Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verkoop mam

Verkoop mam

25-01-2020 om 09:44

Huis verkoop klaar maken

Wij zijn van plan om over enkele maanden ons huis in de verkoop te zetten. Het gaat om een hoekhuis van 18 jaar oud, die gemiddeld in deze wijk binnen twee weken verkocht zijn ondanks de belachelijke prijzen.

Waar wij mee zitten is, waar laat je al je spullen om een redelijk leeg huis te krijgen zoals je op al die Funda foto’s ziet?

Afgelopen jaren hebben we het huis al goed uitgemest en alles gesorteerd en weggegeven/ kringloop en zo, maar toch blijft het vol met boeken en spullen die niet weg kunnen, terwijl ik een erg makkelijke weggooier ben. Hoe hebben jullie je huis verkoop klaar gemaakt?

Voorbeeld kamer van dochter, normaal formaat, kleinbed, veel boeken, twee kleine kasten, bureau..... lijkt veel kleiner dat de kamer is. Of de schuur, twee kasten met gereedschap, fietsen en dozen met spullen van overleden ouders waar voor hun waardevolle spullen inzitten die ik dus niet zomaar weg kan gooien, denk aan vazen, servies.

Ook cosmetisch zijn er nogal wat dingen die lastig zijn voor de verkoop lijkt me, zoals de rare ramen in nieuwbouwwijken ( waarom denken de bouwers daar niet over na ?) waar geen zinnige raambedekking voor past en dus een extra verduisteringsgordijn hangt, niet mooi, wel praktisch.

Kortom, help, hoe hebben jullie dat gedaan?


Hanny61

Hanny61

25-01-2020 om 10:07

Geen ervaring

Ik woon al meer dan 25 jaar in mijn huis. Maar kun je niet een box huren, bijvoorbeeld bij Shurgard of Allsafe? Daar kun je een box huren van een passend formaat waar je overtollige spullen kunt bewaren.
Ik heb geen oplossing voor het raam. Misschien helemaal weghalen als er kijkers komen?

@Emma

@Emma

25-01-2020 om 10:29

Mijn ervaring

De fotograaf die de makelaar bij zich had schoof veel opzij zodat de hoek die werd gefotografeerd er redelijk leeg uitzag. Wat echt even weg moet naar de opslag gebracht. Gordijnen die er niet uitzien weghalen. Die kun je gewoon terughangen als de foto's gemaakt zijn. Ik heb de keuken opnieuw gewit (na 9 jaar), linoleumvloer gereinigd met een gehuurd apparaat. Dat was in een tijd dat je wel je best moest doen om je huis verkocht te krijgen. Ik was er binnen drie weken vanaf.
Mijn interieur is een ratjetoe van antiek, Ikea, zelfmaak en design. Niet bepaald een Funda-interieur. Mensen die komen kijken snappen heus wel dat er meer spullen zijn dan op de foto en dat er mensen wonen. Ik heb wel alle persoonlijke spullen opgeborgen toen er kijkers kwamen.

Je hebt van die huizenverkoop- stylingbureau's. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou wel tips vragen aan de makelaar (heb ik ook gedaan).

Pirata

Pirata

25-01-2020 om 10:36

Garage

Wij mochten de garage van mijn tante volstouwen.
Lelijke dingen zoals die gordijnen ook bij bezichtigingen uit beeld houden, want niet iedereen kan daar doorheen kijken.
Verder al goed bezig! 😊

Pirata

Pirata

25-01-2020 om 10:40

Overigens

Bij ons kwam een stylist die advies gaf. Er zaten best wat goede tips bij. En kijk nu al op funda welke makelaar een goede verkooppresentatie heeft. Slechte foto's en belachelijke teksten vliegen je daar om de oren. Gruwelijke taalfouten en nonsens bij het verkopen van iets dat tonnen waard is.

Verkoop mams

Verkoop mams

25-01-2020 om 10:52

Die foto’s ja

Alvast bedankt voor de tips. Dus als we een makelaar vragen om langs te komen voor een taxatie vertellen ze dan ook wat beter weg of anders kan?

