Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe belangrijk is de grootte van een kinderslaapkamer

Wij willen graag verhuizen en hebben een heel mooi huis gevonden. Beneden is de ruimte fantastisch, een stuk groter dan we nu hebben. Boven zijn er 4 slaapkamers waarvan 3 aan de kleine kant.

Is het belangrijk dat een kind een flinke slaapkamer heeft of niet? Beneden is er een grote ruimte die als speelkamer kan fungeren.

Ons andere probleem is dat we veel logees hebben en voor hun zal het ook een beetje krap worden (tenzij we ze allebei een andere kamer geven .

In dubio dus, doen of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

11-08-2010 om 14:49

Niet zo belangrijk

Ik ben opgegroeid in een 17e-eeuwse bakkerij met beneden enorm veel ruimte en boven heel weinig. Zes kinderen verdeeld over een zolder en twee slaapkamertjes. De badkamer was ook beneden.
Wij konden beneden beschikken over een ruime woonkeuken, een opkamer (de oude winkel) en een woonkamer (de oude bakkerij, een aanbouw).
Mijn vader had boven heel creatief stapelbedden getimmerd die over twee of zelfs drie wanden liepen met verschillende hoogtes en ruimtes eronder voor bureautjes, speelgoedkasten, planken etc.
Mijn huiswerk maakte ik aan de keukentafel, lezen deed ik liggend op de grote inbouwkasten in de keuken (er was nog een halve meter tussen kasten en plafond).
Ik zou altijd gaan voor ruimte beneden, daar breng je relatief meer wakkere tijd door, toch?
Groetjes
Massi

Muurtje weghalen

tussen 2 kleine kamers, als het een niet-dragende muur is dan is het zo gepiept. Dan heb je 2 grote slaapkamers en 1 kleine.

koentje

koentje

11-08-2010 om 17:26

Vanaf een jaar of 6

is hier de ervaring dat er wel eens op de kamer gespeeld wordt en dat het dan fijn is dat je er de ruimte hebt. Vindt je het zelf belangrijk dat ze even naar hun kamer kunnen dan moet er wel een beetje speelruimte zijn. Mijn ervaring is ook dat zoon lief het liefst bij ons in de buurt is als hij speelt... nog steeds. Maar hij is nogal druk en zo'n ruimte is dan toch wel lekker!

Hoe groot?

is klein? Is er net wat van te maken met een hoogslaper oid? Anders wat Manda al zei, indien mogelijk een muur doorbreken. Dat mijn logees een kleine kamer zouden hebben, zou ik me niet zo druk om maken.

Leeftijd?

als je nog jonge kinderen hebt,maakt het niet zo veel uit,is mijn ervaring.
Sinds onze kinderen pubers zijn zitten ze graag boven met hun vrienden en vriendinnen,lekker bankhangen ,chillen,kletsen .
nu hebben wij vier grote slaapkamers,dus ze hebben ook de ruimte.
misschien als hun kamers kleiner waren,dat ze dan vaak beneden zaten met het hele stel.( het is maar net wat ze gewend zijn natuurlijk)

Anja

Anja

11-08-2010 om 20:16

Ook klein

Bij ons ook kleine kamertjes. Dochter van 8 heeft de kleinste; 2 meter lang en 2.20 breed. Opa heeft een hoogslaper voor haar op maat getimmerd,opklapbaar hoektafeltje met 2 stoelen waar ze aan kan knutselen. Hoge kledingkast,kleine kast onder de hoogslaper voor haar knutselzooi, klein ladenkastje onder het trappetje van de hoogslaper. Ze heeft een 1 persoonsslaapbankje van de ikea om te hangen en vriendinnen te laten slapen. Ik hoor haar nooit over ruimte gebrek. ze kan alleen geen handstand doen Met een beetje creatief denken kom je een heel eind. Hoogslapers zijn handig als je nog vloerruimte nodig hebt om te spelen. Ik had vroeger ook een klein kamertje- kan me niet herinneren hier last van gehad te hebben. Tieners hangen toch ook op/rond het bed? Ik zou het doen.

Overigens hier

heeft mandarijntje van 1 een werkelijk piep klein kamertje van 180 breed bij 2 meter, er zit wel een inbouwkastje in en een nis met plankjes dus dat scheelt weer. Het grappige is is dat in die kamer al meerdere babies afgelopen eeuw hebben geslapen, het is dan ook een echte jaren 20 babykamer.

