Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MerelR

MerelR

11-04-2016 om 21:27

Hoe laat uit eten?

We gaan met een grote groep uit eten (man of 30) en hebben nu een meningsverschil over het tijdstip. De een wil vroeg, de ander weer laat. De locatie is niet heel chic, gewoon een goed restaurant. Wat vinden jullie een acceptabele tijd?


omstandigheden

Ik zou toch even vragen wat de argumenten zijn en aangeven dat dit dispuut over de aanvangstijd bestaat. Dan kun je met argumenten een redelijk midden zoeken waar de meesten zich in kunnen vinden.
Is het met collega's op een werkdag? Is de werkdag tot 17.00 uur dan laat je het eten beginnen, afhankelijk van de afstand tot de werkplek om 17.30 uur of 18.00 uur. Dan kan men aansluitend dineren en dan naar huis. Vooral als er veel mensen forenzen een goede zaak.
Woont iedereen in de buurt en heeft kinderen dan kun je ook 20.00 uur overwegen dan kan men eerst de kinderen van de creche halen en ze laten eten en dan zelf weg.
Zulke redenen zullen er binnen deze groep waarschijnlijk ook leven. Afstand, huiselijke omstandigheden. Misschien nog wel meer.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-04-2016 om 21:43

Zelf

Ik vind 20.00 uur veel te laat. Rond 18.30 uur is geen bouwvakkerstijd maar ook nog niet zo laat dat je vooraf moet eten. Als je direct uit het werk gaat is 17.30 uur natuurlijk handiger.

Anna G.

Anna G.

11-04-2016 om 21:57

groep

Met een grote groep zou ik op tijd gaan, 19 uur ouzo. Het uitserveren van het eten voor al die mensen duurt nou eenmaal langer dan voor een klein gezelschap. Tenzij je naar een wokrestaurant gaat.

Zes uur borrelen, half zeven eten

Lijkt mij relaxed.

Celine

Celine

11-04-2016 om 22:28

argumenten

De suggestie van AnneJ om de argumenten te horen kan helpen. Voor sommigen zijn ze wellicht zwaarwegender dan anderen. Ik weet niet of dat objectief is vast te stellen .

Verder hangt het ervan af: gaat het om het moment van afspreken? En gaan jullie daar ter plekke dan eerst nog borrelen met of zonder borrelhappen?

En een groep van 30 - hoe lang duurt het voor het eten op tafel staat?

Persoonlijk vind ik later eten niet fijn. Ik word dan toch hongerig, ga meer snoepen (borrelhappen eten). En dat wil ik nie, maar kan ik dan slecht laten .

Ik zou zeggen heb: 17.30 uur borrelen en 18.30 uur aan tafel, niet later. Voordat je eten hebt is het 19.00 uur.

Theekopje

Theekopje

11-04-2016 om 23:05

Grote groep

Normaal vind ik 1830 een prettige tijd. Eerst nog even borrelen, dan aan tafel.

Maar met een grote groep, please, bijtijds. 1800 uiterlijk 1830 aan tafel. Tenzij het een woktent of anderszins snel eten is.
Man man man, je kunt me niet sneller chagrijnig krijgen dan uren aan tafel zonder eten te krijgen. Als iedereen op een kaart zit te kijken, overleggen, kiezen, bestellen, wachten..... Ik heb zo wel eens tot 2130 moeten wachten voor ik wat te eten kreeg. Dan is mijn avond verpest.

Vroeg/Laat.

Ik vind 18.30 uur een mooie tijd. Voor dat iedereen zit, drinken heeft besteld, de menukaart heeft bestudeerd en ik eindelijk aan mijn soepje kan beginnen is het al een uur verder.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-04-2016 om 23:40

Dus

Hoe doen we het? Passen de antwoorden een beetje in je straatje?

