Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oeps

oeps

09-03-2012 om 13:31

Hond pakt kat buren…...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ely

Nee, er bestaan geen blindegeleidekatten of hulpkatten. Honden willen graag de baas behagen, katten willen graag dat de baas hen behaagt
n@nny

Gelijk hebben en medemenselijkheid tonen

Ik merk dat ik de juridische aspecten van deze discussie wat minder interessant vind. Of oeps nu wel of niet in haar "recht" stond bij het laten afslachten van de buurkat, of het nu een kwestie was van "eigen schuld, dikke bult", tja...
Als dierenliefhebber (zowel hond als kat) lijkt het me gewoon vreselijk als mijn kat gedood zou worden door de buurhond. Ongeacht of het haar eigen schuld was, of ze superdom zou zijn, of wat dan ook. Gewoon, omdat het mijn kat was en omdat ik ongelooflijk veel van haar hield. En omdat ik haar nu moet missen...
Alleen daarom al zou ik als hondeneigenaar even een bloemetje brengen. Gewoon, omdat ik me kan voorstellen hoe vreselijk het is om een huisdier op die manier te verliezen.
n@nny

Stapje verder

"Als dierenliefhebber (zowel hond als kat) lijkt het me gewoon vreselijk als mijn kat gedood zou worden door de buurhond. "
Als mensenliefhebber zou ik het ook mijn kwaadste buurvrouw niet aan willen doen.
Oef wekt de indruk dat ze expres haar hond los in de tuin heeft gelaten en dat haar woorden aan de buurvrouw niet als waarschuwing maar dreigement bedoeld zijn geweest. Alsof er nu een lekker puh en eigen schuld dikke bult is ontstaan.
Maar misschien kiest ze haar woorden wat ongelukkig en was het allemaal toch meer een onvoorzien voorval dan opzet. Hoe dan ook: Een beetje medemenselijke en medebeestelijke medeburger, weet wat er te doen staat ter voorkoming van het volgende geval.
Beest een muilkorf om of niet meer los in de tuin.
Dat zou de buurvrouw ook een beetje over haar verdriet heen kunnen helpen denk ik.
Groet,
Miriam Lavell

Gevaar

ik vind dat er nogal een verschil is tussen wegjagen en doodbijten.

Zodra een hond gedood heeftis ie niet betrouwbaar meer. Ik dacht dat het zelfs zo was dat een hond die een schaap doodbijt per definitie afgemaakt wordt?

Dus echt hoor, spuitje voor Fikke!

Wonen in een stedelijke omgeving gaat slecht samen met overontwikkelde jachtinstinkten. Er zijn teveel honden en katten. Neem dan liever een cavia of een papegaai. Of een konijn daar heb je met kerst ook iets aan.

margje van dijk

margje van dijk

12-03-2012 om 13:54

Gewoon afschaffen

Huisdieren gewoon afschaffen, in z'n geheel, dan zijn we van het probleem af

Goed, ik begrijp dat ik geen zinvolle bijdrage aan deze discussie kan leveren, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen wat er aan is om een hond of een kat te willen hebben. Nog veel erger lijkt me dat je dan ook verantwoordelijk bent voor wat zo'n dier wel of niet doet. (Kat: loopt door andermans tuin. Hond: bijt andermans kat dood). Nog los van de stank in je huis, dat je ze altijd maar eten moet geven en iedere vakantie weer een oplossing moet verzinnen. Nee, ik snap er niets van.

En nu dan helemaal OT: ik ging laatst collecteren en toen viel me iets op: Mensen met honden geven over het algemeen minder snel dan mensen met katten. Mensen met honden zijn beter georganiseerd (netjes opgruimd afgebakend voortuintje) dan mensen met katten (zootje ongeregeld). Steekproef van toch wel n=100 denk ik, grofweg gelijk verdeeld (maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het niet exact heb bijgehouden).

Margje

mix

mix

12-03-2012 om 13:58

Ach

de buurvrouw zou haar kat op eigen terrein moeten houden, doe ik ook, niks zieligs aan.

