Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Milka

Milka

25-10-2009 om 13:07

Hoelang met een stel kleren?

Een vraagje, hoelang doen jullie kinderen met een stel kleren? Mijn kinderen hebben gemiddeld om de dag een schone broek of een schoon shirt aan, in de winter doen ze er soms langer mee, in de zomer soms maar 1 dag. Het gaat hier om kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Mijn zoon heeft een vriendje en die zie ik de hele week en soms ook nog het weekend in hetzelfde lopen. Ik vraag mij dus af, was ik heel erg veel of is dat vriendje de uitzondering? Hoe doen jullie dat? En kun je kinderen leren langer met hun kleren te doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-10-2009 om 13:18

Leeftijd?

Mijn kleuter houdt haar kleren in het slechtste geval een uur schoon. Mijn tienjarige draagt haar lievelingstrui het liefst de hele week, maar na drie dagen grijp ik in.

Luna

Luna

25-10-2009 om 13:23

Hier

Mijn kinderen dragen een shirt 1 dag. Daarna vind ik het wel zo fris om dat in de was te doen (vlekken, zweten enz). Een shirt is hier na 1 dag dragen zelden nog schoon en fris. Een broek of rokje kan vaak wel 2 dagen mee, hooguit 3.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-10-2009 om 13:37

Net als luna

Ik heb een peuter. Rokjes en broeken draagt ze best vaak twee dagen achtereen, truitjes nooit langer dan een dag. Vaak niet eens een ochtend, dochter is een smeerpoets. Ondergoed, sokjes, maillots e.d. ook nooit langer dan 1 dag. Ik merk het nog niet zo in de was, het is allemaal zulk klein spul .
Bovenbouwers zijn prepubers, zweten er al fijn op los en moeten in mijn ogen niet een hele week met dezelfde bovenkleding lopen, yek. Ik vind het alweer iets anders als het om zo'n vest met rits gaat, daaronder kun je dan elke dag een schoon shirt aantrekken.
Groetjes
Massi

tonny

tonny

25-10-2009 om 13:38

Daar is niets zinnigs over te zeggen!

Op de lange termijn: het hangt af van de kwaliteit, de pasvorm, en het feit hoe snel er onverklaarbaar onuitwasbare vlekken op verschijnen.
Op de korte termijn: als je bij maaltijden consequent werkt met servetten/slabben en als je kind niet zo zweterig is, kan hij/zij kleding misschien wat langer aan dan nu het geval is. Ook scheelt het natuurlijk enorm of ze binnen of buiten spelen en wat ze daar doen.

Persoonlijk heb ik 'snel vies' nooit een probleem gevonden. Zoveel werk is wassen nu ook weer niet.

tonny

irina

irina

25-10-2009 om 18:49

Elke dag hetzelfde

mijn zoon draagt al meer dan een jaar elke dag exact hetzelfde (in de zomermaanden een ander setje, dat wel). Ik kaap de kleren 's avonds weg om te wassen zodat hij ze s'ochtend weer kan dragen.
Zijn klasgenoten zal deze eentonigheid vast zijn opgevallen. Nooit bij stilgestaan dat ook ouders dit opmerken! Wat zullen ze oevr mij(n zoon) zeggen ? LOL.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

25-10-2009 om 18:51

Om de dag...

.. alles schoon, tenzij er geknoeid is o.i.d. natuurlijk. Soms 3 dagen met een broek, als er alleen binnen gespeeld is ofzo.

Nasha 1st

Nasha 1st

25-10-2009 om 19:33

Max 3 dagen

maar meestal 2 dagen, tenzij er echt erge vlekken inzitten, dan maar 1 dag...

