Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe hang je een stuk zeep op?

In het kader van wat kan ik groener doen, wil ik overstappen van flessen doucheschuim om stukken zeep. Maar... dat wordt altijd zo'n kliederbende als je het neer legt in een zeepbakje. Bovendien heb ik dat niet in de douche en dat wil ik ook graag zo houden . En steeds op de wastafel leggen vind ik ook niks, dan vergeet ik het mee onder de douche te nemen of ik vergeet het weer terug te leggen...
Van vroeger thuis herinner ik me een metalen dingetje met daaraan een koord dat je in een stuk zeep duwde zodat je het op kon hangen. Kan dat online niet vinden, waarschijnlijk is er een naam voor en weet ik die gewoon niet. Met zeepkoord kom ik van die 'leuke' touwtjes met daaraan verschillende kleine zeepjes, maar dat is niet wat ik bedoel. Uiteraard kan ik met wat gepiel een gat in een stuk zeep maken en daar een touw doorheen trekken, maar ik zou dus heel graag een prettiger systeem vinden. Iemand suggesties?

Pug

Pug

07-11-2015 om 19:38

een netje?

Ik dacht dat die netjes daarvoor bedoeld waren.

Angela67

Angela67

07-11-2015 om 20:48

zeepbakje

toch een bakje maar dan met zuignap aan de muur zetten en met een gaatje onderin zodat water wegloopt. Is jarenlang prima geweest (we hebben nu een nisje in badkamermuurtje, met daarin een zeepbakje, dat is inderdaad kledderig, op nieuwe muur kan helaas geen zuignap anders deed ik dat weer).
Voordeel van zuignapsysteempje is dat het weinig kost (Koziol? zoiets heet dat merk) en je kunt het eens uitproberen.
gr Angela

ps thuis hadden we vroeger magneethouder aan de muur, en dan een kroondopje in de zeep duwen zodat ie aan magneetje bleef hangen! Geniaal!

Engeltje

Engeltje

07-11-2015 om 21:06 Topicstarter

Prachtig Angela!

Maar als ik gaten in de muur ga boren krijg ik echt problemen met mijn man... Dus ik zoek nog even verder. Die zuignapconstructie kan ik in ieder geval probleemloos proberen . Maar hij is prachtig!

Lusithania

Lusithania

07-11-2015 om 21:26

ikea

Ikea heeft ook zuignapsysteempjes voor in de badkamer.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-11-2015 om 22:04

hema, xenos ook

kortom, die zuignapsystemen zijn overal en nergens te koop. Voor een stukje zeep zijn die zuignapjes sterk genoeg. Je hebt ook rekjes waar je shampoo in kunt zetten en zo. Het gewicht van dat soort flessen is echter vaak veel te groot in vergelijking met de kracht van die zuignappen. Dat werkt nooit zo goed, althans niet bij ons thuis.

je afvoer gaat ervan dichtzitten

Ik heb lang alleen gewoond, en in die periode nooit problemen gehad met verstopte doucheputjes. Toen kwam mijn partner in mijn leven (en mijn huis). Ik gebruik badschuim onder de douche, hij zeep.

Sinds die tijd hebben wij om de zoveel tijd een verstopt doucheputje. Dat ligt volgens mij dus aan die zeep, die vermoedelijk een dikker laagje in de afvoer achterlaat dan badschuim. Nu zou het ook te maken kunnen hebben met haren die de boel verstoppen: de mijne zijn heel dun en spoelen zo weg maar partner heeft heel dikke haren (wij zijn vermoedelijk een van de weinige heterostellen waar de vrouw erover klaagt dat 's mans haren in het putje achterblijven - inmiddels ruimt hij ze netjes op trouwens).

Overigens kan je de troep uit het putje peuteren, maar vaak helpt het ook om een flinke hand soda door de afvoer te spoelen met een ketel kokend water. Dat lost de troep op. Eventueel nog een keer herhalen.

Groeten,

Temet

overigens

Waarom zijn stukken zeep minder milieubelastend dan badschuim? Vanwege de verpakking, of de zeep zelf?

Groeten,

Temet

overigens 2

En overigens 2: niet alleen laat zeep volgens mij een laagje achter in de afvoer, maar ook sneller op de tegels van de douchecel. Met name te merken als je iets ruwe (antislip) tegels hebt.

