Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoeveel water hebben jullie dit jaar verbruikt?

Wij kregen afgelopen week de rekening en de verbruiksgegevens van onze watermaatschappij. Het blijkt dat we dit jaar 70 kuub water hebben gebruikt. Ik heb geen idee hoe ik dit verbruik moet inschatten. Is het meer of minder dan het gemiddelde voor een huishouden met 4 personen (2 volwassen, 2 kinderen van vijf en een)? Op Google kan ik er weinig over vinden.

Hoeveel kuubs water gebruiken jullie per jaar?

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bianca W

Bianca W

24-10-2009 om 12:41

167m3

Voor een gezin van 4 met 2 kids van 11 en 9. Moet zeggen dat ik zelf altijd best lang douche. En we hebben in de zomer altijd zo'n groot zwembad in de tuin.

amk

amk

24-10-2009 om 13:57

met z'n 2.

Gemiddeld aantal liters per dag per persoon:
1 persoons-gezin 128,8
2 persoons-gezin 128,6
3 persoons-gezin 130,1
4 persoons-gezin 120,3
5 persoons-gezin 115,6

Nu zelf even verder rekenen

maan.

maan.

24-10-2009 om 14:44

Veel

Hier naar mijn idee veel waterverbruik, per week drie tot drieenhalve kuub.

(eerst willen ze niet onder de douche.. maar staan ze er eenmaal onder dan willen ze er ook weer niet onder uit..)

370

Wij zijn met 5 personen,
als ik het zo zie, is dat dus best veel,
groetjes Melanie

Weinig hoor met 4 personen

Erg laag waterverbruik hebben jullie. Ik heb het even nagekeken want ik had geen idee eigenlijk. Vorig jaar en het jaar daarvoor een verbruik van 139m3 en dit jaar 140m3, dus we zijn redelijk constant wat het verbruik betreft maar wel het dubbele van jullie. Wij zijn ook met 4 personen, de kinderen zijn bijna 13 en 8 jaar.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 20:15

Rond de 100

is de verwachting, dat zitten we ieder jaar. Vier personen, 2 volwassenen, 2 pubers. Alhoewel. Begin dit schooljaar is dochter uitverhuisd. Dat moet volgens mij enorm gaan schelen, wij spraken altijd van "de rituele wassingen" of "het spa-momentje". Tjonge, wat kon die meid lang teuten in de badkamer. In haar studentenhuis is ze zo klaar, zegt ze

Tirza

Petr@

Petr@

25-10-2009 om 00:42

103

Maar dat was voordat de puberzonen de douche ontdekt hebben dus ik houd m'n hart vast voor de komende afrekening...

Minet

Minet

25-10-2009 om 08:26

Bijna 100

Hier zitten we elk jaar net onder de 100 kuub, zo tussen de 95 en de 98.
Gezin van 2 volwassenen en 2 bijna volwassen zoons, die niet altijd thuis douchen maar ook enkele keren per week bij hun sport.

126

Hier gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen (7 en 5).

zomers staat hier regelmatig een zwembadje in de tuin waarvan elke dag water vervangen moet worden.

Gr Pham

Nasha 1st

Nasha 1st

25-10-2009 om 11:13

Met 5 personen

79 m3 water verbruikt dit jaar. Wij zijn vrij constant en hebben steeds zuiniger dingen. nu is het grote bad eruit en een besparende douche, wasmachine is een zuinige en ga zo maar door. Dus misschien wordt het nog iets minder.

Klaartje

Klaartje

25-10-2009 om 11:13

130

Vorig jaar 130 met 2 volwassenen en zoon in weekend thuis, die graag en vaak onder de douche gaat. Ik zie daar ergens 370 voorbij komen. Als dit alleen voor huishoudelijk gebruik is, zou je dan niet ergens een lek hebben??

liora

liora

25-10-2009 om 13:18

Geen idee

Hoi,

Hoe weten jullie dat, hebben jullie de meterstand van vorige jaar opgeschreven of zo?

