Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mien-niet-zo--helder

Mien-niet-zo--helder

13-10-2013 om 20:22

Huisje huren, wel of geen eindschoonmaak?

Vandaag verlieten we na een regenachtige weekend ons gehuurde huisje.
Miep Kniep die ik ben, had ik geen eindschoonmaak á 66 Euro geboekt.
Dat doen we zelf wel even. Hoe vies wordt het met z'n vieren in een kort weekend?
Ik las aldaar de eisen die aan de schoonmaak gesteld werden even door.
Ik was verbaasd.
Niet alleen dienden alle sanitair en de keuken gesopt te worden, ook moesten alle vloeren gesopt en stofgezogen (ook onder de bedden) en moesten vingertasten verwijderd worden van alle ramen, deuren en kozijnen.
De prullenbakjes moesten allemaal worden afgenomen, alsmede alle in het huis aanwezige meubilair.
De koelkast moest worden schoongemaakt, en de magnetron aan de buiten en binnenzijde en de bestek-lade moest worden uitgenomen.
Daar zit wel een uurtje of wat werk in, op mijn tempo tenminste.
Beneden was er een gewoon toilet, boven een grote badkamer met douche, bad, toilet en dubbele wastafel.
De "echte "schoonmaaksters krijgen daar 12 minuten voor geloof ik, een heel huisje?

Ik ben wel benieuwd wat jullie doen in dit geval, maken jullie heel het huisje grondig schoon, of maken jullie je er net als ik met de franse slag vanaf door grondig al je sporen te wissen? Wat gebruikt oogt maak ik natuurlijk schoon, maar ik neem niet af wat er schoon uitziet.

Ik zet dan wel weer alle mokken met de oren dezelfde kant uit in de kast, om de indruk te wekken dat ik een ordentelijke huisvrouw ben.
Hoe doen jullie het?


pooh bear

pooh bear

13-10-2013 om 20:52

Ook gehad

Zat je soms in een roompot huisje? Wij kwamen van de zomer ook z'n soort lijstje tegen. Ik heb wel de stofzuiger er doorheen gehaald even snel gedweild. En verder even alle oppervlaktes schoon gemaakt met wegwerp doekjes.
De bestek lade enz hebben we niet gedaan.
Schijnbaar was het goed want we hebben er niets meer van gehoord.

Tango

Tango

13-10-2013 om 22:12

Schoonmaak

Wij zitten ook regelmatig in Roompot-huisjes en boeken nooit schoonmaak bij. Ik stuur altijd man en kinderen naar het zwembad en maak dan het huisje schoon. Overal een doekje overheen, stofzuigen en dweilen (maar meestal niet onder de bedden omdat de kamers vaak zo krap zijn dat je er niet eens bij kunt), wc schoonmaken, vuilnisbakken legen en klaar. Ramen schoonmaken doe ik eigenlijk nooit en ook die bestekbak niet, behalve als er bijv. veel broodkruimels in zijn gevallen.
We hebben altijd onze borg teruggekregen, dus zal wel goed zijn.

Dalarna

Dalarna

14-10-2013 om 06:53

tja

Wij zaten dit jaar in Zweden in drie huisjes en als we ze alledrie hadden laten schoonmaken waren we iets van 220 euro kwijt geweest (let wel: in elk huisje verbleven we 2 of 3 nachten!).

Eigenlijk deed niemand dat, ik denk ook dat ze in Zweden blijkbaar niet een batterij allochtoonse vrouwen hebben die dat graag komen doen? Je gaat het steeds sneller doen maar ook denk je wel in je achterhoofd: wie maakt op dit moment het huisje schoon waar ik nu in ga?

Als het even kan boek ik alleen nog maar huisjes waar een verplichte schoonmaak is in landen waar dat te betalen is want ik vind dit toch wel vies!

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2013 om 07:28

dalarna ot

Allochtoonse vrouwen? Wat een raar vooroordeel, dat alleen allochtone vrouwen dit werk doen....

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2013 om 07:29

ik doe het zelf

Ik doe het zelf, een vakantiehuisje schoonmaken, dan is 65 euro snel verdiend..

Mien-niet-zo--helder

Mien-niet-zo--helder

14-10-2013 om 07:47

Inderdaad Roompot

Inderdaad, van Roompot was ons huisje, en ik heb tot nu toe ook altijd de borg teruggekregen.
Ik zag dat je nu controle kunt vragen, op de dag van vertrek, maar dat is op maandag, wij vertrekken eigenlijk altijd op zondagavond als we een weekend hebben.
Ik wacht het maar weer even af. Vind het zelf ook wel een vies idee hoor, dat je in een huisje komt dat door de vorige gast is "schoongemaakt". Maar 65 euro is ook wel erg veel geld.....

ik neem aan

Dat er sowieso altijd nog wel een 'na-schoonmaak' plaatsvindt, door (personeel van) de verhuurder. Ik hóóp het tenminste wel...
Als de keuze er is, maak ik ook altijd zelf schoon. Maar dat is inderdaad wel enigszins 'optisch' schoon.

