Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rosalie3

rosalie3

13-10-2010 om 19:00

Hoe natuurstenen vensterbanken nieuwbouwhuis beschermen?

In mijn nieuwbouwhuis zitten binnen overal van die standaard hardstenen witte vensterbanken. Als je er bv koffie, sinaasappelsap oid op knoeit dan bijt dat erin/blijf je het zin.
Alvorens heel lelijke vensterbanken straks in huis te hebben wil ik ze zsm behandelen.
Ik heb gehoord dat je ze kunt beschermen/behandelen om vlekken ed te voorkomen maar ik heb dus geen idee hoe of waarmee.
Hopelijk weet iemand van jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook

wij hebben ook een nieuwbouwhuis en natuurstenen vensterbanken. door de man van Vereniging Eigen huis is bij de oplevering geadviseerd om ze in te boenen met autowas. tot nu toe zijn blijven ze erg mooi

rosalie3

rosalie3

14-10-2010 om 08:50

Sancy en gruffalo

Bedankt voor jullie reakties.

Gruffalo, inderdaad is zoiets wat ik zocht: ik hoorde dat er een huis tuin en keukenmiddeltje was waarmee je de vensterbanken in moet wrijven.
Volgens mij werd was daarbij genoemd. Ik hoop dat autowas dan ok is /de juiste was.
Hoe vaak herhaal je dit?

Ja autowas

Wij hebben natuurstenen wastafels in de badkamer en ook een plankje erboven en ook hierbij werd gezegd, met autowas insmeren. We hebben ook een natuurstenen aanrechtblad en dat poets ik er ook mee. Je hebt ook van dat speciale spul (te koop bij doehetzelfzaak), maar dat is hardstikke duur! Ik heb ook wel een tip voor vlekken die erin trekken....soms als ik de wastafel lang niet poets (oeps beetje lui) komen er wel eens vlekken in van b.v. make-up of mascara.Aanrecht idem dito, maar dat is niet wit en valt dus minder op. En die zijn zo niet weg te poetsen. Wat wel werkt: bleekwater erop en zorgen dat het óp die vlek ligt (desnoods een soort dam bouwen met een doekje) en een nachtje laten intrekken. De volgende dag wegspoelen en weg vlek. En daarna natuurlijk gauw in de autopoets zetten.
groeten albana

Andere middeltjes

meubelwas gaat ook, en ook groene zeep wordt wel gebruikt.

En ik zou het zeker doen, anders zijn het vlekkenmagneten. Geen idee hoe vaak het herhaald moet worden trouwens. Gelukkig zijn onze vensterbanken donker gekleurd.

Groeten,

Temet

Vereniging eigen huis

Toen ons huis opgeleverd werd hebben we een opleveringskeuring laten doen door iemand van Vereniging Eigen Huis. Die man gaf ons de tip de vensterbanken te behandelen met Topfix van HG. De dorpels bij de badkamers konden we behandelen met slaolie tot het verzadigd was.
Autowas werd geadviseerd om de dorpels buiten en de deurkozijnen binnen mee te doen.
Verder: elk jaar de batterijen in de rookmelders vervangen, ook al zijn ze nog niet op. Talkpoeder en spirutus om de rubbers langs de ramen mee in te smeren in het najaar.

Ik heb alle tips tijdens de keuring destijds meteen genoteerd in mijn telefoon en daar staat het nu nog

rosalie3

rosalie3

15-10-2010 om 14:22

Allen

heel hartelijk dank voor het reageren en de tips!

Woutje, hoe werkt dat met talkpoeder en spiritus langs de rubbers vd ramen? Eerst insmeren met onverdunde spiritus en daarna met talkpoeder?! En waarvoor is dit?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.