Jaina

Jaina

12-04-2016 om 00:02

Later

Ik ga zelf liever om een uur of 20:00 uit eten. Ik eet sowieso nooit zo heel vroeg en ik vind het fijn om het relaxed aan te kunnen doen.
Als het met collega's is dan is het wel handiger om rechtstreeks na werk te gaan want anders wordt het zo'n heen en weer gevlieg dus dan zou ik liever kiezen voor wat eerder (aansluiten aan werktijd, eerst borrelen)
Als het met een andersoortige groep is dan liever wat later.
Maar goed dat is mijn persoonlijke voorkeur. Ik vind het ook prima om aan te passen aan de groep. Als die liever vroeg/laat willen dan maakt het mij niet zo heel veel uit.

MerelR

MerelR

12-04-2016 om 08:17

Nou

Het gaat om familie, zonder kleine kinderen, en ze wonen allemaal in de buurt. Degene die vroeg willen, willen dat vanwege gezondheidsredenen of omdat ze er niet van houden laat te moeten heden. Degene die laat willen, willen dat omdat ze vroeg uit eten een 'boers' vinden. We komen er maar niet uit en de sfeer is ondertussen zo verpest dat wat mij betreft het hele etentje gecanceld mag worden.

carootje

carootje

12-04-2016 om 08:35

wat jammer

maar als zoiets al zoveel gedoe geeft is het inderdaad misschien beter niet uit eten te gaan

Boers of niet, als er gezondheidsredenen zijn om vroeg te eten, pas je je aan! Ik vind het persoonlijk erg aanstellerig klinken om om die reden laat te gaan eten...

Ik zou trouwens voor 'de gulden middenweg' gaan, en wie zich daar niet in kan vinden gaat maar niet mee.

(en ik zou zelf zorgen dat iets kleins gegeten heb van te voren, want ik kan me ook erg ellendig gaan voelen als ik niet op tijd eet)

Boer

Boer

12-04-2016 om 08:53

Boers

Het kan wel boers zijn maar hoe groter de groep hoe later het wordt. Inderdaad word ik ook flink sjachereinig als mensen maar blijven dubben wat ze gaan eten en dan nog het wachten tot iedereen heeft.

Dus tenzij er maar 1 menu is liever vroeg het duurt gewoon allemaal veel te lang. Jammer dat er niet gewoon iemand is die aan het begin de knoop doorhakte want nu wordt het nooit meer gezellig.

Puck

Puck

12-04-2016 om 09:17

niet te laat dus

Ik vind gezondheidsredenen absoluut opwegen tegen het "boers" vinden (maar ook de reden "ik hou niet van laat uit eten vind ik een kulargument). Beetje rekening houden met elkaar moet kunnen toch? Jammer dat degene die het boers zouden vinden geen rekening wensen te houden met de gezondheidsredenen van de andere familieleden. Kan me voorstellen dat je er nu al de balen van hebt.

Niki73

Niki73

12-04-2016 om 09:22

Merel

Is er geen tussenweg? Tussen vroeg en boers (wat een onzinargument zeg! Gaat het om gezellig samen eten of over hoe je vrienden je zien?)
Wil de een om 17 u en de ander om 20 u, kun je dan niet om 18.30 u gaan eten? Heel raar dat mensen niet wat meer rekening met elkaar willen houden, zeg.

Astrid

Astrid

12-04-2016 om 09:58

gezondheid voor

Daar zou ik kort over zijn. Bijzonder boers om dat boers te noemen.

Ik zou die mensen wel eens de discussie in real life willen zien voeren en kijken of ze dan nog zo reageren of het dan beter verpakken. Laat het probleem maar daar waar het hoort en zeg gewoon dat je de tijd wel tegemoet ziet en anders niet.