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 20:01

2 dagen hooguit

Ikzelf kan soms best 3 dagen met dezelfde kleren doen, maar zeker als ik werk doe ik hooguit 2 dagen achter elkaar hetzelfde aan. Voor mijn kinderen geldt volgens mij hetzelfde. Soms hoeft een kledingstuk niet gelijk in de was, dan hang ik het even een dag of 2 weg en dan kan het nog wel een dag.
Mijn dochter heeft een vriendin die vroeger een week met dezelfde kleren moest doen. Dat vonden wij toch wel erg vreemd.

margje van dijk

margje van dijk

25-10-2009 om 20:03

Jeetjemineetje

Nou snap ik waarom ik altijd zo weinig was heb, als ik het vergelijk met anderen.

Ik lees hier: maximaal 3 dagen. Nou, bij ons is het eerder: minimaal 3 dagen. Ik was twee keer in de week (in het weekend en op woensdag), en meestal maan ik de jongens aan om alles dan in de was te doen. Dat gebeurt ook meestal wel. Maar er loopt er ook wel eens een mee door. Die heeft dan inderdaad rustig een week hetzelfde aan. (Jongens zijn 7, 10 en 11).

Ook kan ik werkelijk niet zitten met een vlek op een trui. Vooral van die truien die eigenlijk t-shirts met lange mouwen zijn, daar zie je het zo goed op. Daar zitten sowieso al vaak lijmvlekken in van school of zo (gingen er niet uit), of een verfvlek, of een vlek met teer of iets dergelijks of een andere onverklaarbare vlek. Die vlekken zitten er al standaard op. En dan komt er ook nog wel eens een vlek bij van tandpasta, of van morsen met het een of ander (dat valt trouwens erg mee). Maar daar kan ik dus niet mee zitten. (Mijn kinderen al helemaal niet).

Ik geloof trouwens niet dat mijn kinderen stinken. Ik heb een erg goede neus en ik weet bij mij op het werk soms door de geur die in een ruimte hangt wie daar vlak tevoren is geweest En als ik mijn kinderen 'rook' op die manier zou ik er echt wat aan doen.

Maar elke dag de kleren in de was? Ik pieker er niet over. Ik zou daar zelfs recalcitrant van worden. Wat een energieverspilling.

Margje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-10-2009 om 20:21

2 dagen

De kinderen (7 en 12) dragen hun kleding meestal twee dagen. Bij de jongste is het ook geregeld maar een dag, want van spelen in de (natte) zandbak krijg je nu eenmaal erg vieze kleren. Of hij knoeit weer heerlijk met zijn eten of drinken. Maar het wordt steeds vaker twee dagen, al een vooruitgang dus.
Zelf draag ik ook wel eens iets drie dagen, langer eigenlijk nooit.

Sera

Sera

25-10-2009 om 20:27

Elke dag of om de paar dagen

Ondergoed, sokken en shirtjes die ze rechtstreeks op de huid dragen doe ik elke dag in de was.
Broeken meestal om de dag.
Truien, rokken, vestjes, jurkjes dragen de kinderen vaak wel een paar keer voor ze in de was gaan.
Het is niet altijd precies hetzelfde omdat ze eigenlijk nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde aandoen. Soms weet ik dus niet of ze een vestje al twee of drie keer aan hebben gehad.
Als het echt vies is (vlekken en zo) dan gaat het natuurlijk eerder in de was. Bij de jongste (peuter) moet vaak alles 's avonds in de was want die kan behoorlijk knoeien met van alles en nog wat.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-10-2009 om 21:27

Nou, is toch bijna een wasdraadje

Ondergoed en sokken elke dag schoon, shirtjes ook, vesten/truien/broeken gaan in de was als ze vies zijn. Dat geldt voor alle leeftijden hier. Ik tel geen dagen.

iris rijks

iris rijks

25-10-2009 om 21:32

Margje, blij niet enige "viezerik"

Margje, ik had precies het zelfde idee, al vind ik het dan nog heel veel was. Ook hier lopen kinderen eerder minimaal drie dagen in kleding dan minder. Shirts die vies zijn (vlekken) gaan wel in de was, ik heb een bloedhekel aan vlekken, maar broeken zijn zeker in deze tijd waar ze niet elke dag buiten spelen toch niet vies na één dag. Onze jongste is een meisje en die rokjes, zijn in mijn ogen ook niet snel vies, gaan vaak weer op een stapel voor late rin de week.

