Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe berg je een (erg) lange jurk stofvrij op?

Op vakantie hebben wij voor oudste die dit jaar eindexamen gaat doen een gala-jurk gekocht. Dit omdat het hier al heel lang traditie is om in gala naar je diplomauitreiking te gaan.Dit jaar is zij dus aan de beurt en we zagen voor een 'prikkie' de prachtigigste galajurken hangen aldaar in het buitenland. Dochter heeft 'm uitgezocht mét schoenen, tasje en alles erop en eraan.Hij pastte nog in de koffer en nu is ie dus hier in nederland. Maar nu wilde ik 'm opbergen (helemaal niet aan gedacht aldaar) en hij past helemaal niet in onze kasten. Te lang, véél te lang. Ik kan 'm wel hangen, maar dan dweilt de halve onderkant over de kastbodem......daar komt natuurlijk geheid 't e.a. overheen te liggen/vallen en dan is het kreukerdekreuk. En dat wil ik liever voorkomen.(Ik zie me écht niet zo'n jurk strijken...)Aan de zijkant van de kast (tussen kast en muur=ong. 20 cm) zou kunnen, dan kan ie hangen languit. Maar wordt ie dan niet erg stoffig? Aan een deur ofzo kan ook (maar zelfde probleem). Nu heb ik er een kledingzak van manliefs pak overheen gedaan. Maar die reikt maar tot het bovenlijfje...
Ik denk ook dat het een behoorlijke stofvanger is, de jurk is bewerkt met versieringen gemaakt van tule, die dus uitsteken en dus stof vangen, ook zitten er allerlei sjerpen e.d. aan van tule.
Heeft iemand een goed idee om 'm beter op te bergen? Mijn man opperde al om naar een bruidshuis te gaan en daar een kledingzak die lang genoeg is te kopen. Maar wij hebben hier te plaatse helemaal geen bruidshuis...en verkopen ze dat wel zo zonder jurk erbij? Opvouwen lijkt me ook geen goed idee i.v.m. het kreuken...
Dus alle ideeën zijn welkom.
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

12-08-2009 om 09:04

Stomerij zakken

ik heb ooit voor mijn galajurk 2 van die stomerij 'zakken' aan elkaar vast gemaakt. Toen was ie lang genoeg.
Ik friemel wel altijd losjes de onderkant luchtigjes over de hanger zodat het niet op de bodem hangt. Gaat eigenlijk wel goed. Suk6

amk

amk

12-08-2009 om 09:05

Vuilniszakken

maak een gaatje in de onderkant van een vuilniszak en haal hier het hangertje door heen.
Vervolgens schuif je de zak over de jurk.
Als hij dan te kort is, knip je het onderste randje van een volgende zak, die twee plak je aan elkaar.
Etc tot de jurk bedekt is.
De onderkant plak je dan weer dicht met plakband.

Ikea heeft ook kledinghoezen, maar de ervaring leert dat die te kort zijn voor lange jurken. Opvallend is wel hoe weinig ze eigenlijk kreuken.
Wat je ook kunt doen is ze bij de stomerij langs brengen, dan komen ze ook verpakt weer terug is mijn ervaring,maar dat is niet zo stevig.

Zelf bewaar ik ze luchtig opgevouwen in een doos (ik heb meerdere van dat soort jurken) Een week voor het dragen haal ik ze uit de doos en laat ze uithangen.

Blokker

Blokker verkoopt hele dunne kledinghoezen, 10 voor een euro geloof ik, en die zijn vrij lang. Inderdaad gaatj erin, hangertje erdoor. Weet niet of het lang genoeg is voor een galajurk, maar wel lang genoeg voor een lange jas, en dan schoot er nog een stukje over.

Groeten,

Temet

Wel bruidshuis!

hai Albana,
ik woon waar jij woont, en tegenover de bioscoop zit toch een bruidsmodezaak? Of is dat een kleine, waar jurken gewoon 'los' hangen? Ben er nooit geweest...

erykah

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2009 om 11:47

Hier

veel ervaring met dit soort jurken. Let even goed op óf de jurk sowieso wel kan hangen. Als hij van die dunne bandjes heeft en een vrij zwaar versierd bovenlijfje, kan dat heel lelijk scheef zakken. In dat geval is het beter om de jurk ergens dubbel te knikken, in de taille zit vaak een naad waar dat ongezien kan. En dan niet over een normale hanger hangen, maar om die hanger iets doen om hem dikker te maken, anders krijg je een naad van de hanger in de stof. Een keukenrol met nog een paar blaadjes er op, bijvoorbeeld, die zijn net mooi rond en stevig. Alleen het bruine binnenste karton kán gaan vlekken.
Vouwen kan ook; dubbelklappen op naden waar het kan en de rest oprollen. Dan krijg je geen kreukels. Een week voor gebruik uithangen en misschien laten stomen, ze kunnen erg muffig worden.

Tirza

amk

amk

12-08-2009 om 12:30

Of (aanvulling op tirza)

bij de bouwmarkt een metertje buisisolatie halen.
Daar zit al een mooi gleufje in om ergens om heen te doen.

tonny

tonny

12-08-2009 om 23:32

En zo'n doos?

Waar vind je die?

Tonny

albana

albana

13-08-2009 om 08:41 Topicstarter

Wat een ideeën

Wát een ideeën hebben jullie zeg....(of is het ervaring?). Ik heb tirza's advies gevolgd en de jurk over een brede hanger gehangen (ooit was ie van de overgordijnen die ik ooit heb laten stomen dus breed en lang en diep) en 'm een beetje dubbel geslagen. Hij heeft inderdaad een klein lijfje en dunne bandjes en het ljfje is het zwaarste onderdeel denk ik. Ik kon alleen nergens een naad vinden om op te vouwen, dus maar ergens zo halverweg gevouwen. Binnenkort zal ik voor de zekerheid nog een kledingzak halen bij blokker.
En voor erkay, die zaak ken ik, maar ik wil daar beslist niet heen...ik gun de eigenaar zelfs de eventuele winst van zo'n platic zak niet.
Voor het zover is en dochter de jurk nodig heeft zal ik 'm uithangen en mocht ie erg verkreukeld zijn dan kan ie altijd alsnog naar de stomerij...
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 12:53

Zo albana

Fijn dat ik kon helpen en leuk voor het inkijkje in je karakter: ik lig in een déuk over die bruidswinkel.

Tirza

amk

amk

13-08-2009 om 22:35

Doos

bij mij is het een gewone verhuis doos van Ikea of de gamma. Niet proppen en maar 1 of 2, hooguit 3 (als het geen met kraaltjes bewerkte jurken zijn) in een doos.

Wel dan ruim voor het dragen uithangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.