Toen ik nog honden had, konden er wel katten in de tuin, mijn honden er niet uit. Vrij hardnekkige katten af en toe maar meestal was wegjagen genoeg. ALleen bleven ze terugkomen. De vergelijking met kinderen die je tuin binnenkomen gaat niet altijd op, sommige tuinen zijn gewoon afgesloten, zoals hier, daar kon geen kind komen zonder dat ik daarvan wist.
Hoe vervelend het ook is en hoe verantwoordelijk je ook bent voor je hond, de buurvrouw is net zo goed verantwoordelijk voor haar kat.
En nu laat ze de nieuwe kat weer buiten...dat vind ik heel apart, ze had net goed gelijk van het begin de kat kunnen wennen binnen te zijn of haar tuin goed af te zetten.
Wat niet samen kan moet apart, maar daar moet je dan beiden aan meewerken.
Mijn hond heeft wel eens een kip gegrepen, of een kuiken. Dat maakte hem niet meteen een moordwapen hoor, de kat grijpt een muis, een mol, een vogel, dus dat verscheelt niet.

mix

mix

12-03-2012 om 14:03

Huh margje

dus op de 100 huizen heb jij precies kunnen zien wie er honden en katten hadden en daarbij de conclusie kunnen trekken.....oke....
Hoe denk je bv bij mij aan de voordeur te kunnen zien of ik wel huisdieren heb en zo ja welke dan????

mix

mix

12-03-2012 om 14:04

Oops verscheelt...=verschilt natuurlijk

.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-03-2012 om 14:28

Eng

Ik vind een hond die doorbijt ook eng. Onze hond heeft het ook niet zo op katten en jaagt ze ook uit de tuin. Vogels trouwens ook. Maar zonder te bijten. Als mijn hond zou bijten dan vrees ik dat ze zou moeten vertrekken. Want ik zou zo'n hond nooit meer vertrouwen met een kind, voor zover je dat al kan.

Dendy

Tuin afzetten....

Humpf.

Da's wel gemakkelijk praten. ik woon in een 'gewone' nieuwbouwwijk, met een vrijstaand huis op een perceel van zo'n 800 m2. Vierkant, dus laten we zeggen dat het zo ongeveer 25 * 30 meter is. Dat is 110 meter erfgrens. Zeker 30 meter daarvan grenst voor aan de stoep, waar een hele mooie groen-verordening geldt. Gamma schuttingen zijn verboden. Het moet struik zijn. Dit groene idee leeft soeieso in de buurt. De rest van onze erfafscheidingen zijn ruim 10 jaar geleden VOOR we hier kwamen wonen door de diverse buren in overleg aangeplant. een en al boom en struik. Volledig groen, zichtdicht, en prachtig. Geen schutting tussen te krijgen, tenzij we alles uit de grond zouden rukken. Overigens...beetje kat is niet bang voor een gamma-schutting hoor! Hoe doen jullie dat dan? Schrikdraad erop of zo? Even los vanhet feit dat er ook in de diverse tuinen genoeg grote bomen staan waardoor een kat ook ergens ver boven een schutting uit kan 'oversteken'.

Let wel: ik snap best dat katten af en toe problemen opleveren. Net als honden trouwens (die blaffen & poepen) en de haan van 2 huizen verderop, die irritant kraait vanaf 6 uur. En ik ken ook mensen die gek werden van het kabaal vanuit de voliere van de buren. Allemaal vervelend, en ik ben er helemaal voor om rekening met elkaar te houden.

Maar om nou te zeggen dat kattenbezitters hun tuin toch 'gewoon' even kat-dicht kunnen omheinen. Mwah. Kweeniet.

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

12-03-2012 om 14:33

Mix

Heel makkelijk. Je ruikt het meteen.
Margje

sinas

sinas

12-03-2012 om 14:37

Doorbijt?

