Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2018 om 15:01

Hoe vaak pomp jij je autobanden op?

Ik niet zo vaak Ik heb mijn auto anderhalf jaar en heb sindsdien geen onderhoud of APK gehad. Dus de banden waren ook nooit opgepompt want ik had geen idee hoe dat moest. De laatste tijd werden ze echter best wel heel zacht dus mijn vriend is maar eens met me mee gegaan om het voor te doen. Het bleek uitermate eenvoudig, en dus best wel genant dat de spanning op 1,5 bar stond in plaats van 2,5.
Hoe vaak pomp jij je autobanden op, en doe je dat dan zelf of laat je het je man/vader/vrouw/garage doen?

Anke

Anke

02-02-2018 om 15:16

Zelf

Ik doe dat zelf, dat is toch simpel om te doen. Ik doe het meestal voordat ik een lange rit moet maken of voor de vakantie, zo'n drie keer per jaar. Maar eigenlijk is mijn bandenspanning altijd nog vrijwel goed. Wel meten als de banden nog koud zijn, want als ze opgewarmd zijn door een flink stuk te rijden, loopt de druk op.

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2018 om 15:23

pas 1x

Ik had het laatst onderweg, iemand wees me erop dat mijn band nogal leeg was. Ik stond te klungelen bij het tankstation, had geen idee hoe het moest, maar heb maar even iemand aangesproken die daar stond te tanken en het bleek inderdaad heel simpel te zijn.

Kaori

Kaori

02-02-2018 om 15:27

tot nog toe niet

maar het hoeft dan ook niet. De bandenspanning controleer ik 1x per maand. Is niet heel ingewikkeld daar heeft mijn autootje een knop voor. Blijft die branden dan moet de band bijgevuld worden. Ach en omdat het toch lease is mag de garage dat doen, doen ze ook wat voor dat geld.

nooit

Ik rijd weinig en elk half jaar wissel ik van winter/zomerbanden. Ik ga er (mss totaal ten onrechte) vanuit dat de garage die banden dan op juiste spanning brengt.

40er

40er

02-02-2018 om 18:59

Nooit

De buurman wijst me er op als ze zacht zijn en pompt ze ook op. Handig een automonteur als buurman!
Kan het wel, we hebben zelf ook een compressor (al zal ik dan de buurman moeten vragen hoeveel bar er in moet 😊)

Tine Winkel

Tine Winkel

02-02-2018 om 19:26

40er

hoeveel bar er in moet, staat vaak gewoon vermeld op de binnenrand van het bestuursportier.

40er

40er

02-02-2018 om 20:07

Tine

Weer wat geleerd!

Ad Hombre

Ad Hombre

02-02-2018 om 20:59

Tine

Nooit gezien. Wel regelmatig aan de binnenkant van de benzineklep.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-02-2018 om 09:56

binnenkant benzineklep

staat bij mij alleen dat ik bij Total moet tanken... Misschien is de bandenspanning alleen bij Franse auto's (waar ik nu zo'n jaar of 15 in rijd) in de portierrand vermeld?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2018 om 10:42

Tine

Zou kunnen. Aan de andere kant reed ik vroeger (25+ geleden) ook altijd in Franse auto's (een familieafwijking waar ik me sindsdien gelukkig van gedistancieerd heb) en is het me toen ook niet opgevallen.

Ik weet wel dat er vroeger bij zo'n luchtpomp een plakkaat hing met alle autotypes bij bijbehorende bandenspanning. Natuurlijk is er in het tijdperk van de smartphone een online variant:

http://www.allebandenspanning.nl/renault/clio-ii

(deugt trouwens van geen kant, mijn auto staat er niet eens bij!)

Het staat iig altijd in het instructieboekje en dat ligt vziw bij alle merken in het dashboardkastje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-02-2018 om 10:51

Portier

Bij mijn Hyundai stond de spanning vermeld in de deuropening, dus niet op het portier zelf. Vriend rijdt in een Opel en daar stond het in het benzineklepje. Het wordt in ieder geval altijd ergens neergezet.

nooit

Dat zijn nu typisch dingen waar ik echt nooit aan zou denken. Man heeft het geloof ik wel eens gedaan, verder gaat ie jaarlijks voor APK.

Half a twin

Half a twin

03-02-2018 om 17:45

regelmatig (man doet dat dan)

Meestal voor we naar mijn zus gaan 200 km enkele reis en dat doen we ongeveer 3a4 keer per jaar. En voor de vakantie als we toch ook even met de vouwwagen de bandenspanning moeten controleren na 11 maanden stalling. Tijdens de vakantie ook nog wel een keer of 2. We hebben dan soms warmte en kou in bergen en dalen.
Mijn man is nogal van better safe than sorry. 8 keer per jaar redden we wel, checken dan of er ook gepompt wordt iedere keer dat weet ik niet.

