Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha 1st

Nasha 1st

20-10-2009 om 16:40

Hoe maak jij hutspot?

Van de week weer eens hutspot gegeten, maar ik krijg het maar niet "zoals thuis". Er zat niet veel smaak aan. Hoe maken jullie je hutspot?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

20-10-2009 om 17:19

Ha, hutspot

Dat is sinds kort het lievelingseten van jongste, dus dat gaan we deze winter nog regelmatig eten hier

We hebben twee favorieten: hutspot met geraspte kaas erdoor, en hutspot met cashewnoten. Allebei met veel jus, en flink wat aardappelen. Evenveel aardappelen als groente, zo'n beetje. We eten het eigenlijk altijd zonder vlees, maar als ik er vlees bij zou doen zou ik voor braadworst kiezen. 't Is wel typisch zo'n gerecht dat de tweede dag lekkerder is dan de eerste, zoals veel stamppotten.

Siena

Siena

20-10-2009 om 17:57

Met

een flinke scheut gemberpoeder. Geeft een lekkere smaak vinden wij.

Bastet

Bastet

20-10-2009 om 18:20

En.......

Wij snijden zelf de peen en uien,dat alleen is al smakelijker dan de voorgesneden hutspot.Peen en aardappelen en wat ui samen koken,stampen met een scheutje melk,zout en peper,en dan nog uien bakken,en die er aan tafel bij doen naar smaak.
Groetjes,bastet

Mees

Mees

20-10-2009 om 19:03

doe er behalve (zelfgesneden) wortel, ui en aardappels ook nog een bakje creme fraiche doorheen. En natuurljik peper en zout. Heerlijk!! Nadeel vind ik wel dat het hele huis zo lang naar de hutspot blijft ruiken, door de ui die gekookt wordt.

groetjes, Mees

Brianna F

Brianna F

20-10-2009 om 19:30

Met spekjes

Aardapples, (gebakken) uien, wortels en dobbelsteentjes spek koken en stampen. Met geraspte kaas is lekker, zpout en peper erbij.

Peentje

Peentje

20-10-2009 om 21:18

Zoals thuis

De eerste jaren dat ik op mezelf woonde kreeg ik de hutspot ook niet zo smaakvol zoals die van mijn moeder. Wat blijkt, mijn moeder brengt alles op smaak met heel veel Aromat. Het heeft een tijd geduurd voordat mijn smaakpappillen en ik daarvan waren afgekickt. Inmiddels vind ik mijn hutspot lekkerder en vind mijn moeder mijn eten veel te flauw. Hoewel ik juist veel met kruiden kook. Maar die proef je niet als je zoveel zout en smaakversterkers gewend bent.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

20-10-2009 om 21:52

Met pastinaak

Wij doen naast aardappelen en wortelen ook pastinaak door de hutspot. Ik doe er dan nog uien bij, mijn man niet. Verder spekjes erdoor en braadworst erbij. Lekker!!
Jose

Rembrand

Rembrand

20-10-2009 om 22:57

Snelkookpan.

De smaken gaan dan zo lekker door elkaar.
Aardappels onderop, peen en ui erboven, wat zout, kopje water en een boillonblokje verkruimelen erboven.
Tien minuten onder stoom laten en klaar is kees.
M.

Tirza G.

Tirza G.

20-10-2009 om 23:05

Offfff

een zakje nasikruiden erdoor. Hoppetee, lekkerrrrrrrr. En kleine sategehaktballetjes erbij. Jammie.

Tirza

Minet

Minet

20-10-2009 om 23:29

Met klapstuk

Eerst een stuk rundvlees, of liever nog klapstuk koken, vervolgens in de bouillon de aard. met uien en peen koken, met daar bovenop een hema rookworst.
Na het door elkaar stampen doe ik het kleingesneden vlees erdoor, met wat bouillon en een klont roomboter.
Vervolgens flink met de pepermolen erover, of een snuf italiaanse gedroogde peper/kruidenmix erdoor.

Jessica O

Jessica O

21-10-2009 om 08:40

Met

gebakken uien.
Ik vindt gekookte uien niet lekker, dus de wortel en aardappel worden samen gekookt en daar gaan na de tijd de gebakken uien doorheen.

Jessica

ayla

ayla

21-10-2009 om 09:12

Gatver

hutspot, ik kan er niets aan doen, ik vind het zo vies. Ik hou al niet van gekookte wortelen en van het idee van hutspot ga ik echt gruwelen. Van alleen de geur word ik al misselijk.

van deze kant dus geen recepten. Ik weet alleen hier in het zuiden wordt hutspot vaker smen gegeten met de lokale specialiteit zuurvlees (een soort hachee maar dan lekkerder)

mopperkont

mopperkont

21-10-2009 om 11:35

Boter, versgemalen peper en azijn

Met een klontje echte boter, wat vestgemalen peper, natuurlijk ook wat zout en een scheutje witte azijn smaakt het lekker ouderwets. Na het stampen er een uitgelekt potje bruine bonen doordoen is ook erg lekker. En dan zelfgemaakte appelmoes erbij!!!!

Hugnyt

Hugnyt

21-10-2009 om 12:27

Gebakken

de lekkerste hutspot is met gebakken uien ipv meegekookt. Heerrrrlijk...