Hoe doen jullie wasfanaten dat, elke dag wassen en alles in de droger?? Wij hebben niet een seen droger, dus kan me er echt niets bij voorstellen.

Groeten,

Iris

Wederom

..eerder ben ik al in de biecht geweest bij Rafelkap dat het wollen ondergoed hier maar om de paar weken wordt gewassen. En ik behoor voor bovenkleding bij de 3+variant die zich hier inmiddels heeft gemeld in de personen van o.a. Margje en Yta.

Katoen neemt veel meer viezigheid (dan wol) op, maar dat gaat hier pas in de was bij duidelijk vlekken of vieze geuren. Ondergoed en sokken vaker, maar bovenkleding kunnen ze echt wel een een paar dagen achter elkaar aan. Ik hang het soms even uit als dat zo uitkomt.

Vlekken haal ik soms even eraf met een vochtig doekje.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-10-2009 om 22:01

Heeeel verschillend

Oudsten zijn pubers en die trekken meestal elke dag wel een schoon shirt/trui oid aan. Ik ruik altijd voorzichtig even als het in de was komt. Stinkt het dan gaat het dírect in de was. Maar als dat niet (echt) het geval is en er zitten ook geen vlekken in dan gaat het een dagje op een hangertje voor een open raam oid. waarna ze het mooi nog een keertje mogen aantrekken.
Wat jongste betreft is het heel erg afhankelijk wat hij aanheeft, hoeveel was ik al heb, en hoe mijn bui is. Als ik in een perfectionistische bui zit dan krijgt hij nog wel eens elke dag een schoon shirt en soms broek aan want dan erger ik me aan elk vlekje dat erop zit. Maar het kan ook maar zo zijn dat hij er zomaar 3 of meer dagen mee doet. Een (spijker)broek gaat bij mij pas in de was als hij vies is óf na max. een week dragen. Meestal, tenzij hij echt uitgebreid buiten gespeeld heeft, kan jongste daar wel een (school)week mee doen.
En verder als het niet fris meer ruikt, dan gaat het ook gelijk in de was.
Bij oudste zoon vind ik dat momenteel nogal lastig. Hij gaat om met jongens die allemaal roken en stinkt daarom alle dagen naar rook. Maar om het nou goed te vinden dat hij alle dagen een schone spijkerbroek en shirt aan trekt... Zodra hij bij zijn vrienden is stinkt hij alweer naar rook, dus het heeft maar heel kort zin. En ik maar wassen en wassen. Ben gekke Henkie niet!

Roos Vicee

Roos Vicee

25-10-2009 om 22:03

Rodebeuk

Wol schijnt zichzelf te reinigen Bof jij ff!

Margriet*

Margriet*

25-10-2009 om 22:37

Wisselt

Hetzelfde als bij Luna meestal, broeken iets langer. Maar na een avondje scouting, kan de broek direct de was in. Dit geldt ook na een dagje park (nu in de herfst modderig!, paardrijden bij opa en oma, of een middag rauwsen op de hunebedden). In de zomer kun je dit vervangen door in nat zand spelen of een ijsje vies verorberen. Vaak is de bovenkleding eerder vies dan onder. Nu zijn we trouwens veel zuiniger, en trouwens ook in de vakantie maar dat is praktisch, omdat de wasmachine kapot is en pas woensdag een reparateur komt.

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 23:34

Ha!

