Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MerelR

MerelR

09-03-2018 om 08:42

Hoe krijg je stank na bakken van vis uit je huis?

De titel zegt het al, iemand nog goede ideeën behalve dan het raam openzetten, afzuiging aan tijdens het bakken en nadien met een homespray rondspuiten?

Tips

Vis zo veel mogelijk in een gesloten ovenzak in de oven bereiden. In een ovenzak wordt het niet zo vet en trekken de witte wijn, uien en kruiden goed in het 'vlees'.

Maar als je toch moet bakken, was dan na afloop de afzuigfilters na met wasmiddel en laat ze daarnameedraaien in de afwasmachine. (Er van uitgaande dat er metalen roosters in de afzuigkap zitten.)
De stank zit namelijk niet alleen in de vetspatten op de achterwand bij de kookplaat of op je aanrecht.

Ik vind de 'vis'-stank in de vaatwasser ook ergerlijk. Meestal laat ik de vaatwasser daarna een schoonmaakbeurt draaien.

In totaal best veel werk. Gelukkig is hier ook een visboer om de hoek met heerlijke gefrituurde kibbeling.

Half a twin

Half a twin

09-03-2018 om 10:24

vis uit de oven

Stinkt minder inderdaad. Raam en/of deur open? Verder eet ik vooral vis in de zomer als er ook lekkere worteltjes zijn. Dan gaat de vis in alufoliepakjes op de gasbarbecue

Marie

Marie

09-03-2018 om 12:46

Pan naar buiten

Wat ook helpt is om de pan na het vakken zo gauw mogelijk buiten of in de garage te zetten.
Doe ik ook na het bakken van pannenkoeken.

Marie

Marie

09-03-2018 om 12:48

Azijn

Dit schijnt ook te helpen

https://omaweetraad.nl/keuken/bak-en-kooklucht

Half a twin

Half a twin

09-03-2018 om 13:01

azijn

Uit ervaring, dat helpt.
bij gourmetten zet ik al voor we gaan beginnen stiekem 2 schaaltjes achter het gordijn. Stiekem omdat man en kinderen het vinden stinken maar alleen als ze het weten

Kaori

Kaori

09-03-2018 om 13:53

keukendeur dicht

Ik houd gewoon de keukendeur dicht dan is daar de geur en verder niet. Helpt ook heel goed om de afwas niet te hoeven zien etc.

Is het zo erg?

Eten kookt stinkt. Als ik boerenkool maak stinkt dat ook door mijn hele huis. En gisteren een leuk recept met knoflook. Stinkt ook.
Maar dat geeft toch niets? Ik zet de roosters open en de ventilatie op turbo. Wat je daarna nog ruikt trekt vanzelf wel weg.

Maar goed, blijkbaar is het bij jou heel erg door die vis?
Geurkaarsje aan? Maar ja, daar zit ook een luchtje aan

MerelR

MerelR

10-03-2018 om 16:00

Dank je!

Dank voor de tips.
Vis uit de oven laat inderdaad minder geur na. Maar vooral als ik zalm bak in de grillpan blijft de lucht nog urenlang hangen. De filters van de afzuigkap zet ik meestal ook meteen in de vaatwasser, en de pan spoel ik van te voren met heet water, dat scheelt weer voor de stank in de vaatwasser. We hebben een open keuken dus deur dicht gaat helaas niet.
Eten koken stinkt inderdaad @wil40 maar niet alles stinkt evenveel. Boerenkool ruikt niet lekker, maar zalm bakken spant wat mij betreft de kroon. Ik ga eens proberen om twee bakjes met azijn neer te zetten.

geen geurtjes

Als je echt geen geurtjes wil, of nauwelijks dan is daar een fornuis voor. Een aga, 80% van het koken en vooral de sterk ruikende dingen gaan in de ovens en die hebben een directe afvoer naar buiten. Je kookt zonder dat je t ruikt of ziet. Omdraaien, prikken, bedruipen hoeft allemaal niet. Ik kook er al jaren mee en ben er helemaal verliefd op. Ook ik dacht dat het niet kon een aga, maar heb via via voor een schijntje een tweedehands aga kunnen bemachtigen. Zou nooit meer zonder willen en zalm uit de 90 graden oven is zo subliem van smaak, dan wil je nooit meer anders.

Merel.

Ja dat is waar, vis spant de kroon. Nou, die bakjes azijn dan ook maar eens uitproberen.

Ook zalm in de oven

Ik plaats ook de zalm in de oven. Niet in en zak, maar onder de grill.
Door de ovendeur dicht te houden, na gebruik, beperk ik de vis-lucht.

Caesar

Caesar

11-03-2018 om 10:09

Waar

Waar kopen jullie je vis? Ik herken deze problemen niet zo.

Half a twin

Half a twin

11-03-2018 om 11:37

niet bij de kraam op het plein hier vlakbij

Van die kraam ruik ik de vis soms thuis, komt door de wind aangewaaid. Brrrrrr.
Ik haal mijn vis bij een kraam op de markt, daar ruik je de vis al niet in de kraam. Thuis ruik ik het ook nauwelijks. Gaf die azijntip, omdat het werkt voor veel kookluchtjes.

Nu ken ik wel mensen die heel gevoelig zijn voor luchtjes. Gelukkig is de buurvrouw verhuisd. Zij rook mijn vis wel en zeurde daarover.

Bij "Den Turk!"

Ik toch...
Fantastische vis. En nog redelijk goedkoop ook.

Niet bij den Turk!

Hier liever bij de Volendamse visboer dan bij de Turk om de hoek, omdat die laatste alles in dezelfde olie of grillplaat bakt waardoor de zalm en inktvisringen hetzelfde smaken. Hij is wel goedkoop maar ik vind het toch wel zonde van de vis.

"Onze Turk"

verkoopt enkel vis... Rauwe vis.

En eerlijk gezegd

voor die seuten ( zie: http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/seut) die vinden dat koken stinkt: ga naar de McDonalds. Daar hebben ze ook fishburgers.

Of...

Koop een Aga. Daar kan je jarenlang mee pochen op allerlei fora.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.