Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lara

Lara

26-11-2020 om 13:32

hoe eten bewaren

We hebben hier thuis een meningsverschil. Als we een kliekje over hebben, dan legt mijn man dat op het aanrecht met het dekseltje (we hebben van die bakjes die je ook bij de chinees krijgt) er half op, want anders komt er condens in. En dan na een uurtje of 2 afgekoeld te zijn, dan gaat het kliekje in de koelkast (als we het de dag erop willen eten) of in de vriezer (voor later dan de dag erop). Ik vind dat het beter is om het dekseltje meteen op het bakje te doen, dan komen er geen bacteriën (of een vliegje bijv.) in het eten. En dan ook nog zo'n 2 uur afkoelen.
Wat is beter, bakje meteen afsluiten of toch twee uur lang op een kiertje laten staan?

Karin

Karin

26-11-2020 om 13:36

Deksel open

Wij laten altijd de deksel open totdat het geheel afgekoeld is. Inderdaad condens en dat maakt naar mijn idee de smaak niet beter. Als je het in de vriezer stopt komt er door de condens bevroren water in en wordt het zo zompig na het ontdooien.

Flavia

Flavia

26-11-2020 om 13:39

de beste methode

Afsluiten, in een bak koud water sneller laten afkoelen en dan de vriezer in.
Het bakje moet ook bij voorkeur helemaal vol, dan kan er nauwelijks condens ontstaan. Anders een folie op het product leggen.

Door het lange staan en afkoelen krijgen bacterien die er al in zitten omdat het op tafel heeft gestaan, meestal open, er is wat in geroerd en uit geschept de kans om uit te groeien.
Ook hebben ze in het koel proces een langere periode onder niet obtimale omstandigheden waarbij de kans op toxine vorming weer groter is.

Daarom dus en afsluiten en zo snel mogelijk koelen.

Lara

Lara

26-11-2020 om 13:46

die condens

Nog even over die condens; als je het bakje vult en meteen de deksel erop doet, dan is de condens die ontstaat, afkomstig uit het eten, het kan niet ergens anders vandaan komen, dus als je het naderhand weer opwarmt kan het toch niet ineens zompiger worden?
Dus ja, wat Flavia zegt ondersteunt ook meer mijn mening. Ik heb het eten ook wel eens direct lauw in de koelkast gezet, onder het mom 'snel afkoelen' maar toen ging mijn man helemaal over de rooie (was slecht voor de koelkast) !?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-11-2020 om 14:06

Open

Ik laat het ook open om af te koelen. Zo doe ik dat al 30 jaar en er is nog nooit iemand ziek geworden. Het zal dus in praktisch opzicht om het even zijn.

Hangkous

Hangkous

26-11-2020 om 14:14

Snel afkoelen

Dicht en snel afkoelen in een zo groot mogelijke bak koud water. Die bak is bij kleine kliekjes kleiner dan bij een pan soep. Het moet niet gaan drijven want dan kan het kantelen en dan heb je extra water in je eten.
Ongeacht hoe het is afgekoeld, opgewarmde restjes zijn nooit meer zo lekker als toen het helemaal vers was.
Wij hadden gisteren macaroni uit de oven, klein restje over voor bij de lunch vandaag het was toch niet meer de al dente pasta van gisteren.
Twee uur op het aanrecht laten staan geeft bacteriën echt flink de kans om te groeien zeker met de deksel open dan kan weer ook nog verse zuurstof bij en als je het niet op een taartrooster zet kan de warmte aan de onderkant ook niet goed weg waardoor het kliekje nog langer warm blijft.

Hier worden veel restjes bewaard om later op te eten. Dingen in een pan of bakjes gaan in een teil met koud water, als dat niet kan dan gaat het op een bordje op een taartrooster afgedekt met folie. Pas had ik hartige taart die in geen enkel bakje paste zonder de boel flink te vernielen, op een bordje met folie en dan eventueel voor het open raam.

Flavia

Flavia

26-11-2020 om 14:20

Phryne

Dit is een 'mijn opa'- argument met een n=1.

Hangkous

Hangkous

26-11-2020 om 14:21

Dat valt wel mee

===(was slecht voor de koelkast) !?===

Die koelkast kan dat echt wel hebben. Het gaat meer om dingen die daar in staan op dezelfde" plank"
Als ik 3 liter nog erg warme soep op de plank zet waar de melk en yoghurt voorraad ligt dan wordt dat glas warm en laat zo ook de zuivel wat warmer worden en dat is nadelig voor de houdbaarheid van die pakken melk. Ieder uur dat melk niet onder de 7 graden bewaard wordt maakt het een dag minder lang houdbaar is mij ooit verteld.