Schoonmaakster

Schoonmaakster

14-10-2013 om 13:50

Allochtoon?

Het is prima werk en nee een schoonmaakster is niet altijd buitenlands, onverzorgd, dom en doet dit werk omdat het fijn zelf in te delen is, je eigen baas bent en er altijd werk is in deze branche. Deze schoonmaakster heeft zelfs prima diploma`s, ongelooflijk hè? Nog ongelooflijker zijn inderdaad de vooroordelen. Er zijn overigens ook allochtonen die dit werk doen, net zoals in meer branches. Gelukkig maar, we leven in een multi culturele samenleving toch?

Maar goed, je hebt bij de huur al een marge betaald voor mijn schoonmaak dus ja, ik kom nog even langs om de puntjes op de i te zetten. En ik ben er wat langer mee bezig dan 12 minuten. Die 65 euro willen inderdaad veel mensen wel besparen, scheelt mij een gedeelte van het werk en iedereen is blij. Als het goed is ligt er bij aankomst in het huisje een papiertje met mijn naam of personeelsnummer. Ik draag de verantwoording van dat huisje bij eventuele klachten. Die 65 euro voorkomt dat mensen er een enorme bende van maken en het inderdaad fatsoenlijk opgeruimd achter laten.

Begrijp ik het goed, Schoonmaakster?

Dus eigenlijk betaal je al voor de schoonmaak, maar om te voorkomen dat men een bende achterlaat, hebben ze een extra schoonmaakbedrag en daar hangen ze een prijskaartje aan van € 65,--, en een heel schema, zodat het huisje in zeer acceptabele toestand wordt achtergelaten. En geven ze de mensen de indruk dat ze € 65,-- hebben "verdiend", terwijl het alleen "psychische manipulatie" betreft zodat het gewoon opgeruimd achter gelaten wordt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-10-2013 om 14:43

65 euro is wel veel

Ik denk dat ik als ik 65 euro kan besparen, ik dat wel doe. Maar dan zou ik het idd zo'n beetje schoonmaken, niet spic en span. Even een dweiltje erdoor zeg maar.
Wij huren meestal bij CP en daar hoeft dat niet. Maar ook daar trek ik er wel even een bezem door. Dat geeft mij toch een prettiger gevoel. De keuken netjes achterlaten moet daar trouwens ook gewoon.

Dendy

niet prettig

Ik vind het geen prettig gevoel als mijn voorganger het huisje heeft schoongemaakt. Dan liever iemand wiens werk het is en die je erop kan aanspreken mocht het niet naar behoren zijn. Dus voor mij liever een verplicht af te nemen eindschoonmaak, tegen een redelijk tarief uiteraard.

bibi63

bibi63

14-10-2013 om 21:40

Ik vind het niet kunnen

Ik vind dat je als je een huisje huurt er vanuit moet kunnen gaan, dat het op z'n minst hygienisch is, zoals o.a. toilet, sanitair. Je moet er toch niet aan denken dat de vorige huurders de wc bril met een vaatdoek waar eerst het aanrecht of weet ik wat mee is schoongemaakt over de wc-bril wordt gehaald....? Hoe kan je dat zien, hoe weet je dat? Kan niet in mijn ogen. Daar moet een goed schoonmaakmiddel, chloor of wat dan ook voor gebruikt worden. Dit slaat echt nergens op. Die schoonmaakkosten moeten gewoon standaard in de huurprijs zitten, niks huurders die iets (weet jij veel hoe) schoonmaken. Sterker nog, ik denk dat dit verkapte inkomsten zijn: niet schoonmaken is extra 65,00 betalen, wel schoonmaken betekent volgens mij dat het bedrijf het zelf ook daarna gewoon doet (verplichting). M.a.w. de mensen die zgn die 65 euro willen uitsparen en zelf schoonmaken (wellicht met de franse slag) dat voor niets doen. En de mensen die daar geen zin in hebben een extra 65,00 betalen.
Rare praktijken.
Bibi

Mien-niet-zo--helder

Mien-niet-zo--helder

15-10-2013 om 19:18

Bibi63

Helemaal eens met je, zo zit het vast en zeker.

Ik ben trouwens blij dat de schoonmaaksters meer dan 12 minuten hebben voor een huisje. Ik meende dat eens in een tv programma te hebben gehoord.

Nu m'n borg nog terugkrijgen

Dalarna

Dalarna

15-10-2013 om 20:02

Fio

Natuurlijk is dat geen vooroordeel, maar het valt echt op dat Zweedse vrouwen dat blijkbaar niet zo graag doen?

