Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Even zo

Even zo

20-04-2018 om 16:26

hoe en waarmee fotomuur?

In de kamer hebben wij 1 grote witte muur (3,5 m breed, 2.5m hoog) waar we een foto/tekeningen/schilderijmuur van willen maken. Man wil dat graag met een ophangsysteem (tegen het plafond, draad en haak voor de lijsten). Kan dat (en is dat wel mooi, zoveel draden) met een systeem of kan je beter de ouderwetse spijker gebruiken (rekenwerk, passen en meten). Als het geschikt is voor dummies, ben ik blij. Ik ben niet handig en mijn man al helemaal niet.

Wie heeft zoiets (zelf gedaan)?

Ik heb zoiets ooit gemaakt

met aluminium L-profiel van 4 * 4cm. Dat is nogal standaardwaar, die je in elke DHZ-zaak kan vinden. Veel kost dat niet.

Dat profiel werd geverfd in de kleur van de muur en aan de muur
geschroefd met pluggen en schroeven.
In de eerste versie werden in het horizontaal been van de L gaten geboord. Daarin gingen kleine haakboutjes en de foto's of wat dan ook werden eraan opgehangen met visdraad. Die kan je in allerlei diktes krijgen, is oersterk en vrijwel onzichtbaar.

In een latere versie werden de boorgaten in het L-profiel vervangen door lange uitgefreesde gleuven, zodat de haakjes erin heen en weer konden geschoven worden, en dus de foto's veel makkelijker gepositioneerd konden worden op de muur. "Een klein beetje meer naar links/rechts" was dan geen probleem meer.

En anders...

Moet u maar eens op internet zoeken hoe gallerijen, tentoonstellingsruimtes enz. ingericht worden.
Veel van de materialen die daarbij gebruikt worden zijn in een of andere vorm ook wel in de DHZ-zaak te vinden.

Jasmijn

Jasmijn

20-04-2018 om 20:22

met pakpapier

Ik heb dit al een paar keer gedaan, in meerdere huizen. Zorg eerst dat je alvast een serie lijstjes hebt om mee te beginnen. Teken deze over op pakpapier en zet meteen op het papier waar het gaatje voor de spijker zit. Doe dit met alle lijstjes.
Plak de papieren op de muur op de manier zoals je ze leuk vindt staan, samen doen werkt het handigste, beetje van een afstandje bekijken en zorgen dat het leuk verdeeld is.
Als je niet zeker weet of een lijstje recht hangt, dan kan je een loodlijntje gebruiken (touwtje met iets zwaars er aan) zodat je ziet of je je papiertje recht op de muur geplakt hebt.
Vervolgens timmer je spijkers in alle gaatjes die je hebt genotereerd en daarna haal je de papiertjes weg en hangt de lijstjes op.
Gaat eigenlijk heel makkelijk en snel. Zie hier een plaatje ervan:

https://i2.wp.com/jenniferdecorates.com/wp-content/uploads/photo-collage-ideas.jpg?w=308

40er

40er

21-04-2018 om 06:51

Wij

Hebben en puzzelwerk van allemaal lijstjes aan elkaar. Diverse soorten, maar wel 1 kleur. Die zijn via de achter vebonden met een klein plaatje. Dit hele systeem hangt aan de muur. Voordeel, het is makkelijk te maken. Nadeel, je moet het hele project van de muur halen als je 1 fot wil veranderen.

Jackie

Jackie

21-04-2018 om 07:33

behang

Is fotobehang geen optie? Ik vind fotolijstjes ook mooi dus ik kan me voorstellen dat je dat liever hebt maar als het je alleen om de foto's gaat kan je ook fotobehang (van een collage) overwegen.

40er

Ik heb ook nog zoiets gemaakt: een grote collage van foto(lijsten).
Daar was een pak werk aan: alle lijsten moesten er hetzelfde uitzien (ik maak die dingen zelf) afgezien van de afmetingen dan, maar de L/B verhouding moest overal gelijk zijn.
De onderlinge afstanden moesten allemaal volkomen gelijk zijn.
Er zaten dus allerlei maten in en die moesten allemaal perfect samenvallen in een vlak van ca. 2m * 1m.
Dat was allemaal erg goed gelukt, maar... nooit meer .

Angela67

Angela67

21-04-2018 om 19:52

kringloopwinkel

was ik toevallig vanmiddag, een hele stapel verschillende soorten fotolijstjes. Dus als je een bonte verzameling wil maken kan je voor weinig daar veel kopen en dan zelf vullen.
gr Angela

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-04-2018 om 00:21

Schilderijplankjes van ikea

Hoe heten ze ook alweer. Op de muur bevestigen, en op die randjes kun je dan een wisselende expositie kwijt. Erg praktisch.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-04-2018 om 09:39

Fotolijstwandplank

Ik heb zo’n wandplank van vt-wonen. Een lange, witte van metaal. Die hangt op een witte muur en er staat van alles op. Foto’s, een minicactus en het laatste kunstwerk van mijn jongste. Leuke persoonlijke eyecatcher is het zo.

