Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cat

Cat

06-01-2015 om 08:34

hoe toilet schoonmaken?

Ben benieuwd hoe jullie toilet schoonmaken. Ik blijf eigenlijk maar dubben over hoe ik het wil doen, wil het natuurlijk veilig schoon hebben maar ook weer niet het milieu teveel belasten. Heb het gevoel dat die 2 belangen elkaar nogal bijten, of kan het anders?


Schuurmiddel

Ik spuit schuurmiddel langs de rand en schuur m met de borstel uit.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 08:52

hier ook

Ik gebruik jif, orka of dat spul van de Lidl voor de binnenkant en allesreiniger voor de buitenkant. Ik gebruik daar geen chloor ofzo voor.

Angela67

Angela67

06-01-2015 om 09:07

tips?

http://www.milieucentraal.nl/themas/groen-en-comfortabel-wonen/schoonmaaktips/schoonmaakmiddelen/bleekmiddel-en-toiletreiniger:

Tips voor een schoon toilet en sanitair
Zorg voor een goede hygiëne. Maak het toilet minstens elke week schoon. Denk ook aan de spoelknop, kraan en deurknop. Allesreiniger maakt het toilet en sanitair trouwens ook prima schoon.
Kalk verwijderen? Leg een met schoonmaakazijn doordrenkt toiletpapiertje of doekje op de kalkaanslag, laat het een uurtje weken en spoel het weg.
Kies zo mogelijk een sanitairreiniger met het Ecolabel: die belast het milieu gegarandeerd zo min mogelijk.
Probeer desinfectiemiddelen of 'hygiënische reinigers' te vermijden; meestal zijn ze niet nodig en belasten ze dus onnodig het milieu.
Gebruik liever zuurstofbleekmiddel ofwel 'chloorvrij bleekmiddel': dat is een stuk milieuvriendelijker dan chloorbleek.
Bij hardnekkige kalkaanslag kunt u schoonmaakazijn gebruiken.

Wc-blokjes: liever niet
Het effect van wc-blokjes op het milieu is onduidelijk en het toilet wordt er nauwelijks schoner van. Gebruik ze daarom liever niet.
Gebruikt u toch graag een toiletblokje, koop er dan het liefst een zonder de stof paradichloorbenzeen. Dat is namelijk een slecht afbreekbare stof. Om afval te voorkomen is het verder slim om navulverpakkingen te kopen.
Wilt u meer weten over het milieuvriendelijk verdrijven van nare geur? Kijk op Luchtverfrissers.

http://www.duurzaammkb.nl/tips/tip/831/maak-milieuvriendelijk-schoon/

Schoonmaakmethode
Maak droog schoon (zwabberen, vegen, gebruik stofwisser) waar dat kan.
Veeg een vloer eerst voor er wordt gedweild.
Gebruik zo min mogelijk water en schoonmaakmiddel. Vroeger werd gewerkt met de natte methode: water met schoonmaakmiddel. Dit leidde tot verspreiding van vuil en overdosering (tot 40%). Beter zijn:
spraymethode: sprayen op doekje geeft een betere dosering en minder verbruik;
microvezeldoekje zonder schoonmaakmiddel. De doekjes zijn minstens vijfhonderd maal te wassen. Deze methode is sneller dan de natte of spray-methode.

Marea

Marea

06-01-2015 om 16:56

baking soda en azijn

even laten inweken, borsteltje erdoor en blinkend wit is dat gedeelte waar het water in staat.

de rest veeg ik met een doekje en een beetje groene zeep

tante Sidonia

tante Sidonia

06-01-2015 om 16:59

ik spray

Alles onder met allesreiniger en ga daarna met een doekje van schoon naar vies werken. Dus eerst de indrukknop, de buitenkant van het reservoir, dan de bril. dan onder de bril en als laatste met de andere kant van de doek de vloer eromheen en de buitenkant van de pot. De binnenkant van de pot borstel ik ook met allesreiniger.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-01-2015 om 22:22

Hoe schoner de plee, hoe vuiler het milieu

Nooit chloor, liefst ecologisch schoonmaakmiddel. Geen blokjes en hangertjes. Er schijnen mensen zijn die elke dag de wc schoonmaken. Waarom? Scheppen ze hun drinkwater uit de pot? Een schone bril en drukknop zijn belangrijker.

Katniss

Katniss

06-01-2015 om 22:39

Niet elke dag

Dat heb ik in ieder geval al gewonnen Ik maak maar een keer per week schoon en tussendoor indien nodig snel met een wegwerpdoekje. Een keer per week chloor onder de rand, borstel erdoor en laten intrekken. Vervolgens met een sopje van allesreiniger de deur, lichtknopje, wastafel, stortbak, bril, onderkant bril, buitenkant pot en de vloer. Een keer per x maanden alle muurtegeltjes.
Ik heb ook een blokje omdat ik dat lekker vind ruiken.

