Huis, Tuin en Keuken
Huurder
06-06-2026 om 15:42
Huis kopen
Ik vraag mij af, hoe anderen dit doen. Al jaren lang puzzelen we met dit en komen we tot dezelfde conclusie en we vinden het raar, we hebben geen lage inkomens maar toch komen we tot de conclusie dat een huis kopen voor ons niet of nauwelijks een optie is. We hebben echt wel het idee dat het zou moeten kunnen en we zien anderen met beroepen waarvan we denken dat wij dan ook wel een vergelijkbaar huis zouden moeten kunnen kopen.
Als we ons inkomen gebruiken voor berekenen kunnen we een hypotheek van 450.000-480.000 krijgen, we hebben ongeveer 120.000 spaargeld. Als we dan het nodige aan verbouwen en opknappen meenemen zouden we een huis kunnen kopen van rond de 5 ton. Als we dan rondkijken (een stad in de omgeving van Rotterdam) komen er alleen maar appartementen, klus woningen of woningen die veel kleiner zijn dan we nu huren, of woningen met energie label c of dieper het alfabet in. We wonen helemaal niet groot (90m²en 3 slaapkamers alledrie niet groot) en onze eisen zijn ook niet groot
Hoe kan dit? hiet lopen we echt al jaren tegenaan dat er werkelijk waar niets fatsoenlijks te krijgen is.
Promethium
14-06-2026 om 17:34
Huurder schreef op 08-06-2026 om 17:35:
[..]
Het huis dat in mijn woonplaats erbij stond was op een locatie zonder parkeergelegenheid en in een buurt waar flinke criminaliteit heerst.
Dat is dan dus Vlaardingen? In Dordrecht had ik meerdere woningen neergezet. Bij het huis in Delft en Schiedam is er letterlijk parkeerplek recht voor deur. In Schiedam op eigen terrein en in Delft in de straat.
Het huis in Vlaardingen is maar € 425.000 k.k. terwijl jullie 450.000 tot 480.00 kunnen lenen en nog 120.000 spaargeld hebben. Jullie kunnen dus ook in een hogere prijsklasse zoeken.
Onderstaande huizen zijn ook allemaal binnen jullie budget, instapklaar, energielabel A of zelfs hoger én met parkeerplaats in de straat:
A-label, 3 slaapkamers, tegenover je huis parkeren, 135 m² woonoppervlak, ruime tuin:
https://www.funda.nl/detail/koop/vlaardingen/huis-annie-romein-verschoorkade-14/80820152/
A-label, 3 slaapkamers, eigen parkeerplaats in parkeergarage, 95m² woonoppervlak, vlakbij het centrum, luxe afgewerkt:
https://www.funda.nl/detail/koop/vlaardingen/huis-kortedijk-59/44474181/
Dit huis heeft zelfs 2 eigen parkeerplaatsen! 109 m², 3 slaapkamers én A++++ energielabel!
https://www.funda.nl/detail/koop/vlaardingen/huis-frank-van-borselenstraat-316/44483246/
Of nog beter, deze drive-inwoning. Dan parkeer je gewoon ín je huis. A+label, 138 m², 3 slaapkamers.
https://www.funda.nl/detail/koop/vlaardingen/huis-johannes-muldersstraat-49/44461828/
Ik kan me niet voorstellen dat ze 4 woningen allemaal niet geschikt zijn voor jullie. Of zie ik iets over het hoofd?
Huurder
15-06-2026 om 09:05
Huis 1 --> veel te duur
Huis 2 --> veel te duur en een hele nare plek om te wonen
Huis 3--> veel te duur en in een betonwijk
Huis 4 --> ziet er wel leuk uit ja, alleen de stinksloot waar je aan woont is minder fijn.
Wat je vergeet is dat dat spaargeld heel leuk klinkt, maar als je vervolgens dat allemaal uitgeeft aan een huis en daarbij nog eens over de 2000 euro aan vaste woonlasten gaat betalen blijft er weinig ruimte over om weer te sparen. Er beging over een kleine 8 jaar een pensioen waardoor het inkomen ruimschoots daalt, terwijl ons kind gaat studeren.
Was je je bewust dat een vraagprijs in deze regio niet de verkoopprijs is? Hier wordt vaak ruimschoots overboden vaak met wel 10% van de vraagprijs.
Huurder
15-06-2026 om 09:07
tsjor schreef op 11-06-2026 om 08:15:
Dat zijn wel heel veel redenen waarom kopen nu voor jou geen optie is,
Jullie zijn al jaren aan het kijken, dan heb je de tijd ook voorbij laten gaan. Wat je nu zoekt, instapklaar, voor oudere leeftijd, op die markt zijn vooral mensen die al een woning hadden en die dus konden verkopen.
Overigens hoef je een hypotheek niet af te lossen voordat je komt te overlijden. Je laat dan een schuld achter, maar als daar een redelijke woonwaarde tegenover staat hoeft dat geen probleem te zijn.
