Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe red ik mijn hortensia?

Dag allemaal
Een paar weken geleden heb ik zeer enthousiast de voortuin weer beplant met veel leuke planten. Er zijn echter 2 dagen waar het warm weer is geweest en ik vergeten ben water te geven (niet meer gewend dar ook de voortuin water moet hebben). De nieuwe hortensia (annabelle) heeft het niet leuk gevonden: alle blaadjes en bloemen zijn uitgedroogd. Het hout zelf lijkt nog gezond. De schade is voor dit jaar niet te herstellen maar ik vraag me af of ik het kan redden voor de komende jaren door alle kort te knippen? Of moet ik het laten zoals het is en zien wat er gebeurt? De takken zijn behoorlijk lang, namelijk (1m vanaf de grond ongeveer). Ik baal...
Sini

Krisje

Krisje

29-06-2018 om 19:11

Dat zoeken we op

Want dat lijkt me het handigst: https://www.mijntuin.org/plants/20-hortensia-annabelle/actions/932

Ik zou helemaal niks doen en rustig afwachten.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-06-2018 om 19:43

Goed nat houden

En verder niks aan doen, zeker niet snoeien!

Inderdaad

Rustig laten staan en savonds lekker veel water geven. Snoeien doe je in het voorjaar.

Dors

Dors

29-06-2018 om 23:18

Water

Water vroeg in de ochtend of later op de avond geven, geef gerust 5 liter per dag de komende dagen.
Daarna om de dag en iets minder veel.
Met deze warmte even volhouden.
Als de grond te droog is en het water wegrolt, prik dan of gaatjes in de grond of verzadig die bovenste laag even met water zodat de volgende lading water gewoon wegzakt.

Sinilind

Sinilind

30-06-2018 om 11:25 Topicstarter

Bedankt, en goede tips Dors!

Ok, dan laat ik mijn arme Annabelle zo staan. En Dors, inderdaad een goede tip want ik woon op zandgrond (woon vlakbij de duinen) en vaak rolt het water weg zonder door te zakken.
Sini

Pirata

Pirata

01-07-2018 om 20:05

Lilian

Als je die hortensia gaat snoeien, heb je dus geen bloemen. Alleen als het echt niet anders kan terugsnoeien en dan je verlies nemen. Of je snoeit alleen de helft van de takken.
Ik heb hier wat veel te grote hortensia's teruggesnoeid in september, geen bloem te zien dit jaar. Gelukkig heb ik er nog meer.

Paasei

Paasei

02-07-2018 om 19:49

Altijd

Wij hebben al diverse hortensia's in de tuin staan die als potplant zijn gekocht of zijn overgeplant vanuit een andere tuin. De ervaring heeft geleerd dat je het eerste jaar in de volle grond sowieso geen bloemen mag verwachten. De plant heeft al zn energie nodig voor het wortelen en aangroeien van bladeren. Pas de tweede zomer komen er voorzichtig weer de eerste bloemen.

Deze zomer is het trouwens meer 'red de tuin'.. nog nooit zo veel slakken, luizen en ander ongedierte gezien..

bieb63

bieb63

02-07-2018 om 19:52

Slakken paasei?

Eindelijk dit jaar weinig slakken gezien ( die naakte vraatzuchtige), veel te droog. Enige voordeel van deze droogte overigens....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.