Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iris

Iris

23-11-2019 om 15:33

hoofdgerecht kerst sfeer

Ik mag het kerstdiner organiseren, wat ik best leuk vindt maar ik heb wat vragen ter inspiratie. Vooraf doe ik soep, 2e gerechtje is iets kleins geserveerd in een glaasje (koud) en daarna het hoofdgerecht, wat ik in de oven wilde maken. Het is voor 11 personen. Nu heb ik een grote ovenschaal (4 liter) maar als je daarin iets maakt wordt het vaak zo'n rommelige plak op het bord, als je het uitserveert. En kleine ovenschaaltjes heb ik niet (en de soepkommen zijn al in gebruik). Ik zag iets wat ze maken 'en papillotte' in bakpapier, is dat wat? Maar ik kan niets maken met vis, want dat vinden de meesten niet lekker, en ik zie voornamelijk receptjes met vis. (of is dat ook lekker met kip, en is het feestelijk genoeg, of ook een rommeltje als dat dat maakt.
Of anders iets wat ik in bladerdeeg maak en in plakken kan snijden? Wie heeft een ideetje, ik ben niet van de hele grote stukken vlees, los van dat ik dat niet zo heel lekker vind, ben ik bang dat ik daarvoor niet goed genoeg koken kan en dat het dan niet gaar is van binnen bijvoorbeeld.
De rest van de tafel vul ik met kleine bijgerechtjes, salades en pommes duchesse uit de frituurpan (vinden de kinderen lekker)

kleinere stukken erin leggen?

bv stukken gemarineerde kalkoen/varkenshaas/beenham of zo? Als je er dan 3 of 4 naast elkaar legt ziet het er ook mooi uit en gaart t veel makkelijker?

Guera

Guera

23-11-2019 om 15:57

Beef

Beef Wellington?

Amsterdamse

Amsterdamse

23-11-2019 om 17:09

Braadslee

Iets in de braadslee maken en dan overhevelen naar een mooie dekschaal?
Of bedoel je dat niet met rommelig? Dat het rommelig wordt in de ovenschaal?

Tine Winkel

Tine Winkel

23-11-2019 om 17:42

Beenham

Niet van de AH, maar van de Plus. Gaat altijd goed, geen werk, wel groot vlees, gewoon in de oven klaar te maken als je wilt. Of in n grote braadpan, op t fornuis. Zorg dan wel dat je stukken ongeveer even groot zijn, dus dezelfde braadtijd hebben.

Doenja

Doenja

23-11-2019 om 21:51

Kalkoen

Bestel een kalkoen die in je ovenschaal en oven past. Vul de buikholte met parten citroen, ui, peterselie en boter. Bedenk de borst met pancetta. Braad 3 kwartier op 180 graden en draai dan de oven laag naar 100 graden en bedek de kalkoen met alu-folie. Zo kan de kalkoen uren garen zonder droog te worden. Peper en zout naar smaak toevoegen.
Ik serveer er graag rode wijn jus bij die ik vantevoren maak en in de diepvries bewaar.
Kijk filmpjes ‘how to carve a turkey’ om te weten waar te snijden.
Notting more christmassy than this.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-11-2019 om 22:30

Pancetta?

Dat is Italiaans voor spek! Zo heb ik vernomen van Ronald Goedemondt. Zie:


https://youtu.be/Ur3fiz68qUI

Rode krullenbol

Anemone

Anemone

24-11-2019 om 17:57

hartige taart

kan met of zonder vlees en is met salade en pommes duchesse een mooi hoofdgerecht.

Aanvulling op Doenja,

Ik doe de kalkoen altijd in een braadzak. Zo droogt de kalkoen ook niet uit.
Slager levert braadzakken voor kalkoenen. Een kalkoen vraagt namelijk om een groter formaat braadzak.
Ik vind kalkoen heerlijk met kant-en-klare warme pepersaus uit een pak, maar ook met zelfgemaakte afgekoelde cranberrysaus. Die laatste is zo lekker fris van smaak.

Gemak

Een gerecht in een braadzak vraagt weinig omkijken naar.
Een kalkoen van ca 4 kilo gaat gewoon drie uur in oven terwijl je de handen vrij hebt voor andere activiteiten of voor visite.