Het geld is het probleem niet. Zoals jullie nu wonen is gewoon voor jullie de beste optie. Andere mensen maken andere keuzes, of hebben dat in het verleden gedaan.
Ik denk dat dit wel de juiste conclusie is, alleen geld speelt zeker wel een flinke rol op onze leeftijd wordt het inkomen binnen aanzienlijke tijd alleen maar minder.
GinnyTwijfelvuur
15-06-2026 om 09:16
Tja, dan is kopen inderdaad niet weggelegd voor jullie. Blijkbaar lukt het jullie om zo goed te huren dat een huis kopen daar niet tegenop kan. Meestal is het andersom en betaal je de hoofdprijs voor vergelijkbare huurwoningen in de vrije sector.
Ik vind je eisen namelijk wel groot.
Ysenda
15-06-2026 om 09:22
Huurder schreef op 15-06-2026 om 09:05:
Huis 1 --> veel te duur
Huis 4 --> ziet er wel leuk uit ja, alleen de stinksloot waar je aan woont is minder fijn.
Wat je vergeet is dat dat spaargeld heel leuk klinkt, maar als je vervolgens dat allemaal uitgeeft aan een huis en daarbij nog eens over de 2000 euro aan vaste woonlasten gaat betalen blijft er weinig ruimte over om weer te sparen. Er beging over een kleine 8 jaar een pensioen waardoor het inkomen ruimschoots daalt, terwijl ons kind gaat studeren.
Was je je bewust dat een vraagprijs in deze regio niet de verkoopprijs is? Hier wordt vaak ruimschoots overboden vaak met wel 10% van de vraagprijs.
Ah, je wil een jaren 30 woning in een volledig ontwikkelde wijk. Maar dan wel volledig gerenoveerd tegen de prijs van een opknapper.
Dat wat jij een betonwijk noemt is een jonge wijk die nog moet groeien. Over 5 tot 10 jaar is die pas helemaal af.
Duizendpoot
15-06-2026 om 11:54
Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar waarom wil je zo nodig gaan kopen op die leeftijd. Eerlijk gezegd woon je volgens mij nu prima en ik mijn ogen betaal je geen hoge huur voor een eengezinswoning (in de huidige krappe markt). Voordeel is dat als jullie inkomen daalt (zoals je aangeeft) je ook toeslag kan aanvragen.
Je woont goedkoop in een juist huis op een juiste locatie, maar je klaagt dat je graag wat wil kopen in dezelfde wijk, voor een zelfde soort woning voor een goedkope prijs...ik zie ik niet wat het voordeel is van kopen in jullie geval.
Ginevra
15-06-2026 om 12:44
ik vind dat je nogal wat te zeuren hebt, en dat mag, iedereen mag zijn eigen wensen en nogo’s hebben.
Maar als het dan niet lukt om voor jullie budget alles naar je zin te krijgen, ligt dat niet per se aan de buitenwereld.
Elpisto
15-06-2026 om 12:57
Ginevra schreef op 15-06-2026 om 12:44:
ik vind dat je nogal wat te zeuren hebt, en dat mag, iedereen mag zijn eigen wensen en nogo’s hebben.
Maar als het dan niet lukt om voor jullie budget alles naar je zin te krijgen, ligt dat niet per se aan de buitenwereld.
Dit dus. Er zijn opties zat, los van de lastige huizenmarkt op dit moment, alleen hebben we 88 wensen waar we geen concessies op willen doen.
Ja, dan is de huizenmarkt inderdaad nog veel lastiger dan die al is. Los van de discussie natuurlijk, want ook ik vind het ergens niet altijd eerlijk dat er zoveel verschil zit tussen een paar jaar. Het is dubbel op: Prijzen stijgen en door de rente is een ton steeds duurder.
Maar je kunt ook je wensen er op aan passen, i.p.v. er om te zeuren. Ik kocht voor hetzelfde geld een vrijstaande woning op 700 m2 grond, waar mijn vriendin voor dat zelfde geld een rijtjeswoning kocht op 200 m2 grond. Met ook nog eens 450 euro verschil in maandlasten wat zij duurder uit is.
Dus ja, ik kan me voorstellen dat je je daar niet echt lekker over voelt. Maar het houd niet in dat er geen opties zijn, mensen willen geen concessies doen over het algemeen. We moeten allemaal op onze 25e al wonen in onze eindwoning en alles onder de 110 m2 vinden we klein.
Nogmaals, makkelijk praten vanuit mijn "ivoren toren" wellicht. Maar er zit echt wel verschil tussen een moeilijke en een onmogelijke huizenmarkt. Het is op dit moment een moeilijke huizenmarkt, en sommige mensen maken er voor hunzelf een onmogelijke van.