Hortensia

Hortensia

12-04-2016 om 10:01

mijn 2 centen

Liever niet later dan 18 uur, anders val ik om van de honger. Zo simpel is het. Dan maar boers. Niks mis met boeren, overigens. Zij zorgen voor een groot deel van wat er op je bordje komt

Niki73

Niki73

12-04-2016 om 15:18

Hortensia

Ja maar Hortensia, dan eet je tussendoor toch bijv. een boterham om de tijd te overbruggen? Dat doe ik tenminste wel als ik weet dat ik laat ga eten.

MerelR (terzijde)

Mag ik zo brutaal zijn een tip te geven - als het restaurant er al niet zelf mee komt, vraag dan of er een beperkt menu kan worden aangeboden. Als je met 30 ma a la carte moet bestellen dan duurt het - er zijn meer mensen die het aangeven - van eeuwigheid tot zaligheid. Eerst al voordat iedereen zijn keuze heeft kunnen maken, vervolgens tot het bestelproces is afgerond en tenslotte totdat het bestelde op tafel komt.

Als de keuze bij elke gang is beperkt tot 3 gerechten schiet het tenminste een beetje op.

Andere optie: goed Chinees restaurant. Verschillende gerechten midden op tafel, en iedereen schept naar believen op (en Chinese restaurants zijn iha vrij snel met serveren, ook een voordeel). Helaas is je groep te groot om aan zo'n ronde tafel met draaiplateau te gaan zitten, dat is bij gezelschappen helemaal ideaal.

groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

12-04-2016 om 17:27

o griebels met een groot gezelschap uit eten

ik doe het niet meer... Nou ja, dat is wat overdreven hoor. Maar zoals een aantal mensen ook al aangeeft: ik word echt stiksjagrijnig als er niet een goede lading eten in valt ergens tussen 18 en 19 uur. Een boterham, dat helpt niet. Dat eindeloze gedoe over wat ze moeten kiezen. Ik denk dan 'als je geen keus kunt maken, maakt het blijkbaar niet uit'... En dan duurt het nog een hele tijd voor het geserveerd wordt.
Ervaring: als je 18 uur afspreekt, zijn er altijd mensen die pas om 18.30 verschijnen. En men wil pas bestellen als iedereen er is. Dus menukaart verschijnt rond 18.40, tot 19 uur in dubio wat te bestellen. 19.15 bestelling opnemen, 20.30 eerste gang - dat komt echt regelmatig voor.

Zo, nu gauw koken

Hortensia

Hortensia

12-04-2016 om 17:33

boterham

Natuurlijk kan ik een boterham nemen, maar dan heb ik een extra eetmoment en dan moet ik weer schuiven met de rest van mijn eten. Vind ik teveel gedoe. En ik hou niet van gedoe

Maar oké, als men per sé om 8 uur wil beginnen, neem ik om 4 uur nog wel even een sneetje om de extra uren te overbruggen

Mijn voorkeur is echter 6 uur

mijn voorkeur ook hoor 18.00-18.30

Liever nog 17.30 whahahha. Ik krijg altijd als ik laat dineer snachts veel maagpijn/kramp en als t effe kan.... wil ik dus vroeger.
Nu gaan we met een aantal collega's regelmatig eten en dan verzamelen we om 18.30-19.00. t eten komt dan gauw een uur later en dat gaat nog net bij mij zonder al te veel last te krijgen.

maar

het gaat er toch helemaal niet om wanneer ik of jij wilt eten? Merel heeft een probleem met moeilijke familie en in mijn ogen zijn daar de laat-eters de moeilijkerds. Wat een gezeur zeg, ik kan me voorstellen dat je er al totaal geen zin meer in hebt. Het idee is toch gezamenlijk bijkletsen en eten, dan pas je je toch gewoon aan aan diegene die om wat voor reden dan ook aan een vroeg tijdstip gebonden is?
De enige andere optie is misschien nog een voorstel doen voor een high tea op een middag? Of een brunch op zondagochtend/middag?

