Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Houten keukenvloer?

Wij zijn bezig met de aankoop van een nieuw huis. Spannend!! Ik probeer mijn dromen in bedwang te houden, maar fantaseer toch al volop over de inrichting. Er zal een nieuwe open woonkeuken gecreerd moeten worden, aansluitend op de zitkamer. Ik wil de houten vloer door laten lopen in de keuken, maar hoe (on-)verstandig in het gebruik is dat eigenlijk?
Tegels of plavuizen voor het aanrecht is natuurlijk makkelijker schoonhouden, maar is in dit huis best lastig te realiseren door een hoogteverschil en dus de aansluiting op de houten vloer halverwege de woonkeuken of met de zitkamer.
Mijn vraag nu: wie heeft er in het hele kookgedeelte een houten vloer liggen en hoeveel (of liever: hoe weinig!) spijt heb je daarvan inmiddels?
Voor de volledigheid, ik ben geen fan van plavuizen in de woonkamer en ook laminaat hoop ik te kunnen vermijden.
Groet, Onyx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wedervraag

(ik zou ook alle culifreakdraadjes van de afgelopen jaren kunnen nalopen maar dit is sneller).

Houd je erg van koken? Heb je regelmatig je hele aanrecht vol staan als je weer eens een nieuw recept met 16 verschillende stappen en tig kommen/gereedschap hebt uitgeprobeerd?

Dat pleit imho namelijk tegen hout.

Natuurlijk zijn er ook hobbykoks die heel netjes werken maar dan nog is er een groot verschil in hoe intens mensen hun keuken gebruiken... dat telt ook voor de vloer.

ayla

ayla

19-10-2010 om 08:42

Wij

Wij hadden in ons vorige huis een geoliede eiken vloer die doorliep in de keuken, ik had er vrij weinig last van. Met kleine kinderen moest ik toch iedere dag zuigen en minimaal 1 keer dweilen. Het sleet niet meer dan de woonkamer. Vrienden van ons hebben nu ook een houten vloer in de keuken en zijn volgens mij ook tevreden. Ik heb nu een lichte natuurstenen vloer in de keuken, dat vind ik vlekgevoeliger.

Hoe poetserig ben je?

Wij hadden in ons vorige huis een geöliede eikenhouten vloer in de keuken. Het grootste probleem was de afzetting van vet op de vloer in de buurt van het fornuis, en kookvlekken natuurlijk. Je vloer wordt er gewoon niet mooier van als je er elke dag boven kookt...

Chris

evy

evy

19-10-2010 om 09:31

Al jaren

Al jaren hebben wij een houten vloer in de keuken.
Wij hebben nergens last van het slijt eerder in de eethoek
Evelien

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

19-10-2010 om 09:44

Geen spijt

Wij hebben een wit geoliede eikenhouten vloer die doorloopt in de open keuken. Nu hebben wij wel gekozen voor oud hout, dus met groeven en nerven en zo, dus geen strakke vloer. Ondertussen ligt de vloer al ruim 5 jaar en er is geen sprake van extra slijtage in de keuken. Alleen bij dweilen komt er wat meer viezigheid vanaf. Maar vlekken zitten er ook niet.

Buren

Onze buren hebben net hun hardhouten geoliede vloer vervangen in de keuken door donkere gemeleerde tegels. Omdat ie té vies was geworden. Er was wat aan te doen...de hele vloer schuren (met schuurmachine) inclusief kamer, maar daar slijt de vloer behoorlijk van als je dat elke 5 jaar moet doen.
De vlekken in de keuken waren vooral vetvlekken en ook fruitvlekken b.v. buren hebben 2 kinderen 1 van 12 en 1 van 6. Buurvrouw wijt het gedeeltelijk eraan dat de kinderen steeds 'zelfstandiger' worden en dan smeren ze zelf een boterham, maken wat fruit schoon of laten eens een pot mayonaise vallen etc. en dat gaat niet altijd knoeiloos en meteen schoonmaken is ook niet hun sterktste kant op die leeftijd.
Ik vind de tegels best mooi. Wij hebben een gelakte houten vloer (lag er al in) en hebben ook tegels in de keuken (lagen al tegels,die hebben wij vervangen voor andere tegels, minder opvallende zeg maar...).
Hoogteverschil hoeft geen probleem te zijn. Een goede tegelzetter lost dat zo op. Of een goede vloerenboer.
Ik denk dat de leeftijd van je kinderen dus meespeelt of je dat wel of niet moet doen.
Hout is gewoon gevoeliger voor vlekken. Het is vergelijkbaar met tóch een witte bank willen ondanks dat je jonge kinderen hebt en dan kies je een uitwasbare en weet je dat je vaak die hoes zult moeten wassen en dat ie op den duur gewoonweg niet zo mooi meer is.
groeten albana

Gelakte vloer hier

massief maple. Wel hard dus! Lag al in het huis toen we hier kwamen wonen (is toen wel opnieuwe geschuurd/gelakt) en ik moet zeggen dat ik het geen probleem vind. Ik ben best een enthousiaste koker, en we hebben ook de kleine-kinder-periode prima doorstaan met deze vloer. En er gaat (zeker met klein grut) eerlijk gezegd meer over de vloer in de buurt van de eethoek dan bij het aanrecht.

Ingrid

Geen spijt

Wij kregen 14 jaar geleden onze vloer, zowel in de woonkamer/eethoek als ook doorlopend in de keuken. De kinderen waren toen 9 en 11. Inmiddels zijn beiden het huis uit. Een half jaar geleden kregen we een nieuwe keuken, en moesten we ook iets met de vloer doen. We kozen ervoor om de vloer, na 14 jaar!!! te laten schuren en opnieuw te olien, ná het plaatsen van de keuken. Ik doe veel in de keuken, al is het nu we met z'n tween zijn wel minder. Ook zijn er geen pubers meer die continue naar de koelkast lopen. 14 jaar is een lange tijd, en op bepaalde plekken, bij de tuinkamerdeur, zag de vloer er erger uit dan in de keuken. Ik dweil(de) niet zo vaak, ga liever met een vochtig microvezeldoekje over vieze plekken. conclusie: geen spijt.

Onyx

Onyx

19-10-2010 om 18:46 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties!

Zoals het er nu naar uit ljkt te zien horen we morgen of de aankoop van Het Huis doorgaat.Volstrekt onwerkelijk moet ik eerlijk zeggen, het is absoluut ons droomhuis op een superlocatie.(STOP, de deal is nog niet rond!)
Hartstikke bedankt voor alle reacties, dit forum bewijst weer z;n nut
Als ik de reacties samenvat dan is het eigenlijk best te doen om de houten vloer ook in de woonkeuken te laten leggen. Ik ben wel een enthousiaste kokkin, maar werk over het algemeen heel netjes en we hebben nog maar 1 kind thuis (13 jaar). Een gelakte vloer zal het waarschijnlijk worden (als het doorgaat..!)
Onyx

Wit geolied

hier ook maar dan wel hele strakke planken. Het is in het hele huis nu na een jaar te zien waar er het meest wordt gelopen. Ik probeer elk seizoen de keuken te behandelen met dat onderhoudsspul. De vloer wordt elke week gedweild met witte oliezeep.

ik zal het binnenkort weer eens doen, de vloer in de keuken is nu wel weer donkerder/viezig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.