Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Badspons

Badspons

17-01-2017 om 21:43

Hoe kalk op de douchedeuren verwijderen??

Wij hebben een nieuw huis en 'dus' ook een andere badkamer. De badkamer is nog heel modern en de indeling is leuk (en ook nog onze smaak) maar de douchedeuren van glas hebben een waas van kalk.
Op de muren zit vast ook wel wat kalk maar op de glazen deuren valt het echt op.
Wat is DE methode om ze te ontkalken??
Het liefst snel en gemakkelijk, maar dat zal het wel niet worden


Azijn

De deur inwrijvend insmeren met een verdund azijnmengsel. Of met speciaal badkamerspray schoonmaakmiddel. Dan een roze/wit sponse nemen en met t wit goed poetsen. Enkele keren herhalen en ook enkele dagen na elkaar. Met azijn keukenpapier doordrenken en de kranen en wastafels ermee bedekken. In laten trekken en dan weer met t sponsje schoonboenen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-01-2017 om 21:50

Wc eend

Onze kraamhulp maakte onze badkamer spik en span met wc eend. Werkt heel goed op douchedeuren.

Angela67

Angela67

17-01-2017 om 22:08

af en toe van dat ruitenspul

washandje of tissue, beetje erop spuiten en kalk wegwrijven. 1.5 minuut werk per zijde.
gr Angela
ps we hebben matglazendeur genomen dat is wel heel extra handig . Maar echt ik vind het ontzettend weinig werk en ik verbruik ook echt niet veel van het spul

Helena

Helena

17-01-2017 om 23:34

Pas op met wc eend

Pas opmetmorsen op de tegels. Bij ons heeft een vd kinderen ermee gemorst en niet meteen schoongemaakt en nu is de voeg aangetast. Dus even een doekje eronder leggen.

Half a twin

Half a twin

18-01-2017 om 08:07

Waarschijnlijk geen kalk maar glascorrosie

Ik heb ook deuren van helder glas (zou ze nu nooit meer kopen). Na enige jaren is het glas aangetast en heeft een waas in droge toestand. Wat ik er ook aan doe met ontkalker, azijn of weet ik veel jet het gaat er niet meer af. Ik berust er maar in. Iedere week maak ik het schoon en datis het. Veel kalk wordt trouwens een soort oranje van kleur na een tijdje. Dat zie ik hier en daar in richeltjes en hoekjes tussen de waterkerende strips aan de onderkant van de deuren.
Aan glascorrosie is wel wat te doen, polijsten maar dat moet je laten doen. Geen ide wat dat kost.

Egel

Egel

18-01-2017 om 08:49

dat oranje, half a twin

Dat oranje is geen kalk
Ik heb het ook af en toe, het is er desnoods zonder schoonmaakmiddel maar liever met, gewoon af te schuren. Wel best veel werk, al die voegen.

Pirata

Pirata

18-01-2017 om 09:11

oranje

Oranje is de een of andere smakelijke schimmelcultuur. :-p
Sinds ik een stoomreiniger gebruik, heb ik daar geen last meer van. Nog steeds veel werk om daarmee de voegen schoon te maken overigens.
Maar bij mij is de waas op de douchedeuren ook hardnekkig. Alles al geprobeerd. Incl. de meeste tips die hierboven gegeven zijn. Alleen "af en toe van dat ruitenspul" nog niet. Wat bedoel je daarmee, Angela? Glassex en aanverwanten helpen hier in elk geval niks. Schoonmaakazijn ook niet. Stoomreiniger niet. Het wordt alleen niet meer erger.

ik las ergens

de tip van azijn warm maken en dan megen met afwasmiddel.Dan in een sprayfles doen. Ik heb dat gedaan en t stinkt wel maar mn kalk is wel een eind weg.

Puck

Puck

27-01-2017 om 11:17

Half a twin

Ik heb die ervaring niet met glas. Onze douchedeuren zijn ook van helder glas en na 17 jaar nog steeds helder. En idd: kalk wordt niet oranje, dat zijn idd schimmels. Kennelijk is het schoonmaken dat je doet niet voldoende hihi. Voor kalkaanslag gebruik ik van dat speciale spul voor kalk in douches. Spuit je erop, laat je even zitten en daarna boen je met een spons. Overigens zit er bij ons op de ruiten vaak een combi van kalk en zeepresten.

