Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Regenboog

Regenboog

04-02-2016 om 08:39

Hoe vaak draait jullie vaatwasser

Vanochtend stond ik mijn vaatwasser uit te ruimen en meteen daarna gingen de dingen die er gisteravond niet inpasten er weer in. Soms hoor ik mensen in mijn omgevind, ook met een gezin, vertellen dat hun vaatwasser maar 3 soms 4 keer per week draait. Ik red dat nooit, kom altijd aan 7, soms 8 keer per week en dan heb ik ook nog een niet vaatwasserbestendige pan, een houten snijplank en messen die ik met de hand moet afwassen.
Hoe doen jullie dat?


klaar

klaar

04-02-2016 om 08:46

jee

Dat valt toch niet te zeggen?
Van zo veel factoren afhankelijk. Als iedereen veel werkt en uithuizig is, je makkelijke maaltijden hebt en weinig bezoek, tsja, dan hoef je weinig te draaien uiteraard.
Ik heb er zeker 2 per dag, soms meer.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-02-2016 om 08:52

Elke dag

Bij mij draait hij elke dag en niet altijd past 's avonds alles erin. Dat moet dan de volgende dag. We hebben een driepersoonshuishouden maar de kinderen gebruiken nogal wat servies.

Hanne.

Hanne.

04-02-2016 om 09:02

Gemiddeld 1x per dag

Wij zijn met 5 thuis en ik denk dat ik gemiddeld op 1x per dag kom maar daar moet ik flink voor puzzelen. Alleen de lunchtrommels/bekers is al een flinke voorraad.

Verder is het inderdaad afhankelijk van wat we eten/koken. Als ik pizza heb gemaakt gaat ie 's avonds vaak niet aan. Bij een uitgebreide maaltijd met 4 pannen en serveerschaal wel 2X

Emma

Emma

04-02-2016 om 09:13

Pannen

Pannen was ik met de hand af. Je moet ze toch spoelen en dan kan je ze net zo goed een beetje beter spoelen met zeep en omgekeerd op het aanrecht zetten. Anders moet hij wel elke dag draaien. Nu 2/3 keer per week. We zijn met zn tweeën, niet veel bezoek. Wel veel borden en glazen tussendoor.

Christel

Christel

04-02-2016 om 09:23

Pannen

was ik ook met de hand af, die nemen zoveel ruimte in. Meestal draait de vaatwassen zo'n vijf keer per week. Wat er 's avonds niet in past was ik even op de hand mee.

We zijn met z'n vijven overigens (en dit waren heel veel v-tjes terwijl die toets het niet goed doet).

alleen bij verjaardagen of veel gasten

want op alle andere dagen wassen we samen zelf af. Gewoon met een sopje, een borstel en een droogdoek. En dan meteen even het aanrecht, de kookplaat, de keukentafel - huppekee.

Dus onze vaatwasser heeft een lui leven

lennest

lennest

04-02-2016 om 09:27

iedere dag

Onze vaatwasser draait iedere dag. Pannen afwassen doet de vaatwasser ook, zo ook glazen, messen, alles, daar is-tie voor. Kan de pan er eigenlijk niet goed tegen? Jammer van de pan, idem voor messen en glazen. Is de vaatwasser vol, dan hup aan. Staat er nog wat? De volgende ronde, weer vol? Nou, dan draait de vaatwasser die dag twee keer. Ik heb zo'n hekel aan met de hand afwassen!

bloemetje

bloemetje

04-02-2016 om 09:28

1 x per dag

1 x per dag, soms iets vaker.
Huishouden van 4 personen.

Regenboog

Regenboog

04-02-2016 om 09:38

pannen gaan er vaak nog net bij

Na een dag zit bij mij het bovenste rek altijd vil met kopjes, glazen, broodtrommels, toetjeschaaltjes en ander klein spul. De borden en het bestek gaan onderin en dan kunnen vaak de pannen met glazen deksel (2stuks) er nog net bij. De juspan van gietijzer doe ik dan met de hand. De eerste dagen van de week lukt hwt meestal om 1 keer per dag te draaien.
Als ik op vrijdagmiddag iets lekkers bak voor het weekend en een pan soep maak dan begint het weer uit de pas te lopen. Staat de vaatwasser al aan voor het avondeten en dan tegen zondagavond heeft het apparaat 8 keer gedraaid. Deze week kom ik denk ik zelfs aan 9 keer, omdat gisteravond ook niet alles er in ging.