Wie zegt dat nou? Misschien is de beet gewoon ongelukkig uitgepakt, misschien is de kat zich dood-geschrokken? Of heb ik wat gemist en heeft de buurvrouw in het draadje gemeld dat haar kat helemaal verscheurd is door de buurhond?
Werkelijk. Oeps is misschien niet gelukkig in het kiezen van haar woorden, maar in mijn ogen is hier gewoon sprake van een dom ongeluk. Ja, ze is aansprakelijk, maar buurvrouw net zo goed. Kat liep op een plek waar ze niet hoorde. Uit fatsoen had ik wel een blommetje gebracht en excuus gemaakt inderdaad.

mix

mix

12-03-2012 om 14:40

Margje/ingridt

je staat buiten neem ik aan, ik durf een wedje te leggen dat jij (behalve uit mijn bericht) niet kunt weten of ik huisdieren heb.

ingrid: ik heb een deel bij mijn keuken afgezet met een paar houten palen en netlijn. In dat gedeelte kunnen mijn katten van de buitenlucht en zon genieten, voor de rest zijn ze binnen.
Als je daar nog een klimopje tegenaan zou gooien als het perse groen moet zijn dan heb je je katten op eigen terrein. En zo hoort het ook vind ik.

margje van dijk

margje van dijk

12-03-2012 om 15:01

Mix

Je moet mijn reacties niet 100% serieus nemen.

Maar los daarvan: ik durf wel te beweren dat ik heel goed kan ruiken of er honden/katten in huis zijn. Ik heb een hele gevoelige neus. Ik zou het alleen niet ruiken als iemand ook dol is op bijvoorbeeld geurkaarsen of zoiets, en het huis naar een of ander parfum ruikt. Maar werkelijk, zodra de deur openging rook ik 'de huisgeur', in ieder huis waar ik langs ging. Dat is heel grappig.

Margje

Tja

ik als die-hard huisdierenfan snap niet zo goed waar die haat vandaan komt tussen hondenmensen en kattenmensen.

De poes heeft behoorlijk wat dieren gedood in haar leven, muizen, kikkers, vissen, verpakkingen van een en ander, zakdoekjes met snot er nog in. Zelfs met een briefje van 25 gulden is ze wel eens thuis gekomen (ja zo oud is ze al).

Gelukkig heeft ze geen huisdieren dood gemaakt. Ik zou het namelijk vreselijk vinden als ze opeens met 1 van onze hamsters (of die van de buren oid) thusi zou komen, in stukjes verscheurd leuk tegen de muur met kunstzinnige bloedsporen.

Kijk dan kan het buurmeisje wel het hamsterkooitje per ongeluk open hebben laten staan maar mijn kat hoort niet in die tuin te komen. Dus vergoed ik alles, alles alles, bloemen, kaartjes, nieuwe hamsters.

Maar, die poes blijft wel lekker vrij, gewoon in de tuin bij de buren, op de schutting bij de achterburen om de kater van hun uit te kafferen voor hond (al het poezenvolk kakt hier in de tuin aangezien ik nog grond heb ipv alles geplavuisd met die donkere stenen die iedereen straks massaal op marktplaats gaat zetten als het weer uit is).

Oh grutjes

die hond zat natuurlijk in zijn eigen tuin.

Tja, een poes die in de tuin van een agressieve kattenhatendehond komt is niet heel slim bezig. Echter je had wel kunnen proberen te voorkomen (samen) om kat en hond uit elkaar te houden, dmv hekwerk oid.

Aan de andere kant, poezen hou je niet tegen, die ontsnappen, klimmen toch ondersteboven desnoods hangend aan een ninjaster daar naar war ze naar toe willen.

Dus daar kan je eigenlijk zelf ook niets aan doen.

Hmm, ik als absolute poezenliefhebber (zonder poes in huis is het gewoon niet gezellig) snap wel dat die buurvrouw in en in verdrietig en boos is maar zij moet toch ook ergens zich wel kunnen voorstellen dat poezenbeest op een natuurlijke wijze om het leven gekomen is door te onhandig die tuin in te gaan.

Gooien met bakken met water vind ik overigens prima.

Ik heb trouwens wel echt een buurvrouw gehad

lang geleden die 3 stinkende honden in de tuin had zitten (jemig wat goor was dat in de zomer, de geur van zeik en stront), beesten blaften ook constant en zaten altijd buiten (ook in de winter!!). Zij ging dus klagen over mijn kat en die van de andere buurman (panisch was dat mens van katten, zo ongelovelijk triest).

