Home » Forum » Huis tuin en keuken » Hoe stabiel en zelfverzekerd fietsen op transportfiets

Hoe stabiel en zelfverzekerd fietsen op transportfiets?

23 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Mantra123
Hoe stabiel en zelfverzekerd fietsen op transportfiets?

Beste iedereen,

Ik heb sinds 3 maanden een transportfiets van Cortina, de U5 transportfiets voor dames. Mooie fiets, lekker praktisch. Alleen: ik ben er al tweemaal mee op mijn plaat gegaan (de eerste keer mijn knie bezeerd, de tweede keer mijn enkel ernstig verstuikt). Met mijn vorige fiets, waar ik 8 jaar op fietste, heb ik dat nooit gehad.

Nu ben ik best wel bang geworden op de fiets, rijd echt op een slakkengangetje in bochtjes, schrik me kapot als ik over een steentje rijd. Kortom, ik vind mezelf nu niet meer zo verkeersveilig als eerst. Maar ik moet wel elke dag op de fiets om de kids naar school te brengen. En ik wil graag weer plezier krijgen in het fietsen. Heeft er iemand een tip om van de angst af te komen? Tot nu toe fiets ik elke dag en dwing mezelf er ook toe te fietsen, mits het maar korte afstanden van hooguit 15 minuten zijn.

Ik moet wennen aan het in balans houden van zo'n zwaar stuur met een krat voorop. Dit is echt anders dan een leeg stuur, een stuur met een fietsstoeltje of zelfs de Gazelle Cabby bakfiets waar ik gewend ben mee te fietsen. Dit alles houd ik makkelijk in balans, maar deze transportfiets dus niet. Wat kan ik doen om een stabieler gevoel te krijgen op de fiets? Zodat ik niet meer steeds moet corrigeren/bijsturen in een bocht.

Ik heb al overleg gehad met de fietsenwinkel. Die raden winterbanden aan (wist niet eens dat dit bestond voor fietsen) en een bikefitting. De framemaat van mijn fiets zou perfect moeten zijn voor mijn lengte (framemaat van 57cm bij een lengte van 1.84m).
Ik wil graag nog wat dingen uitproberen en zelfverzekerder op de fiets zitten voordat ik besluit een andere fiets aan te schaffen

Ely
Kan je niet helpen

Maar herken t wel. Grappig, ik dacht nl dat het aan mij lag en heb t beetje geaccepteerd dat ik geen fietser meer ben. Wat idioot is eigenlijk. Ik lees mee maar overweeg inmiddels om de cortina te verkopen en andere fiets te gaan zoeken, eentje waar ik wel lekker op fiets

Tijgeroog
Oh...

Dat lijkt me lastig, maar het lijkt me dat jij en de fiets geen goede combinatie zijn... ik heb een dutch id double dutch fiets, dat is ook een transportfiets, maar de bak stuurt niet mee (die zit aan het frame vast). Dat maakt het sturen een stuk lichter.

40er
Herken het ook niet

Maar ik heb een antiek geval 😉, die worden niet meer gemaakt.
Bij mij stuurt de bak/rekje ook niet mee, qua gewicht doe ik er best veel op en dan kan ik wel merken dat het stuur zwaar is zeg maar, beide handen aan het stuur houden, maar verder geen probleem.

Fransien
meesturende bak maakt instabiel

Ik heb ook zo´n bak voorop gehad die echt aan het stuur vastzat en niet aan het frame qua constructie en dat stuurt veel moeilijker en instabieler. Ik dacht ook dat het aan mij lag tot ik een wat oudere fietsenmaker trof die me prima kon uitleggen waarom dat bij mij geen goede fiets was. Zijn woorden: die verkoop ik alleen aan dikke schommels met stevige armen want dan zit er tenminste genoeg gewicht op de basis van het frame om dit een beetje in toom te kunnen houden.
Ik heb een andere fiets gekocht waar ik wel mee uit de voeten kan, bij deze oudere fietsenmaker inderdaad. Die fiets bevalt me nog steeds prima.

Lusithania
Eraf?

Kun je de voordtager van je fiets hale? Doordat een (volle) krat op je voordrager je voorwiel/ stuur instabiel en zwaar maakt, is het niet zo lekker fietsen.
Mijn dochter heeft deze: http://www.steco.nl/nl/onze_producten_/Voordrager-Balhoofdbevestiging/15/.
Die zit aan het frame vast en heeft geen invloed op de stabiliteit en balans.