Bo

Bo

22-04-2018 om 10:01

instawall

Instawall.nl vind ik mooi.

VT-wonen, Instawall,...

Ik maak die dingen gewoon zelf. Ik ben daar bij betrokken, ik ruik de geur van het gezaagde hout, ik erger me het apezuur bij hoeken die niet perfect sluiten (dan begin ik opnieuw) en maten die een millimeter afwijken. Het groeit organisch, vanuit het idee en vanuit mezelf.

Ik ben gewoon een idioot: je kan zo'n dingen ook gewoon online bestellen en achteraf opscheppen dat je dàt toch wel heel goed voor mekaar gekregen hebt.

Het doet me een beetje denken aan het typisch (?) Vlaamse: "we hebben gebouwd". Niemendallen, nougabollen: we hebben een hypotheek afgesloten, een architect in de arm genomen, die voor ons aannemers geselecteerd hebben, die in onze opdracht gebouwd hebben.
We hebben zitten afpingelen tot op het onfatsoenlijke af, om naderhand een grote klep op te zetten, want: "WE hebben gebouwd".

Angela67

Angela67

22-04-2018 om 22:50

yvan

Jij schept op, niet de mensen die iets online kopen en daar blij mee zijn. En we hebben een huis gebouwd en 'we hebben huis laten bouwen' zijn identiek voor mensen die elkaar kennen en van elkaar weten dat zelf geen bouwer zijn. Dus dat jij daar meteen zulke conclusies aan verbindt zegt vooral dat jij heel erg graag goed gevonden wilt worden omdat jij het zo perfect zelf kunt.

gr Angela

ps volgens mij heb jij last van (zondag)avondblues, denk je niet? Het gebeurt ontzettend vaak dat jij in een chagerijnige bui even 10 postings plaatst in lopende draadjes om je eens even lekker uit te leven. Well, have fun . . . Ik ga lekker slapen .

Even zo

Even zo

22-04-2018 om 23:26

wat een reacties

Om te beginnen bij Yvan, ik ben totaal niet handig en dat zie ik niet zo snel veranderen. Zelluf doen wordt bij mij een zielug resultaat. En de lijstenmaker moet ook z'n brood verdienen. Maar knap dat jij het wel kan en ook maar eventjes doet.

De schilderij-gootjes van Ikea ken ik (ik heb die nieuwe, de lelijke en achteraf had Kwarwei mooiere gehad of die van vtwonen, maar ja) en die hangen in de keuken (kinderkunstwerken). Voor die ene muur wil ik wat anders want de maten van de fotos en schilderijen zijn allemaal anders. Behang is daarom geen optie, net als instalwall of ixxi (maar wel een idee voor op de kamer van zoon).

Die tip van Jasmijn, dat kan ik zelfs wel, denk ik, wellicht, misschien, hoop ik. En die kringloopwinkel samen met lijstjessysteem, is ook iets achteraan te gaan. Dat moet wel lukken met het systeem van Jasmijn.
Dank!

Serieus Angela67...

Enig komisch talent kan u niet ontzegd worden: enerzijds verwijt u mij dat ik "... zulke conclusies aan verbindt ..." en tegelijk gaat u een eindje weg fabuleren over mijn "(zondag)avondblues"?
Ga maar lekker slapen, ik zal mild zijn en u niet naar de rechtvaardiging van uw bewering vragen.

Plakspijkers

In plaats van gewone spijkers, kun je ook van die Tesa plakspijkers gebruiken.
Net zoveel werk om het allemaal uit te meten en op te hangen, maar je zit na afloop tenminste niet met een muur vol gaten.
Wel erg duur als je er veel van nodig hebt

Vakantieganger

Vakantieganger

23-04-2018 om 19:35

Ophangsysteem met meerdere lijstjes werd bij ons niet mooi

Wij hebben het geprobeerd idd met het railsysteem, en dan meerdere lijstjes aan een draad. Dit werd bij ons geen succes. Lijstjes gingen een beetje kiepen, teveel draden, enzovoorts.

Het ophangidee van Jasmijn ziet er wel goed uit!

Wat je ook nog zou kunnen doen, is het volgende. Je verzamelt allemaal verschillende lijsten en lijstjes in soorten, maten en materialen, bij de kringloop bijvoorbeeld, of op Koningsdag. Al die lijstjes spuit je vervolgens in een en dezelfde kleur. En daarna hang je ze op op de manier van Jasmijn.
Enerzijds heb je dan eenheid in lijstjeskleur, maar anderzijds toch weer een mooie afwisselinende eenheid van materialen en grootte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.