Heel verschillend. Ikzelf twee dagen, afhankelijk van de activiteit. Ik heb nogal een verschillende stijl in thuis, rondom het huis of publiekelijk optreden Ik verkleed me ook rustig ná iets. Manlief op werkdagen elke dag alles schoon behalve de broek. Dochterlief woont gelukkig op zichzelf, die verkleedde zich soms drie keer per dag. Ze gooide niet alles in de was, dat niet, maar de zóói die dat geeft op een kamer, brrrrrr.
Zoon moet ik de schone kleren in méppen. Die zou gewoon de hele zomervakantie in hetzelfde lopen als-tie de kans kreeg.
Hij reist met het OV en ik vind dat zo goor, dus ik gooit zijn broeken etc na max. twee dagen in de was. Toch was ik niet meer dan 4 machines in de week. Hooguit 5, soms 3. Een droger heb ik niet en strijken doe ik niet of nauwelijks.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 00:05

Zeker 7 wassen in de week

Ik was zeker 7 wassen in de week. Ik vraag me nu af of dat komt omdat ik een wasmachine heb die maar 5 kg per wasbeurt kan verstouwen. Een grote trommel werkt wel meer tegelijk weg natuurlijk. Alleen al aan de badlakens ben ik 1 of 2 wasbeurten per week kwijt, dan nog een witte was, een rode was, een gemengde was een erg donkere was, een spijkerbroekenwas, een wasje tussendoor...

Roos Vicee

Roos Vicee

26-10-2009 om 08:33

4 maar? (ot want gaat over was)

4 wassen maar in de week? Dat is weinig vind ik! Tuurlijk maakt het groot verschil hoe groot je gezin is, maar ook al zouden mijn man en ik met ons tweetjes zijn dan nog zou ik denk ik 4 wassen per week hebben. Nee dan geen overvolle trommels natuurlijk, dan zou het langer duren voor ik weer een trommel acceptabel genoeg gevuld heb, maar aangezien ik nu normaal al zeker wel minimaal 8 verschillende soorten wasjes (waarvan die met handdoeken en ondergoed wel 2x in de week en beddengoed nog niet eens meegerekend) draai zal ik dan toch elke week denk ik wel 4 verschillende hebben.
Ik snap dat gewoon niet dat zoveel mensen gewoon alles bij elkaar indoen. Ik draai wassen op kleur (bijv. rood en roze gaan meestal gewoon bij elkaar, en donkerblauw en zwart ook, maar licht of middenblauw weer niet bij donker, en dan is wit ook echt alleen maar spierwit, enz.), op 30, 40 en 60 graden en daarnaast sorteer ik ook nog op fijn of standaard. Het blijft zoveel mooier. Zie het aan oudste die sinds een week of 8 op kamers zit en door de week ook nog wel eens zelf een wasje draait. Ze wast alles op 40 graden en gooit alles bij elkaar in (spijkerbroeken trouwens niet) maar licht spul is gewoon goor geworden. Zo zonde!

Alles elke dag schoon

Not dus.... Hier gaan de broeken van zoon de was in zodra ik iets ruik of als de kniestukken vies zijn van het spelen in de zandbak. Dat kan dan soms helaas wel elke dag zijn. Verder draag ik zelf m'n kleren tot ze niet meer fris ruiken of er duidelijke vlekken op zitten. Man doet hetzelfde en eigenlijk is dat ook het criterium voor de kleren van mijn dreumesje. Zo vaak wassen in de week vind ik eerlijk gezegd grote verspiling.

Chris

liora

liora

26-10-2009 om 09:54

Oh jee

Hoi,

Mijn zoon, zes jaar, krijgt elke dag schone kleren aan. Enige uitzondering is als hij de hele dag binnen is geweest en zich pas vrij laat heeft aangekleed die dag.
Verder heeft hij altijd wel buiten gespeeld, of geknutseld. Ook is hij drie middagen op de naschoolse, veegt hij meestal zijn handen tijdens het eten aan zijn kleren af, weet ik ook niet of hij op school zijn handen goed wast na toiletbezoek, etc.

Baby ook elke dag schone outfit.

