Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe lang doe je met een 24 inch fiets?

Zoon van bijna 9 rijdt een tweedehands fiets met 24 inch wielen. Dat ding is niet geweldig en misschien moet er een andere komen. Nu vraag ik me af: hoe lang doe je met een 24 inch, en als die te klein wordt, ga je dan naar een 26 of gewoon meteen naar een 28 inch? Zoon is van gemiddelde lengte voor zijn leeftijd.

Groeten,

Temet

wizzer

wizzer

04-09-2014 om 22:03

Ik zou nu gaan voor een 26 inch. Als je er eentje zoekt met een laag frame dan zou dat beste moeten kunnen, tenzij je zoon heel klein is voor zijn leeftijd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-09-2014 om 22:06

kwestie van passen en framemaat

Onze dochter had een alpina 24 inch, is toen doorgegaan naar een batavus 26 en heeft sinds een half jaar nu een cortina 28 inch. Waar ze net op past. Als stationsfiets gebruikt ze nog de 26 inch.

Zij is nu 1,53. Onze ervaring is dat er veel verschillen zijn tussen de modellen en de framematen. Een opoefiets is hoger dan een stadsfiets. Jouw zoon heeft ook nog te maken met een stang. Of misschien wil hij ook al een opoefiets? Daar zie ik de jongens hier veel op rijden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-09-2014 om 22:28

26 inch

Als er een nieuwe fiets moet komen, zou ik altijd voor de grootst mogelijke gaan. Staar je trouwens niet blind op de wielmaat: de framemaat is veel bepalender. Mijn kinderen fietsten vanaf bijna/net 8 jaar op een 26 inch fiets. Voor een kind van 9 zou ik zeker niet meer voor 24 inch gaan.

Mee eens

Eens met vorige, ik zou absoluut geen 24 inch meer kopen, want het probleem met fietsen is dat ze er ineens uit zijn. Kwestie van gaan kijken en passen en het is altijd even wennen hoor, een kind op een grotere fiets. Maar als hij bij de trappers kan en zijn voeten op de grond kan zetten vanaf de stang (dus niet perse het zadel) is het goed.

Er zit wel verschil in type. De citybikes vallen lager uit dan bv de transportfietsen. En dan heb je ook nog modellen waar de stang extra laag zit. Marktplaats staat er vol mee.

Tango

Tango

05-09-2014 om 14:17

Stang

De ervaring met kinderen hier is dat ze heel lang echt met hun voeten bij de grond moesten kunnen om veilig op te stappen. Vanaf het zadel dan, niet vanaf de stang want je zit niet op de stang als je vaart maakt.
Hier heeft zoon van 9 overigens vorige jaar pas een 24 inch gekregen, maar is dan ook klein voor zijn leeftijd. Nu net 1.30 m denk ik. Met die fiets kan hij dus zeker nog een jaar vooruit. Bij hem heb ik echt lang gewacht met een grotere fiets te kopen. Hij heeft relatief lang op een 20 inch gereden juist omdat het bij die fiets zo lang duurde tot hij erop kon. Die 20 inch heeft een jaar in de schuur gestaan omdat hij er niet op kon/durfde te fietsen. Zelfs nog een 18 inch tussendoor gekocht (een oudje via Marktplaats).
Ik zou dus niet zomaar een 26 inch kopen maar zeker eerst passen en als je kind er dan prima op weg fietst dan is het goed. Anders gewoon nog een goedkope 24 inch kopen. Ik zie hier nog heel veel 9-jarigen op 24 inch rijden, is heel normaal.28 inch lijkt me helemaal veel te groot. Dochter kreeg deze pas toen ze 12 was en dat paste toen nog maar net. Was dan wel een opoe-fiets en ook zij is niet heel groot, was toen nog geen 1.50 m.

Lucerna

Lucerna

05-09-2014 om 14:23

Ligt aan je kind

Voorgaande posters roepen wel zo leuk dat je een 9-jarige echt niet meer op een 24" moet zetten, maar dat is te algemeen gesteld. Mijn dochter reed als 9-jarige nog op een 22", en is op haar 11e naar een 24" gegaan. Ze is dan ook wat klein voor haar leeftijd, maar ze was zeker op die leeftijd ook nog niet bepaald een held op de fiets. Dan maar liever een wat kleine fiets waar ze wel op durft te "crossen" dan een fiets die zijzelf eng hoog vindt en waar ze maar wat onzeker op voortwiebelt. Nu is ze 12 en heeft deze week een 28" gekregen en geen vuiltje aan de lucht.

Ik sluit me dus aan bij Tango: hoe lang hij hij, hoe goed en zeker fietst hij en hoezeer is hij gehecht aan met de voeten bij de grond kunnen? Allemaal doorslaggevend. Wie weet kan jouw zoon wel meteen naar een 26", ook dat komt voor.