Mijntje

Mijntje

07-01-2015 om 06:53

zijn

die blokken niet giftig?

amk

amk

07-01-2015 om 07:11

blokjes

als je ze op eet zijn die blokjes wel giftig. Echt milieuvriendelijk zijn ze ook niet, maar op zich valt het mee. Ze doen allleen niet zo veel behalve dan een heel korte tijd een chemische geur verspreiden. Je toilet schoonhouden doen ze zeker niet, daarvoor is de inwerktijd, verhouding water/middel helemaal verkeerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-01-2015 om 08:33

Wat wel werkt

Is zo'n tablet qua verhouding/inwerktijd, maar ik vermoed dat ook dat niet helemaal milieuvriendelijk is.

Hier is het sowieso al een uitdaging om dat ding iedere week weer schoon en reukloos te krijgen, dus ik gooi alles wat ik aan chemie heb erin.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 08:36

katniss

Waarom gebruik je chloor onder de rand?

Katniss

Katniss

07-01-2015 om 08:56

Barvaux

Dat deed mijn moeder ook De fles heeft ook zo'n omgebogen tuutje dus dat spul is daar speciaal voor bestemd.

wel of niet elke dag

Dat hangt -dunkt mij- ook nogal van het gebruik af. Als je zoals wij met z'n zessen bent en er komen ook regelmatig andere mensen/kinderen over de vloer, dan is elke dag niet direct overdreven.

Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 10:03

jippox

En van het feit of je 1 of 2 toiletten hebt (of meer)

Lou

Lou

07-01-2015 om 17:51

zelf maken?

In twee seconden heb je een aantal verschillende recepten te pakken, meestal iets met azijn of soda. Ik heb nog een fles ecover staan maar als die op is ga ik het gewoon zelf maken. Kan niet moeilijk zijn, en duur zeker niet. Chloor gebruik ik al jaren niet meer, dat maakt wel schoon maar is erg vies voor het milieu.

Mijntje

Mijntje

07-01-2015 om 18:05

over chloor

Ik had begrepen dat chloor niet echt schoonmaakt. Het desinfecteert, maar de kalk krijg je er niet mee weg en juist in die kalk gaan volgens mij die vieze luchtjes zitten.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-01-2015 om 19:02

chloor

desinfecteert idd. Maar hoe belangrijk is het dat de binnenkant van de WC-pot gedesinfecteerd zou zijn. Persoonlijk zit ik daar nooit met mijn handen aan. Als je dan toch snel een veilig toilet wilt (bv. bij buikgriep in het gezin o.i.d.), dan moet je vooral de oppervlakken schoonmaken die je aanraakt, dus deurklink, lichtschakelaar, spoelknop en kraan. En regelmatig de handdoek vervangen.

Maar de geur wil ook wat, hoor, dus die binnenkant is ook wel van belang. Maar na enkele uren zitten er al weer evenveel bacterien als voor de schoonmaak, daar hoef je het dus niet voor te doen.

Toetsenbord

En op het toetsenbord van je computer zitten meestal meer bacterien dan op de wc bril....

mama2

mama2

08-01-2015 om 13:05

Stoomreiniger

Hier maak ik 1x per week de toiletten "grondig" schoon met de stoomreiniger. Handig ding hoor! Dood alle bacteriën voor zover ik weet. In de tussentijd haal ik er dagelijks zo'n schoonmaakdoekje overheen. Heb 3 mannen in huis die ik echt netjes heb leren plassen (nouja, 2 dan), maar dat lijkt toch soms een lastige opgave te zijn . ook zo'n blokje heb ik hangen, gewoon voor de geur, want schoonmaken zal het niet. Op de stoomreiniger zit een dopje " voor onder de rand" dus reuze handig...vind ik dan

amk

amk

08-01-2015 om 13:52

doden bacterien

moet of heel heel grondig gebeuren, of liever niet. Als je het niet grondig doet, dood je de watjes onder de bacterien en geeft meer ruimte voor de stoere jongens die meestal ook de gevaarlijker soorten zijn. En met huis-tuin-en-keuken-stoomapparaten kun je er van uitgaan dat je onvoldoende sterilisatiekracht hebt.

Let wel, om te steriliseren en zeker te weten dat het goed gaat moet je het oppervlak 5 minuten op minstens 121°C houden. Dat red je niet met zo'n stoomapparaat.

Zolang je geen zwakkeren in je huishouden hebt zoals heel jonge zuigelingen, ernstig zieken of heel oude mensen is het helemaal niet nodig om te proberen alle bacterien te doden. Na 2 uur is dat gewoon weer vol gegroeid en dus met grote kans dat je vooral de ziekteverwekkers ruimte gegeven hebt om te groeien.

potje

potje

08-01-2015 om 15:53

Chloor tast het glazuur aan

Van je wc pot en dan krijg je het uiteindelijk nog slechter schoon. Heb ik me laten vertellen en ik geloof dat ook wel.

