Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe schoon & netjes is jouw huis?

Oftewel: in hoeverre gaat het motto van de generatie moeders uit de jaren 60-80 nog op anno 2010?
Om een lans te breken: ons huis is zowel rommelig als vuil, want schoonmaken gaat lastig als er overal zooi ligt. Mijn lijst van klussen is schier oneindig.
In elke kamer zijn wel plekken waar ik meer orde zou willen scheppen. Het lijkt me ook heerlijk om met vaste regelmaat schoon te maken.
Maar helaa, ik ben niet efficiënt genoeg. Vandaar hier mijn uitnodiging om te vertellen hoe ordelijk en schoon jullie huishouding is en wat jullie wensen nog zijn. Iedere bijdrage is welkom, maar katten en veroordelen is uit den boze.
Waar ik benieuwd naar ben, is bijvoorbeeld: Hebben fulltime huisvrouwen/mannen de huishouding beter onder contrôle dan parttimers of stellen die de huishouding értussendoor' doen? Of ligt het antwoord op die vraag genuanceerder? In wiens gezin zijn de taken rechtvaardig verdeeld? Bij wie werken de kinderen ook mee en hoe krijg je dat voorelkaar?
Tot zover mijn eerste post. Het kan dagen duren voor ik weer reageer, want ik deel een PC met mijn man en zoon. Maar laat dat de onderlinge uitwisseling niet remmen!
Hartelijke groet, Peenvogel


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angela

angela

21-05-2010 om 20:08

Ik denk

dat het voor een deel ligt aan je tolerantie grens.Mijn tolerantiegrens is lager dan die van mijn man. Ik erger me dus eerder aan zooi en vies. Bij vrienden ligt hun tolerantie nog veeeeeeeeeeeeeeeeeel lager en daar is het ALTIJD bright and shiny. Zelfs de onderbroeken zijn gevouwen en de admin is volledig gearchiveerd.
Anway hier is het wel schoon, maar bij vlagen rommelig. Wij zijn net verhuisd en ik stond erop dat we goede bergruimte zouden creeren. Dus sommige rommel is eigenlijk gewoon een beetje verstopt. We hebben een hulp 1 keer per week en dat is erg fijn. Omdat in elk geval 1 keer per week alles even vrij grondig gezogen wordt en de badkamer geschrobt.
Ik werk 3 en man 4 dagen. Ik doe wel meer, als je ook koken en boodsch en wassen meetelt.
Mijn wens is dat ik handiger wordt in de was wegwerken. Ik ben wel altijd bij met wassen maar de schone was staat ongevouwen in kratjes op zolder. Eens per xxx dagen dan ga ik vouwen en ligt er weer es wat in de kast
Verder zou ik gediscilplineerder willen zijn in de admin (la met alles los erin, loonstroken, jaaropgaven, sofinummers). Ik hoop altijd maar dat ik een en ander nog heb.
Sinds de verhuizing is er een hoop verbeterd. De kinderen helpen ook mee (7 en 4 jaar). Bord naar de keuken.Schoenen en jassen in de gangkast. Was in de wasmand. Dat soort kleine dingen.
Ik kan er niet goed tegen als er echt rommel is in ruimtes waardoor ik echt niks meer kan. Dat komt weleens heel af en toe voor maar dan bel ik mijn moeder en die helpt me dan. Alleen heb ik de discipline niet en weet ik soms niet waar te beginnen.....
groet!

rozenstruikje

rozenstruikje

21-05-2010 om 20:52

Mijn huis

is netjes en schoon en daar houd ik van dus dat komt mooi uit. Ik heb niet het idee dat ik veel tijd kwijt ben aan het huishouden, gelukkig maar want ik werk 32 uur. Ik doe het meeste op de woensdagochtend en dan de rest op zaterdag- of zondagochtend. Wat enorm scheelt met vroeger, is dat ik geen man meer heb die overal troep maakt
Tweemaal per week stofzuig ik overal, eigenlijk heb ik een hekel aan stofzuigen maar vanwege de haren van de poes moet dat echt. Want anders erger ik me weer aan al die rondwaaiende plukjes haar. Badkamer en wc doe ik 1x per week. Afstoffen wanneer ik het nodig vind, zeker niet elke week. Elke week de bedden verschonen.
Verder ben ik iemand die regelmatig de dingen bijwerkt. Dus alle administratie zit in mappen, wat binnenkomt ligt op het plankje. Kledingkasten neem ik regelmatig door en dan gaat te kleine kleding naar buurkinderen. Van knutsels maak ik een foto en dan gaat het vrijwel allemaal de prullebak in. Elke dag ruim ik het speelgoed op.
Oudste heeft een paar taakjes in huis: schoenen en jas netjes wegzetten, vuile kleding in de wasmand, handdoek aan het rekje, bord in vaatwasser.