Zodra we de volgende grote zak met geld hebben kunnen we de zolder gaan doen en dan gaat onze oudste naar haar megakamer op zolder. En zolang zal mandarijntje het dus op haar kamertje moeten doen en dat kan totdat ze zelfstandig willen gaan spelen. Mijn oudste was een jaar of 3,5 toen dat begon en zodra ze dan op school zitten en kinderen meenemen dan wil je ze ook niet de hele tijd in de woonkamer en dan is dus een grotere kamer wel erg prettig. Nou ja voorlopig zit het er niet in is de zolder nog zoals in 1928 maar dan met 2 aftandse scheve kunststof dakkapelletjes uit de jaren 80.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2010 om 01:56

Wat noem je klein?

Mijn ene dochter heeft een kamer van ongeveer 3 bij 3. Niet groot, maar voldoende. De andere dochter heeft de grootste kamer, 5 bij ruim 3,5. Dat is natuurlijk wel luxe, maar niet persé een moeten om gelukkig op te kunnen groeien.
Persoonlijk vind ik wel dat het streven moet zijn om een kind een eigen slaapkamer te geven. Lukt dat niet dan is het geen ramp, maar het heeft wel de voorkeur, vind ik.

Hoe klein?

Onze jongste heeft de kleinste kamer hier in huis.Dit op eigen verzoek...want hij is naast buurmeisje en daarmee is ze dik bevriend. Niet dat ze er werkelijk wat aan hebben...maar het idee spreekt hun aan.(zit dikke muur tussen dus je hoort niets).
Die kamer is maar 210 bij 250. Ernaast is een grotere die nu logeerkamer is, maar eigenlijk meer rommelkamer. Jongste heeft in die kleine kamer over dwars haar bed staan onder het raam en bij het voeteneinde haar bureau en bij d'r hoofdeinde een nachtkastje en dan een flinke poef en dan een dressoirtje en dan dan de kledingkast tegen de achterste muur. Naast haar bureau past ook nog net een hoge kast die boekenkast/schoolspulkast is.De kasten zijn vrij smal (40 cm) dat is bewust gedaan om ruimte te houden in het looppad/middenstuk en lopen door tot het plafond. Er kan zelfs nog een loge bijop. Dan verzet ze d'r bureaustoel tegen haar kledingkast (achter de deur) en komt er een matras in het looppad/middenstuk. En klaar is klara.
Een gedeelte van haar speelgoed waar ze nu ze ouder is minder mee speelt staat op de logeerkamer o.a. haar poppenhuis en alle verkleedkleren. Dus ook de logeerkamer is meestal haar domein.
Jongste is zeer tevreden met haar kamer en wil belsist geen andere.
Ik denk dat een beetje handig inrichten al veel uitmaakt. Zoals die smalle kasten, die zijn ideaal voor kleine kamers.
groeten albana

Poppy

Poppy

12-08-2010 om 14:11 Topicstarter

De maat

3.12m bij 2.56m maar we moeten het wel even nameten of het klopt. Ik denk inderdaad aan een midslaper, zodat er onder het bed nog wat speelgoed kan staan. Heel groot hoeft het niet te zijn, want er is een speelkamer van ruim 4.5m bij 4.5m beneden.

Hij slaapt nu in een kamertje van 4.11 bij 1.82. Lang maar erg smal en met peuterbed, commode en kast is er niet veel ruimte om te spelen.

Zoon is trouwens 3.5 dus jong genoeg om nog veel bij ons in de buurt te willen zijn.

Er zijn dus genoeg kinderen in een nog kleinere kamer.

We gaan morgen nog eens terug naar het huis om te kijken of we het nog steeds zo mooi vinden. Spannend.

Poppy

Poppy

12-08-2010 om 14:18 Topicstarter

Muurtje weghalen

Geen idee of het kan maar hier in Engeland is het aantal slaapkamers wel erg belangrijk. Als wij van 4 naar 3 zouden gaan dan zou het huis wel in waarde dalen geloof ik. De grote slaapkamer heeft een ensuite douche, die ruimte grenst aan de 2e kamer en die zouden we op kunnen offeren om zoon een grotere kamer te geven. Maar ook daar zouden we geld uitgeven aan iets wat de huiswaarde niet positief beinvloed. Nou zijn we niet van plan weer te verhuizen maar toch.

De slaapkamers zijn:
3.96 bij 3.15
3.12 bij 2.56
2.18 bij 3.20
2.62 bij 2.59.
Valt dus wel mee geloof ik? En in alle kamers zit een soort ingebouwde kast dus als het goed is hoeven er geen kasten meer bij (maar moeten wel even nakijken of ze de kastruimte er niet al bijgerekend hebben!).

Zo kan je dat niet stellen

het is niet zo dat een huis direct in waarde daalt als je 2 te kleine kamers samenvoegd. het hangt af van het soort mensen die in de straat in vergelijkbare huizen wonen. Het kan dus ook een pluspunt zijn. Idem de ensuite douche. Maar als ik zo even kijk naar die maten dan zijn alle kamers geschikt voor gasten want in alle kamers past wel een 2 persoons bed, iets van een bedbank zou ik kopen.