En toen het jonge katje van de buurman dus eens in die tuin kwam heeft ze wel de honden geroepen "pak hem' dus dat was in een paar seconden gebeurt. Poes is nog geopereerd maar na een tijdje alsnog overleden.

Zo'n stom mens was het. Overigens hadden ze ook een bak vol vogels (volliere heet dat volgens mij) met heel veel muizen die mijn poes dus weer mee nam naar binnen, echt die hele bak zat vol met muizen (lekker hygienisch, daar kan geen kattenkeutel tegen op hoor).

Snuggle's

Snuggle's

12-03-2012 om 16:04

Maar oeps

Vind je het nou wel erg en zielig wat er gebeurt is? Ik mis dat stukje zo in je reacties, alleen maar je gelijk willen halen, zo komt het over althans.

Margriet*

Margriet*

12-03-2012 om 16:26

" Miriam: de hond lag te slapen in de tuin, ik zie echt niet waarom jij maar vindt dat oeps zich misschien anders had moeten uitdrukken omdat jij maar blijft lezen dat ze de hond heeft opgezet tegen de kat ofzo."

In de reactie van Oeps mis ik net als Snuggle's het inlevingsvermogen in een ander. Dat getuigt niet erg van medeleven en kan gelezen worden als opzet. Dat daar mensen over vallen vind ik niet zo verwonderlijk.

oeps

oeps

12-03-2012 om 16:36

….

"Dan heb je dus gewoon een onopgevoed kreng dat terecht in het openbaar aan de riem moet" . Nogmaals, ik lijn mijn hond aan als ik op straat loop ja. Niet omdat het een onopgevoed kreng is, maar omdat ik dat gewoon zo netjes vind. Niet over de weg laten lopen of oer fietspaden enzo…dat wil ik gewoon niet. Hij hoeft ook niet naar andere mensen toe om lekker tegen ze aan te gaan kroelen….veel mensen vinden dat niet prettig.
Zodra ik in het bos loop, gaat hij los. Dat heeft niets met 'niet onder appel' te maken hebben.

Verder heb ik mijn hond helemaal NIET bewust op die kat afgestuurd zoals sommigen mensen te beweren. Mijn hond loopt als vanaf puppy af buiten in de tuin die helemaal omheind is met een hoge schutting en speciale gaas afzetting. Moet ik zo'n beestje dan ineens binnenhouden alleen omdat katlief van de buurvrouw in mijn tuin wil?

Ik zou mijn tuin dus als een fort moeten ombouwen (met gaas bovenlangs) puur en alleen om de buurkat buiten te houden? Ik vind dit wel erg ver gaan hoor.

Natuurlijk vind ik het zielig en erg wat er gebeurd is. Ik ben me echt kapot geschrokken!! Ik ben een echte dierenliefhebber en vind het echt verschrikkelijk voor die kat..hoe eigenwijs die ook was. Mijn hond blafte altijd heel erg als die kat weer eens voor hem langs racete en ging er ook achteraan. Kat over de schutting en dat was dat. Mijn hond zou met gemak over de schutting heen kunnen springen als hij de kat echt zou willen pakken. Ik vermoed ook dat de hond op een plek lag waar de kat hem niet gezien had ofzo. Die keer had hij hem in ene keer te pakken.

De buurvrouw kan het kennelijk minder schelen want die heeft inmiddels al weer een 'nieuwe' los rondlopen. Zij heeft haar tuin overigens niet afgezet en doet s'ochtends gewoon de deur open om de kat naar buiten te doen.

Ik zat er toch over te denken om de hond dan maar niet meer in de tuin te laten, maar mijn man wil daar absoluut niets van weten. Wij hebben onze tuin goed afgezet en desondanks kwam die kat toch naar binnen.