Nasha 1st

Nasha 1st

21-10-2009 om 12:33

Ik zie

veel lekkere recepten die zeker het proberen waard zijn! maar....het zijn wel veel aparte en exotische recepten (nasi kruiden bijzonder!), en ik vraag me echt af of mijn moeder dat er in deed (ik kan het helaas niet vragen, het geheugen werkt niet meer zoals voorheen)....Op internet vond ik wel de variant met bouillon inderdaad, misschien moet ik dat eens proberen....maar ik ga de recepten van hier ook nog eens proberen denk ik!

Stroop

In de "snelle" variant (zonder klapstuk, want mijn recept daarmee kost me 5 a 6 uren) doe ik er nog wel eens een flinke eetlepel keukenstroop door. Erg lekker.

Tirza G.

Tirza G.

21-10-2009 om 17:48

Hoezo cobi?

Er zijn zelfs mensen die nasikruiden door de rijst gooien. Offff door de boerenkool (zie draadje hieronder). En staat mij G. nou voor Good Grief of voor Gruwel?

Tirza

Holiday

Holiday

21-10-2009 om 18:55

Geen nasikruiden maar hutspotkruiden

Alleen wortel, ui en aardappel vind ik ook te flauw. Bah, laffe hap! Ik doe er vaak een zakje kruidenmix speciaal voor hutspot door (silvo). Die zijn echt heel lekker. Ik denk dat het beter bij de smaak past dan nasikruiden maar het zal op het zelfde neerkomen (zout, smaakversterker).

Maar met een klein potje bruine bonen of melk en een zakje oude kaas, vind ik het ook prima weg te krijgen.

Smakelijke tirza (o.t)

Tirza Goreng, dacht ik meteen

Tirza G.

Tirza G.

21-10-2009 om 22:05

Aha!

Nee, zover had ik nog niet gedacht De G. is de eerste letter van mijn achternaam, Tirza met-zonder-niks was al vergeven bij OO

Tirza

Marie L

Marie L

22-10-2009 om 16:56

Gebakken uien en wortel

Ik bak altijd de uien en de wortel en meng het dan met de aardappelpuree. Gekookt vind ik de uien en wortel niet zo lekker. Vlees varieert, sudderlap, gehaktbal, braadworst, speklap.

Krijg wel honger!

Yta Chalne

Yta Chalne

22-10-2009 om 21:39

Het buffet!

*maakt rondedansje* Jaaa, Cobi, vertel nog eens wat je van een stamppotbuffet vindt ) Ik hoopte er al op!

Nasha 1st

Nasha 1st

22-10-2009 om 21:41

Vertel?

nou word ik wel nieuwsgierig (ook weleens zo'n buffet gehad, heeeeeerlijk hutspot toen....)

Nasha 1st

Nasha 1st

22-10-2009 om 21:53

oh jee, is het zo erg???

Appels

Ik doe er altijd 3 appels doorheen, een mix van hutspot en hete bliksem.

liora

liora

23-10-2009 om 07:37

Stamppotbuffet

oh ja, goede herinneringen roept dat bij me op, ik heb heel hard gelachen om dat draadje. Volgens mij heb ik het nog opgenomen voor de startster, maar misschien dicht ik mezelf achteraf een te nobele rol toe.

Wie weet nog in welke rubriek dat draadje ooit stond?

Klaartje

Klaartje

23-10-2009 om 10:27

Friet met stoofvlees!

Zal wel zoiets zijn als het zuurvlees van Brianna denk ik. Snijbonen met witte bonen en verse worst. Mijn man wilt bij de spinaziestamp altijd een kotelet. Witlof altijd met ham of gehakt en dan kaassaus erover. (staat nu op, want dan ben ik makkelijk als ik van werk kom vanavond), vandaag dus met gehakt en natuurlijk puree. Erwtensoep met ribbetjes en spek. Wat ik als enige hier in huis lekker vind is capucijners met appelmoes en spek.

Klaartje

Klaartje

23-10-2009 om 10:29

Ja hoor

Dit moest hieronder natuurlijk. Ach het heeft allebei met eten te maken.

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2009 om 23:35

Cobi

En weet je. Ergens geef ik je nog gelijk ook. Mijn relatie met de AllerHande is een hele wonderlijke: ik MOET hem hebben. Om hem vervolgens met verachtelijke blik terzijde te schuiven, want die recepten: die zijn vreselijk. Wat AH toch heeft met citroen en diepvriesdoperwten: ik weet het niet.
In de regel ben ik nogal van de basic. Zo drink ik bijv. mijn koffie altijd zwart met het argument: ik doe ook geen melk en suiker in mijn jenever niet waar. Wat een vréémde gewoonte, om melk en suiker ergens in te gooien. Sommige mensen doen dat ook in thee, bijvoorbeeld. Brrrrr.
Maar die hutspot: ik heb er niks mee. Het is de enige stamppot die hier gepruimd wordt (vond ik wel een leuke in dit verband), dit is een soort van compromis. Maar ik voel de bevrijding op komen zetten. Stamppot er gewoon definitief uit, klaar. Dank daarvoor.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.