Liora

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 14:16

Die jaarrekening

Komt niet bij iedereén nu binnen hoor. Buiten de randstad zijn er mensen die hun water via andere kanalen (wel een leuk woord in dit verband.....) betrekken. Hier komt de meteropnemer eens per jaar en die neemt óók de watermeter op. Gas, elektra en water komt hier allemaal via hetzelfde bedrijf en dezelfde nota. De meteropnemer komt bij de één in januari, bij de ander in juli en bij weer een ander in november. Dat zegt dus helemaal niets

Tirza

Gemiddeld verbruik

Het gemiddeld verbruik is ongeveer 125 liter per persoon per dag. Reken maar uit wat "normaal" is

liora

liora

25-10-2009 om 16:49

Aha

Hoi,

Ik begrijp het! Hier is de jaarrekening nog niet binnen, heb wel al de meterstand moeten doorgeven, dus ik wacht vol spanning af.

Liora

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 23:29

Niet nodig

ik heb mijn gegevens al doorgegeven. Maar de jaarafrekening komt hier altijd pas in april, ook voor het water. Het blok hier achter krijgt de jaarrekening in juli, dat ligt gewoon aan je opnamedatum

Tirza

Jaarverbruik

blijft toch jaarverbruik of die afrekening nu in november, januari of midden in de zomer komt?? Hier water apart in aug/september ongeveer en in oktober gas en electriciteit.

ChrisH

ChrisH

26-10-2009 om 10:29 Topicstarter

Wij zitten dus laag

Ik begrijp uit jullie reacties dat wij aardig onder het gemiddelde zitten met ons waterverbruik. Ik kan het niet echt heel goed verklaren. Misschien komt het omdat ik minder vaak was dan de meesten mensen (zie draadje hieronder ? Verder worden de kinderen hier elke dag gewassen in een klein laagje water in het bad. Ikzelf was me meestal bij de wastafel en man meestal ook, hoewel hij vaker doucht dan ik. Ca. 1 keer in de één à twee weken gaat het bad helemaal vol als pap met de kinderen vooral voor de lol in bad gaat.

Verder hebben we een regenton voor de tuin. Bij echt heet zet ik wel een opblaasbadje neer voor de kinderen, maar een zwembad dat elke dag opnieuw moet worden gevuld, nee dus.

Ik denk eerlijk gezegd vaak dat we in Nederland schoon drinkwater veel te veel voor vanzelfsprekend aannemen en ben er in die zin dus wel weer onbewust bewust mee bezig.

Chris

Met vier personen (ik en 3 kinderen). Ook hier duidelijk lager dan andere reacties. Ik doe niet bewust zuinig met water, alhoewel bad zelden gebruikt wordt en er kort gedoucht wordt. Misschien wordt dat straks anders, oudste begint te puberen. Hij gaat niet vrijwillig douchen, maar als ie er eenmaal onder staat...

Tink

Tink

26-10-2009 om 13:09

108

Toevallig een paar weken terug nagekeken toen de nieuwe jaarrekening kwam. We zijn met 6 personen. Zo te zien zitten we dus ook onder het gemiddelde? (Ik las ergens in dit draadje: voor een gezin met 5 personen is het gemiddeld 115.)

Ik was niet supervaak (ongeveer 4-5 wassen per week, goed volle trommels sparen) en we douchen niet allemaal elke dag. Ik douche dan wel weer vrij lang meestal. We hebben geen bad en ook geen groot badje in de tuin. Tuin sproeien doen we maar zeer weinig.

Bad

Wij hebben het voor de grap eens een paar keer nagemeten. Wat blijkt? Onze drie kinderen samen in bad (tot navelhoogte ongeveer) kost beduidend minder water dan alle drie om de beurt douchen In bad dus, en nog langer plezier van je water ook.

kaatje43

kaatje43

31-10-2009 om 11:59

126

Met 2 volwassenen en 2 pubers. Zitten al jaren rond de 125 met bad hadden en waterbesparende douchekop. Viel mij erg mee overigens. Was vorig jaar wel een natte zomer zodat we minder hoefden te sproeien.