Ik ben best tevreden,

rozenstruikje

Rommelig

Hier is het vaak rommeliger dan ik zou willen. Maar met 4 kinderen is het nou eenmaal zo. De wasgoed ligt over de overloop, vaak ligt er zand in de woonkamer van in en uitlopende kinderen. Ik heb soms het idee dat ik veel tijd kwijt ben aan opruimen, maar dat het nog steeds een zooitje is. Er slingert altijd wel van alles door de het hele huis. Soms maak ik me druk om, vaak probeer ik het te negeren. Wat ik wel echt vervelend vind is dat het op de kamers van de kinderen vaak zo'n bende is. Het lukt ons niet om het wat netter te houden. De woonkamer probeer ik wel zo opgeruimd mogelijk te houden.
Ik ga over 2 weken weer 2 dagen werken na mijn bevallingsverlof en dat scheelt, als je er niet bent met de kinderen wordt het ook niet rommelig en vies. Toen ik helemaal niet werkte was ik meer tijd kwijt aan het huishouden dan toen ik weer ging werken. En dat was vooral meer achter de feiten aanhollen.

Complete zooi

Dit draadje is ongeveer net zo opbeurend als het onlangs door Silone gestarte draadje over 'wat staat er op jouw 'to do' lijstje'

Het is hier een zooi. Ja, nu is het even schoon en relatief opgeruimd omdat de schoonmaakster vandaag geweest is. Die maakt schoon, en om te zorgen dat ze dat daadwerkelijk kan doen moeten wij de rotzooi wel enigszins binnen de perken houden. Daarna wordt het weer een bende, troep ligt overal, stapels papieren vermenigvuldigen zich als konijnen, en stof en vuil nemen vanzelf weer bezit van het huis. Mijn kinderen doen wel aan troep maken maar niet aan opruimen. De jongste is 14 maanden en de oudste 4,5. Die probeer ik nu op te voeden maar als hij moet opruimen ben je meer tijd kwijt met helpen en aansporen dan het je zou kosten om het zelf te doen, maar goed, pedagogisch he?
En een eerlijke taakverdeling hebben we niet, maar daar zwijg ik verder over want dan moet mijn posting door naar een andere rubriek

Ik moet nog altijd die robotstofzuiger bestellen, dan zijn de vloeren in elk geval schoon. Scheelt toch weer iets.

Verder geldt: je kan bij ons van de vloer eten. Er ligt genoeg.

groeten,

Temet

koentje

koentje

21-05-2010 om 21:52

O.t. peenvogel

je laatste opmerking doet mij denken dat je behalve niet- effecient ook nogal niet-assertief bent.
Met zijn drieen een computer en jij komt er in geen dagen op...?

Marieke

Marieke

21-05-2010 om 21:59

Lang leve rachida!

Zij is alweer bijna 8 jaar mijn rots in de branding en buddy in de eeuwige strijd tegen de puinhopen. Ze heeft mij 2 verbouwingen door bijgestaan en er is werkelijk geen zooi zo erg dat zij ook maar een spier vertrekt. Zij roept opgewekt dat zij "bijna klaar" is en stroopt vervolgens de mouwen op.

Ons huis is ruim en vrij strak ingericht zodat het heel lang een soort van gezellige rommel is en je je nog steeds goed kan bewegen. Als één van jongens geen schone onderbroek meer in zijn kast heeft kan hij er altijd wel eentje van een broer lenen. Sokken koop ik altijd minstens 6 paar dezelfde zodat ze meestal met twee dezelfde sokken de deur uit gaan (en ik niet eindeloos de paren bij elkaar hoef te zoeken)
Kortom in mijn huishouden is alles onder controle.

Kiki

Kiki

21-05-2010 om 22:09

Hahaha, mijn idee marieke

Allemaal dezelfde sokken en onderbroeken. Ik heb maar gewoon twee jongens genomen, mijn oudste is klein en mijn jongste is groot. Dus met het korte broekenweer is dat mooi uit te wisselen. Wat bij mijn oudste een korte broek is, is dan een driekwartsbroek bij de jongste

Hier komt de hulp twee keer per week en de oppas een keer per week, dus schoon is het wel.

Rommelig is het altijd. We werken allebei fulltime en we lopen constant achter de feiten aan. Komt bij dat mijn man een enorme sloddervos is, dus de dag nadat de hulp is geweest is het hier weer een chaos.

Maar toen ik met zwangerschapsverlof was, was het hier net zo'n chaos. Dus ik denk echt niet dat het met ons werk te maken heeft. Als thuisblijfmoeder zou ik het net zo slecht, misschien nog wel slechter doen omdat ik dan natuurlijk geen hulp zou hebben.