Emmamet een tweepersoonshuishouden snap ik het dat je niet iedere dag draait maar met een gezin van 4 personen of meer snap ik echt niet hoe sommige mensen dat doen.
In mijn omgeving hoor ik meerdere mensen vertellen dat ze niet iedere dag draaien maar hier lees ik gelukkig ook verhalen van 2 keer per dag dan val ik nog mee met 8 keer per week.

Elisabeth

Elisabeth

04-02-2016 om 09:54

niet

ik was gewoon af....

flauw hè?

Marie

Marie

04-02-2016 om 09:59

Bijna elke dag

Hier gaat de afwasmachine bijna elke avond aan. We zijn met 4 personen.
Het maakt wel uit of het een school-/werkdag is of weekend. Op school-/werkdagen is er gewoon minder afwas, omdat er dan niet thuis geluncht wordt en er overdag minder glazen/bekers in gebruik zijn.
Het is trouwens een illusie om te denken dat met de hand afwassen goedkoper is dan de vaatwasser laten draaien. Dus daar hoef je je niet schuldig om te voelen.

Mia

Mia

04-02-2016 om 10:07

ook niet

Wij hebben nadat de afwasmachine voor de zoveelste keer kapot was, geen nieuwe meer aangeschaft. Wij wassen met de hand af. Dat vinden wij niet erg, je spreekt elkaar nog wel eens bij de afwas, wij vinden het schoner en wij vinden het niet eens veel extra werk. Nadelen zijn de afwas van feestjes (maar meestal bieden mensen spontaan aan te helpen en die vinden het eigenlijk best wel gezellig en je kletst lekker door) en afwas op het aanrecht.

angel3

angel3

04-02-2016 om 10:18

zeker 1 x per dag

Hier 4 personen en ook minimaal 1 x per dag. Pannen en alles gaat erin. Inderdaad jammer voor de pannen als ze er niet tegen kunnen maar eigenlijk heb ik dat nog nooit gemerkt.
Ik ken ook mensen die 1 x per 2 dagen draaien. Ik vind dat het ding dan ook echt de tent uit meurt dus daarom alleen al vind ik het ranzig. Ik moet ook toegeven dat de kinderen met name steeds weer nieuwe bekers pakken.
Op de dag dat ik doordeweek thuis ben draai ik vaak 1 x extra met dingen als een vaas, bakjes die gebruikt zijn om te waterverven en op kamers staan, het koffielekbak ding etc. Dus 8x per week draait ie wel ja.

Beertje

Beertje

04-02-2016 om 13:10

Leuk onderwerp

Hahaha ik lach me suf.... Ik heb dat gevoel ook wel eens van ben ik nu echt de enige hahaha. Bij ons draait hij 15 a 17 keer per week. Zeven persoons- gezin waarbij alles naar school gaat en wij 2 werken. Dat zijn zeven broodtrommels soms zeven fruitbakjes zeven bekers alleen al om mee te nemen. Dan nog het ontbijt en avond spullen. Ik kook iedere avond met veel pannen en lepels zeefjes knoflookpers etc... ( ik was kok in een ver verleden)Ik tel dan ook een machine mee zoals angel3 met extra's zoals vazen en speelgoed. Mijn wasmachine draait ook zeker 2 keer per dag. Dat komt ook doordat de jongens onmogelijk 2 keer achter elkaar de kleding aan kunnen en mijn vriend en ik beide als we thuiskomen ons omkleden. We dragen aparte werkkleding. Pfffff tja we hebben ook een hoge rekening wat betreft water/elektra. Maar als de mannen straks wat beter zich schoonhouden kan ik misschien iets minder wassen....

Angela67

Angela67

04-02-2016 om 13:14

2 vaatwassers

dat was toch de droom voor een opgeruimde keuken?
een met vuile vaat en een met schone vaat
geen kasten meer nodig!

Hier 1 x per dag de vaat; 's avonds laat aanzetten met alles erin. Alleen koekepan met de hand (want mag niet in de vaat). Trommeltjes gaan gewoon de hele week mee zonder wassen (tenzij echt nodig). En als er simpel gegeten wordt dan is er erg weinig. Bordjes van ontbijt worden op vrije dagen (ma/vrij/weekend) regelmatig hergebruikt, messen en mokjes niet.
gr Angela

Regenboog

Regenboog

04-02-2016 om 13:23

2 vaatwassers

De droom van iedere huisvrouw! Weet niet hoe ze in mijn ieneminie keukentje zouden moeten passen maar dat is voor later zorg. Heb er nu even het geld niet voor.
Hier in het buurtje ben ik de enige die zo vaak draait, voelde mij een soort van schuldig maar er is nog een overtreffende trap lees ik dus ik ga maar door zo.