Doenja

Doenja

24-11-2019 om 21:30

Flanagan

Goede tip die braadzak! Heb n oven waarbij t niet hoeft
Cranberry saus doe ik ook, koud serveren en blijft weken goed in een pot in de koelkast. Perfect dus om lang van te voren te maken.
De oven is je vriend met kerst en dan op de lage stand (100 graden) waardoor je geen omkijken naar je vlees hebt.
Groentegerecht wat ik graag met kerst serveer is gemenge geroosterde vergeten groente: pompoen, topiamboer, gele biet, zoete aardappel en parten rode uit met olijfolie zeezout thijm en wat honing omscheppen en rauw in een zak scheppen. Zak in de ovenschaal in model duwen en zo invriezen. Na enkele uren de schaal verwijderen. Zo past het later bevroren en wel in die schaal. Dit kan ook weken van te voren! Op de dag zelf in de oven zetten, dat kan bij de kalkoen. Nou als dat niet simpel is.....

Niki73

Niki73

24-11-2019 om 21:33

Hoe lang?

Doenja, hoe lang zet jij die groenten dan op 100 graden in de oven?

Doenja

Doenja

24-11-2019 om 21:42

100 graden

Vlees kan uren op 100 graden in de oven. Voor de groente haal je t vlees eruit, en pak je het in met dikke handdoeken. Zo blijft de warmte er heel lang in. Dan de groente op 175 graden een half uurtje tot drie kwartier. Maar kijken is de kunst, dan pas weet je wanneer t goed is. Of een oven met meerdere deurtjes waardoor je ook meerdere themperaturen hebt.

juf Ank

juf Ank

24-11-2019 om 23:49

vlees, serieus?

vegan hoofdgerecht natuurlijk!

Als we op de vegan-toer gaan;

Gestoomde zuurkool met witte wijn, rozijnen en perperkorrels, plus wilde rijst en grote stukken gecarameliseerde ananas.

Patat en kaassoufflé voor de kinderen

Tessa

Tessa

25-11-2019 om 01:13

Ons kerstavond menu

Mijn zoon wilde kalkoen met aardappelkroketjes met kerstavond dus die keuze was snel gemaakt. Ben al blij dat ik een kerstdag (min of meer) krijg want hij gaat ook nog naar zijn vader en naar de schoonouders. Het lot van de gescheiden moeder zullen we maar zeggen.

Voor: weet ik nog niet
Hoofd: Kalkoen, Aardappelkroketjes, regenboog zuurkool en ik denk de ovengroenten van Doenja.. We zijn hier allemaal dol op groenten uit de oven en gezien de ruimte in mijn keuken en oven maar vooral voor het gemak, wil ik zoveel mogelijk dingen voorbereiden.
Na: weet ik ook nog niet maar ik gok op ijs. Misschien met advocaat en slagroom. Lekker
https://www.sligro.nl/inspiratie/recepten/regenboogzuurkool.htm

Dan nog iets verzinnen voor bij mijn vader. Daar ga ik eerste of tweede kerstdag koken en eten. Mijn vader is een slechte eter dus da's lastig. Misschien een rollade zoals mijn moeder die vroeger vaak maakte.

En een kerstdag ga ik vadsig op de bank zitten alle restjes opeten 🤣🤣 Heeft het kinderloos zijn met de kerst toch nog een voordeel.

Iris

Iris

25-11-2019 om 09:28

wat een ideeen

Wat een ideetjes, ben er blij mee.
Ja, vegan, dat eet ik thuis wel, maar ga nu ergens anders koken bij mensen die een enorm vooroordeel tegen vegan hebben. Ik ga dat niet met de kerst uittesten, dat vegan eten echt heel lekker is. Een hele kalkoen lijkt me leuk om eens te maken maar ik moet gebruik maken van een combimagnetron oven, daar past echt geen kalkoen in
Ik heb een receptje gevonden met een hele mooie voorbeeld foto erbij, dit wil ik wel maken: https://www.chelseasmessyapron.com/one-pan-balsamic-chicken-veggies/
En dan eventueel wat van die vergeten groente van Doenja erbij. Alleen nu even checken hoe lang die kipfiletjes in de oven moeten. Ik ga het deze week wel even bij hem testen in die combi-oven, zodat ik dat weet.

Doenja

Doenja

25-11-2019 om 10:55

Zonder oven

Saltimboca: kalfsfilet (of varkensfilet) opgerold met seranoham en salie gestoofd in marsala. Kun je voor bereiden thuis, in de koelkast bewaren en dan ter plekke opwarmen. Staat heel feestelijk die rolletjes op een grote schaal met wat gehakte verse kruiden erover. Test t eerst uit voor kerst, heel duur en exclusieg is t niet. Groente uit de oven. Salade met gebakken paddestoelen en cranberries in suiker gerold voor t kerst sfeertje. Aardappelkroketjes erbij. Klaar!

Rosti

Ik vind aardappelkroketten wel feestelijk, maar de Rösti- rondjes of de wat grotere ronde rösti met spek zijn smaakvoller (en weer eens wat anders).