Temet

Temet

05-09-2014 om 15:29 Topicstarter

geen held

Zoon is ook bepaald geen held op de fiets. Hij fietst niet veel en hij is motorisch geen held (helaas lijkt hij op mij), dus voordat hij de vereiste handigheid heeft ontwikkeld om hoog te zitten zijn we wel even verder. Hij moet echt makkelijk met zijn voeten op de grond kunnen, anders voelt hij zichzelf niet zeker en ben ik ook bang voor ongelukken. Dus zeker gelet op de laatste 2 postings ben ik niet zo heel erg geneigd om nu al op een 26" over te stappen. Of het zou er een met een heel klein frame moeten zijn misschien.

Bedankt voor de input.

Temet

Barvaux

Barvaux

05-09-2014 om 16:27

nou kom ik nog even...

Mijn oudste, ook gemiddeld in lengte in die tijd kreeg toen hij 11 werd een 26 inch met een wat hoger frame. Hij kreeg met 14 jaar een tweedehands 28 inch.

Ik vind 26 of 28 inch helemaal niets zeggen, het gaat om de framehoogte. Niemand heeft het gezien dat hij op een 26 anderhalf jaar naar de middelbare ging, er zijn er daar met een lager frame met 28 inch banden. Het probleem is dat je dan zeker nog weer een fiets moet kopen op de middelbare. Ik ben dus niet eens zo'n voorstander van een 28 kopen in groep 8. Het is mij goed bevallen die hoge 26 en als ze dan gaan groeien (jongens dus later dan meisjes dus dat kan het verschil zijn) dan kun je meteen een hoger frame kopen.

Mijn jongste heeft zojuist zijn nieuwe 28 cortina opgehaald (hij is nog onderweg) en dan wel meteen de hoogste framemaat. Hij zit echt vlak voor zijn groeispurt en hij past maar net maar er zijn dus nog drie lagere framematen (en nog zie ik kinderen op een toch echt te hoge fiets).

Ik zou een tweedehands 24 kopen of een lage 26 als die past (maar dus moeilijk te krijgen, ik heb die van ons nu op mp staan en er wordt inderdaad flink op geboden) maar dat zul je echt moeten meten.

Mijn kinderen fietsen dus in ieder geval tot hun elfde op een 24.

Lucerna

Lucerna

06-09-2014 om 15:38

Barvaux

Je hebt gelijk dat de wielmaat niet alles zegt. Framehoogte is belangrijk. Maar ik vind zelf niet dat dat iets met groep 8 of brugklas te maken heeft. Mijn oudste (ook niet zo lang) heeft op een relatief klein fietsje gefiets in de brugklas. Economisch ook beter, want nu heeft hij meteen een framemaat 54 kunnen krijgen in de tweede.

Barvaux

Barvaux

06-09-2014 om 17:02

Lucerna

Zoiets bedoel ik dacht ik ook, mijn oudste had dus een 26 inch de eerste anderhalf jaar en er waren mensen hier op OO die dat belachelijk vonden (het zou niet snel genoeg fietsen en je fietst voor gek) maar dat frame was dus hoger en daarna kon hij dus op een hoger 28 inch fiets.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 19:46

Fietsmaten

Welke framehoogte en hoeveel inch je moet hebben hangt niet alleen af van je lengte, maar ook zeker van het model fiets. Zo fietst mijn zoon van 13 nog steeds op een 26 inch maar hij is dan ook relatief klein, 1.49 meter. Hij is er nu toch echt wel uitgegroeid en hij krijgt nu een omafiets/transportfiets van 28 inch en framemaat 50. Eigenlijk net iets te groot; een minimale lengte van 1.55 wordt aanbevolen maar het is geen herenfiets dus geen vervelende hoge stang en hij kan er goed op afstappen. Bovendien moet hij lang met die fiets doen en aangezien hij net een beetje begint te groeien (hoera! moet de nieuwe fiets zeker niet te klein zijn qua framehoogte en inches.
Zelf fiets ik op een damesstadsfiets met framemaat 48 en 28 inch. Ik ben dan ook slechts 1.58 meter Ik heb ook even een rondje gefietst op de nieuwe fiets van zoon en ik pas er wel op maar ik vind het toch te hoog, te groot en te log naar mijn smaak. Ik vind het ook heel wat dat mijn knul straks op zo'n echte grote fiets gaat fietsen

Tango

Tango

12-09-2014 om 20:48

Herkenbaar, Elisa

Dochter van 13 kreeg met 12 jaar zo'n fiets. Ze was toen denk ik ook net 1.50 meter. Ze kon er maar net op fietsen, ik vond het echt een beetje eng. Toen ze de eerste keren naar school fietste was het echt nog slingeren bij het opstappen. Maar het wende heel snel. Inmiddels zijn we een half jaar en ruim 5 cm. verder en rijdt ze prima op die fiets. Maar ik kan me helemaal voorstellen hoe jouw zoon op die fiets zit.
Overigens vind ik die fiets van dochter ook groot, ben ook maar 1.59m. Ik fiets er weleens op omdat hij dan toevallig vooraan in de schuur staat en je zo gemakkelijk iets meeneemt in het kratje dat voorop zit. Maar ik kan eigenlijk niet goed wennen aan dat brede stuur.

amk

amk

12-09-2014 om 21:32

waarom 28"

Ik ben 1.77 en rijd ook op een 26" gaat prima is idd afhankelijk van het frame, maar ook wat wil je er mee doen.