IMI-x2
15-06-2026 om 13:21
In mijn ogen zeurt TO niet. TO huurt gewoon heel goed (heel fijn huis voor een redelijke prijs), kopen valt voor TO dus altijd slechter uit. Dat is prima, dan blijf je gewoon lekker zitten waar je zit. Vergeet ook niet dat als je koopt, je alle kosten (en regelwerk) voor reparaties en onderhoud er ook nog bij krijgt, met de hypotheeklasten alleen ben je er niet. Plus extra verzekeringen en belastingen. Het is nu voor TO gewoon logischer om te blijven huren.
Ginevra
15-06-2026 om 13:32
IMI-x2 schreef op 15-06-2026 om 13:21:
In mijn ogen zeurt TO niet. TO huurt gewoon heel goed (heel fijn huis voor een redelijke prijs), kopen valt voor TO dus altijd slechter uit. Dat is prima, dan blijf je gewoon lekker zitten waar je zit.
Als dat de conclusie is, dan is dat ook goed natuurlijk. Niet voor iedereen is kopen de aantrekkelijkste optie. Maar TO schrijft: "hiet lopen we echt al jaren tegenaan dat er werkelijk waar niets fatsoenlijks te krijgen is."
Daar maak ik uit op dat ze wil kopen, want ze loopt er al jaren tegenaan. En dat zij vindt dat er voor dat bedrag niks fatsoenlijks te krijgen is. En vooral over dat laatste vallen mensen denk ik. Want hele volksstammen wonen in een woning die volgens TO dus niet fatsoenlijk is. Tja, dan heb je de lat wel hoog liggen.
Ik kan ook klagen dat ik voor 6000 euro geen Volvo met minder dan 50.000 op de teller kan kopen, en dan zeggen dat er niks fatsoenlijks te vinden is. Of ik kan een Kia picanto kopen en daar rijdt half Nederland in rond terwijl die misschien ook liever die nieuwe Volvo zouden hebben.
Huurder
15-06-2026 om 13:53
Het willen kopen heeft vooral te maken met de omgeving die ons er steeds maar op wijst dat we zouden moeten willen kopen. En iedere keer kijken we dan weer, laten we ons informeren en komen we tot de conclusie dat kopen voor ons niet positief lijkt uit te komen. Dat vinden we raar omdat eigenlijk iedereen in de omgeving aangeeft dat het juist beter is te kopen.
IMI-x2
15-06-2026 om 14:04
Huurder schreef op 15-06-2026 om 13:53:
Het willen kopen heeft vooral te maken met de omgeving die ons er steeds maar op wijst dat we zouden moeten willen kopen. En iedere keer kijken we dan weer, laten we ons informeren en komen we tot de conclusie dat kopen voor ons niet positief lijkt uit te komen. Dat vinden we raar omdat eigenlijk iedereen in de omgeving aangeeft dat het juist beter is te kopen.
Dan kunnen jullie voortaan hopelijk gewoon je schouders ophalen als iemand dat weer beweert.
Bolmieke
15-06-2026 om 14:22
Voor die mensen die dat beweren is het waarschijnlijk inderdaad beter om te kopen omdat ze wellicht heel veel spaargeld hebben en/of een dijk van een pensioen en winst uit eerdere woningen maar voor jullie geldt dat niet jullie zijn beter uit met huren
Duizendpoot
15-06-2026 om 14:29
Zoek het eens echt uit financieel. Ik denk oprecht dat het in jullie situatie absoluut onverstandig is om nog te gaan kopen. De maandlasten zullen niet lager liggen denk ik dan je nu kwijt bent en je moet je spaargeld inzetten. Dat zit dan voortaan in steen en je hebt daar dus na je pensioen niet zoveel aan. Dat geld komt pas weer vrij als je de woning verkoopt, maar de vraag is dan waar je in jullie levensloop je dan bevindt en of het vrijmaken van dat geld dan nog zinvol is. Als je met winst je huis verkoopt maar je partner is te slecht ter been of moet naar verzorgingstehuis (ik zeg maar wat) dan heb je niks aan dat vermogen. Maak dus eens een goed financieel plan met je partner over wat jullie willen, hoe je denkt dat je toekomst eruit gaat zien, wat heb je aan inkomsten later nodig en welke woonwensen sluiten daar het beste bij aan. Als je omgeving dan weer vraagt waarom je niet gaat kopen heb ik je ook een duidelijk antwoord te geven want je weet wat je wil.
Promethium
15-06-2026 om 18:11
Huurder schreef op 15-06-2026 om 09:05:
Huis 1 --> veel te duur
Ja, daar ben ik me van bewust. Ben jij je ervan bewust dat je in de OP schrijft dat jullie 480.000 kunnen lenen?
Die eerste woning staat te koop voor 525.000, 10% erbij is 577.500.
Jullie hebben 120.000 spaargeld, laten we zegen dat je daar nog €20.000 als buffer over wil houden. Dan heb je dus €580.000 te besteden en kun je die eerste woning dus kopen, ook als je 10% overbiedt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.