Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Triva

Triva

20-12-2020 om 23:20

Huishoudbattle

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/huishoudbattle/#/?p=jYvQqlI9N8j3CzrK

elders is deze link geplaatst.

Ik vond het lastig invullen. Ik mis soms/vaker bij de antwoordmogelijkheden. Wel jammer. Want veel dingen worden door de één vaker gedaan dan de ander maar samen wil ik dat niet noemen. De kinderen zijn volwassen hier en doen ook wel eens wat, gelukkig had ik de optie 'overslaan' nog. Uiteindelijk komen we ongeveer 50-50 uit maar ik voel dat het hier niet goed klopt.

Sam

Sam

21-12-2020 om 04:57

Neuh

Klopt niks van.
Ik denk dat als ik de test zou invullen(maar al snel afgehaakt) we mooi op gelijkwaardig zouden uitkomen.
Dat is echt helaas niet het geval hier.
We delen echt veel verantwoordelijkheden en klussen, maar ik heb toch echt zwaar het gevoel dat ik veel meer met alles bezig ben.
Man denkt bijv echt weleens mee met het maken van boodschappenlijstje, maar het zware werk zit er wmb juist in dat deze klus altijd doorloopt, ook als je er geen zin/ puf/ tijd voor hebt.
Voor man zijn veel klussen facultatief.
En idd, bij bijna alles kun je samen invullen want je zult het vast weleens samen doen. Maar als de een het 99% vd tijd doet....

Poms

Poms

21-12-2020 om 08:15

Mentale last

Volgens mij maken jullie het ingewikkelder dan nodig. Of ik maak het te simpel

Wij hebben het ingevuld door te kijken wie een bepaalde taak het meest doet. Dus die incidentele keer dat mijn echtgenoot de boodschappen doet telt niet mee. En daarnaast meet toch ook de mentale last? Die kan veel hoger zijn.

Tine Winkel

Tine Winkel

21-12-2020 om 08:20

Ik heb ingevuld

Wie t t vaakst doet. Dan krijg je best n eerlijk beeld...

Triva

Triva

21-12-2020 om 10:14

nee

Het is geen eerlijk beeld als je invult wie iets het vaakst doet. Als jij het vaakst kookt en boodschappen doet en hij het vaakst het vuilnis buiten zet krijg je een 95-5 verhouding maar als hij 3 keer kookt en 1x boodschappen doet en jij 2x en jij zet 1x in de maand h het vuilnis buiten hoor je naar 60-40 te gaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-12-2020 om 10:40

Mentale last

Ik heb hem ingevuld hoe we het zouden verdelen als we zouden samenwonen (nu latten). Dat kwam op 53/47 en qua mentale last 75/25. Vooral dat laatste volg ik niet helemaal. Ik wil zelf graag verantwoordelijk zijn voor de gehele traject van boodschappen tot koken. Daarnaast geef ik de was niet uit handen. Dat levert mij niet bij benadering de hoeveelheid belasting op die ik ervaar bij het bijhouden van de administratie of het regelen van dingen die stuk gaan en zo. Maar volgens het staatje wel, dus kennelijk zit daar een subjectief effect in.

Triva

Triva

21-12-2020 om 11:07

mentale last

Dat is toch dat diegene elk moment van de dag weet waar iedereen is, die in de gaten moet houden dat iedereen bij de dokter komt, op sport, op school etc. Die bezig is met verzinnen wat we gaan eten, welke boodschappen. Dat allemaal maakt dat je die tijd in je hoofd bezig bent met het huishouden.

Iemand die thuiskomt, op een lijstje kijkt wat hij/zij moet doen, dat doet en dan klaar is heeft een mentale belasting van nulkommanul.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-12-2020 om 11:22

Triva

Bij mijn vriend en mij scheelt het dat we samen geen kinderen hebben, als we gaan samenwonen regelen we dus ieder onze eigen dingen, auto en zo. Hij de administratie, afval afvoeren en de klussen, ik de boodschappen, koken en de was. De rest ongeveer 50/50 met vaste taken.

Wendelmoed

Wendelmoed

21-12-2020 om 16:25

Het versloft hier

Sinds we wat ouder zijn en minder zin hebben ons het vuur uit de sloffen te rennen, schuiven we het huishouden naar elkaar door zoals vroeger de kinderen: ik kan even niet meer, pak jij dit op?
En als we allebei geen puf hebben, proberen we een puber te strikken of het gebeurt gewoon niet (dat is alleen geen optie bij het uitlaten van de hond, verder kan eigenlijk elke taak ook wachten tot morgen. Er is altijd nog de afhaalchinees).
Ik kan niet meer zo duidelijk zeggen wie hier wat doet, mijn man deed meer dan 22 jaar elke dag trouw de kattenbak maar de laatste maanden doe ik het omdat er niemand meer naar omkijkt. Ik wilde perse een hond maar daar loopt hij dus meestal mee te wandelen.
Als er fietsen gerepareerd moeten worden schakelen we jongste zoon in want die vindt dat leuk (samen met een vriendin van hem) en stofzuigen doet degene die het nou toch echt dringend nodig vindt. We zijn zover afgezakt dat de oudste zoon af en toe het sanitair lapt omdat hij vindt dat het boven in de badkamer stinkt.
Alleen de was en de financiën en de administratie, die doe ik nog altijd. En mijn man kookt meestal, al haal ik ook wel eens de boodschappen - want verzinnen wat we gaan eten vindt hij erger dan koken, en bij mij is het meestal anderom, ideeën genoeg maar het stokt in de uitvoering.
Door corona kan alles altijd, want we werken thuis, en daardoor schuiven we wel veel voor ons uit. Dat gaat nog tegenvallen als we ooit weer elke werkdag op kantoor moeten aanschuiven...

Lente

Lente

21-12-2020 om 19:29

Heel herkenbaar Wendelmoed

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat na de corona-beperkingen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.