen een plekje in de border tegen de zuidmuur van de garage! En de meeste kruiden staan ook in de border..

Mijk

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 13:57

Tip en vraag

Tip: Je kunt ook de uien etc samen met wortel in 1 bed zetten. Dan kan de wortelvlieg de worteltjes niet vinden (door de sterke geur van ui & co).

Vraag: heel veel van jullie vinden sla zo makkelijk, maar bij werd de gewone sla twee jaar geleden kaalgevreten door de rupsjes van het koolwitje (kleine groene rupsjes in de kleur van de sla, brrr... Gelukkig doe ik altijd een schep zout bij het water als ik sla was...). Wat doen jullie tegen rupsen etc, of doen jullie niks? Gaat de sla altijd goed?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.