De taken zijn hier redelijk verdeeld. Ik moet af en toe wel even uit mijn slof schieten dat ik ook fulltime werk en dat de afwasmachine en de droger zichzelf echt niet uitruimen. En dan komen we gelijk op mijn wensen, als ze dat nou even uitvinden, een afwasmachine die zichzelf uitruimt, de was die zichzelf opvouwt en dergelijke. Dan ben ik zeer content.
Eigenlijk wil ik gewoon rijk genoeg worden voor een huishoudster, die gewoon al mijn huishouden altijd en eeuwig doet

Lou

Lou

21-05-2010 om 22:48

Ligt eraan welke dag het is

Op maandag is het schoon en netjes, want dan komt de hulp. Dus op zondagavond wordt er opgeruimd. Dinsdag gaat ook nog wel, want dan is mijn (relatief nette) moeder er. Van woensdag tot en met zaterdag groeit de boel dicht als we niet oppassen. Wij doen het liefst basaal huishouden: was, afwas en boodschappen. Dankzij de hulp blijft de chaos nog enigszins binnen de perken.

Voor de statistieken: man werkt fulltime, ik parttime en dochter van 9 houdt haar eigen kamer aardig bij.

Perfectionist

ik ben een perfectionist ,ik word onrustig van een huis wat niet schoon is en waar het een bende is.
en als ik onrustig ben,word ik chagrijnig.en als ik chagrijnig ben is het echt niet gezellig in huis.
aangezien het in een gezin met 4 kids ,een hond en een konijn nou eenmaal onmogelijk is om altijd in een schoon en opgeruimd huis te zitten heb ik *hulptroepen*.
de kinderen hebben vaste taken,was opvouwen ,dieren verzorgen,eigen kamer bijhouden,tafel dekken en afruimen,vaatwasser in en uitpakken,onkruid uit de tuin halen.man werkt 4 dagen,ik werk 5 ochtenden.we doen allebei evenveel in het huishouden.elke avond na het eten ga ik een kwartier ruimen(zal je verbazen hoeveel je in een kwartier kunt doen!).alle spullen die niet van mij zijn ,leg ik op de trap ,iedereen die naar boven gaat neemt zijn eigen rotzooi gelijk mee.
en verder heb ik een werkster,daarmee koop ik een stukje *rust* voor mezelf.

Maxime.M

Maxime.M

21-05-2010 om 23:38

Opruimen

Mijn vriendinnen vinden mijn huis altijd erg netjes en opgeruimd, terwijl ik voor mijn gevoel weinig aan huishouden doe. Ik ben wel heel opruimerig, dus er slingert hier weinig rond, en als het een keer rommelig is, is dat in maximaal 10 min. opgeruimd. Toch ziet het er hier ook weer niet kil en clean uit hoor. Alleen geen stapel zooi op de tafel (wel een plank in de kast...zooi is al minder zooi als je er één nette stapel van maakt) In de keuken heb ik een mand staan, daar gaat al het rondslingerende spul van mijn tieners in. Schoenen netjes in het schoenenrekje, en jassen altijd aan de kapstok, zo zijn ze wel gedrild.
Verder stof ik meestal af als ik aan het bellen ben, (met mouw, sok of soms pak ik er even een plumeau bij) maar dan nog vaak de dingen die het meeste in het oog springen, onder en op de kast of onder de bank, daar kom ik niet zo vaak hoor.
Het strijkgoed laat ik buiten de deur doen, mijn man stofzuigt en lapt ramen (de ramen iets van 2 keer per jaar hoor) en ik doe de rest. (ben vaker thuis) Kinderen ruimen de tafel af en doen alles in de vaatwasser en ruimen die ook weer uit.

Nogmaals, heb nooit echt het gevoel veel aan het huishouden te doen, het gaat een beetje tussendoor, en omdat ik eigenlijk altijd alles meteen achter mijn kont (en van de anderen) opruim ziet het er altijd netjes uit hier (en het kost me maar een paar minuten aan tijd)

Maxime

Massi Nissa

Massi Nissa

22-05-2010 om 08:08

Net als izar

Ons huis oogt veel netter dan het is, waarschijnlijk door de grote ruimtes en de strakke inrichting. Man en ik ruimen allebei meteen op wat we tegenkomen, meer dan vijf minuten per dag is dat niet. Dochter heeft het ontplofte-granaat-effect dat bijna alle peuters hebben, maar ook haar rommel is zo weer aan kant.
Schoonmaken doe ik veel minder dan opruimen. Elke week wel de badkamer en wc. Keuken krijgt een doekje tijdens het koken (zo hier en daar). Man doet de vloeren (wekelijks) en de ramen (jaarlijks, haha). Ik doe de was. En zo eens in de maand neem ik alle oppervlakken nat af (ook deuren e.d.). Dat kost me twee uur.
Ik heb na lang vogelen ontdekt dat we bij dit schema een optimale balans hebben tussen weinig doen en toch veel resultaat.
O ja, de truc bij de was is: wat je afhaalt, meteen opvouwen. Ook als het niet uitkomt. Hop, meteen vouwen, de kasten in. Nooit meer een Himalaya aan was op zondagochtend .
Groetjes
Massi

Lynna

Lynna

22-05-2010 om 08:45

Die man..

