Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jesse_1

Jesse_1

15-08-2009 om 23:47

Hoe ijk je je personenweegschaal?

Onze persnonenweegschaal geeft al sinds de aanschaf een kilo of 2 te weinig aan (schat ik).
Nu na de vakantie waren Man en ik benieuwd hoeveel we waren aangekomen. Volgens de weegschaal zijn we beiden 1,5 kilo afgevallen! En hoewel dat heel leuk zou zijn kan het toch echt niet kloppen.
De 3 kinderen hebben we ook even op de weegschaal laten wegen en de oudste twee zijn nog even zwaar als voor de vakantie, de jongste is iets lichter (maar die vond ik voor de vakantie verbazingwekkend zwaar, dus dat kan wel kloppen).
Weet iemand een simpele manier om je weegschaal te ijken oid? Ik heb niet echt dingen van 70 of 80 kilo om hiermee te kijken of het klopt wat de weegschaal aangeeft.
(NB ik zal wel even vergelijken met de weegschaal van mijn moeder, maar liefst kan ik onze weegschaal dus 'goed' zetten).
Jesse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wees blij.

je bent 1 1/2 kg afgevallen.

Ijken betekent dat je zorgt dat je weegschaal exact aangeeft wat je weegt. Da's op zich best leuk, maar ook een ongeijkte weegschaal geeft keurig aan of je zwaarder of lichter wordt. Dus als jij op jouw weegschaal 1 1/2 kilo minder weegt, dan voor de vakantie, dan is dat gewoon waar.

MaximeM

MaximeM

16-08-2009 om 12:27

Een paar pakken suiker ofzo?

Hoi,

Ik heb geen dingen van 70 kilo, maar kan je ook niet ijken met een stuk of 3 pakken suiker van een kilo? Dan moet je weegschaal 3 kilo aangeven.
Mijn ouders hebben een weegschaal die wel 5 kilo afwijkt. Ik heb ze dat al eens gezegd toen ik daar iedere keer lichter was en thuis ineens niet meer. Zou op zich niet uitmaken, je kan in ieder geval nakijken of je aankomt of afvalt op dat ding, alleen mijn moeder blijft aldoor enthouisiast roepen dat ze maar 65 kilo weegt terwijl het bijna 70 moet zijn. Tja... waar maak ik me druk om eigenlijk...maar toch vind ik het irritant.

Maxime

Ijken

Als je de weegschaal wilt ijken voor het gewicht van een persoon moet je een ding hebben dat ongeveer evenzwaar is als die persoon, maar dan met een bekend vastgesteld gewicht. Een paar pakken suiker met in totaal 3 kg is ongeschikt omdat de afwijking van de weegschaal in het lage bereik heel anders kan zijn dan in het hoge bereik.

Het makkelijkst lijkt me dat je jezelf laat wegen bij de huisarts ofzo, die een officieel geijkte weegschaal heeft en dan meteen naar huis om je op je eigen weegschaal te meten. Dan weet je precies de afwijking van je weegschaal!

Puck2

Puck2

16-08-2009 om 22:16

Wat maakt het uit

Waarom zou je je weegschaal ijken? Als je altijd op de zelfde weegschaal weegt dan krijg je nog steeds goede waardes over gewichtsverlies of aankomen. Iedere weegschaal is anders en je kunt ze dan ook nooit vergelijken. En wat maakt het uit of je nu Bijv. 60 of 62 weegt? Het gaat er meer om hoeveel je gewichtsverandering is.

Coco

Coco

17-08-2009 om 10:00

Lijkt me moeilijk

Je kunt je wel ergens laten wegen waar ze een betrouwbare weegschaal hebben en vervolgens jouw gewicht op je eigen weegschaal "hetzelfde" maken, maar ik betwijfel of je de weegschaal dan geijkt hebt. Zo'n weegschaal heeft vaak een afwijking die toeneemt, of juist afneemt, met de grootte van het gewicht dat erop staat. Je hebt kans dat de afwijking bij de kinderen kleiner is en bij een zwaarder persoon juist groter.
Als het geen dramatische afwijking is lijkt het me inderdaad helemaal niet uitmaken. Met de weegschaal zie je of je aankomt en afvalt. Hoe je kleren zitten zegt veel meer dan het gewicht dat je weegschaal aangeeft!

Jesse_1

Jesse_1

17-08-2009 om 17:57

Het kan dus niet zo zijn...

... dat een weegschaal door bijv het weer opeens verkeerde waardes aangeeft?
Zoals gezegd geeft deze weegschaal altijd al een iets te laag gewicht aan, en ik weet zelf wat voor gewicht hij voor mij mag aangeven (ik ben in een aantal jaren ruim 15 kilo afgevallen en hou het in de gaten of dat niet stiekem weer ongemerkt gaan toenemen). En mijn gewicht schommelt sowieso.
Het ijken nu, bedoel ik meer om te kijken of de weegschaal nog dezelfde afwijking heeft als eerst.
Maar ik geloof toch dat Ingrid gelijk heeft en dat ik ben afgevallen. Heb al 2 andere weegschalen uitgeprobeerd waar ik wel eens eerder op heb gestaan en daar ben ik volgens mij ook lichter! Het zullen de inspanningen van vóór de vakantie dan wel zijn, al heb ik in de vakantie wel opgelet dat ik met mate 'extraatjes' heb genomen.
Groetjes, Jesse

Puck2

Puck2

18-08-2009 om 09:20

Lijkt me niet erg waarschijnlijk

Nee, het lijkt me niet waarschijnlijk dat een weegschaal die eerst structureel een kilo of 2 te licht aangeeft nu ineens een kilo of 3 te licht aangeeft. Tenzij hij kapot is. MAar je kunt natuurlijk heel makkelijk uitproberen hoeveel te licht hij weegt: zet er iets zwaars op waarvan je het gewicht weet |(bijv. een zak aardappelen) en kijk wat hij aangeeft. Dan heb je een beeeeeetje een indicatie. Maarre... ik zou dat niet doen en er gewoon van genieten dat je bent afgevallen.

jitske van dam

jitske van dam

18-08-2009 om 14:01

Heeft er niemand aan het wieltje gezeten?

Bij onze weegschaal (analoog) zit er zo'n wieltje waaraan je kan draaien om het op nul te zetten. Als iemand daar aan gezeten heeft, is iedereen natuurlijk afgevallen (of aangekomen).
Maar dan zou je waarschijnlijk wel hebben gezien dat hij niet op nul staat voor je gaat wegen....

amk

amk

18-08-2009 om 16:33

Ach jitske

zelfs bij ons op het lab moet ik mensen daar nog wel eens op wijzen.
En dan doen ze dus de hele dag niets anders als dingen afwegen. argh...

Ijken

Dat ijken moet je dan wel doen met iets dat ongeveer even zwaar is als jij zelf. Een zak aardappelen weegt hooguit 5 kg, dan betekent nog niet dat de weegschaal ook in het bereik van het gewicht van een mens nauwkeurig is. Dan moet je toch op zijn minst een stuk of 10 zakken erop leggen. Veel succes
Maar leuk natuurlijk als je bent afgevallen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.