Dendy Pearson
Verkopen

Ik zou m proberen te verkopen en dan gaan voor een fiets die bij me past.
Ik ben helemaal niet zo’n fan van dit soort fietsen, ik zie er te vaak jeugd mee onderuit gaan.
Ik fiets op en gazelle esprit en die bevalt heel goed

Flavia
Hoe langzamer hoe instabieler

Ik heb een personal bike met een grote boodschappenkrat voorop die wel mee gaat met het stuur.
Je moet in een bocht meer tegenhangen in plaats van mee de bocht in.
En hoe langzamer bje fietst hoe instabiele het geheel wordt.
Ik ben met deze combinatie ook op fietsvakantie geweest, ik zou niet zonder kunnen.

Mijntje
uitproberen

Had je het niet uitgeprobeerd in de fietsenwinkel? Dat is wel het gevaar met al die fietsen online. Op een plaatje zien ze er mooi uit, maar je moet echt even een rondje rijden om te weten of je er mee overweg kan. Net als met schoenen, als ze niet meteen lekker zitten wordt het nooit wat. Ik zou ook kijken of je em voor een goede prijs nog kan verkopen en een lichtere fiets kopen, volgens mij zijn die cortina's vrij zwaar (en ook gewild onder fietsendieven?)

Kikki39
Mijn

Dochter heeft een gazelle met zo'n bak voorop, wel zonder bak. Maar nooit geen problemen mee. En ze is een heel dun klein meisje.

Kikki39
Krat

Misschien dus de krat ervan af halen?

Jo
Mantra

Waarom heb je überhaupt voor zo’n gevaarlijke fiets gekozen?

Het is precies de reden waarom ik nooit een kinderzitje aan mijn stuur heb gehad.
Elk extra gewicht aan de voorkant van je fiets zorgt voor instabiliteit.
Of die krat er af of je fiets verkopen. Straks ga je op je plaat (met je kind achterop) terwijl er net een auto achter je rijdt……
Sommige modegrillen, hoe praktisch ze ook lijken, moet je aan je voorbij laten gaan.

Jasmijn
lekker stevig

Als ik je fiets bekijk lijkt het inderdaad een fijne, stevige fiets, maar je moet denk ik toch weer teruggaan naar je oude model. Ik vind het verhaal van Fransien, van de fietsenmaker, eigenlijk wel heel logisch klinken. En dan ga je nog eens voorzichtiger fietsen en word je nog wankeler/instabieler.
Ik fiets al jaren op een omafiets, ook al toen ik kleine kinderen had, toen had ik ook een zitje aan het stuur voor, ging prima. Nu heb ik zo'n rekje met een krat daar, alleen ik heb wel zo'n rekje aan het frame, niet het gewicht aan mijn stuur. Gaat ook prima, bomvolle boodschappentassen neem ik mee.
Ik heb geen versnellingen, dus dit is echt een fiets voor hier in de stad, voor de boodschappen en wat kleine ritjes. Verder kan wel natuurlijk, maar dan merk ik, als ik naast mijn vriendin fiets met een superdeluxe fiets met 14 versnellingen, dat ik me uit de naad fiets.
Kan je niet wat proefritten maken met andere fietsen (van de fietsenwinkel geleend, of even een fiets van een vriendin) om te voelen dat het niet aan jou ligt, maar aan de fiets?

Amsterdamse
Stuur

Ik heb jaren een transportfiets gehad en ik vond ‘m echt heel fijn. Ik had vaak veel kinderen mee, boodschappen en dat kon de fiets (en ik) prima aan. Helaas is ie gestolen.

De krat aan je stuur vast, is een heel slecht idee. De balans is dan weg. Kan de fietsenmaker de krat (en voordrager) aan het frame vastmaken?

Milcham
Mee eens

Wat de anderen zeggen: krat eraf en aan de stuurpen laten bevestigen. Heb je toch je krat maar je bent veel stabieler.

Mantra123
Reactie

Jeetje en ik dacht echt dat ik de enige was die niet met zo'n fiets overweg kon, haha. Veel geleerd van dit topic.

Kleine correctie: ik schreef krat aan het stuur, maar dat is fout en hij zit dus op zo'n frame. Dat beweegt natuurlijk wel allemaal mee. Ik heb het krat met tiewraps aan dat frame vastgemaakt.

Jo, waarom ik zo'n gevaarlijke fiets heb gekocht? Wist ik veel dat hij gevaarlijk was! Ik zocht naar een praktische en stevige fiets die wel wat gewicht kan dragen. Ik heb van tevoren onderzoek gedaan en nergens las of hoorde ik dat ze zo instabiel zijn. Dat lees ik hier op het forum voor het eerst. Ik zie bijvoorbeeld op het schoolplein heel veel van dit soort fietsen staan met stoeltjes achterop. Maar duidelijk is dat dit voor mij niet geschikt is.

De online winkel waar ik de fiets heb gekocht, had een proefperiode van 2 maanden, maar in die tijd geen problemen. Ik reed toen zonder krat....dus inderdaad: krat er eerst maar afgehaald. Maarja, dan is gelijk een heel groot voordeel van de fiets weg natuurlijk.