Groeten,

Temet

Engeltje

Engeltje

09-11-2015 om 14:51 Topicstarter

Temet

Allebei. Een stuk zeep zit in een veel kleinere (papieren) verpakking, doucheschuim in een plastic fles. Veel vloeibare zepen bevatten veel conserveringsmiddelen en chemische toevoegingen, harde zeep veel minder. Maar vooral is een stuk zeep veel zuiniger in gebruik. Alles bij elkaar dus volgens mij groener. En goedkoper, ook dat nog.
Maar dat laagje waar jij het over hebt is natuurlijk wel een dingetje. Had ik me niet gerealiseerd. Wel hebben we hele gladde tegels, dat scheelt dan al iets.
Ik heb een dochter met lang haar, putje regelmatig legen doen we dus al . Ik was mijn lange haar om die reden in de wasbak, met afvoerzeefje. Scheelt trouwens ook lamme armen .

Puck

Puck

09-11-2015 om 16:58

Geen fris idee

Ben ik nu de enige die het niet echt een fris idee vind om met de hele familie een zeep te delen? Zie al visioenen van een ongestelde dochter die haar washandje niet goed uitspoelt en vervolgens zeep pakt of een zoon die de hele zeep onder zijn minder frisse oksels laat schuimen.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 17:28

eens met puck

Ik vind zeep ook geen hygiënisch ding en ik zou het zeker niet om deze reden weer invoeren. Mijn zoon leerde een uur geleden dat shampoo/douchegelflessen vaak uit PE kunststof bestaan, iets wat makkelijk te recyclen is. Koop de grootste goedkope navulfles vloeibare handzeep, voeg er nog eenzelfde hoeveelheid water aan toen als je dat wil en hang een dispenser op.

criticaster

criticaster

09-11-2015 om 17:37

effect

Laat ik voorop stellen dat ook (veel) kleine dingen uiteindelijk bijdragen. Maar als je iets 'groener' wilt zijn, dan kan ik heel wat dingen verzinnen die een stuk meer effect hebben dan dat stukje zeep in de badkamer. Of ben je voor de rest al volledig duurzaam en ben je nu toe aan de allerlaatste dingetjes?

Zomaar wat dingen: de auto vaker laten staan (en die nieuwe auto toch maar niet kopen), vloer-/muur-/dak-isolatie, minder vlees eten, kort wasprogramma, wasrek i.p.v. droger, biologisch eten. Levert een stuk meer op.

Puck

Puck

09-11-2015 om 18:50

Tja criticaster

Er zijn natuurlijk altijd dingen te doen die beter en effectiever zijn, maar je moet ergens beginnen en als dat bij het vervangen van doucheschuim voor een stuk zeep is dan is dat alleen maar lovenswaardig en niet te vergelijken met de dingen die jij noemt.

Engeltje

Engeltje

09-11-2015 om 19:31 Topicstarter

Ben verder ook al lekker bezig hoor

genoemd rijtje dus, en daarnaast scheid ik bijna al mijn afval en staat de thermostaat op max 19 graden. Doe ik nu voldoende groen om een zeeptje op te mogen hangen ?
Overigens is de rest van de familie, en zeke pr puberdochter, niet van plan om zich met zeep te wassen, dat doe ik voor mezelf. Dat aanlengen met water vsn doucheschuim vind ik aan de ene kan t niet gek, aan de andere kant loopt er dan wel heel makkelijk een heleboel uit je flesje...

Ook zeep

Wij gebruiken ook altijd zeep, eigenlijk nooit doucheschuim. Onhygienisch? Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk. Zoals ik ook liever niet stilsta bij de mensen die met ongewassen handen de deurknop van de wc hebben aangeraakt, of het liftknopje (nadat ze uitgebreid manueel hun neus hebben geïnspecteerd), of het toetsenbord van de computer enz...

Gelukkig wonen we niet in Amerika waar overal een fles (fles ja!!) desinfecterende dinges klaarstaat voor het geval er ergens een verdwaalde bacterie rondzwerft.

Het enige nadeel van zeep vind ik inderdaad het dunne laagje dat het achterlaat in de douche. Maar als je maar heel weinig zeep gebruikt, valt dat ook wel weer mee.

niet per se zuiniger

Ik denk dat de zuinigheid in het gebruik erg van de individuele gewoonten afhangt. Ik ben altijd verbaasd over de snelheid waarmee mijn partner door zijn stukken zeep heengaat terwijl ik een eeuwigheid lijk te doen met dat halve litertje doucheschuim, waar de kinderen dan ook nog regelmatig gebruik van maken. Maar ik gebruik dan ook niet zo heel veel, ik hoef geen bergen schuim in mijn douchebak (zacht water hier in Amsterdam, wie hard water heeft moet meer gebruiken voor dezelfde hoeveelheid schuim, vziw).

Groeten,

Temet

Mina

Mina

10-11-2015 om 21:51

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.