Dus de kleinste kamer voor de gasten en dan zoon op die van 312x256.

Overigens

mijn dochter heeft een grote kamer voor Haarlemse begrippen, iets van 3,5 bij 3,3. Dus zo klein vind ik die kamers die jij noemt niet.

DOEN, kopen dat huis !

Poppy

Poppy

12-08-2010 om 19:38 Topicstarter

Ok bedankt

Zo klein zijn ze dus misschien niet. Mooi Er stond nogal veel in (in wat de logeerkamer zou worden stonden 2 kampeerbedden en je kon er bijna niet tussen lopen) dus dat zal het wel kleiner maken.

En als je mijn man niet meetelt hebben we nog steeds maar 1 kind. Maar wel erg vaak logees die een lang weekend blijven.

Puber-kamers

Een bed, een kast en een bureau moet er, voor mij dan, minimaal in kunnen als ze naar de middelbare school gaan. Dus als je van plan bent om niet voor die tijd nog eens te verhuizen, dan wordt het even opmeten om te zien of het past.

Joh

Die afmetingen zijn prima! Ook voor een puber kun je met een kamer van zo'n afmeting echt wat maken. Ik had als puber een kamer van zulke afmetingen en nooit te klein gevonden.
Doen hoor dat huis! Geloof me van een ruime woonkamer ga je echt genieten. Wij hebben een ruime woonkamer, we wonen hier al bijna 2 jaar en ik geniet er nog elke dag van!

Poppy

Poppy

12-08-2010 om 23:55 Topicstarter

Heb er zin in!

Hebben het huis nog maar 1 keer gezien maar allebei zien we ons daar wonen. Enige probleem is dat ons huis nog niet eens op de markt is dus we zullen zien of we het voor elkaar krijgen of niet. Het huis staat wel al een tijdje te koop want de 1e koper kon de hypotheek niet rondkrijgen.

Trouwens als zoon later meer ruimte nodig heeft dan kan hij altijd de logeerkamer als extra kamer hebben want ik verwacht dat we tegen die tijd niet meer zoveel familiebezoek hebben. Ook is de garage dubbele lengte en daar zou je nog een kamer in kunnen maken. Ruimte zat, oh wat lijkt het me heerlijk als man en zoon een grote duplo trein baan kunnen maken en ik me daar niet binnen 5 minuten mijn nek bijna over breek.

Begin nu een beetje zenuwachtig te worden want ik denk dat we best teleurgesteld zijn als het huis aan iemand anders verkocht wordt.

Aha een grote garage

ja en dan met verwarming en isolatie en hup alle speelzooi daar naar toe slepen, treinbanen, legobouwsels, alle speelafspraakjes daar, heerlijk !

Poppy

Poppy

14-08-2010 om 08:21 Topicstarter

Moeilijk

Gister nog eens teruggeweest en er is zoveel dat moet gebeuren aan dat huis. Nieuwe badkamer, overal nieuw behang/stuc/verf, vanwege mijn allergie moet er overal houten vloer/laminaat komen, nieuwe boiler.

Nog 3 mooie huizen gezien die vrijwel geen of beperkt opgeknapt moeten worden maar met minder ruimte beneden (wel iets meer boven. Wij komen er niet meer uit. Wel gister een makelaar gekozen dus ons huis staat te koop en maandag al de 1e bezichting.

Poppy

Poppy

22-08-2010 om 08:12 Topicstarter

Eerste bod binnen

En het 2e ook. Nog wel te laag maar er zit schot in. Het kan me eigenlijk niet meer zo schelen hoe groot de kamer van zoon wordt, we willen gewoon graag dat huis

Oh en het bed voor het raam kan helaas niet, daar staat net de verwarming en dat is denk ik niet goed?

Claudia B

Claudia B

22-08-2010 om 08:42

Hier

ook een kleine kamer voor de middelste, daar hebben we wel zijn bed onder het raam gezet, en inderdaad voor de verwarming.
Staat alleen aan als hij op zijn kamer is, en ruim voordat hij naar bed gaat (en mocht hij nog boven zijn wat niet veel voorkomt, hij blijft eigenlijk altijd beneden na het avond eten) dan gaat de verwarming daar uit en altijd even het raam nog open. Nooit een probleem geweest.

Groetjes en succes!
Claudia

Poppy

Poppy

22-08-2010 om 18:36 Topicstarter

Oh ok

Ik vind het best maar man vind van niet. Even afwachten of dat huis het wordt. Zo'n midhoogslaper leek me trouwens ook wel handig, want daar kan je natuurlijk speelgoed oid onder zetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.