Wij kijken nu ook rond naar een ander koophuis en inderdaad die foto’s van een aanrecht met een appeltaart en een fles olijfolie, uhhhh en die taalfouten zijn ook tenenkrommend vaak.

Meer tipes zijn erg welkom!

Pirata

Pirata

25-01-2020 om 11:01

Ja of..

Of 5 foto's van een bed en nergens zie je de kamer die er om heen zit.
Of er stylingtips zijn verschilt per makelaar.
In elk geval het meubilair "open" neerzetten zodat je de ruimte ziet. Geen openslaande deuren blokkeren met tafels. Neutrale decoratie, weinig persoonlijke noten. Kleuren een beetje op elkaar afstemmen (bv met kussens). Bloemetje neerzetten.
Misschien is dat nu minder nodig en vechten de kopers elkaar toch de tent al uit, dus wie weet hoef je niet eens naar een mkelaar als je in je omgeving laat weten dat je wilt gaan verkopen.

Pirata

Pirata

25-01-2020 om 11:34

Oh ja

(Sorry ik ben dol op dit onderwerp)
Die kamer van je dochter: wij hadden ook zo'n volgeduwde kinderkamer. Het bureau hebben we er uit gehaald en in de leeggehaalde rommelkamer ernaast gezet. Die ruimte was toen direct geen rommelkamer meer maar een Kantoor. En hij was dolblij want hij had gelijk een gameroom.
Legostad hebben we laten staan, want het is wel een kinderkamer.
De berging: die mocht bij ons rommelig blijven, want berging. Wel proberen om wat dozen elders te stallen.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-01-2020 om 11:52

Wij

Hebben een shurgard gehuurd voor n paar maanden, daar veel neergezet. Ik miste al die zooi eerlijk gezegd niet eens, maar alles toch liefdevol weer verhuisd naar ons nieuwe, veel grotere, huis. Van makelaar krijg je ook adviezen. Laat vooral de mooie dingen van je huis goed uitkomen, bij ons bv glas in lood, mooi parket en mooie omgeving. Dus zorg dat dat op de foto's zichtbaar wordt

Sawo

Sawo

25-01-2020 om 18:40

makelaar en dozen

makelaar geeft inderdaad goede adviezen. En vaak zorgt hij ook voor maar 2 kijkdagen dus dan kan je best wat spullen in de garage, auto, zoldertje, buren of zo zetten.

Bij fotos geen probleem want dan kan je het per kamer doen.

Eerder duurde de kijkdagen inderdaad weken nu zijn het vaak 2 dagen in een week dus veel makkelijker.

Alles in dozen en het gaat echt sneller dan je denkt.

groet

Saar

Triva

Triva

25-01-2020 om 22:28

Tja

Als de huizen binnen twee wk zijn verkocht kennen de kopers de huizen en kijken ze echt wel door alles heen. Dit zijn vragen die je stelt sls de huizen 1,5 jaar te koop staan en ver onder de vraagprijs worden verkocht

Blije Amsterdamse

Blije Amsterdamse

26-01-2020 om 09:33

Zoals Triva zegt

Als de huizen binnen twee weken verkocht worden, zou ik me die moeite besparen. En ik zou me ook een makelaar besparen. Dat is precies wat wij hebben gedaan.
Wij woonden met onze vier kinderen in een groot huis in Amsterdam, 105 m2, en zijn zo slim geweest om 13 jaar geleden een klein huis van 70 m2 erbij te kopen. Dat hebben we al die jaren steeds anderhalf jaar verhuurd zodat de huurders geen recht hadden om te blijven.
Alle kinderen studeren inmiddels in andere steden. Een paar maanden geleden hebben we ons huis een beetje opgeruimd en schoongemaakt het op Facebook gezet en de kijkers stroomden binnen. Allemaal een bod laten doen en de hoogste uitgekozen. Geen verkoopmakelaar nodig gehad.
En nu gaan we volgende week verhuizen naar ons kleinere huis dat we nog hebben opgeknapt van een deel van de belachelijke winst die we hebben gemaakt.