Maar ik zit nog na te trillen; zo vreselijk vind ik het.

krin

krin

12-03-2012 om 21:01

Laranja

Dat is ook wat, zeg. Hoe komt die buurkat binnen? Is zo'n kattenluik die alleen voor de eigen, gechipte katten opengaat niet een oplossing?
Je zou aan de buren kunnen vragen of ze het slachtoffer nog voorbij hebben zien komen, natuurlijk. Kunnen ze zich eventueel meteen schuldig voelen over de roofmoord van hun kattenbeest.
Door dit draadje begin ik te twijfelen ok ik nog wel aan de kat wil. Ik heb er op het moment geen in huis, terwijl ik net als Manda een huis niet compleet vind zonder kat, maar het zijn wel brute moordenaars. En de moordlust die ze blijkbaar oproepen bij omwonenden staat me ook tegen.
Zo'n beest binnenhouden vind ik ook niks. De meeste katten zijn daar echt niet op gebouwd. Je zou een hond ook niet binnenhouden.

oeps

oeps

13-03-2012 om 09:41

Nou laranja….

Roofmoord, moordenaars…..vind ik wel ver gaan hoor.

Neem lekker een kat zorg ervoor dat die gewoon binnen blijft of in de tuin. Feit is wel dat zodra je je kat naar buiten doet, dat die dan zijn ehoefte in de tuin van de buren gaat doen en daar ook schade gaat aanrichten (los van het feit of ze honden hebben of niet).

Er zijn zat katten (o.a. britse korthaar) die liever binnen blijven dan buiten lopen. De meeste fokkers van Britse Kortharen willen zelfs niet eens dat je hun gefokte katten buiten laat lopen (dan verkopen ze je gewoon de kitten niet eens). Dus dan de tuin helemaal afzetten en bovenlangs afdekken met een net ofzo.

Mijn tante had raskatten (persen) die gewoon aangelijnd in de tuin liepen. Maar deze persen hadden sowieso niet de behoefte om naar andere tuinen te gaan, dus dat scheelde ook weer. Het kan dus wel, maar het is meer wat je zelf wilt.

oeps

oeps

13-03-2012 om 09:44

Hondenkattenbah?

"die probeert toch ook alle schuld van zich af te schuiven"

Hoezo vind jij dat?

oeps

oeps

13-03-2012 om 10:02

Nog even dit en dan stop ik er echt mee

Mijn tuin is helemaal afgezet met een hoge schutting en begroeiing en zelfs voorzien van speciaal gaas van een meter hoog tegen de schutting.
Ik doe dus alles om mijn hond op mijn terrein te houden. Mijn hond zit al vanaf puppy dagelijks in de tuin. Nooit wat meegemaakt. Katten komen wel eens, ja. Hond slaat aan en kat is weg en blijft weg.

Deze bewuste kat dus niet! Die bleef maar komen om vervolgens vlak voor de neus van hond weg te peren….noem het uitdagen of dommigheid…ik weet het niet.

Hoezo schuif ik de schuld van me af? Moet ik een soort van fort maken van mijn tuin en zelfs alles overdekken om katlief buiten mijn tuin te houden? Dit terwijl de buurvrouw er kennelijk schijt aan lijkt te hebben en niet eens de minste maatregelen neemt om haar kat bij haar te houden. Dan krijg je nog de opmerking van: "Ja, maar katten zijn buiten dieren". Ja, mijn hond ook en dat is dus nu verkeerd afgelopen. Sorry, maar dan is het dus gewoon dikke pech voor de kat!

Ik ga dus niet op voorhand mijn hond muilkorven of aanlijnen omdat er zo'n kat zo nodig gebruik moet maken van mijn tuin. Als ik katten wil, neem ik er zelf wel een paar.

