Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

07-05-2010 om 23:49

Houten vloer in de keuken?

Wij krijgen in september een nieuwe keuken en willen dan meeen de hele woonkamer opknappen. Openhaardje, schilderen etc maar ook de vloer. Nu hebben we een gelakte houten vloer die vanaf het begin een drama is. dit ligt ook in de keuken en ook daar een drama, heel snel helemaal kaal. Nu wilden we dus in de keuken tegels gaan leggen. Vanmiddag zijn we bij een houtenvloeren zaak geweest en volgens hen kunnen de huidige vloeren prima in een keuken. Het gaat dan om een vloer in de olie, die je schijnbaar gemakkelijk bij kunt werken. Ook laminaat kan er volgens hen prima in. Nu weten we niet zo goed wat wijsheid is:
Een laminaatvloer( ook in de keuken), een houten geoliede vloer in de keuken, of een houten vloer/ of laminaat in de woonkamer en in de keuken een tegelvloer.
Wie heeft er ervaring en wat raden jullie ons aan?

groeten Mariska

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tegels

..toch.
Vooral als je van koken houdt, dan kan je alles laten kletteren en spetteren..

Als die houtenvloerenman tegels

zou verkopen, zou hij jullie echt geen houten vloer of laminaat in de keuken aanbevelen. Het is geen toeval dat in bijna alle keukens tegels liggen. In de keuken valt er zo vaak water of eten op de vloer. Daar moet je lekker kunnen soppen.

angel3

angel3

08-05-2010 om 12:52

Snap het niet helemaal

wil je de vloer in de woonkamer ook gaan vervangen of alleen de keuken? als je een houten lakvloer in de woonkamer hebt zou ik niet een andere houten vloer in de keuken liggen. Wij hebben een geoliede lamelparketvloer in de woonkamer en keuken want open keuken en dat gaat prima. Je kunt het inderdaad eenvoudig bijwerken. Ik zou dat wel alleen doen als je ALLES gaat vervangen. Twee soorten houtenachtige vloeren lijkt me niet mooi. Dus als de woonkamer blijft zoals ie is dan zou ik tegels doen in de keuken. Als je de woonkamer ook gaat doen en je houdt gewoon erg van hout dan kan zo n lamelparketvloer ook prima in de keuken.
suk6

Mayte*

Mayte*

08-05-2010 om 13:57

Wij wel

Wij hebben over de hele benedenverdieping dezelfde geoliede houten vloer. Hij ligt er nu ruim 6 jaar in en ik vind hem nog iedere dag prachtig. Je ziet wel de plekken waar intensiever geleefd/gelopen wordt (keuken, eettafel, hal). Daar meer krassen. Het voordeel van olie is inderdaad dat je het zo bijwerkt. 1x per jaar zetten we de hele vloer opnieuw in de olie (zonder de meubels eruit te hoeven halen ofzo), dan ziet hij er weer pico bello uit. Ik zou er zo weer voor kiezen, ook in de keuken. Spetters en klieders veeg je er zo af. Zeker als je zorgt dat hij goed volgezogen is met olie. Bij ons ook een open keuken. Toen we het huis kochten lag er een tegelvloer in de keuken en kurk in de woonkamer. Ik vond twee verschillende soorten vloeren in 1 ruimte niet mooi. Nu is het een geheel.

Hier ook

een wit geoliede eiken vloer overal, dus ook in de keuken. Ja je ziet na een jaar wel waar we het meeste lopen maar dat vind ik niet storend. Ik zal hem binnenkort weer eens behandelen, moet het mooi weer zijn zodat ik goed kan luchten het stinkt behoorijk vind ik dat spul.

Ja ben erg blij met onze keuze. Als het schip met geld hier weer aanmeert ga ik het op de verdieping ook overal laten leggen, we hebben nu van dat fineerlaminaat en dat vind ik vele maten minder mooi.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-05-2010 om 16:41

Geolied eiken

Wij hebben een geoliede eiken vloer in de woonkamer en (open) keuken en dat bevalt goed. Maar wij juichen vlekken dan ook toe onder het motto 'hout is mooier als het doorleefd is'. Wil je een nette vlekvrije vloer dan zou ik er niet aan beginnen.

Gelakt hout en geolied hout naast elkaar lijkt me echter niet zo mooi.

Laminaat

In ons vorige huis hadden we laminaat in de keuken. Ging uitstekend!

Nu hebben we beneden plavuizen liggen en dus ook in de open keuken. Maar als we ooit de keuken gaan vervangen gaan de plavuizen eruit en komt er overal een mooie houten vloer.

madelief

madelief

08-05-2010 om 21:55

We gaan alles vervangen!

Voor de duidelijkheid, we hebben een open keuken en we gaan alles vervangen. Op dit moment hebben we een gelakte vloer die dus niet bevalt.
Vinden jullie het lelijk, twee verschillende vloeren? Een vloer vind ik mooier maar ik zie als ik het zo lees wel wat op tegen de vlekken? Ik wil het makkelijk schoon kunnen maken, dan misschien toch een tegelvloer... lastige keuze hoor!
In de hal loopt het nu ook zo in, hebben jullie daar ook hout?
gr madelief

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-05-2010 om 22:03

Hier laminaat

Wij hebben overal laminaat (kamer, open keuken, gang) en dat wordt niet lelijk in de keuken. Het is wel vrij goeie kwaliteit, van Quickstep oid. Ik zou geen verschillende vloeren doen in verschillende ruimtes, en als ik genoeg geld ervoor had zou ik overal hout leggen!