hier

1x per dag (maar dan wel 's nachts). In een 6 persoons huishouden. Heel soms past iets er niet meer bij, dat gaat dan even met de hand. Wij hergebruiken wel e.e.a. bijvoorbeeld ontbijtborden ook voor de lunch en bekers de hele dag (iedereen spoelt zijn eigen beker na gebruik om). Broodtrommels gaan maar af en toe eens in de vaatwasser. Wel hebben we een grote, met bovenin een aparte verdieping voor bestek, zodat je dus geen bestekbak hebt in de onderste lade en daar weer meer pannen e.d. kwijt kunt.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-02-2016 om 13:30

1 keer per dag

's Avonds gaat ie aan. Meestal past alles er in, soms blijven er aan paar dingen staan tot de volgende dag.
We zijn met z'n vieren, ik ben meestal thuis. We proberen wel een beetje op te letten dat we niet te veel spullen gebruiken. Dus ik doe de hele dag met dezelfde thee mok, en als ik 's middags een glas water drink gebruik ik meestal hetzelfde glas als ik 's avonds een glas cola neem.
De stapel broodtrommels die elke dag weer naar huis komt zetten we op het aanrecht en gaan de volgende dag ongewassen weer mee, alleen de kruimels schudden we eruit. Op vrijdagavond gaan ze wel in de vaatwasser. (en als ze echt vies, door plakkerig beleg ofzo, natuurlijk ook, maar dat gebeurt niet zo vaak)

Eén keer per week

Wij zijn met zijn zessen en produceren zoveel afwas dat het toch nooit in de vaatwasser past. Koekenpannen moeten sowieso met de hand afgewassen worden, dus als je dan toch bezig bent... Bovendien wast dat kreng vaak net niet goed schoon, zitten er allemaal gekke spatjes op de glazen of zetmeelresten op de borden. Hij staat dan al op het heftigste programma. Als we de keuken gaan verbouwen twijfel ik of dat apparaat nog wel een plek moet krijgen.

skik

angel3

angel3

04-02-2016 om 13:47

skik

Nou skik ik zou bij een nieuwe keuken overwegen een nieuwe extra large goede vaatwasser erin te gooien. Een fatsoenlijke vaatwasser wast brandschoon. Ik heb nooit rare resten of iets op de vaat en het ding is al 5 jaar oud.

Half a twin

Half a twin

04-02-2016 om 14:10

zetmeel restjes herken ik ook wel

Net niet goed schoon gebeurt hier ook wel. Dan heb ik er toch meer ingestopt dan goed is voor een schone vaat. Dan spoelt het sop niet goed uit het bakje en is de vaat wat minder fris. Dat neem ik dan voor lief, ik heb geen half uur staan afwassen en drogen maar heb dochter geholpen met engels of zoon met zijn spreekbeurt.
De borden en pannen van stamppot spoel ik altijd met koud water voor voordat ze in het apparaat gaan anders vind ik het zetmeel overal, vooral op glaswerk.

Hmm...

Mijn vaatwasser is van Smeg, geen vaag goedkoop merk dus. Hij is ook pas een jaar of 3 oud. Verder zit het ook niet in ons systeem, dat hele vaatwassergebeuren dus ik denk dat ik er niks aan mis als hij er niet meer is. Ik zet de afwas even in de week, borstel en spoel het af en zet het in de afduiprekken te drogen. Afdrogen met een theedoek doe ik nooit. Het is net zoveel werk als alles te proberen in de vaatwasser te passen en meten. Ik zorg in de nieuwe keuken voor een grote lade onder of naast de spoelbak waar het vuile servies in kan, dan staat het ook niet in het zicht tot de afwas gedaan is. Iemand nog belangstelling voor een inbouwvaatwasser? ;0)

skik

angel3

angel3

04-02-2016 om 14:58

skik

Jep dat is wel een goeie. Ik vind dat nl het ergste van geen vaatwasser hebben dat OF de schone OF de vuile vaat op het aanrecht staat. Mijn aanrecht is klein. Ik heb maar 1 meter breed werkblad. Of iedereen plempt het in de gootsteen en dan sta je weer te mutsen met het wassen van de groente of iets. Lang leve de vaatwasser alleen al daarom
Schone vaat in afdruiprek op het aanrecht vind ik ook verre van ideaal in een open keuken.

Marie

Marie

04-02-2016 om 16:58

Skik - glansspoelmiddel en zout?

Skik - zit er wel genoeg glansspoelmiddel en zout in je machine? (ja dat is ook beter als je alles-in-een blokjes gebruikt).
Maak je het filter onderin wel geregeld schoon? (doe ik 3 keer per week).