Tuinstoel

Tuinstoel

27-01-2017 om 11:40

tip

Onze helderglazen douchecabine is ook nog steeds helder. Wij kregen als anti-kalk tip van de installateur: na het douchen afspoelen met KOUD water en dan trekker eroverheen. Dat doen wij altijd braaf en blijkbaar helpt dat.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-01-2017 om 13:36

ontkalken

Ook onze helder glazen douche wand en deur zijn meestal een soort mat van de kalkaanslag. Zo eens in de paar maanden maak ik een mengsel van gelijke delen allesreiniger en schoonmaakazijn (puur, dus zonder water erbij). En dan met een stevige borstel (oude afwaskwast) boenen, even laten intrekken, evt nog naboenen met een (groen) schuursponsje. En goed afspoelen. Dan is het meeste eraf. Voegen gaan ook zo (wel wat vaker), en alleen de echt lastige hoekjes worden toch bruin/zwart na verloop van tijd.

De tip van Tuinstoel werkt ook, maar dat lukt bij ons in een mannen-huishouden niet. Ook omdat de wand en deur gebogen zijn is met een trekker erover echt lastig. Mijn moeder maakt het bij haar thuis wel netjes na het douchen iedere keer droog, en dan heb je idd vrijwel geen kalkaanslag meer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-01-2017 om 13:52

Ha ha Marjoleine

In ons gezin van vijf maar één man.....en toch lukt dat met die trekker er na iedere douchebeurt even overheen halen hier ook niet hoor. Ik ben helaas de enige die het doet

De tips neem ik mee!

Aagje

Tuinstoel

Tuinstoel

27-01-2017 om 14:00

Hier ook een mannenhuishouden. De jongens doet het niet, maar ik heb man wel zover dat hij het braaf doet. En zolang wij het samen doen, werkt het prima.

lennest

lennest

27-01-2017 om 14:20

baking soda

Dat zou de oplossing zijn! Gecombineerd met azijn. Nou nee, werkt ook niet.
Het enige wat soelaas biedt is een kalkreiniger, maar ook niet bij hardnekkige kalk, het wordt alleen niet erger. Of een nieuwe douchedeur en dan goed bijhouden .

Pirata

Pirata

27-01-2017 om 14:54

ronde douchedeur

Het trekkertje dwarshouden en van links naar rechts werken ☺

Yura

Yura

03-02-2017 om 13:03

Droog trekken

Dat heb ik er hier ook in gekregen gelukkig. Kostte veel moeite en doorzettingsvermogen moet ik zeggen. Toen man eindelijk om was ging het beter want die is wat harder in zulke dingen en haalde gewoon zoon uit bed om het alsnog te doen, zelfs als hij al in diepe slaap was. Zoon doucht altijd voor het naar bed gaan. Ik denk dat het nu wel zeker een jaar of 3/4 echt routine is bij ons. Het is nu ondenkbaar dat iemand het niet doet.
In het geval van TO gaat het om een bestaande deur, die vrij van kalk moet worden. Is het een optie om die te vervangen? Als ik zie wat je allemaal al geprobeerd hebt, vraag ik me af of het nog goed komt. Ik zou trouwens tussen de schoonmaakpogingen door wel de gezinsleden aanleren om telkens droog te trekken, anders komt die kalk weer over de oude heen.

en na het droogtrekken

En de deur blijft nog langer netjes als je m na het droogtrekken aflapt met een microvezeldoek.

Al denk ik soms wel eens met enige weemoed terug aan mijn douchegordijn. Die deed je gewoon af en toe in de was en na een paar jaar kocht je een nieuwe.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

03-02-2017 om 15:57

Microvezeldoek

Haha ja, dat zou nog beter zijn, maar ik ben al blij dat ik dit heb bereikt. Dat ga ik nog eens proberen als de kinderen de deur uit zijn.

Tuinstoel

Tuinstoel

03-02-2017 om 16:25

er zijn grenzen...

Ik ben al trots dat we netjes droogtrekken, die doek is me weer net wat teveel moeite.

