Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoeveel oliebollen?

Wij vieren oudjaar bij goede vrienden waar nog 2 andere stellen zullen zijn met hun kinderen, deze ken ik niet echt goed. Ik heb voorgesteld om oliebollen en appelbeignets mee te nemen maar sta enorm in dubio hoeveel ik zal inslaan. Het gaat dus om 8 volwassenen en 8 kinderen, varierend in leeftijd van 6 tot 16. Ik kan absoluut zelf niet bakken, moet gewoon heel de week werken en heb me daar slechts 1x aan gewaagd, resultaat kon zo de vuilnisbak in
Kortom, hoeveel stuks eet een mens gemiddeld op een avond die begint ergens na 20.30 uur en eindigt rond....?
Iemand enig idee wat wijsheid is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

28-12-2010 om 14:54

1 pp

Ik weet niet of er nog meer borrelhappen en lekkernijen zijn of dat je het echt van de oliebollen moet hebben?
Onze ervaring is dat wij met 1 ding p.p uitkomen dus 1 bol en 1 beignet per persoon. Maar wij beginnen om 16 uur met borrelen, dan eten. De eerste bol wordt pas vrij laat gegeten, meestal door de volwassenen zelfs pas na 12 uur als de 1e trek weer komt Maar goed als er alleen bollen zijn en geen andere hapjes dan zou ik iets meer doen.

Petr@

Petr@

28-12-2010 om 14:56

80?

Wij kopen ze altijd van onze scouting dus het is ook een stukje sponsoring. Maar voor ons vieren nemen we er 40 en die gaan wel altijd op. Vooral onze puberzonen zijn grootafnemers
Als je uitgaat van 3-4 bollen p.p. zit je al op 50-60 bollen dus ik zou er wat meer nemen. Of 60 bollen en 20 beignets.

Petr@

Petr@

28-12-2010 om 14:58

Haha

Dat begint al goed voor Jakje: de eerste twee reacties zijn al twee uitersten! Ben erg benieuwd naar andere reacties.

Minet

Minet

28-12-2010 om 14:58

1 is er geen

wat je die avond nog meer gepland hebt om te eten.

Ik bak op oudejaarsochtend 100 appelflappen, en die zijn op nieuwjaarsdag in de loop van de dag schoon op. We zijn met zijn vieren, allen volwassen, er komt de nodige aanloop die ook een flapje komen halen (jarenlang traditie), we geven er een paar aan buren, en verder eten we zelf niet zo heel veel anders als appelflappen en de 30 oliebollen (die we laten bakken bij de voetbalclub, superlekker))

Blackbird28

Blackbird28

28-12-2010 om 15:48 Topicstarter

Iedereen neemt wat mee

Voor zover ik heb begrepen neemt 1 stel zelfgebakken brood en salades mee, anderen weet ik niet. Maar vrienden kennende is er altijd veel te eten en vooral veel drank, vult natuurlijk ook behoorlijk!
Ik zat zelf ook in de grootte van 80 stuks te denken maar toen ik dat aan collega voorlegde vond die dat zo vreselijk veel, toen sloeg de twijfel toe. Wij zelf (met kind van 9) eten hooguit samen 5 stuks weg, maar ja pubers schijnen er nogal veel van weg te kunnen werken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-12-2010 om 15:53

80 lijkt mij een prima hoeveelheid. Van oliebollen hoor je gewoon ruim genoeg te hebben. Geeft niets als er wat over is, op 1 januari kun je ze ook nog eten. Maar ik denk eigenlijk dat je daar niet veel over houdt hoor!

Blackbird28

Blackbird28

28-12-2010 om 15:57 Topicstarter

Haha pelle,

Ik weet niet of wij zo´n goede oliebollen graadmeter zijn, zoon lust ze sowieso niet en man is er ook niet dol op. En ik denk dat zeker de pubers ze makkelijk wegstouwen, die zijn dan w.s. weer niet zo van de kaasjes en andere hapjes.
Maar kan je goed volgen wat betreft de kosten, denk ook dat het een klein vermogen is. Ga morgen bestelling plaatsen en proberen mooie prijs met oliebollenboer af te spreken

Tirza G.

Tirza G.