Ik veeg altijd alleen de ergste rommel van de borden en uit de pannen en alles wordt altijd schoon in mijn Miele-afwasmachine. Geen last van spatjes of zetmeelresten.

Over vaat op het aanrecht. Je kunt natuurlijk de machine 's morgens leeghalen en dan in de loop van de dag weer "vullen". Probeer ik ook, maar lukt niet altijd. En ja dan staat er wel eens wat op het aanrecht. Wie zich daaraan ergert ruimt het zelf maar op, ik kan me er niet druk om maken.

Angel3 en Marie

Ik heb nu ontzettend weinig werkblad, dat staat zo vol met afwas zodat je er nauwelijks meer kan koken. Straks heb ik 5 meter netto vrij werkblad, dus plek zat om rustig de afwas af te laten druipen. En wat verdwaalde bordjes is ook geen probleem.

Omdat wij de vaatwasser (ik zeg trouwens altijd afwasmachine) zelden gebruiken zit het niet in ons systeem om direct het gebruikte servies in de vaatwasser te zetten. En sommige dingen wil je in de loop van de dag nog wel een keer gebruiken. Ik voorzie dat met een streng 'direct in de vaatwasser' regime er wel heel veel servies en bestek doorheen gaat.

Ik heb inderdaad glansspoelmiddel, zout én drie in éénblokjes en die filter houd ik ook schoon. En ik zorg er voor dat niks de sproeiarm tegen kan houden. Daarom ergert het mij ook zo dat het er regelmatig vies uit komt. Die spatjes zitten er ook zowat ingebrand door het verder uitstekende droogprogramma. Weg er mee, ook al verklaart iedereen mij voor gek.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2016 om 18:07

's Avonds voor het slapen

zet ik de vaatwasser aan. Het is nog een hele kunst om alles er passend in te krijgen. Pannen, servies, plastic dozen, hondenvoerbakken, snijplanken, e.d..

Het voordeel van een afwasmachine is, vind ik, dat de temperatuur lekker hoog ligt, waardoor ik het gevoel heb dat de afwas ook best hygiënisch afgewassen wordt.

We hebben de afwasmachine van schoonvader geërfd en de afwas in de onderste la kan hierin hoger opgestapeld worden dan in de oude vaatwasser. Heerlijk gewoon. Stond in de oude de koekenpan iets teveel omhoog, dan moest je weer opnieuw beginnen met inpakken. De borden moesten er op een bepaalde manier instaan anders paste het niet. En nu wel. Ik sta nog steeds perplex als ik gewoon de klep kan sluiten zonder eerst weer te moeten herschikken.

mia

mia

04-02-2016 om 19:06

skik

Heel herkenbaar, ons verklaren ze nog steeds voor gek. Wij hebben al 2 1/2 jaar de afwasmachine weg. Het bevalt ons prima. En als ik bij anderen ben, valt me op dat bij hen de afwasmachine ook niet altijd alles schoon heeft gewassen en als ik mee help de afwasmachine in te pakken, valt mij weer in hoelang dat duurde en dat mijn rug niet zo houdt van het gebogen staan.

Tango

Tango

04-02-2016 om 19:22

1 keer per dag

Hier draait de vaatwasser ook 1 keer per dag, of liever gezegd, nacht. 's Avonds als we naar bed gaan gaat hij aan. Gezin met 4 personen en hij zit altijd helemaal vol. Soms past er iets niet meer bij.
Heel soms draait hij in een weekend extra als we bijvoorbeeld uitgebreid geluncht hebben. Of als we bezoek hebben natuurlijk. Kan dan bijvoorbeeld ook een vriendin van dochter zijn, want 2 meiden samen produceren heel veel vuile glazen e.d. en ik heb vaak geen zin om zelf af te wassen. Dus dan draait de vaatwasser even een kort programma.

1x per dag minimaal.

Ook hier draait mijn maatje iedere dag en soms 2x.

De vaat komt er spik en span uit. Ik stop ook graag glazen vazen enz. erbij, alles glimt.

bieb63

bieb63

04-02-2016 om 21:38

wat wij doen

Meestal wel elke dag een volle vaatwasser, maar de keren dat'ie niet vol is, dan gaan er wat andere dingen bij, zoals de roosters van de afzuigkap, de gaspitten, of een grote pot waar we de pollepels in bewaren enz. Dingen die dus af en toe ook wel een vaatwasbeurtje kunnen gebruiken (denk ook aan de (plastic) vaatborstel!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.