Rozenstruikje schreef het ook al, geen man hebben scheelt ook in mijn geval enorm veel troep En nu zijn de kinderen ook nog eens om de week de hele week weg. Op woensdagmiddag gaan ze, dan ruim ik alle achterstallige zooi van hen op en dan is het een hele week heel netjes hier in huis. De week erop komen ze terug en dan is het binnen een uur of er een bom ontploft is hier (heb 2 pubers).

Mijn slaapkamer probeer ik altijd heel opgeruimd te houden. Verder heb ik gelukkig eens in de 2 weken een zeer nauwkeurige hulp waardoor ik zelf alleen maar voor het zicht schoon hoef te maken.

Ik werk 32 uur, heb 2 honden en de pest aan het huishouden. Het is hier over het algemeen redelijk netjes en schoon.

Kan niet weggooien

Ik kan slecht dingen weggooien. Ik neem het me altijd wel voor, maar doe het dan niet. Gewoon dingen die overbodig zijn.Ik wil er altijd nog een bestemming voor vinden (die ik soms wel maar héél vaak niet vindt). Dus wij hebben gewoon erg veel spul. Waren man en kinderen maar anders, maar die zijn hetzelfde....(man is nog erger) ik vindt het zo zonde spullen weg te doen..wie weet heb je het later weer nodig...en áls ik het dan nodig heb na járen kan ik het weer niet vinden (zucht) dus het schiet niet echt op.
Het is hier wel schoon...als je de kasten maar niet open doet of niet op zolder komt valt het allemaal wel mee...Wij zuigen vrijwel elke dag en geen dieren dat scheelt ook en dingen als badkamer, keuken etc. worden wekelijks gedaan. Wel redelijk verdeeld. Ik poets, man zuigt en dweilt zo ongeveer doen wij het, oudste helpt redelijk, jongste doet d'r eigen kamer etc. bedden elke week iedereen zelf.
Voor het oog valt het allemaal ook nog wel mee...de meeste 'troep' stouw ik wel ergens in een kast of in de schuur of op zolder of in ieder geval uit het zicht. Maar er ligt b.v. al wéken 2 walkman-cdspelers hier in de kast die het nog doen en die niemand gebruikt...en die liggen klaar om weg te geven...maar aan wie????? En ik ken mezelf dan wil niemand ze en liggen ze tot sintjuttemis in de kast (of tot we verhuizen...dan kan ik het weer wel).
groeten albana

dc

dc

22-05-2010 om 10:57

Pff

ik heb voltijd gewerkt, en toen was het netter dan nu, omdat we een huishoudster hadden 3 uur per week (voor een appartement).

Nu ben ik voltijd thuis en is het chaos alom. 's Morgens ga ik altijd weg iets doen met de kinderen (2 en 4) en daarna kom ik niet veel verder dan de keuken opruimen, koken en af en toe iets extras. Ik pak meestal liever een boek of computer een beetje. En ik speel altijd een spelletje met de oudste, terwijl de jongste slaapt.

's middags als de jongste weer wakker is, gaan we meestal naar een park en kom ik pas weer voor het avondeten thuis.

Echt huishouden doe ik in het weekend als mijn man een paar uur de hort op is met de kinderen.

Het is gezellig, maar over het algemeen dus een bende

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-05-2010 om 12:16

Hier

is het rommelig en soms ook een beetje vies. De keuken en toilet niet, dat hou ik tussen de bedrijven door wel bij. Maar verder slingert hier overal wel wat. Beneden ligt speelgoed van de kinderen en nu het weer mooi weer is ook veel zand. Ik lees graag en dus liggen overal boeken. Op onze werkkamer ligt echt enorm veel troep. Wij hebben ieder een eigen pc en vooral mijn man bouwt daar stapels papieren omheen. Op mijn stoel ligt de was die gestreken moet worden. Als ik dan op de pc wil en ik kan niet meer op die berg was zitten, dan leg ik het `even` op de vriezer die daar ook staat. Chaos allom dus.
Ik kan wel goed weggooien, doe het ook regelmatig. Maar er komt altijd weer rommel bij.
Gelukkig stoor ik mij er niet aan. Ik vind rommel wel gezellig.