Morgen ga ik weer lekker kokkerellen voor het weekend, dan is de teil koud water altijd paraat en wordt ook regelmatig ververst. En pan soep erin die net van het fornuis komt warmt het koude water heel snel op.

Pennestreek

Pennestreek

26-11-2020 om 14:28

Zoals bij Phryne

ik roep het wel vaker, wij zijn niet zo van de hygiëne thuis. Ondanks of dankzij dat zijn we zelden of nooit ziek. Ik laat wel het deksel op het bakje over het algemeen, maar als ik weet dat we iets de dag erna opeten haalt het soms de koelkast niet eens. Maar

Als je het echt netjes wil doen is het zoals Hangkous en Flavia zeggen. Deksel erop, snel afkoelen en dan in koelkast of vriezer. Iets warm in de koelkast zetten vindt de koelkast inderdaad niet fijn, dan moet hij even heel hard werken. Maar hij zal niet spontaan ontploffen hoor .

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2020 om 17:05

Snel in koud water is het beste

maar dat doe ik nooit. Ik doe afgekoeld eten in bakjes. Na het eten, of pas na een paar uur.

Mijn man vraagt zich vaak af of ik de oorlog nog meegemaakt heb en bang ben om niets te eten te hebben. Ik bewaar alles, maar vergeet dat regelmatig te gebruiken. Dus dan kan het alsnog de vuilnisbak in. Ik heb dit echt van mijn moeder, op dat vergeten na dan. Wij eten vaak restjes op brood. Stamppot, macaroni... heerlijk op brood, met lekker krokant korstje van het opbakken, vond ik en stiekem nog steeds.

N=3

Juist goed voor de weerstand. Al zet ik in de winter de pan bewaarsoep wel eerst even buiten voordat ik hem in de schuurijskast doe. En vervolgens gaan er dan soms wel drie dagen overheen voordat ik het invries.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-11-2020 om 22:20

Lol

Ik doe kliekjes altijd meteen daar waar ik ze wil hebben. Koelkast of vriezer. Nadat wij gegeten hebben zijn de restjes niet meer gloeiend, dus dat kan dan wel vind ik.
Maar eigenlijk heb ik zelden eten over, alles gaat hier meestal schoon op.

Diaan

Diaan

26-11-2020 om 22:49

Alles bewaren

Natuurlijk alles bewaren, waarom zou je eten weggooien?
Ik vind veel dingen juist extra lekker worden van bewaren ook, al geldt dat meestal niet voor vriezer.
Verder bewaren we hier gewoon op de vieze manier, al houd ik me wel aan basisregels over bijv duur van bewaren van kliekjes. Maar netjes afkoelen ed, nee hoor.

Zonnehoed

Zonnehoed

27-11-2020 om 11:39

Hier

Ook afkoelen zonder deksel en dan koelkast of vriezer in. Soep zet ik soms niet eens in de koelkast als ik het de volgende dag bij de lunch eet. Nog nooit ziek geworden

Paddington

Paddington

27-11-2020 om 11:41

Hier wordt ook

alles bewaard. Ik kook ook graag voorruit. Bakjes laat ik niet helemaal openstaan, maar ik heb van die bakjes waar een speciaal deksel opzit (door de magnatron) met een gaatje. Op die manier kan de condens eruit maar komt er veel minder in.

De dingen die ik van te voren maak zijn dingen die juist lekkerder worden als ze wat staan. Opwarmen doe ik trouwens niet in een magnetron (die heb ik namelijk niet meer) maar in de stoomoven of gewoon in de pan.

Bij gaat het wel pas de koelkast in als het helemaal is afgekoeld. In de oven die uitstaat b.v. als ik de ruimte nodig heb op mijn aanrecht.

Triva

Triva

27-11-2020 om 15:51

Hier

het bakje gaat hier wel dicht maar niet in de vriezer als ik het over 2 dagen eet. Tot een jaar of 5 geleden lag mijn grens bij precies 48 uur. Als ik dus eten over had van het avondeten van maandag dan at ik dat uiterlijk woensdag bij de lunch op. Nu ben ik overgegaan naar 72 uur. Dat kan ik dus ook nog eten bij de lunch van donderdag. Koelkasten koelen goed genoeg.

Het gaat in de vriezer als ik al weet dat het 72 uur op langer wordt dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.