Triva

Triva

03-02-2018 om 20:25

in ieder geval

altijd voor we op vakantie gaan.

Eens maar nooit meer

Een keer geprobeerd maar toen werd de band leger in plaats van voller. Ik ben niet handig en dit soort dingen kan ik werkelijk niet onthouden, dus moet dan elke keer opnieuw het wiel uitvinden.
Eigenlijk hoop ik dat het bij de garage gebeurt bij de beurten of dat ze melden wanneer het moet gebeuren.

Triva

Triva

04-02-2018 om 09:28

grappig

Wat narcis zegt gebruiken sommige mannen nog steeds als argument voor het niet willen gebruiken vd wasmachine, het strijkijzer of zelfs een maaltijd koken. Sommige vrouwen zetten het in voor boren, andere klusjes en dus banden oppompen. Goed voorbeeld voor je kinderen!

Nee, is niet zo grappig

# Triva, juist om het gene wat jij noemt wil ik dit soort klussen, zoals ketel bijvullen, boren, olie peilen, gewoon doen. Ook omdat ik het vaak gelijktijdig aan de kinderen wil uitleggen zodat zij hier handiger in zullen zijn. Overal heb ik aantekeningen met stap voor stap instructies, alleen die bandenspanning, die moet nog.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-02-2018 om 15:10

Eigenlijk nooit

2x per jaar wisselen wij van bandenset (winter/zomer), en zorgt de garage ervoor dat de spanning op peil is. Ja, dat weet ik zeker, ik sta ernaast als het gedaan wordt (klaar terwijl U wacht, kletspraatje). En met de APK halverwege de zomer nog een keer.

Olie bijvullen daarentegen doe ik wel zelf tussendoor, mijn 10 jaar oude Peugeot 207 heeft regelmatig een halve liter bijvulling nodig. Gelukkig waarschuwt hij zelf als het peil minimaal geworden is. Volkomen normaal volgens de garage (maar waarom hebben onze andere (even oude) auto's dat dan nooit nodig gehad?).

Tango

Tango

04-02-2018 om 21:44

Veel te weinig

Grappig dit draadje, want ik bedacht me net van de week dat ik ook mijn banden weer eens moet oppompen. Ik doe het dus ook zelden. De laatste keer is het bij de garage gebeurd want moesten er 2 nieuwe banden op. Is inmiddels alweer een tijdje geleden. Daarvoor heb ik het thuis een keer gedaan, toen man zo'n apparaat had gekocht om het zelf te doen. Ik vond dat al een geklungel en bij de benzinepomp weet ik al helemaal niet hoe het werkt. Vaak betaal je daar dan ook nog geld en ben ik weer bang dat ik er geld in gooi en vervolgens mijn banden nog niet hard zijn Ik moet het inderdaad een keer samen met man doen, maar dat komt er nooit van. Soms neemt hij dan een keer mijn auto mee en pompt de banden op, maar ja dan leer ik het ook niet. Ik hoef echt niet alles zelf te kunnen maar dit zou wel handig zijn vind ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-02-2018 om 10:04

Tango/Narcis

Het is heel intuitief hoor. Je moet de juiste spanning vooraf weten. Die stel je in met de knop(pen). Je gooit het geld erin. Vervolgens loop je met de slang naar een wiel en je draait het ventieldopje eraf. Dan druk je het uiteinde van de slang tegen het ventiel. Je hoort gesis en gepingel. Als het gesis en gepingel ophoudt is de band op spanning.

Ik durf te wedden dat je daar gewoon zelf uitgekomen was als je het geprobeerd had.

@Narcis
Het kan echt zonder aantekeningen.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-02-2018 om 10:06

Protip

Om tijd (=geld) uit te sparen haal ik altijd vooraf eerst alle dopjes eraf zodat ik snel alle vier de wielen kan aflopen. Daarna niet vergeten ze er weer op te doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-02-2018 om 14:35

Gratis

Bij mijn tankstation hoefde geen geld in de machine. Dat zal vast wel vaker voorkomen. Misschien is er bij wasstraten ook wel zo’n apparaat?

Tine Winkel

Tine Winkel

05-02-2018 om 22:46

@Ad, protip

dat doe ik idd ook altijd. En dan heb ik nog heel veel tijd over... Als jij de volgende keer aangeeft wanneer jij gaat, dan ga ik achter je staan - delen we de kosten?

Ad Hombre

Ad Hombre

06-02-2018 om 11:14

Tine

Doen we! (moeten we wel binnen 5km van elkaar wonen om de extra brandstofkosten eruit te halen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.