Huis, Tuin en Keuken
Huurder
06-06-2026 om 15:42
Huis kopen
Ik vraag mij af, hoe anderen dit doen. Al jaren lang puzzelen we met dit en komen we tot dezelfde conclusie en we vinden het raar, we hebben geen lage inkomens maar toch komen we tot de conclusie dat een huis kopen voor ons niet of nauwelijks een optie is. We hebben echt wel het idee dat het zou moeten kunnen en we zien anderen met beroepen waarvan we denken dat wij dan ook wel een vergelijkbaar huis zouden moeten kunnen kopen.
Als we ons inkomen gebruiken voor berekenen kunnen we een hypotheek van 450.000-480.000 krijgen, we hebben ongeveer 120.000 spaargeld. Als we dan het nodige aan verbouwen en opknappen meenemen zouden we een huis kunnen kopen van rond de 5 ton. Als we dan rondkijken (een stad in de omgeving van Rotterdam) komen er alleen maar appartementen, klus woningen of woningen die veel kleiner zijn dan we nu huren, of woningen met energie label c of dieper het alfabet in. We wonen helemaal niet groot (90m²en 3 slaapkamers alledrie niet groot) en onze eisen zijn ook niet groot
Hoe kan dit? hiet lopen we echt al jaren tegenaan dat er werkelijk waar niets fatsoenlijks te krijgen is.
Lotus_
06-06-2026 om 17:36
Wij hebben hetzelfde probleem. Hoe anderen dat doen; die hebben (meestal) al een koopwoning die zij met winst verkopen.
Ons lukt het ook niet om ertussen te komen. We bieden soms flink over, soms wel 50/60k maar dat is niet genoeg.
Voor nu blijven we voorlopig uit deze gekte. We hebben gelukkig een fijne, ruime nieuwbouw (huur)woning waar we niet weg hoeven. Enige 'probleem" is dat het dus geen koop is. Maar goed, gezien deze woning fijner is dan vele koopwoningen en we er qua wooncomfort er heel waarschijnlijk op achteruit gaan, zien we over een aantal jaar wel verder hoe de markt er dan voorstaat.
tsjor
06-06-2026 om 17:43
Hoe zeggen ze dat bij kopen zonder kijken: concessies doen. Energielabel C voor een woning is geen ramp, daar kun je nog veel aan verbeteren. Idem voor een kluswoning: alles wat je erin stopt aan verbeteringen kun je terugverdienen als je de woning enige tijd later verkoopt. Dan de locatie: moet het persé Rotterdam zijn en zo ja, waarom? Ik zie op Funda in Rotterdam 259 koopwoningen tussen 400.000 en 600.000 staan. Ik begrijp het probleem niet.
tsjor
06-06-2026 om 17:45
Aan de andere kant van het land kun je inmiddels zelfs alweer onder de vraagprijs iets kopen, mooie woning trouwens, vlakbij bos etc.
Huurder
06-06-2026 om 18:10
tsjor schreef op 06-06-2026 om 17:45:
Aan de andere kant van het land kun je inmiddels zelfs alweer onder de vraagprijs iets kopen, mooie woning trouwens, vlakbij bos etc.
Alleen daar is ons werk, onze familie en de school van mijn zoon niet. Wij zoeken overigens niet in Rotterdam, maar in de woonplaats waar wij wonen nabij Rotterdam.
Huurder
06-06-2026 om 18:20
Lotus_ schreef op 06-06-2026 om 17:36:
Wij hebben hetzelfde probleem. Hoe anderen dat doen; die hebben (meestal) al een koopwoning die zij met winst verkopen.
Ons lukt het ook niet om ertussen te komen. We bieden soms flink over, soms wel 50/60k maar dat is niet genoeg.
Voor nu blijven we voorlopig uit deze gekte. We hebben gelukkig een fijne, ruime nieuwbouw (huur)woning waar we niet weg hoeven. Enige 'probleem" is dat het dus geen koop is. Maar goed, gezien deze woning fijner is dan vele koopwoningen en we er qua wooncomfort er heel waarschijnlijk op achteruit gaan, zien we over een aantal jaar wel verder hoe de markt er dan voorstaat.
Ja ik heb ooit een koop appartement gehad, maar ben toen bij mijn man gaan wonen en heb mijn woning (in de kredietcrisis) met dik verlies verkocht. Mijn man woonde sociale huur dus dat was prima, en zo heb ik dik 140.000 aan resterende hypotheekschuld eerst mogen aftikken. Iedereen om ons heen roept dat we moeten kopen, collega's en al maar ook mensen met in ons perspectief een lager inkomen als ons (gezien het werk dat ze doen) kunnen vaak een flinke woning kopen en dan kijken wij rond en zien we dat onze woonlasten al verdubbelen als we een kleinere woning als nu zouden kopen en dan heb ik het nog niet over onderhoud en energielasten. Op zich is dat niet erg dat de woonlasten stijgen maar dan wil ik wel wat meer ruimte en comfort.