grt Dendy

Aiks

...durf het bijna niet te zeggen, maar ja: bij mij is het altijd opgeruimd. Sterker nog: op een verjaardag van me werd gezegd dat het bij mij altijd zo netjes opgeruimd is waarop een vriendin heel hard lachend er achteraan zei: 'ja maar bij m@rgreet is het ook altijd schoon en dat lukt mij nou nooit'.
Ik functioneer niet in een slordig rommelig viezig huis. Dan is het onmiddelijk chaos in mijn hoofd. Overigens: ik waak er wel enorm voor dat mijn kinderen dus wel lekker rommmel mogen maken. Speelgoed mag blijven liggen, met je schoenen met zand uit de zandbak naar binnen wandelen. Ik wil geen kinderen met een opruim of schoonmaakmanie. Dus het opruimen gebeurt als ze in bed liggen of op school liggen. Ik vind het heerlijk om te sorteren, speelgoed uitzoeken, zolder opruimen en weggooien, Markplaats en kringloop zijn favoriet hier.
Ik denk dat ik maar opruimconsulente ga worden (zou daar behoefte aan zijn?) Misschien niet opgevallen, maar ik ruim op als mijn kinderen in school ZITTEN (en niet liggen hihi).
Oh Massi, extra klussen blijven hier overigens wel lang liggen, van die suffe dingen, regenpijp van de schuur repareren, lamp die half kapot is maken, muurtje in de slaapkamer opnieuw verven, vloer weer eens in de was zetten............daar moet ook ik enorm veel zin voor maken (en ook hier staan dozen met boeken van de verhuizing van 7 jaar geleden ongeopend nog op zolder, fijn laten staan, ze staan niet in de weg, volgende verhuizing gebeurt er weer wat mee...denk ik)

Massi Nissa

Massi Nissa

22-05-2010 om 14:12

En de extra klussen

Ik vergat nog dat je naast het lopende huishouden natuurlijk de extra klussen hebt: kasten eens in de zoveel tijd uitruimen, schoonmaken, opnieuw indelen en oude rommel weggooien - kleding uitzoeken en wegdoen wat je niet meer draagt - keukenkastjes van binnen soppen en opruimen - garage/zolder/kelder/balkon/tuin, noem maar op. Tot nu toe doe ik veel te weinig van dat soort klussen. Er staan nog verhuisdozen in de garagebox van twee jaar geleden. Die blijven daar nog wel vijf jaar staan, schat ik zo in. Kom er niet aan toe, heb er geen zin in, word al chagrijnig bij het idee. Ik doe het dus niet. Man ook niet. Klaar.
De meeste andere 'extra' klussen zoals de administratie doe ik een paar keer per jaar op een druilerige zondag. Ik heb een super mappensysteem voor alle papieren, alleen duurt het soms een half jaar voor alle papieren verhuizen van de computerkast naar de juiste map.
Foto's: ik loop pas vier jaar achter.
Het is hier dus redelijk schoon en heel netjes, maar je moet geen kasten zomaar opentrekken en ook niet vragen naar de rekeningen van maart 2010 .
Ik kan trouwens niet tegen een kamer die heel rommelig oogt. Bij andere mensen thuis heb ik er totaal geen last van, bij mijn eigen huis wel. Ik word er kriebelig van, net als Margreet. Alleen heb ik totaal geen organisatieskills, ik overleef op jarenlang ingesleten gewoontes en af en toe een wilde schoonmaakbui.
Groetjes
Massi

Oei

heel herkenbaar dit draadje

volgens vrienden en familie is het bij mij altijd erg netjes en georganiseerd. en nog schoon ook.

nu is het ook wel netjes, maar dat komt omdat we weinig zooi hebben. Alles heeft een vaste plek, dat wat we niet nodig hebben dat gaat weg. Manlief kan niet weg gooien maar 'gelukkig' kan ik hem goed daarbij helpen. Eens per week komt de schoonmaakster en dan ziet het er weer fris uit.

kortom, aan de buitenkant ziet het er prima uit. Maar hier ook rommellades, troepzolder, zooi-schuur... ach daar denk ik dan maar niet aan. De ramen worden 2 of 3 keer per jaar gewassen, stoort mij niet dus doe ik niet. man werkt 36 en ik 32 uur per week, met alle sportclubjes en vrienden er bij is het zo druk genoeg!

Gruffalo

Schoon

en dat omdat we een werkster hebben, echt zonder die werkster zou het net weer zoals vroeger worden. We zuigen nu eens per week en soms ook dat niet.