Zoals het er nu naar uit ziet, moet ik dus alles doen om te voorkomen dat mijn hond ook maar iets doet tegen zo'n kat terwijl de kattenbaas er gewoon schijt aan heeft. Ik vind die mensen sowieso erg asociaal. Ik heb een kat en ik doe de deur open en zie de kat wel weer tegen de avond. Wat er in de tussentijd gebeurd zal hun een worst wezen! Uitgegraven tuinen, verziekte bloemperken, kattendrollen overal in de tuin, alles platgezeken een vergeven van de smerige ammoniak lucht, kapotgevreten koikarpers, konijntjes die gedood worden en ga zo maar door.
Maar ja, wat kan de baas van de kat het schelen. Het is toch buiten mijn gezichtsveld? Wat ik niet zie is niet mijn verantwoordelijkheid. En dan komt zo'n beest ook nog even bij ons buurten terwijl die weet dat er een hond is. Tja, dat is dus misgegaan. had allemaal niet gehoeven als die kattenbaas haar verantwoordelijkheid eens had genomen! Dus als je zegt dat ik de schuld van mij afschuif, inderdaad! En terecht!

Als iedereen nou eens zorgt dat zijn/haar viervoeter op eigen terrein blijft, heb je dat gedonder gewoon niet.

Als ik een kat zou aanschaffen dan zet ik mijn tuin helemaal af (ja, zelfs met netten bovenlangs). Omdat ik niet wil dat mijn kat of overreden wordt door een auto, gestolen wordt, vergiftigd wordt of inderdaad….per ongeluk door een hond gepakt wordt. Dat is mijn verantwoording die ik neem voor mijn kat.

Mamvantwee

Mamvantwee

13-03-2012 om 10:36

Mee eens, oeps

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind dat de reacties hier heel erg richting schuld gaan, en erg eenzijdig zijn.

groet, Mamvantwee

Yura

Yura

13-03-2012 om 11:00

De enige manier

om buurkatten buiten je huis te houden, is een hond nemen. Voorheen konden wij hier ook geen deuren open doen, echt fijn op een zomerse dag. Sinds we een hond hebben komt hier geen kat meer binnen gelukkig. Als ik een kat in huis had gewild had ik er wel eentje genomen toch. Overigens doet onze hond katten niks hoor, hij is eigenlijk bang voor ze, maar op een doorsnee kat maakt de aanwezigheid van een hond en het blaffen al genoeg indruk om snel weg te wezen.

Oeps

Alle reacties gelezen en mijn mening is dat de buurvrouw verantwoordelijk is voor haar eigen kat. Wij hebben een kat en een hond. Buren vonden het vervelend als onze kat in hun tuin kwam. Wij hebben tegen de heg een gaashekje gemaakt zodat onze kat er niet meer door kan die kant op. Opgelost. Mijn verantwoordelijkheid.

Onze hond jaagt ook op vreemde katten die in onze tuin komen. Op die van ons uiteraard niet. Onze kat heeft gevochten met de kat van onze achterburen. Zoeentje die normaal aan een lijntje zit omdat ze zo mooi is. Ze mag af en toe in de tuin en het eerste wat ze doet is bovenop de muur zitten die onze tuinen scheidt. Op een dag kwam ze in onze tuin is is onze kat in gevecht geraakt met die van de buren. Ging niet zachtzinnig, en buren waren boos op onze kat... HUH? Hou gewoon je dieren bij je. Die van zitten toch ook niet daar?

En dat een hond die op katten jaagt, ook op kinderen jaagt?? Idioot gewoon. Het is gewoon jaaginstinct en dat is heel natuurlijk. Kat dood? Heel vervelend, maar niet jouw verantwoordelijkheid.

oeps

oeps

13-03-2012 om 12:41

Toch even reageren...

hondenkattenbah:

"Toch vind ik jouw hond wel redelijk gevaarlijk overkomen, ik zou mijn kind liever niet bij jouw binnenlaten. Ik vertrouw honden sowieso maar matig, vooral degene die "niks doen".

Ik denk dat jij je kind sowieso liever niet bij mensen binnen laat die een hond hebben. Als je al angstig bent voor honden, kan ik me dat best voorstellen.
Mensen die zeggen: "mijn hond doet niks", die liegen. Daar heb je gelijk in. Een hond kan altijd wat doen als die schrikt, of wanneer die per ongeluk pijn gedaan wordt; ieder hond dus ook die hele 'schattig ogende' kleintjes.

Geen enkele hond/kat is voor 100% te vertrouwen. Als je bijv. per ongeluk op de staart trapt, of laat schrikken kan een hond/kat al een bijtreactie en/of krabreactie geven.