Ikzelf draag alles tot het echt vies is of niet meer fris ruikt, maar dat kan zeker wel een dag of drie zijn inderdaad.

Liora

Verschillend

Over het algemeen doen mijn oudste twee kinderen (7 en 5 jaar) 2 dagen met hun kleren. Een broek ook wel eens 3 dagen, een shirt af en toe maar 1. Sokken en ondergoed wel iedere dag schoon.

Bij de derde (2,5 jaar) hangt het heel erg af van wat hij doet op een dag maar vooral shirts krijgt hij iedere dag schoon aan. Ondergoed niet iedere dag (draagt nog een luier), sokken wel.

De jongste krijgt iedere dag alles schoon aan (7 maanden oud en een ontzettende neiging tot knoeien en kwijlen en ik en mijn man doen meestal 2 dagen met onze kleren, mijn man soms langer met een broek.

Ik was iedere dag zeker 1 was, soms 2. Inclusief beddengoed en handdoeken enzo...

kaatje43

kaatje43

26-10-2009 om 11:00

Margje

Blijf jezelf ook in kleren lopen waar vlekken op zitten?

Hier maximaal 2 dagen voor broeken en shirts. Als er vlekken op zitten gaan ze na 1 dag in de was. Sorry, maar ik vind het heel armoedig staan als je kleren onder de vlekken zitten.

Milka

Milka

26-10-2009 om 11:27

Gelukkig dat dat vriendje de uitzondering is, ik dacht al dat ik zo'n smetvreestruus was Ik geloof niet dat zijn moeder een paar keer per week 's avonds wast en dat hij 's ochtends dezelfde kleren weer droog aan heeft. Zijn moeder heeft wel eens verteld dat ze vaak wassen zonde van de kleren vindt. Dat hij hetzelfde draagt, valt op want hij heeft nogal aparte en opvallende kleding en hij komt vrij geregeld bij ons over de vloer, nagenoeg iedere dag.
Onze kinderen zitten in de bovenbouw basisschool maar ze hebben (nog) geen last van transpiratiegeur, anders gingen de kleren inderdaad sneller de was in. Kleine vlekjes haal ik eruit 's avonds met een doekje. Langer dan 3 dagen (uitzondering) lopen ze niet in hun kleding, ik ook niet, trouwens. In de zomer, vooral als ze veel buiten zijn of op warme dagen, gaat de kleding iedere dag in de was, dat kan echt niet anders dan. Iedere dag schoon ondergoed (hemd iets minder vaak)en sokken, 1 keer per week een pyjama.
Dan hebben we nog een berg sportkleding en vooral de voetbalkleding kan erg naar nat gras stinken, bleeeh. Dat kan echt maar 1 keer aan. Dat gaat altijd allemaal meteen de was in.
Het wassen en ophangen en opvouwen vind ik niet erg, het strijken wel. Dat probeer ik zo min mogelijk te doen. Ik was meestal 1 keer per week alles achter elkaar.

Geen idee

hoe lang. Ik bekijk elke dag de kleertjes na het uittrekken op vlekken en geurtjes. Kan het ermee door, dan gaat het ermee door. Na twee dagen krijgen ze een andere outfit aan. Dat betekend dan niet dat alles wat ze de dag ervoor gedragen hebben ook automatisch in de was gaat. Elk kledingstukje bekijk ik op vlekken en krijgt een geurtestje, als het nog goed is dan gaat het gewoon de kast weer in. Dus zodoende kan het best zijn dat een trui o.i.d. uiteindelijk 10 keer aan is geweest voor het de was in gaat. Evengoed kan het zijn dat er na 1 dag een vlek opzit en gelijk de was in gaat.

Ook veel was

alles waar een vlek in zit of ruikt (ongeacht de geur) gaat in de was. En verder max 2 dagen, ondergoed elke dag schoon. Beddengoed elke 2 weken schoon.