Dochter van bijna 9 rijd op een 24", haar vriendin die iets jonger is is daar al heel ruim uitgegroeid, maar fietst er nog wel op en dat is ook niet fijn.

Barvaux

Barvaux

12-09-2014 om 22:15

maar

'Welke framehoogte en hoeveel inch je moet hebben hangt niet alleen af van je lengte, maar ook zeker van het model fiets.'

Volgens mij maakt de framehoogte alles uit, niet de inchmaat of model fiets. Alleen de framehoogte kun je verbinden aan de lengte (en meer nog: de binnenbeenmaat), framehoogte geeft ook de zadelhoogte aan.

Wij hebben dus een 26 inch te koop staan en er kwam een heel klein jongetje kijken en tot zijn grote teleurstelling kon hij er niet op (hij zou in november 12 worden). Het viel zo tegen omdat hij een crossfiets had met 26 inchbanden waar hij wel op paste maar ja deze 26 inch heeft blijkbaar een hoge framemaat.

Mijn jongste fietst nu op een fiets met framemaat 61 maar hij heeft inderdaad erg lange benen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 22:16

Fiets

Ha ja Tango, ik vond het best een beetje eng om zoon zo te zien op die fiets. Zeker met dat rekje voorop; dat is toch wat instabiel. Maar idd zal het een kwestie van wennen zijn en hele legioenen kinderen fietsen op zo'n fiets dus komt wel goed... Maar ik besefte opeens dat hij nu echt groot wordt...
Amk, sommige fietsen komen gewoon niet in 26 inch. De fiets die zoon zo graag wilde hadden ze niet in 26 inch dus dan maar 28 inch. Hij kan er straks prima op fietsen en er nog jaaarenlang mee doen; ook als hij wel opeens hard de lucht inschiet qua groei. Voordeel ook van die twee inch extra (=5 cm doorsnee) is dat je minder hard hoeft te trappen om je 28 inch-vrienden bij te houden Als zoon en ik nu samen fietsen moet hij zich een ongeluk fietsen om mij bij te houden en straks niet meer. Hij zei na zijn proefrit "mama, ik ga opeens zo hárd en ik hoef er niets voor te doen!"

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 22:36

Framehoogte

Een mountainbike werkt met andere framematen dan een stadsfiets. Het maakt ook uit ook of een fiets een verende zadelpen heeft of niet. Framehoogte is het belangrijkste, maar het model maakt wel degelijk uit en voor kinderfietsen wordt de maatvoering overwegend in inches uitgedrukt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 23:00

Temet

Meet de framemaat van de huidige fiets op zodat je in ieder geval weet welke (grotere) framemaat je moet hebben, ongeacht 24 of 26 inch. Zo is de (oude) fiets van mijn zoon 26 inch en heeft framemaat 43. Het belangrijkste is om fietsen die je op het oog hebt gewoon uit te proberen. Een fijne, goede fiets is en blijft heel persoonlijk. En hier nog een handige link: http://www.drbeykonline.nl/framemaat_berekenen.aspx

creabea

creabea

12-09-2014 om 23:17

dus....

als je op zeer korte termijn een nieuwe fiets wil kopen dan is een 26'' waarschijnlijk het handigst; als je het nog een jaartje kunt uitstellen past je zoon wellicht op een 28'' met een klein frame. Maar ook ik rijd op een 26'' fiets, een deliverybike, dat wel. Lekkur robuust

Hier rijdt de kleine bijna 9-jarige sinds een jaar op een 24'' fiets. Dus een gemiddelde bijna 9-jarige zal best met een maatje groter toe kunnen.

Barvaux

Barvaux

13-09-2014 om 23:15

creabea

Maar wat heeft een 10jarige aan een 28 met een klein frame? Dan moet er over 2 jaar ook weer een andere komen. In mijn beleving is een 26 beter als die al past en dan later een 28 nemen met een hoog frame zodat hij ook meteen echt klaar is.

bros

bros

14-09-2014 om 11:02

passend

Dochter hier fietst goed, we moeten voor een nieuwe en die mag best iets groter. Maar een vriendin van haar is geen held op fiets, en ze heeft een prachtige fiets die groot is. Zolang kinderen onzeker zijn op de fiets kan deze beter te klein dan te groot zijn is mijn mening.
(Te klein is ook geen ramp, dochter fietst nu al een poos op te klein, maar wordt wel tijd nu)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.