Om even terug te komen op je gewetensvraagje: ik ruim altijd de poep op als mijn hond het per ongeluk op de stoep doet of ergens waar de hond niet mag komen (wat mijn fout was).

Op de stoep is het een keer s'nachts gebeurd toen mijn hond piepte en jankte op de mat voor de deur. Ik deed de voordeur open want ik begreep dat de nood erg hoog was. De hond vloog naar buiten en deed het inderdaad op de stoep (redde het grasveld net niet). Ik ben toen met plastic zakje de boel gaan opruimen.

De tweede keer was op een grasveld waar kinderen spelen. Hond had gepoept en geplast en speelde met de kinderen. Ineens ging hij toch zitten. Ik heb altijd een plastic zakje bij me, dus heb ik de boel opgeruimd, maar netjes is het natuurlijk niet. Hond mag sindsdien dus ook niet meer op het speelveldje en ik neem hem dus aangelijnd mee tot aan het bos en dan los.

Verder doet de hond het daar waar het is toegestaan (we hebben in de gemeente van die paaltjes staan waarop aangegeven staat of ze er wel of niet hun behoefte mogen doen). Ik houd mij daar wel aan. Verder mogen honden los in het bos hun behoefte doen.

Je hebt het over grasstrookjes langs de slootkant bij een school. Hier mogen de honden gewoon poepen en plassen, dus ja, daar laat ik mijn hond wel lopen ja. Ik denk dat in jou geval de school even van te voren had moeten kijken waar die excursie had kunnen plaatsvinden, want dit klinkt inderdaad te vies voor woorden. Ik zou daar als moeder ook niet blij van worden.

Wisse

Wisse

13-03-2012 om 12:55

Hondenpoep is gevaarlijk (en kattenpoep ook)

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/hondenpoep-gevaarlijk-15pct-bevolking-besmet-met-hondenspoelworm.aspx

20/04/'09 Hondenpoep is niet alleen een bron van ergernis, het is ook veel schadelijker dan gedacht. 10 tot 15 procent van alle mensen zou besmet zijn met de parasiet toxocara, een schadelijke spoelworm die via uitwerpselen van honden (of katten) op de mens overgebracht kan worden.

Een hond produceert gemiddeld 80 kg uitwerpselen per jaar. In België zijn er 1,16 miljoen honden. Goed voor bijna 93.000 ton drollen per jaar. Een bepaald percentage daarvan komt op straat terecht, tot grote ergernis van velen.

Ernstige aandoeningen

Frans van Knapen, professor Veterinaire Volksgezondheid aan de universiteit van Utrecht, zal vandaag tijdens een persconferentie verklaren dat hondenpoep ook schadelijker is dan gedacht.
“De drollen van honden, maar evengoed van katten, zijn een haard van viezigheid. Grootste probleem vormt de toxocara canis (honden) of toxocara cati (katten), een schadelijke spoelworm die via de uitwerpselen van dier op mens overgebracht wordt. Naar schatting is 10 tot 15% van de bevolking besmet met toxocara."

"De besmette patiënt kan op lange termijn ziek worden en heeft een grote kans om allergieën te ontwikkelen. In sommige gevallen kan het leiden tot ernstige aandoeningen zoals ontstekingen van lever, longen of gewrichten.”

Opruimen

Volgens van Knapen volstaan de huidige maatregelen niet. “Hoe je het ook bekijkt: onze leefomgeving zit helemaal onder de hondenpoep. Je kan werkelijk overal besmet raken door toxocara. De hond slechts een keer per jaar ontwormen is zinloos, dat zou minstens vier keer per jaar moeten gebeuren. Maar nog belangrijker: we moeten de uitwerpselen van onze huisdieren opruimen.”

Wisse

Wisse

13-03-2012 om 12:58

Opruimplicht

In de meeste gemeenten zijn hondenbezitters verplicht om de hondenpoep OVERAl op te ruimen, ook in hondenuitlaatstroken, goten, bosjes, etc. Alleen blinden hebben een ontheffing: hun geleidehond mag in struikgewas poepen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.