Toen de boot aanlegde in Götenborg stroomden de 'allochtonen' de boot op om schoon te maken. Ik heb daar tussen geen enkele 'autochtoon' gezien De huisjes zelf stonden natuurlijk niet in de stad waar over het algemeen meer 'allochtonen' wonen.

Schoonmaakster

Schoonmaakster

15-10-2013 om 21:41

Jasam

Een beetje er tussen in. Ik controleer een huisje en maak alsnog schoon wat er niet gedaan is. Als de eindschoonmaak door de mensen zelf gedaan is wordt er strenger gecontroleerd dan bij mensen die 65 euro betalen voor de schoonmaak. Ook zit er al een gedeelte van onkosten bij de huurprijs in. Schoonmaakkosten zijn ook onkosten.

Schoonmaakster

Schoonmaakster

15-10-2013 om 21:48

bibi

"Je moet er toch niet aan denken dat de vorige huurders de wc bril met een vaatdoek waar eerst het aanrecht of weet ik wat mee is schoongemaakt over de wc-bril wordt gehaald....?"

Dat kan je beter hebben dan eerst de wc en daarna het aanrecht toch?

Ik ben het met je eens dat een huisje op een goede hygiënische manier en met de juiste schoonmaakprodukten moet worden schoongemaakt. Alles doen met het gratis pakketje dat bij aankomst op het aanrecht ligt lijkt me niet helemaal de manier. Zo doe ik het zelf namelijk als ik op vakantie ga. Ik ga echt niet een fles Ajax en chloor kopen om de badkamer te doen. Alles krijgt een lapje met wat gratis afwasmiddel.

ik doe het zelfs bij aankomst

Het is niet dat ik zo'n supersonische poetser ben zo thuis, maar ik heb een gruwelijke hekel aan toiletten en aanrechten waarvan ik niet 100% zeker weet dat die schoon zijn. En vooral het idee dat ik géén idee heb wie er aan heeft gezeten bezorgd me kriebels.
Ik ga dan ook zeer zelden op toiletten in openbare gelegenheden
Alleen als het niet anders kan...en dan ga ik zodra ik thuis ben douchen Ja het is erg....
Afijn, na aankomst poets ik dus meteen het aanrecht, het tafelblad, de deurklinken en de toiletten. Ook inspecteer ik de douche even (kranen, putje). Voor dat doel neem ik dus gewoon wat mee van huis, schoonmaakmiddel, bleekwater enz.
En hetzelfde doe ik als we weg gaan. Ik voel me ook niet happy als het niet redelijk schoon is achtergelaten.
Ik heb al wel eens gehad dat de eindschoonmaak erbij 'in' zat (was geen keuze dus) en dan doe ik het ook.
Ik ben wel van de snelle....meer dan een half uurtje kost me dat niet. Een huisje is bij aankomst natuurlijk ook redelijk 'leeg' je hoeft niet 100-en dingetjes even op te tillen en te poetsen.
Pas dan voel ik me lekker in dat huisje.
Als ik mag kiezen houd ik dus die 65 euro in mijn zak Want het is dan in mijn beleving gratis verdiend. Ik doe het tóch. Ik ken mezelf.
groeten albana

bibi63

bibi63

21-10-2013 om 21:11

dus schoonmaakster

Of het doekje nu eerst voor het 1 of juist voor het ander gebruikt is, je weet het niet. En ik wil het ook niet weten. Ik wil een wc die met de juiste middelen goed is schoongemaakt. Dus schoonmaak door vertrekkende huurders is voor mij een no-go.
Bibi

Consumentenbond

Volgens mij stond er nog niet zo lang geleden een artikel in de consumentengids over vieze vakantiehuisjes. Ik meen dat Roompot wel bovenaan stond met een paar parken.

Ik vind het zelf gewoon een heel vies idee als het huisje niet professioneel is schoongemaakt. Liefst heb ik dan ook geen keuze en boek ik iets waar de eindschoonmaak inbegrepen is. Duurder, dat wel. Maar vakantietijd besteden aan schoonmaken is toch ook zonde?

An

An

22-10-2013 om 14:34

vind het prima!

Wij zitten ook rgelematig in Roompothuisjes. ik vind dat schoonmaken een eitje. Idd kinders en man de deur uit en even 3 kwartier poetsen.Het poetst fijn omdat er bijna niets in staat. Volgens mij laat ik het echt schoon achter. Snel 65 euro verdiend en daar doen we dan weer iets leuks voor.....

An

An

22-10-2013 om 14:36

maar...

...ik vind het wel een luxe als het niet hoeft en het bij het bedrag inbegrepen zit. dat dan weer wel

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2013 om 20:10

bibi

De juiste middelen is ook weer relatief natuurlijk,ook zonder bleek en dat soort troep krijg je een toilet goed schoon.