Wat wel een vreselijke stoffige vieze bende is is de zolder. Echt niet om door te komen, overal ligt speelgoed. Het is de enige plek in huis waar kinderen zonder mijn toezicht hun gang mogen gaan. Ik ga binnenkort de moed verzamelen om alles op te ruimen en eens flink te zuigen. OP de zolder komt de werkster niet, kan ook niet het is niet begaanbaar. En wat ook wel rommelig is zijn de kledingstukken die of in stapels schoon liggen te wachten om in de kast opgeruimd te worden of wat rondslingeren wachtend op nog een dag dragen.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-05-2010 om 17:49

Nou, ach

Wij zijn niet bijzonder opgeruimerig hier. Er ligt altijd wel ergens speelgoed, kranten, heel veel boeken, er liggen altijd minstens drie grote stapels muziekboeken op en onder de piano, op de brede plank boven het aanrecht liggen standaard minstens vijftien dingen die er niet horen. Maar we vinden dat allemaal niet erg. Elke week stofzuigen, schoonmaken, elke dag wc en badkamer even snel, minstens twee keer per week opruimen. Dat is het. Rommel die dan verder ontstaat mag blijven tot de volgende opruimtijd. Want tussendoor zijn we te druk met andere dingen (rommel maken enzo Overigens zou ik een opruimcoach fantastisch vinden, want het kan vast op een simpele manier veel beter. Ik ben een beetje rommelblind, als iets er een kwartier ligt zie ik het niet meer.

Margriet*

Margriet*

22-05-2010 om 22:37

Stok achter de deur

is onze werkster die elke maandag komt. Zondagavond besteden we 2 uur aan de overige was die nog rondslingert, alle papieren die die week verzamelt zijn, overig speelgoed en andere zaken die niet op zijn plaats liggen. Op maandag kom ik thuis in een opgeruimd huis (overige dingen worden ook wel eens in kasten weggewerkt ). Stoffig is het dus bijna nooit, wel regelmatig rommelig, maar dat proberen we wel regelmatig bij te houden, dus afwas en wasgoed wordt hier wel opgeruimd. Zolder is ook bij ons het speeldomein bij uitstek omdat zoon daar slaapt en andere zoon daar ook veel speelt. Toevallig gisteren de boel weer een flink uitgemest en gezogen (1x in de 2 maanden zoiets en gedweilt 1x per jaar). Dan ligt ook al het speelgoed weer eens in de dozen. Nu is het alweer geexplodeerd met een combi van lego en playmobil. Een voorwaarde, de doorgangen moeten vrij blijven, maar daar ligt nu ook een treinrails......
Net hadden we kinderbezoek en nu ligt ook beneden zooi, die ik nu nog even aan de kant ga ruimen. Maar meestal zet ik ze eerst zelf aan het werk om op te ruimen. Overigens heb ik niet de illusie dat ons huishouden met drie kids op orde zal zijn. Veel bergruimte en af en toe flink weggooien helpt wel veel.

Didi

Dat kringloop gedoe ken ik en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt tijdens de laatste verhuizing, maar die komen niet voor 2 walkmancd-spelers. Je moet toch minstens een doos of zak vol hebben willen ze komen...en aan die doos of zak kom ik dus nooit toe...Nu liggen die cdspelers daar...over een week of wat prop ik ze ergens in de kast...Zou ik er een kind mee blij kunnen maken dan kan ik die 2 cdspelers vast nog wel ergens vinden...(hoop ik). Maar om een doos of doosje te vullen moet ik niet alleen die kast, maar ook de kast boven en in de garage en in het schuurtje en op zolder doorzoeken om álles (of in ieder geval genoeg) erin te kunnen doen.
En dáár kom ik dus niet aan toe...
Jaha...als ik een week vrij heb ofzo (en dan denk ik morgen, morgen of weer morgen en voor ik het weet is de week om) of volgend jaar....
Nou ja, je snapt het.
We hebben ook nog pogingen gedaan om op de kindermarkt (zoiets als vrijmarkt) van 't spul af te komen...Maar zowiezo als een kind er verlangend bij staat te kijken heb ik het al niet meer in me om er té veel voor te vragen en soms geef ik het zo weg voor niks én mijn kinderen komen met nóg meer troep weer thuis want zo mooi en dát voor zo weinig geld...en die meneer had het anders zo weggegoooid....Zucht
We hebben dus allemaal dezelfde afwijking...ergens vindt ik het ook gewoon 'zielig' om overtollige spullen af te danken (ja ik weet ik ben gek).
groeten albana

Maxime.M

Maxime.M

23-05-2010 om 12:59

Albana (kringloop)

zit de kringloop winkel dan ver van jullie vandaan? Ik ken er hier zo al 3 in de omgeving, dus van 5 minuten bij mij vandaan tot de verste 20 minuten (met de auto). Dus meestal breng ik de dingen langs als ik toch in de buurt moet zijn, ook voor 2 walkmans (of ik stuur de kinderen om het even in te leveren)

Maxime

Vera*

Vera*

23-05-2010 om 17:54

Izar ot

Je hoeft planten ook niet af te stoffen. Je zet ze buiten in de regen of onder de douche en dan spoelt het stof er vanzelf wel af en zien ze er uit als nieuw.