Hier geen heimwee naar een douchegordijn hoor, ziet er stukken minder fraai uit en als ik er op vakantie eentje tegenkom vind ik ze maar onhandig (lekken, plakken tegen je aan, geeft zo'n opgesloten gevoel).

Red

Red

16-08-2018 om 02:25

Ontkalken

Ik gebruik dokter power van de action, vervolgens spoel ik dat af met koud water daarna maak ik alles droog en ga met glasex alles poetsen, vervolgens met de trekker er overheen en een droge doek.
Serieus. Alles is weer als nieuw.
Heb alles geprobeerd maar altijd zonder maximale resultaat. Dit is het enigste wat echt werkt.

OND

OND

16-08-2018 om 12:49

Ik ben hopeloos ouderwets

ik gebruik gewoon keukenrol, die ik afrol tegen de douchedeur, waarna het papier bevochtigd wordt met gewone, witte keukenazijn. Enkele uren laten inwerken, papier weghalen, even afspoelen, droog wissen, klaar.

Kranen ontkalken is al even makkelijk: omwikkelen met keukenpapier, bevochtigen met azijn, een plastic zakje erover, zo goed mogelijk dicht maken en een nacht laten inwerken. De dag erna even afspoelen, droog wrijven, klaar. Zelfs de straalbrekers van de kranen zijn inwendig volledig ontkalkt.

Dat zijn in wezen, primitievere versies van Antikal/Viakal: bij die producten wordt een zuur gedragen door een min of meer aan het te ontkalken oppervlak hechtende schuimlaag. Azijn en keukenpapier zijn goedkoper, ze zijn niet giftig en werken even goed.

OND

OND

16-08-2018 om 12:50

O, Dorry was me voor...

Sorry.

Teuntje

Teuntje

16-08-2018 om 20:27

Ja OND

En maar liefst ruim anderhalf jaar.

Dora

Dora

16-08-2018 om 23:52

Vraag azijn

Ik zit ook vaak met veel kalkaanslag die partner wel zo nu en dan weghaalt met een volgens mij vrij agressief goedje, zou ook wel azijn willen proberen.
Maar kunnen alle materialen goed tegen azijn en gebruik je het onderdund? En gewone azijn of schoonmaakazijn?
Wel eens geprobeerd maar wellicht niet lang genoeg laten intrekken en afgedekt.

OND

OND

17-08-2018 om 11:46

Ik gebruik

gewone, goedkope, witte keukenazijn van de aldi en dat werkt prima.
In plaats van azijn kan je vb. ook een 2 - 5% oplossing van citroenzuur gebruiken. Of schrobben met een doorgesneden citroen. Of met een papje van zelfrijzende bloem en water. Dat zijn allemaal zwakke zuren of zwak zuur reagerende zouten, aantasting van badkamermeubilair is niet te verwachten.

Schuurspons

Schuurspons

17-08-2018 om 14:12

OND

"met een papje van zelfrijzende bloem en water"

Heb ik gedaan toen ik op de bewuste toer ging. Onder de rand van het toilet vooral. Daar waar het eerst niet bleef plakken kreeg ik het er later met geen mogelijkheid meer af. Heb letterlijk met mijn nagels moeten krabben, het geeft tijden geduurd eer het weg was ( vrij onsmakelijk als het toilet gewoon gebruikt wordt) en het deed niet wat ze in de filmpjes lieten zien. Wellicht heb ik iets niet goed gedaan.
Azijn heb ik inmiddels in 5 liter flessen in huis, ideaal.

Cathy

Cathy

17-08-2018 om 16:08

Schuurspons

Waar koop je vijfliter flessen azijn?
Lijkt mij namelijk ook wel handig.

Dora

Dora

17-08-2018 om 16:16

Oh fijn

Pas wel op als je in badkamer iets van hout hebt, mijn keukenblad van hout kan iig niet tegen azijn, vieze vlekken. (geen probleem want schuur ik er weer af) ik knoei met bijv zuurvlees ma ken weleens.

Schuurspons

Schuurspons

17-08-2018 om 21:12

Hoogvliet/pic nic

Van het merk Rio kost 5 liter 1.74 euro

Brianna F

Brianna F

19-08-2018 om 09:01

Bakingsoda

"met een papje van zelfrijzende bloem en water"

Moet dat niet zijn: baking soda en schoonmaakazijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.