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 23:04

Juiste middelen

Ik had inderdaad in zweden niet altijd de juiste middelen, zeker de doekjes die er voor lagen waren niet goed (oud en te weinig) en men gaat dus echt op het oog schoonmaken.

Ik doe het, als ik kan kiezen, dus nooit weer. Schoonmaak moet in de prijs zitten of ik moet op tijd kunnen komen en nog kunnen klagen over een slechte schoonmaak. Als ik om 20:00 uur in een huisje aan kom wil ik niet nog hoeven wachten op de schoonmaker bedoel ik dan.

Tango

Tango

25-10-2013 om 16:07

Hier net terug

Van een Roompot-midweek. En ik heb erop gelet maar inderdaad hetzelfde schoonmaaklijstje. inclusief die besteklade. Laatstgenoemde heb ik alleen geinspecteerd maar was niet vies dus geen doekje doorgehaald hoor.
Verder alles netjes achtergelaten, zoals ik het zelf aan wil treffen. Lijkt me dat je het dan goed doet. Overigens viel er onder de bedden nauwelijks te dweilen want de kamertjes waren zo krap.

Tango

Tango

25-10-2013 om 16:12

Duur

Ik vind overigens 65 euro belachelijk duur voor een schoonmaak en doe dit dus echt liever zelf. En zo lang ben je er nou ook weer niet mee bezig. Vanmorgen was ik in een half uurtje klaar.

Hoe professioneel gebeurt die schoonmaak?

Weet iemand dat? Ik denk dat deurknoppen nog belangrijker zijn dan de wc.

Tja, en hoe schoon zijn hotelkamers?

Wie herinnert zich nog dat tv programma waarin ontluisterend helder werd dat ziekenhuiskamers bepaald niet schoon zijn.

Het is vooral belangrijk zelf steeds goed je handen te wassen en handdoeken tijdig te vervangen. Op gladde oppervlakken leven schadelijke organismen niet zo lang toch ?

Schoonmaakster

Schoonmaakster

26-10-2013 om 01:08

Bromvlieg

Als je smetvrees hebt, dan heb je een probleem. Ook thuis. Want daar kan je denken dat je een schoon huis hebt, maar heb je voor thuis een professionele opleiding schoonmaken gedaan? Het antwoord is nee waarschijnlijk. Scholen, kantoren, vakantiehuisjes, winkelcentra, pretparken enz. worden (meestal) schoongemaakt door schoonmakers zonder speciale opleiding. Soms is er een eenvoudige cursusavond, hoofdzakelijk met richtlijnen van de ARBO. Ook over deugdelijk schoonmaakmateriaal en hoe ik kan zorgen dat ik geen lichamelijke klachten krijg. Als ik bij jou naar het toilet ga weet ik toch ook niet wanneer je voor het laatst de deurklink hebt schoongemaakt? Ik maak gewoon netjes, vlug en prima schoon. Ook de deurklinken. Maar dat is een normale schoonmaak, geen chemische reiniging of ontsmetting. Dus net zo als thuis zullen er best bacteriën ronddolen in een vakantiehuisje, maar daar krijg je verder geen enge ziektes van.
Ik vind eten pakken bij een buffet in een wokrestaurant persoonlijk enger. Is de kip wel op de juiste temperatuur denk ik dan...voedselvergiftiging is erger dan wat pluizen onder een bed
Als het huisje gewoon echt niet schoon is dan zou ik dat zeker melden. Direct bij aankomst.

Dalarna

Dalarna

26-10-2013 om 09:04

Tango

Het probleem is gewoon dat als het niet verplicht is men echt voor het oog schoonmaakt en dat kan behoorlijk vies zijn als dat week in, week uit gebeurt. Met vieze doekjes kun je een heleboel schoonmaken op het oog maar het is gewoon vies!

Verder loop je meer de kans dat als je zo'n huisje huurt het dus nog vies is, dan kun je gaan klagen maar je kunt er dan het eerste uur of langer niet in.

schoonmaakster

welnee, ik heb geen smetvrees, als het op het oog schoon is, dan geloof ik het wel.

'k Blijf erbij dat handen wassen en voedsel goed verhitten, én gebruik van schone hand- en theedoeken het belangrijkste zijn - ook in een huisje.

Was tegenwoordig wel meteen na thuiskomst mijn handen als ik uit een supermarkt kom. Winkelwagentjes en pinapparaten
Als ik er een simpel maar hinderlijk verkoudheidsvirus mee voorkom is dat altijd meegenomen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-10-2013 om 12:17

Mijn man

doet op vakantie net of het hem niet kan schelen, al die ronddolende bacterieen. Maar zodra hij thuis is gaat hij direct onder de douche en trekt schone kleren aan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.