Vera*

Vera*

23-05-2010 om 19:21

Pelle

Er staat hier wat in een kweekbakje maar verder heb ik ook geen planten .
Man doet buiten de tuin en daar groeit en bloeit het leuk onder zijn bezielende leiding.

margje van dijk

margje van dijk

24-05-2010 om 13:04

Deels routine

Wij werken veel en zijn weinig thuis.

Toen we nog geen kinderen hadden, hadden we een hulp in huis. Die poetste 1 keer per week het huis, en dat was genoeg. Wij deden verder helemaal niets. We gingen veel uit, leefden het leven zoals het kwam, en vooral zoals het ons uitkwam.

Toen de tweede geboren werd, stopte de hulp ermee (nou nee, er was geen verband, hahahaha). We hadden geen puf om een nieuwe te zoeken, en sindsdien doen we het zonder hulp.
In de beginjaren was ons huis een behoorlijke puinhoop, maar dat kwam ook omdat ons hele leven op z'n kop stond door de kinderen die erbij gekomen waren. We hadden het al druk genoeg met omschakelen: dat we nu niet meer konden leven zoals het ons uitkwam, maar dat de kinderen bepaalden wat er wel en niet kon, en vooral op welk moment. Dat je ineens eigenlijk wel rond 6 uur moet eten, of uiterlijk om 7 uur, want dat je anders onhandelbare kinderen krijgt. Dat je beter maar het aanrecht op kunt ruimen, omdat je anders de volgende dag meteen in de zooi staat, terwijl je al je handen vol hebt aan de kinderen. Dat je eigenlijk wel af en toe de wc moet poetsen, want dat je kinderen ineens met hun handjes rond de pot staan als je niet oplet. Dat je ook echt vaker de vloer moet vegen, want (a) de kinderen maken er een zooi van, en (b) daar kruipen ze vervolgens zelf graag in rond. Dat je werkelijk regelmatig de was moet doen, anders sta je ineens zonder rompertjes. Etcetera.

Nou, goed, na een aantal jaren (en nog een kind erbij) hadden we de routine aardig te pakken. En nu doe ik het huishouden bijna met m'n ogen dicht, zo routineus, bij wijze van spreken. Ik vind het erg makkelijk om dingen op routine te doen: je hoeft niet meer na te denken, het gaat op z'n allerefficientst, en het werkt. Nooit meer dat de gymkleren niet gewassen of niet droog zijn als ze ze weer nodig hebben, dat soort dingen.

Dat gezegd hebbende: mijn routine is minimaal. Want ik doe niet graag te veel. Voor een ander is het misschien veel te weinig. Maar voor ons werkt het. (Wellicht ook omdat er dus standaard 3 dagen per week niemand thuis is, dus dan wordt het ook niet vies).

Wat ik dus standaard doe, 2 keer per week (op woensdag en in het weekend):
- een sanitair-schoonmaakrondje (de wc's, de wastafel, de vloer, en alleen bepaalde onderdelen van de douche). Dit doe ik altijd.
- drie wassen: 1 wit, 1 bont, 1 fijn. Zo makkelijk. Da's dus 6 wassen per week. Meer dan vroeger, toen ik nog meer opspaarde/combineerde. Ik hang de was op, en als ik de nieuwe was doe vouw ik de oude was op en berg die weg. Ik doe ook altijd de was.
- stofzuigen, en dat doet mijn man altijd. Meestal doet hij wel het hele huis.

Standaard, elke dag, wordt er gekookt en ruimen we ook het aanrecht op. Dus na het eten is de keuken op orde. Dit doen man en ik afwisselend.

Met dit minimale pakket komen wij al een heel eind. Af en toe, als het een rustige week is, of ik heb er toevallig zin in, pak ik een extra klus:
- de hele douchecabine doen (gemiddeld eens in de maand)
- afstoffen beneden (gemiddeld eens in de 3 weken)
- afstoffen boven (gemiddeld eens in de 6 weken)
- de keukenkastjes/koelkast afnemen (eens in de 2 maanden)
- de ramen (eens in het half jaar).

Klussen als kasten uitruimen/herinrichten hebben we allebei een bloedhekel aan, maar zelfs dat doen we af en toe. We houden een lijstje bij (= mijn man). Hij is ook erg goed in het af en toe aanwijzen van zo'n klus, en die plannen we dan in. Meestal gaat het goed. Met 'de garage opruimen' en 'de tuin' schiet het nog niet zo op, maar ach, wie heeft daar last van.