Pirata

Pirata

26-01-2020 om 10:13

Hogere opbrengst

Door je huis beter te presenteren, heb je wel kans op meer en hogere biedingen.

Triva

Triva

26-01-2020 om 11:44

Pirata

Ja en opslag, het er heen brengen en al je eigen tijd is gratis? Serieus dat is geen advies in deze markt.

Pirata

Pirata

26-01-2020 om 11:51

Triva

Ja, dat is gratis als je het tijdelijk bij iemand mag neerzetten.
Alles moet toch opgeruimd worden voor de verhuizing. Dus hoezo is dat "geen advies in deze markt"?
Je kunt er voordeel van hebben, dus gewoon doen. Een puinbak brengt minder op dan een keurig huis.

Triva

Triva

26-01-2020 om 11:58

Pirata

Als ik goed lees gaat het hier niet om een paar dozen maar een kwart vd inboedel. Die moet weg voor de fotos gemaakt worden en tot het moment dat zeker is dat het huis verkocht is. Als je iemand kent die het goed vindt dat je jouw spullen daar voor een onbepaalde tijd kunt stallen en vergeet ze niet te verzekeren mag je je gelukkig prijzen.

Blije Amsterdamse

Blije Amsterdamse

26-01-2020 om 12:07

Pirata

Je huis beter presenteren geldt misschien voor Oost-Groningen waar niemand wil wonen, maar in een buurt waar de huizen binnen twee weken worden verkocht kijken de kopers echt wel door de spullen van de huidige bewoners heen. Wij hebben ons huis verkocht voor 840.000 euro, het laagste bod was 610.000.
Ik heb wat makelaars (van de potentiële kopers) gesproken tijdens de bezichtigingen en die zaten rond de 650.000. Nou zeggen ze altijd iets anders als ze verkopende makelaar of kopende makelaar zijn, maar ik ben erg blij met onze methode.

Oh?

'Ja, dat is gratis als je het tijdelijk bij iemand mag neerzetten.'

Ik ken, eerlijk gezegd, niemand die zo veel ruimte over heeft dat daar een deel van mijn spullen opgeslagen kan worden.

@Emma

@Emma

26-01-2020 om 12:52

Blije Amsterdamse

"Amsterdam, 105 m2, en zijn zo slim geweest om 13 jaar geleden een klein huis van 70 m2 erbij te kopen. Dat hebben we al die jaren steeds anderhalf jaar verhuurd zodat de huurders geen recht hadden om te blijven."

O jee, en al die domme Amsterdammers die een huis zoeken om in te wonen en dan ook nog liefst langer dan 1,5 jaar, tssss... 😕. Prins Bernhard is er niks bij met zijn hippe bril.
Je dacht toch hoop ik niet dat je hier geen commentaar op zou krijgen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2020 om 13:00

Mijn tijd is niet gratis

Maar 20.000 euro verschil werk ik niet weg in een half dagje werken.

Het ligt er een beetje aan hoe vol je huis is. Als het een kwestie is van 2 kratjes vullen voor in de auto dan is dat andere koek dan maandenlang een half huis leeghalen.

Hier in de straat gaan huizen ook binnen 2 weken van de hand, maar dan wel vooral de compleet instapklare varianten, die dan vervolgens toch nog helemaal gestript worden door de nieuwe kopers.
Opknappers gaan ook snel, maar dan niet voor van die gehypte bedragen.
En vaak met een of 2 vaste kijkdagen.

Je kunt natuurlijk ook het ook eens proberen met de oude inrichting.
Leeghalen en stylen kan altijd nog, als je wat tijd hebt.

Triva

Triva

26-01-2020 om 13:38

Tja

Ik ga uit van een vinexwijk waar de huizen over het algemeen redelijk hetzelfde zijn en ik zou echt geen moeite doen voor zo'n kleine kamer, je ziet namelijk zo ook wat er WEL allemaal in past. Het kan gewoon twee kanten op. TS bepaalt wat ze gaat doen toch? We hoeven elkaar niet te overtuigen.

Pirata

Pirata

26-01-2020 om 15:02

Nee?