Mandy

Mandy

12-04-2016 om 19:58

Boers

WoW, wat een lef omdat zo te noemen. Vinden ze zichzelf chique? Klinkt mij niet echt chique in de oren. Het woord boers niet en het niet rekening willen houden met gezondheidsredenen van anderen niet.
Ik ben voor 18.30, ook vanwege gezondheidsredenen

Hier nooit overleg.

Wij gaan ook regelmatig met een grote groep, 20 mensen, uit eten. Degene die het restaurant kiest en reserveert zegt gewoon:"Om 18.00 uur worden jullie verwacht in restaurant De Gouden Lepel".

En wij maken idd ook een keuze uit 3 voorgerechten, 3 hoofdgerechten en dessert.

Wat een gezeur bij ts in de familie over de tijd. Niet vroeg, niet laat, oké, gewoon ertussen in.

Jaina

Jaina

12-04-2016 om 22:50

Vroeg

Ik was 18:00 ook wel heel vroeg. Niet echt een gezellig tijdstip. Er zijn dan vaak ook nog weinig mensen. Ik ga liever wat later. Maar goed ik zou me wel aanpassen als de meerderheid wat anders wil. Ik zou er geen probleem van maken.

Welke gezondheidsredenen zijn er trouwens dat je vroeg moet eten? Diabetes? Hoewel je vaak door bij spuiten dan ook wel iets kan variëren. Of iets heel anders?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-04-2016 om 22:53

Boers

Grappig, wij noemen voor 18.00 uur bouwvakkerstijd, maar daar is natuurlijk niets mis mee
Als ik laat eet, na 19.30 uur moet ik rond 17.30 uur nog iets nemen, een boterham of cracker. Als ik dat niet doet valt mijn eten altijd verkeerd of ik ga gewoon van mijn stokje. En als ik dan tussendoor iets heb gegeten, heb ik eigenlijk om 20.00 uur helemaal geen trek meer en dat vind ik eigenlijk wel zonde die ene keer in de zoveel tijd dat ik uit eten ga.
Als wij met de familie gaan eten moeten we meestal al om 17.00 uur op komen draven. Mijn vader heeft een paar jaar geleden ivm omstandigheden eens wat tijd doorgebracht in een hotel. Daar ging hij doodleuk om 17.00 uur naar het restaurant (op het bordje stond 'diner vanaf 18.00 uur') en bestelde een hoofdgerecht. Overigens niet uit brutaliteit, maar omdat hij nu eenmaal een beetje apart is. Hij heeft ook gewoon steeds eten gekregen om 17.00 uur.

Anna G.

Anna G.

12-04-2016 om 22:57

gezeur

Nou zoals uit de reacties hier blijkt ook dat je een hoop gezeur kan krijgen om een tijdstip. Poeh he?!

Inderdaad: degene die het regelt kiest een tijdstip en probeert met iedereen zoveel mogelijk rekening te houden. Maar wat een gezeur, ook hier. Er zijn ergere dingen om je druk om te maken lijkt me

Thuis eet ik meestal best vroeg, maar als ik uit eten ga wil ik graag een avondje uit en niet om 21 uur weer thuis zijn dus vandaar dan liever wat later. Maar ik zou er geen punt van maken en me gewoon aanpassen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-04-2016 om 23:12

Grappig

Ik ga volgende week uit eten met wat vrouwen (vrijgezellenfeestje). We gaan al om 18.00 uur eten zodat de bruid om een uur of 21.30 weer gewoon thuis op de bank zit. Zelf ben ik ook graag een beetje bijtijds thuis.

Jaina

Jaina

12-04-2016 om 23:19

Wel wat saai

Dat is wel een saai tijdstip. 18:00 eten en 21:30 al thuis. Dan is de avond nog maar nauwelijks begonnen, wat is er gebeurd met eindeloze avonden in het café om de wereld weer recht te zetten en dansen tot het ochtendgloren?

saai?

Waarom zou van 18-21:30uur uit eten gaan met een groep saaier zijn dan van -zeg- 20-23:30uur??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.