28-12-2010 om 15:59

Die pubers

Zijn dat jongens of meisjes? De meisjespubers die ik ken, werken er nuffig eentje weg en dan moet je nog dankbaar zijn ook, de jongenspubers knipperen na zes bollen een keer met hun ogen, laten een boer en gaan door voor de volgende ronde. Het AD (voor wat het waard is) hanteert 8 oliebollen per volwassene in de O&N-periode. Die zullen niet allemaal oudjaarsavond gegeten worden; ik zou in elk geval minimaal die 80 stuks meenemen.

Tirza (die haar schoonmoeder van 90 rustig drie oliebollen naar binnen ziet schuiven).

Jaymza

Jaymza

28-12-2010 om 20:54

Even vragen?

Kun je niet eerst informeren of het al dan niet oliebollenliefhebbers zijn? Hier eet men er hooguit 1 per persoon, maar ik begrijp dat anderen er van kunnen dooreten. Zelfs als men er dol op is is het niet leuk als de andere hapjes blijven staan omdat iedereen zich vol eet aan de oliebollen.

Jaymza

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-12-2010 om 21:48

80?

Haha ik zie je al aankomen met 80 oliebollen! Waar laat je die dingen? Nou ben ik zelf helemaal geen liefhebber en eet er hooguit 1 als het echt moet, maar zeker met andere hapjes zou ik maximaal 3 bollen/flappen pp doen.

mirreke

mirreke

28-12-2010 om 22:08

Beetje weinig hoor

Wij bakken er 100 voor zes man, 2 volwassenen, 2 pubers en 2 jongere kinderen. puberdochter is grootafnemer. Wel ook voor nieuwjaarsdag. En de eerste gaan al op als ze uit de pan komen.

mirjam

Jee

Wat een hoeveelheden! Ik hoef zelf echt maar 1 oliebol denk ik, wel meer flappen Mijn oudste eet er vast wel twee en jongste nul. Kan dus veel verschil in zitten. Even navragen wat handig is lijkt me dus een goed plan.

reina

reina

28-12-2010 om 22:41

Hier

Ik bak voor 4 volwassenen en 2 pubers (en evt nog wat aanloop na 12 uur) en maak zo'n 60 bollen en 20 flappen.

Vic

Vic

28-12-2010 om 22:47

Volgens mij zit je met 80 aardig in de goede richting. Appelbeignets zijn minder geliefd, denk ik, dus als je 80 oliebollen en 20 appelbeignets koopt heb je zeker voldoende. Bakken is trouwens helemaal niet moeilijk. Je moet gewoon zo'n pak oliebollenmix kopen en precies doen wat op de verpakking staat. Het gaat ook best snel, dus die 80 bollen heb je zo gebakken.

Fiorucci

Fiorucci

29-12-2010 om 08:10

Vic

Ik ben juist dol op de beignets, mits ze zelfgebakken zijn..

Blackbird28

Blackbird28

29-12-2010 om 09:13 Topicstarter

Wat een verschillen

in aantallen, van heel weinig tot echt heel veel! Maar ga voor 70 oliebollen en 20 beignets dan hebben we iig genoeg en wellicht op nieuwsjaardag ook nog een restantje.

Bedankt voor het meedenken!

reina

reina

29-12-2010 om 11:19

Beignets (ot)

Ik vind appelbeignets, uiteraard zelfgebaken ook lekkerder dan oliebollen, maar oliebollen blijven wat langer lekker, vin dik, appelbeignets moet je eigenlijk zo snel mogelijk opeten. Ik heb nu alweer zin in bakken, vrijdagochtend vroeg mag ik weer!

Marie

Marie

29-12-2010 om 11:58

Wasmand

Hallo
Heel veel oliebollen kun je prima bewaren/meenemen in een wasmand of boodschappenkrat.
Succes

Maxime.M

Maxime.M

29-12-2010 om 12:13

Ook weinig

Hier koop ik er ook meestal maar 10 hoor, met zijn vieren. En dan hou ik nog over ook. Dus het verschilt erg. Vroeger thuis (met 3 puberkinderen thuiswonend dus) gingen er veel meer op. Maar goed, wij hadden thuis dan ook verder geen andere snaai om te eten.