Triva, "We hoeven elkaar niet te overtuigen?"
Aan jouw toon te zien wel.
Gewoon de rommel aan de kant, je moet het toch inpakken. Kun je beter gelijk doen.
En ja ik ken mensen zat die ruimte hebben om tijdelijk spullen op te slaan. Wij konden zelfs kiezen. Gewoon vragen. Zeker als het om een paar weekjes gaat. En verzekeren? Bij ons ging het om extra matrassen, dozen met oude boeken etc.

Marinade

Marinade

26-01-2020 om 15:40

@emma en blije amsterdamse

De belachelijke winst van de blije hoofdstedeling kan dan straks geïnvesteerd worden in de eerste koopwoning van het 4-koppig kroost. Want, die lopen straks bij het willen kopen tegen alle blije Utrechters, Rotterdammers, en Groningers aan. Daar gebeurt nl. hetzelfde.
Op persoonsniveau snap ik dat ze heel blij is, maar het stipt wel de problemen aan op de woningmarkt. Amsterdam binnen de A10 is straks aan de (bijna)boomers en expats, die best max. anderhalf jaar een vast ook belachelijke huur willen betalen. Fijne bubbel.

Enfin, schaapjes op het droge, daar gaat het om.

Marinade

Daar zijn we toch zelf bij met z'n allen? Jij had er ook voor kunnen kiezen om 13 jaar lang een tweede huis te onderhouden en verhuren. Heb je niet gedaan (ik ook niet).
De VVD is nog steeds de grootste partij, met zijn hypotheekrenteaftrek en steun aan de banken. Met de verhuurdersheffing en de extra huurverhogingen voor scheefwoners (die huren gaan na vertrek van de scheefhuurders niet weer omlaag, dus die huizen verdwijnen uit de sociale woningvoorraad). De meerderheid in Nederland wil nog steeds een eengezinswoning met tuin, wat veel meer ruimte inneemt dan appartementen. En niemand wil naar het platteland vefhuizen, waar genoeg betaslbare woningen zijn. We zijn zelf verantwoordelijk voor de nieuwe bubbel.

Marinade

Marinade

26-01-2020 om 18:18

Met z’n allen (zeer ot)

Of we daar met z’n allen bij zijn geweest? Dat vind ik een makkelijke opmerking. Partijen en coalities en zo.
Blije Amsterdamse is natuurlijk geen grote vis in de zee van grote investeerders.
Ik denk dat daar nl meer een probleem ligt: grote internationale consortia van investeerders waar je, VVD of niet, weinig vat op hebt. Maar die wel zo’n beslag leggen op de woningvoorraad dat zo’n beetje elke grote binnenstad steeds eenzijdiger wordt in bevolkingssamenstelling.
Tekenend is dat twee grote steden nu een bewonersplicht willen invoeren. Pandje kopen voor de kinderen mag wel, maar pandje kopen om te verhuren aan voor wie maar wil, dat niet meer. Berlijn doet ook al zijn best met een huurplafond zodat het voor investeerders minder interessant wordt.
Stap ik de goede richting, vind ik, om de druk van de ketel te halen.

Overigens veroordeel ik blije Amsterdamse niet en investeerders ook niet: men doet wat mag en wat je geen windeieren legt. En ook ik heb geprofiteerd van een zeer royale winst.
Nu verandert hopelijk een beetje wat mag, ik denk dat dit uiteindelijk beter is voor een stad.

Zeer ot, terug naar huis opruimen voor de kijkers komen

Pirata

Pirata

26-01-2020 om 18:28

Nog meer o.t.

Vroegâh ging je op je 65e veelal naar een leuke aanleunwoning en kwam het huis weer op de markt (huur of koop).....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2020 om 18:47

Nah Triva

Ook de Vinexwoningen zijn tegenwoordig minimaal 25 jaar oud.

Ik zie echt verschil in verkoopprijs tussen de knusse jaren ‘80 stijl en het compleet gestucte huis met uitbouw, keuken van 2 jaar oud en dito badkamer. Die laatste huizen gaan voor minimaal 50.000-80.000 euro hoger van de hand. Maar dan wel helemaal gecleand en strak wit geverfd. Daar moet je wel een bepaalde vibe voor uitstralen.