Spek voor kalkoen

Ik omhul mijn gevederde vriend altijd met bardeerspek, dat zijn vellen wit spek, die ahw wegsmelten en Tokkie sappig houden. Is nog niet half zo duur als die hippe pancetta. En hem de eerste drie kwart van de oventijd op de borst neerleggen, dwz op het dikke, vlezige deel, dat houdt 'm ook lekker mals. Kerstkalkoen van Nigella Lawson is een aanrader, gaat ie eerst een paar dagen in een marinade, die zo fotogeniek dat je er de blits mee op instagram kunt maken.

Recept van TO ziet er ook fraai uit. Vegan dochter heeft twee jaar geleden een nut roast gemaakt, daar eten de carnivoren ook hun vingers bij op.

Iris

Iris

25-11-2019 om 12:18

Doenja

Ohh Doenja, het klinkt zo lekker, heb jij misschien linkjes naar receptjes? Ik heb wel deze voor de saltimbocca (met kip), wat vind je hiervan: https://www.mangiamichelle.com/rolled-chicken-saltimbocca, zou dat wat zijn?

En hoe doe je de salade met de cranberries?

Doenja

Doenja

25-11-2019 om 13:20

Kerst cranberries

Doe de cranberries in een steelpan op n laag vuur met een eetlepel water tot ze iets zacht worden. Dat is al snel! Zeker niet kapot koken. Mik ze dan in een schaaltje met een paar eetlepels suiker er schep voorzichtig om. Haal ze er direct uit en laat ze afkoelen op een plaat of platte schaal zodat ze los van elkaar liggen. Koud op de salade doen.
Saltimboca ga ik ff voor je zoeken. Eerst mn pompoensoep opeten.

Doenja

Doenja

25-11-2019 om 13:25

Saltimbocca

Ik schreef telkens een C te weinig! Maar dit recept vond ik:

Ik eet vandaag: Saltimbocca #Appie https://www.ah.nl/r/534916

Iris

Iris

25-11-2019 om 15:28

Dank je wel!

Ik ga het komende week een keer maken, even uittesten hoe het gaat, super bedankt!

Tessa

Tessa

28-11-2019 om 12:11

Flanagan

Een nabrander
Rösti eten we vaker want dat bak ik in de pan.Voor aardappelkroketjes moet ik de friteuse zoeken en schoonmaken, vet kopen en die stank tolereren. Dat doe ik dus maar 1x per jaar

Haha,

@Tessa, en dat in een tijd waarin we het ons juist gemakkelijk dienen te maken.

PS: neem een grotere kalkoen en bewaar delen kalkoen voor kerstdiner bij je vader.
Scheel braadtijd rollade.

Tessa

Tessa

28-11-2019 om 18:09

Flanagan 2

Ik maak het me altijd graag zo makkelijk mogelijk maar soms moet het maar.
Jouw idee is goed maar hij eet geen gevogelte. Maar ik heb al een goede bestemming voor de restjes. Als de kinderen naar hun vader zijn ga ik vadsig op de bank zitten en de hele dag niks doen. En restjes eten

Tessa

De aardappelkroketjes uit het supermarktvriesvak kunnen iha ook in de oven. Je zou ze eventueel nog heel even extra kunnen bruinen in een koekenpan met een klein laagje olie, als je dat het opgraven van de friteuse bespaart (het feit dat frituurdingen in de oven kunnen, wil helaas niet altijd zeggen dat dat ook net zo lekker is als uit de frituur).

Als je trouwens een hekel hebt aan een frituurpan kan je ook uitstekend frituren in een wok (of gewone pan, trouwens) met een flinke laag gewone olie -zonnebloem ofzo. Dan kan die frituurpan naar de kringloop (of je bewaart hem voor zoon tot die het huis uitgaat). Handig is dan wel als je zo'n schep hebt om dingen uit de frituur te vissen (ik kocht zo'n ding bij dezelfde chinese winkel waar ook de wok vandaan kwam), een schuimspaan is minder makkelijk.

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

29-11-2019 om 15:22

frituur - aardappelkroketjes in de oven

daar heb ik toch andere ervaring mee, Temet. De frituur-aardappel-kroketjes van de Plus werden echt niet lekker in de oven, dus ik zou veiligheidshalve een product kiezen dat echt in de oven bereid kan worden. Zo sneu als dit bij je kerstdiner zou mislukken.

Tessa

Tessa

30-11-2019 om 01:11

Oven

Mijn ervaring is dezelfde als die van Tine Winkel. Ik heb het geprobeerd maar lekker werd het niet. Ach en voor die ene keer. Het is kerst
Dat met die wok heb ik wel eens gedaan met, ik meen, dumplings. Dat gaat inderdaad goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.