Tijgeroog
Bevestiging krat

Het was me duidelijk dat er zo’n frame aan zit hoor. :-)
Maar het frame zit vaak vast aan het draaiende deel van de fiets.. dat betekent dat bij elke keer dat je je stuur een beetje beweegt, je het hele gewicht van het krat en de inhoud mee moet sturen. Dat kan instabiel aanvoelen.
Er zijn ook fietsen waarbij het frame aan het fietsframe zelf bevestigd zit. Dan draait het niet mee met het stuur/voorwiel, maar komt er net als de rest van de fiets achteraan. Dat voelt veel stabieler.

Lusithania
Mantra123

Tijgeroog heeft het hierboven ook al uitgelegd en misschien wel beter dan ik gedaan heb. Het. Stecorek van mijn dochter zit enkel vast aan het frame. Stuur en voorwiel hebben daardoor geen extra ballast. Mijn dochter van 140 cm heeft zo een stabiele fiets maar kan ze toch zo haar (soms erg zware) schoolrugzak meenemen.

Jo
@ Mantra

De vraag had meer de nadruk op het waarom?

Wat wil je allemaal op zo'n fiets vervoeren dat je denkt een krat nodig te hebben.
Ik doe, zeker vanaf mijn 14e, alle boodschappen (in ruimste zin) op de fiets.

Tegenwoordig pak-af fietstassen, zodat de tassen er af kunnen. Makkelijk om mee naar boven te nemen, woon in een flat.
Op een vorige fiets een mandje, voor de hele lichte boodschappen.

Mijn huidige fiets is een Batavus, en op de bagagedrager staat met grote letters ingestanst MAX 25 KG.

Als dit op een zeer stevige bagage drager staat, die weinig invloed heeft op de balans van een fietser, dan krab ik toch wel op mijn achterhoofd...……. wie verzint het om bagage in kratten voor op een fiets te doen.

Ja, met de Stint kon ook gewoon de weg op worden gegaan, tot dat...…….

Je gaat toch niet wachten op die verdronken koe.
Het is niet alleen jouw veiligheid, maar ook die van medeweggebruikers.

Jasmijn
Jo

Als je op je bagagedrager max. 25 kg heb staan, dan is dat misschien een bagagedrager die van wat lichter metaal is? Op mijn oma-fiets staat het niet en ik heb trouwens regelmatig mijn dochter achterop de fiets (20 jaar) en zij weegt echt geen 25kg.
Voorop heb ik dus een krat op een houder die vastzit aan het frame, dus niet aan mijn stuur. Dus ik stuur en fiets stabiel.
De krat vind ik handig omdat ik heel gemakkelijk een grote boodschappen tas erin kan zetten. Geen gedoe met losse fietstassen ed. dat zijn heus handige dingen, maar ik hoef ze niet, het gaat zo ook prima.

Jo
@ Jasmijn

Ik had duidelijk geschreven: stevige bagage drager.

Mocht je nieuwsgierig zijn hoe dat deze er uit ziet, het betreft een Batavus Mambo.

Zonder moeite kan ik mijn volwassen dochter hierop vervoeren.

Voor maximaal 25 kg staat de fabrikant garant.

Als dit niet op een fiets staat, wil niet zeggen dat het maximale gewicht het gewicht is waarop het je niet meer lukt om vooruit te komen.

Waarschijnlijk woon jij niet in een flat, waarbij je in de kelderruimte 2 deuren door moet die je met de hand moet openen en de draai naar de box minimaal is. Deze handelingen verricht ik op werkdagen minimaal 2x per dag en op een ijverige dag kom ik al gauw op 10x uit.
Tassen kunnen mee de winkel in, geen gehannes met een aparte boodschappen tas.

Mantra123
Reactie

Krat is er nu al even vanaf, gaat beter zo.

Jo, alsof ik opzettelijk mezelf en medeweggebruikers in gevaar breng. Ik heb een fout gemaakt en heb daar van geleerd. Dat is het laatste wat ik erover kwijt wil. Bedankt voor jullie reacties, topic mag op slot wat mij betreft.

Jasmijn
Mantra

Hoi Mantra, kijk anders eens bij de fietsenwinkel naar een ander rek voor je krat, misschien zitten we langs elkaar heen te praten hoor, maar ik (en ook anderen) denken dat je die krat dus aan een verkeerd rekje hebt hangen, als het een rekje is met het gewicht op je stuur, stuurt dat veel onstabieler dan een rekje met het gewicht aan je frame. Het lijkt van een afstandje op elkaar maar het is dus verschillend. Mijn krat draait niet mee als mijn stuur draait, een krat met stuurbevesting wel.
Want als dat zo was, dan kan je dus alsnog wel je krat gebruiken,alleen op een ander rekje, dat is dan toch handig?