Minet

Minet

29-12-2010 om 14:43

Gezellig reina

Ik zal aan je denken als ik vrijdagochtend de flappen sta te bakken

Pfff

Tjonge wat een aantallen! Eerlijk gezegd vergeten wij de oliebollen altijd... Ik denk dat ik er de afgelopen vijf jaar misschien twee of drie heb gehad...
Wij zijn vrijdag met vier volwassenen en drie kinderen; ik denk dat wij aan een zakje van tien oliebollen ook wel genoeg hebben.
Maar honderd voor zes man? Meer dan tien pp? Ik word al misselijk bij de gedachte. Maar goed, ik ga me waarschijnlijk te goed doen aan lekker stinkkaasjes

reina

reina

29-12-2010 om 15:30

Oliebollen!

Eigenlijk eet ik er ook bijna geen, maar het bakken vind ik zo leuk! Ik zal melden als ik klaar ben , jij ook, Minet? Vroeger wilde mijn dochter wel eens bollen in februari als ze jarig was ( "is toch mijn oud-en-nieuw, mam?"), dus dan bakte ik ze vrolijk weer, evenals vorig jaar eind maart toen mijn zoon terugkwam na een jaar buitenland, had ie toch nog oliebollen!

Reina

Eigengemaakte oliebollen zijn het aller, allerlekkerst! Maar ik heb zoooo'n hekel aan die lucht in huis en het bakken zelf dat dat misschien wel de grootste reden is om ze niet te hoeven. Wat grappig!

reina

reina

29-12-2010 om 16:22

Heli

Daaron doe ik het vroeg in de ochtend, deur naar de kamer dicht, keukenraam open. Er mag niemand binnenkomen, anders gaat de lucht alsnog het huis in En na afloop ren ik snel naar de douche en was alle lucht van me af het bakken is een soort ritueel geworden. Er komt al jaren een zoon van een vriendin helpen bakken, benieuwd of hij weer komt (hij studeert inmiddels elders), weet dat hij er wel over denkt, hij weet hoe laat ik begin, dus hij is welkom, dat weet hij ook

Minet

Minet

29-12-2010 om 17:22

Pelle

Laat het oliebollendeeg rijzen in de kamer, bij de cv, als het gerezen is kun je het rustig verwerken in een koude schuur.
Ik bak ook, net als Tops, gewoon in huis. Afzuigkap op de hoogste stand, deur naar de gang/boven dichthouden, raam in de keuken open.
Ik beleg het hele aanrecht met lagen keukenpapier, daar leg ik de appelflappen op na het bakken om af te koelen. Op de grond voor het fornuis leg ik wat kranten om het vet op te vangen, en op het fornuis zelf leg ik alufolie. Het schoonmaken na afloop is dan een eitje. En smiddags ruik ik al niet meer dat ik smorgens appelflappen heb gebakken.

Buiten bakken

Wij (lees: niet ik) bakken de bollen en flappen altijd gewoon buiten in de tuin. Gaat prima. Mijnheer Savon en de kinderen staan de kleumen in de tuin en ik geef thee of erwtensoep aan zodat ze een beetje op temperatuur blijven.

Ik vind oliebollen wel lekker, maar flappen vind ik vele malen lekkerder. Ik ga dit jaar een paar oliebollen invriezen, dat schijnt prima te kunnen en ik vind het wel leuk voor de verjaardagen.

reina

reina

29-12-2010 om 23:08

Savon

Invriezen gaat inderdaad heel goed ( moet je alleen wel eraan denken ze op te eten en ze niet, net als ik vandaag, weer terugvinden als het weer bijna oudjaar is

Ook gewoon in huis

Goeie afzuigkap is het halve werk We hebben de eerste serie oliebollen trouwens al op. Gewoon even tussendoor, we hadden er ineens zin in.

bak ze ook onder de afzuigkap. Kranten over het fornuis en aanrecht, na het bakken gaat dat allemaal de kliko en en ik onder de douche. Ik bak 3 pakken mix, 1 "kale" oliebollen, 1 met stukjes appel en 1 met stukjes ananas. We zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen, morgenmiddag en avond komt een vriendin op bezoek en een ander komt misschien even langs voor een zakje bollen.

reina

reina

31-12-2010 om 09:50

Klaar

Er staan 2 schalen met bolen en 2 met appelflappen in de keuken. Volgens Reinaman zijn ze zeer smakelijk, dus dat geloof ik dan maar Nu ga ik douchen!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.