Margje

Heirthe

Heirthe

24-05-2010 om 22:52

Niet

Ons huis is een puinhoop en dat is niet goed voor mijn gemoed. Door alle omstandigheden heb ik alles gelaten voor wat het was. Alleen mijn man doet nog wat in het weekend. Ik moet nodig de draad weer oppakken en daar ga ik morgen mee beginnen want ik merk dat ik er steeds depressiever van wordt dat ik niks meer doe.
Ik vind het huishouden best leuk om te doen eigenlijk, het is heerlijk als alles weer schoon is en fris ruikt.
Ik weet alleen nog niet waar ik zal beginnen, misschien maar op zolder?

Bellefleur

Bellefleur

25-05-2010 om 12:37

Ladyx

Sinds ik van Ladyx (waar is ze gebleven?) hoorde dat ze dagelijks alles nat afnam, leefde ik in een diepe huishoudelijke depressie. Dat is van een hoogte die ik nooit zal bereiken. Ik heb sinds dat draadje besloten dat rommel mijn handelsmerk is. De lifestyle van mijn living zeg maar. En ook van mijn slaapkamer, badkamer, tuin enz. Ik kan niet tegen zand in huis, en niet tegen vuile ramen. En verder leven wij tussen papier, plastic hoesjes van tijdschriften, zoekgeraakte muizen (van de computer dan he) en boeken.

Chippie

Chippie

25-05-2010 om 13:17

Hier

Hier (huishouden van 5 personen) wordt 1 x per week het hele huis stofgezogen (door onze hulp) en de benedenverdieping 2 x extra. De keuken, hal en wc worden éénmaal per week gedweild en de parketvloer 1 x in de drie weken. Aanrecht is iedere avond redelijk schoon (behalve het rommelhoekje en rommella natuurlijk). Hulp strijkt 1 x per week. Ik was op woensdag, vrijdag en zaterdag. Vouwen doe ik 1 x per week, strijkgoed leg ik dan apart. De bedden doe ik zelf 1 x per week. Ramen buiten doet glazenwasser, binnen doet de hulp het in onze vakanties. Wc's doe ik iedere dag met een Frans slagje in 1 minuutje (met dank aan Glorixdoekjes!). Dus in mijn ogen is het schoon genoeg!

Maar dan de rommel! Pfffff. Inderdaad overal stapels papier, kleding die nog wel een keertje aan kan, omgekeerde Legodozen, kindertekeningen, Hemaknikkers, Donald Ducks, gymtassen, 5 shampooflessen in badkamer, etc. In deze meivakantie heb ik een paar grote boodschappentassen gepakt en daar alles in gedonderd. Over een paar weken zoek ik de boel wel uit, waarschijnlijk kan de helft dan zonder pijn al weg. Ik ben ook heel rigoreus door onze kledingkasten gegaan. Heerlijk! Ooit las ik de '27 things huppeldepups' -> je mag dan 27 dingen zonder buikpijn wegdoen.

Ik moet er ook bij zeggen, dat als het helemaal rommelloos is, ik het eigenlijk te veel een showroomhuis vindt.

Chippie

Chippie

25-05-2010 om 13:17

Hier

Hier (huishouden van 5 personen) wordt 1 x per week het hele huis stofgezogen (door onze hulp) en de benedenverdieping 2 x extra. De keuken, hal en wc worden éénmaal per week gedweild en de parketvloer 1 x in de drie weken. Aanrecht is iedere avond redelijk schoon (behalve het rommelhoekje en rommella natuurlijk). Hulp strijkt 1 x per week. Ik was op woensdag, vrijdag en zaterdag. Vouwen doe ik 1 x per week, strijkgoed leg ik dan apart. De bedden doe ik zelf 1 x per week. Ramen buiten doet glazenwasser, binnen doet de hulp het in onze vakanties. Wc's doe ik iedere dag met een Frans slagje in 1 minuutje (met dank aan Glorixdoekjes!). Dus in mijn ogen is het schoon genoeg!

Maar dan de rommel! Pfffff. Inderdaad overal stapels papier, kleding die nog wel een keertje aan kan, omgekeerde Legodozen, kindertekeningen, Hemaknikkers, Donald Ducks, gymtassen, 5 shampooflessen in badkamer, etc. In deze meivakantie heb ik een paar grote boodschappentassen gepakt en daar alles in gedonderd. Over een paar weken zoek ik de boel wel uit, waarschijnlijk kan de helft dan zonder pijn al weg. Ik ben ook heel rigoreus door onze kledingkasten gegaan. Heerlijk! Ooit las ik de '27 things huppeldepups' -> je mag dan 27 dingen zonder buikpijn wegdoen.

Ik moet er ook bij zeggen, dat als het helemaal rommelloos is, ik het eigenlijk te veel een showroomhuis vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.