Ik vind de geur na een middag nso bijvoorbeeld niet prettig, dat ruikt niet 'eigen'. Ik heb een erg goed werkende neus.

De baby draagt kleertjes ook maar 2 dagen, meestal omdat een rompertje vies wordt (poep) of omdat er weer een sloot melk in haar nekje verdwijnt en dan moet ik haar toch helemaal uitkleden dus dan doe ik ook alles schoon aan.

Verder gebruik ik handdoeken maar 1 keer, vriend gebruikt ze vaker. Aan de andere kant, ik en dochter gaan ook maar 2x per week in bad.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

26-10-2009 om 12:53

Weinig was

Lang leve het schooluniform! Haha, hoor mij, je moest eens weten hoeveel moeite ik heb gehad om eraan te wennen. De kinderen hebben elk twee broeken, twee truien en 5 poloshirts voor school. Elke dag schoon ondergoed, sokken en poloshirt, en verder kijken we hoe het eruit ziet. De tweede broek en trui komen vaak niet eens uit de kast. De uniforms gaan op vrijdagavond in de was. Verder dragen ze vaak een stel kleren in het weekend en that's it!
De uniforms kosten geen drol, en verslijten nauwelijks. Behalve dat het er wat stijf uitziet ben ik ondertusen wel overtuigd van de positieve kanten van verplichte schooluniforms. Het enige lastige is dat we in de vakanties wel eens te weinig kleren hebben om een week door te komen
Ik was eigenlijk alleen in het weekend en wij redden het wel met 4 of 5 wassen per week. Ik kan een spijkerbroek zo een week dragen. Misschien zijn we ook wel niet van die vlekkenmakers hier? Zelfs na buitenspelen (boomklimmen!) valt het reuze mee met de vlekken.
groeten,
Jose

Tink

Tink

26-10-2009 om 13:25

Margje, kom in mijn armen

Jouw posting had ik zelf kunnen schrijven . Ik doe het precies zo. T/m woensdag dezelfde kleren, donderdag schone aan. Maar er glipt er wel eens eentje door, vooral jongste zoon heeft de neiging om vlak voor schooltijd aangekleed voor mijn neus te staan in zijn 'oude' trui en broek. Nou ja, hupsakee dan maar, geen tijd meer voor wat anders . En wie de vlekken niet mooi vindt die kijkt er maar langs.
Ondergoed wel elke dag schoon (hoewel jongste zoon ook dat wel eens wil saboteren) en sokken ook.
Ook mijn kinderen stinken niet. Behalve hun sokken soms
Jongste draagt bij het eten nog slabbetjes dus die knoeit relatief eigenlijk weinig. Kan dus ook best een paar dagen met een truitje doen. Broeken/maillots is wat anders, ze valt buiten nogal eens op haar knietjes en als de kleertjes zwarte knieën hebben gaan ze in de was de volgende dag.
Ach, als ze groter worden verandert het vanzelf weer. Dochter van bijna 15 heeft nooit 2 dagen hetzelfde aan, maar die gooit ook niet alles meteen in de was (gelukkig maar). Helaas krijg je daar inderdaad enorm rommelige kamers van. Maar goed, daar zijn de deuren voor uitgevonden nietwaar!

Maxime.M

Maxime.M

26-10-2009 om 13:47

Ik was maar een keer per week

Ik was een dag in de week, 3 soms 4 trommels. We zijn met zijn vieren hier (kinderen 11 jaar en 14 jaar) en dat gaat prima. Ondergoed,sokken en ondershirts worden iedere dag schoon aangetrokken de rest van de kleding wordt nog een of twee keer gedragen of gaat in de was als het vlekken heeft, soms hangen we iets wat nog niet vies is een dagje buiten en dan kan het nog een keer gedragen worden.
Ik vind het zonde van het geld en mileu om zo ontzettend veel te wassen en je kleding word er vaak ook niet mooier op van al dat gewas.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.