Met 2 volwassenen en 3 jonge kinderen. Zo'n 20m3 minder dan een jaar eerder. Geen idee waarom, we hebben niet bewust minder verbruikt.

Wat gebruiken jullie allemaal weinig zeg

Of ik natuurlijk superveel.
Klaartje opperde al of ik soms een lek had, nou nee echt niet hoor.
Ik heb een gebruik van 370, kan er niks minder van maken.
Staan jullie soms met zijn allen tegelijk onder de douche ofzo? Ik sproei de tuin ook al helemaal niet.
En gebruiken jullie soms heel weinig de wasmachine, ik snap hier iets niet geloof ik.
Met electriciteit zit ik ook al zo hoog.
groetjes Melanie

Melanie

Heb je wel eens gecontroleerd (naast wat je zou kunnen doen om je verbruik te minderen) of niet iemand van jullie aftapt? Dat komt regelmatig voor, helaas.

Pelle

Hoi Pelle, ons electrisch is dit jaar 9600 kw,
ook schrikbarend hoog vindt je niet. En niks geen reuze aquarium, waterbed, of grote tv etc.

groetjes Melanie

Genista

En hoe kom je daar achter?
groetjes Melanie

Leidingen nalopen. Zeker bij water moet er een duidelijk aftappunt te vinden zijn. Misschien zit er wel een wietkweker vlak bij je die je nu aan het uitmelken is.

Tirza G.

Tirza G.

02-11-2009 om 19:33

Meters opnemen melanie

Elektriciteit is vrij eenvoudig: als je naar bed gaat en zoveel mogelijk spullen uitzet, neem je de meter op. De volgende ochtend, voordat er al een heleboel aanstaat, doe je dat weer. Dan heb je een soort "basisverbruik", dat is dus wat je (huishouden) verstookt als je niets doet......En dan eens even herleiden waar dat vandaan komt. Koelkast, vriezer, dan nog wat wekkers en je CV-pomp, een apparaat op de standby-stand - dan zou je toch eigenlijk niet boven de 1-2 aan verbruik moeten komen. Echt een week goed bijhouden, elke dag noteren welke apparaten aanstaan.
De grootste verbruikers zijn apparaten die verwarmen en apparaten die koelen. Heb je misschien een ouwe (lekkende?) vrieskist in de schuur ofzo? Vloerverwarming? Droger?
Water gebruik je meer dan een kuub (= 1000 liter!) per dag. Dat is veel. Ook daar zou het interessant zijn om de meter eens een week lang 's ochtends en 's avonds op te nemen. Als het goed is, verbruik je 's nachts geen water. Misschien een keer de WC doortrekken, maar dat is het dan ook wel.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-11-2009 om 15:54

Maxy: ja en nee

Ja, je haalt de stekkers van opladers van je mobieltje en elektrische tandenborstel er even uit. Dat zijn sluipverbruikers. Het hóeft niet, want die dingen tikken niet echt aan in een nachtje, maar om het zo zuiver mogelijk te houden. En dan denk je even diep na , wat is er 's nachts aan? Koelkast, vriezer, mechanische ventilatie, DVD-recorder, digitale ontvanger, klokken, CV-ketel, aquarium, bedverwarming (waterbed), router PC, dingen die je er niet zomaar uittrekt zonder instellingen te ontregelen. Dát is je basisverbruik. En dat zou niet zo bar veel moeten zijn, dat is toch met 1-2 per nacht een eind op. Zit je daar aanzienlijk hoger, dan lekt er ergens wat óf heb je apparaten die ik niet bedacht heb
Gerommel/storing aan je meterkast kan heel goed leiden tot verkeerde opnames en "kwijt"-verbruik. Inderdaad maar even contact opnemen!

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.