Hier 1x per week met allesreiniger en een aparte doek voor de wastafel/deur/muren. Schoonmaakazijn voor de kalkplekken (wastafels).
In huis 4 mensen en twee wc's. Bij overmatig knoeien (visite, ongesteld en / of diarree) een extra schoonmaakbeurt.
Blokjes gebruik ik niet. Een vriend die loodgieter is noemde dat ook een belangrijke oorzaak voor verstoppingsproblemen omdat er wel eens een wordt doorgespoeld, Dat geval kom dan ergens klem te zitten. Vervolgens blijft daar alle smurrie aan hangen en zit het riool verstopt. Dat lijkt me al reden genoeg.

Cat

Cat

10-01-2015 om 10:30

chloor

gebruik ik ook allang niet meer. Wel een ecologische toiletreiniger, maar als ik jullie lees is dat dus niet eens nodig. Blokjes gebruik ik sowieso niet.
Ik gebruik nu veel wegwerpdoekjes, voelt voor mij heel lekker schoon, want met een gewoon nat doekje verspreid je volgens mij alleen maar de bubs. Dan ziet het er wel schoon uit maar is het dat volgens mij niet. Maarja, die wegwerpdoekjes, voor het milieu denk ik weer forse belasting. Soms gebruik ik die hygienische doekjes, maar ook weleens gewoon milde babydoekjes, zit iig minder zooi in.
Maar jee, droog schoonmaken alleen met microvezeldoek? Zou het dan echt schoon worden? Voelt voor mij niet zo, maar misschien is dat wennen.

Cat

Die wegwerpdoekjes zijn van de laatste jaren en gewoon makkelijk, verder niet hygienischer. En niet door het toilet spoelen, zeker de babydoekjes niet.
Met een microvezeldoek met alleen water maak ik mijn toilet keurig schoon. Een of twee keer per week gebruik ik hg toiletreiniger voor onder de rand en extra beurt.
Volgens mij scheelt het ook als je een vrij nieuw toilet hebt en de kwaliteit van het poselein. Oude potten worden wat poreus en kalk en luchtjes trekken er sneller in.

amk

amk

11-01-2015 om 00:14

steradent

ik gebruik ecologische reiniger omdat ik die zo lekker vind ruiken voor zolang je het ruikt. En verder steradenttabletten om de hals makkelijk schoon te krijgen. 3 tabletten er in lekker een uurtje of zo in laten trekken en de aanslag onder in is zo weg.

Werk van buiten naar binnen en daarna gaat het vaatdoekje gewoon mee in de 40graden was.

Cat

Cat

11-01-2015 om 00:31

hygienisch

Nou, ik vind de wegwerpdoekjes wel hygienisch hoor, omdat je al het opgenomen vuil gelijk weggooit. Moet zeggen dat ik ook best wel wat doekjes gebruik dan. Als je met een sopje oid werkt verspreid je bacterien.
Met alleen water lijkt me helemaal vies. Maar misschien ga ik dat toch zo nu en dan doen, voor het milieu veel beter natuurlijk. (zal ze dan toch wel wassen op 60 graden, dat dan weer wel)

+ Brunette +

+ Brunette +

12-01-2015 om 23:23

Wegwerpdoekjes versus gewone doekjes

Je moet gewoon een heleboel van die microvezeldoekjes kopen en ze regelmatig vernieuwen. Wat is ertegen om de wc met een wasbaar doekje schoon te maken en dat daarna in de wasmand te doen?

Wie een lekker geurtje in de wc wil, kan ook iets kopen dat niet in de wc hangt. Ik heb de indruk dat een geurverspreidend product effectiever is. Let op wat je koopt en lees de ingrediëntenlijst, soms is het puur gif dat je inademt.

@Jippox - Daar heb je een punt.

Cat

Cat

13-01-2015 om 14:02

nou

Ik gebruik dus veel wegwerpdoekjes per keer. Als je met wasbaar doekje poetst neem ik aan dat je er geen 5 gebruikt per poetsbeurt. Dus tijdens het poetsen zelf ziet het er misschien steeds schoner uit maar in feite verplaats je de bacterien.

tjongejongejonge

... al dat bacteriën verplaatsen. Dat doe je sowieso. Hoe erg is dat nou eigenlijk, de meeste bacteriën in huis kunnen weinig kwaad.

Inderdaad is een toetsenbord van de pc viezer dan een wc-bril. Geloof ik ogenblikkelijk. Dat is dan weer een extra reden om niet te eten bij de computer!

Hoe smerig zijn smartphones? Vast ook héél vies, en ze gaan vaak nog mee naar de wc ook (als je leest hoe vaak er eentje in valt en dan weer gered moet worden, hahaha)

Cat

Cat

13-01-2015 om 16:11

nouja

Poep is natuurlijk niet gezond.
Verder doe ik niet zo graag aan onzinnig werk. (poetsen dus waarbij het niet schoon wordt)

In plaats van wegwerpdoekjes

In plaats van wegwerpdoekjes: wc-papier en een spuitfles met sop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.