Triva

Triva

26-01-2020 om 19:03

Ginny

"Vinex is de afkorting voor Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra, een nota ruimtelijke ordening van het Nederlandse ministerie van VROM uit 1991. Deze notitie, een vervolg op de Vierde nota ruimtelijke ordening uit 1988, bevat uitgangspunten voor de bouw van nieuwe woningbouwlocaties voor de periode tussen 1 januari 1995 en 1 januari 2005.[1"

En nou jij weer met je 25 jaar.... Ik wóón potdorie in een vinexwijk waar tot 2004 gebouwd is!

Grote investeerders?

https://vastgoedjournaal.nl/news/37334/amsterdamse-makelaars-lsquo-steeds-meer-kopers-komen-uit-het-buitenland-rsquo-

Volgens dit artikel zijn de buitenlandse huizenkopers gewoon expats die hier, met hun gezin, daadwerkelijk komen wonen. Die hebben eerst 1,5 jaar het huis van Amsterdamse gehuurd, en besloten toen te blijven. Dat lijkt me geen probleem.

Overigens zijn de sociale huurwoningen de laatste jaren 15 % duurder geworden, nog los van de scheefwonersregeling. En het stilliggen van de bouw door stikstof en pfas is toch echt ook falend overheidsbeleid.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2020 om 20:48

Sydney

"En het stilliggen van de bouw door stikstof en pfas is toch echt ook falend overheidsbeleid."

Hoezo dat? Is toch goed voor het milieu? Als mensen samen in huizen (blijven) wonen scheelt dat ook aanzienlijk in de co2 uitstoot.

Sinds wanneer is wonen belangrijker dan het milieu?

Blije Amsterdamse

Blije Amsterdamse

26-01-2020 om 22:27

Uitleg Emma

Wij konden 13 jaar geleden dat kleinere huis kopen van een tante die overleed en het leek ons een slimme investering voor onze kinderen. Wisten wij veel dat ze in Delft, Groningen en Rotterdam wilden studeren. Nadat we het hadden opgeknapt, kwam het boven de huurgrens voor sociale woningen uit. We hadden er de laatste vijf jaar expats in kunnen zetten voor 1200 pm, maar dat hebben we nooit gedaan.
Er hebben al die jaren buitenlandse oio’s en postdocs van de universiteit waar ik werk in gezeten. We vroegen 750 euro per maand en er woonden altijd twee, heel soms drie mensen in. Er is geen enkele oio op onze universiteit die nu voor 375 euro een half huis kan huren in Amsterdam-Zuid, ik hoor bedragen als 700 voor een kamertje.

En weet je Emma, ik heb geen geld geïnvesteerd in een kleiner huis voor mijn kinderen of voor onszelf later, om er iemand op te laten die na twee jaar huurrechten krijgt en die er tot zijn tachtigste in blijft. Ik ben geen investeerder, maar iemand die toevallig een huis kon kopen en het voor later voor zichzelf wilde. En dat later is dit jaar geworden. We konden er ook niet eerder in met vier kinderen. Dus nee, ik vind niet dat ik iets fout heb gedaan. Dat jij dat huis misschien ook wel wil is pech voor jou. Had je jaren geleden een extra huis moeten kopen toen de prijzen nog laag waren.

Wat de pest is voor Amsterdam zijn de buitenlandse investeerders, niet iemand als ik die mazzel had dat ik een reservehuis kon kopen voor later.
Onze buren uit het huis dat we net hebben verkocht willen ook weg. Een huis van drie verdiepingen, schuur, achtertuin, gratis parkeren, maar te groot nu de kinderen weg zijn. Maar ze kunnen niet weg, want ze willen in Amsterdam blijven en kunnen niks betaalbaars vinden. Dus houden ze een veel te groot huis bezet en zit een ander gezin op 60m2 te smachten naar een groter huis.

We hebben onze kinderen geadviseerd weg te blijven van de Amsterdamse woningmarkt. Hopelijk vinden ze banen ver weg van hier en kunnen ze aan een betaalbaar huis komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.