Schuren en dan in de hardwaxolie

In ons huis lag in de woonkamer met open keuken een gelakte houten vloer, Robinia, van de vorige bewoners. Deze was lelijk gesleten rond de eettafel en op de veelbelopen gedeelten. We hebben deze laten schuren (het is rotwerk en moeilijk om mooi zelf te doen) en toen in de Osmo hardwaxolie gezet. Dit is ontzettend goed bevallen. De vloer ziet er "oud" of doorleefd uit (is ook zo natuurlijk), want egaal schuren is moeilijk of onmogelijk, en de Osmo maakt het hout niet zo glanzend als lak. Maar dit vinden wij juist ontzettend mooi. De vloer zou je af en toe een onderhoudslaag moeten geven, daar zijn wij te laks voor, maar wij vinden het nog steeds een mooie en prettige vloer. De slijtage is vele malen "mooier" dan bij lak, en bijwerken kan plaatselijk en is niet moeilijk. Eventuele hardnekkige vlekken kun je plaatselijk wegschuren en weer behandelen.

In het begin bleven vloeistoffen er heel mooi "parelend" op liggen, nu wij de vloer in tien jaar slechts eenmaal hebben bijgewerkt trekt vloeistof er wat sneller in. (eigenlijk moet je ongeveer ieder jaar een onderhoudslaag geven, begreep ik pas later)

Wel gebruiken we speciale zeep bij het dweilen van de hele vloer (plaatselijk geknoei opruimen gewoon met een vochtige doek).

Voor het de eerste keer aanbrengen zijn twee lagen Osmo hardwaxolie voldoende (bij olie heb je meer lagen nodig), en het is veel slijtvaster en bestendiger dan olie.

Lak is makkelijker schoon te maken maar slijt veel lelijker, en je kunt het niet plaatselijk bijwerken.

In een ander huis heb ik een geoliede houten grenen vloer, ook in de open keuken, dat gaat ook goed maar je moet geen pietje precies zijn en een egaal vlekloze vloer willen hebben.... olie is duidelijk minder bestendig tegen vlekken dat de Osmo hardwaxolie, en bovendien is grenen veel lichter van kleur dan Robinia, dus besmettelijker.
Ik weet niet wat voor vloer je nu hebt, maar ik zou overwegen om deze te laten liggen, te laten schuren en twee lagen Osmo te geven (dat kun je zelf doen, is niet moeilijk). Dat is misschien ook de goedkoopste oplossing.

Kari1

Kari1

09-05-2010 om 09:25

2 vloeren

hoeft niet altijd lelijk te zijn toch? Het ligt er ook een beetje aan hoe de ruimtes liggen ten opzichte van elkaar en hoe je de overgang maakt. Daar kun je ook iets creatiefs mee doen, niet gewoon bot af maar schuin, of een punt o.i.d. Kan ook juist een leuk speels effect geven.
En blijf bij jezelf! Als jij niet houdt van doorleefd- en-vlekken-horen-erbij dan is dat prima, ook al vinden anderen dat wel goed kunnen. De vloer is er voor jou (en niet voor anderen), en jij bent er niet voor de vloer.
Kari

2 vloeren zijn altijd lelijk. Verder helemaal eens met Kari, je moet kiezen wat jij handig en mooi vindt.

Kari1

Kari1

09-05-2010 om 15:48

Haha manda

of 2 vloeren altijd lelijk zijn is een kwestie van smaak en niet van voldongen feit lijkt me.
Hier een buur die zijn geld verdiend als architect en zijn vrouw als binnenhuisarchitect/interieurarchitect. Zij kozen voor 2 vloeren. Licht hout in het woongedeelte en zwart marmoleum-achtig iets in de open (om de hoek) keuken, idd niet met een rechte scheiding maar in een punt. Zéér stylish verantwoord, zoals hun hele inrichting. Ik vond het niet zo mooi maar dat kwam vooral omdat ik niet van superstrak en stylish verantwoord houd, niet zozeer omdat het nou toevallig 2 vloeren waren.
Kari

madelief

madelief

09-05-2010 om 21:29

Blijft lastig hoor

het blijft een lastige keuze hoor. Ga nog maar eens naar een andere zaak voor advies en dan maar even heel hadr piekeren!
bedankt alvast voor alle advies

Oh kari

ik geloof meteen dat het er goed uit ziet etc, maar ik hou niet van 'speelse' effecten en dingen in punten. Dan liever bot en recht als het dan toch al moet, steen of steengoedtegels met hout daar kan ik nog wel mee leven maar dan wel recht en bot tegen elkaar aan.

Overigens

als je een houten vloer goed laat aflakken is er niets aan het handje, kan je zovaak morsen als je wil. Enige is dan dat de vloer sneller slijt in de keuken omdat je er vaker loopt maar goed dat heb je ook in de gang etc. En als je een houten vloer hebt zorg dan dat je je schoenen in de gang uit doet en neem geen zandbak in de tuin. En gebruik hele goede lak. Als het hout heel snel weer kaal is dan is de lak te zacht of lopen jullie op schoenen en schuurt de boel sneller op.

Jesse_1

Jesse_1

16-05-2010 om 21:58

Hier anders

Wij hadden min of meer hetzelfde dilemma, alleen hadden wij een geoliede houten vloer in kamer en halfopen keuken. Doordat wij door een kleine verbouwing een stuk hal erbij kregen moesten wij de vloer aanpakken.
De geoliede vloer in de keuken vonden wij echt NIET handig. Je kunt het niet echt nat afnemen. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om in de gehele ruimte pvc vloer te leggen (voor voorbeeld: http://studio.mflor.nl/) ziet eruit als hout, maar is echt véél praktischer. Voorheen zworen wij bij echte houten vloeren, maar we zijn echt om.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.