Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mariek69

Mariek69

22-10-2008 om 08:45

Hulp gevraagd: wat voor huisdier?

Hallo,

Tot ons groot verdriet is dit jaar onze hond overleden. Hij was van ons allemaal onze grote vriend, maar de leeftijd (15) kwam dat hij gewoon op was.

Nu willen de kinderen graag weer een huisdier. Mijn man en ik willen op dit moment geen hond meer, maar kunnen wel meevoelen met de kinderen dat een huisdier wel erg leuk is.

Maar welk huisdier? Een kat valt af wegens allergie, maar dan houden we nog over: hamster, cavia, schildpad of een simpele goudvis (heeft niet mijn voorkeur).

Graag wil ik jullie ervaringen horen over de bovenstaande dieren. Wat zijn de voor- en nadelen, eist het veel verzorging, kun je ze binnen houden etc.etc. Ik ben echt een leek op dit gebied, ben opgegroeid met honden, heb altijd honden gehad, dus daar weet ik alles van, maar de rest helaas...

Wie wil me wat op weg helpen, zodat de Sint hier straks weer een leuk diertje kan brengen?

Alvast heel hartelijk dank, ook namens de zonen

Groet, Mariek

PS: Opties voor andere huisdieren zijn natuurlijk altijd welkom!!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

als ik uit jou rijtje moet kiezen voor een cavia gaan leuke beesten vind ik dat en als je een jonge cavia koopt kan je hem ook redelijk tam maken. Vooral het fluiten vonden mijn kids erg grappig als ze maar buiten kwamen(die van ons woonde buiten) en hij hoorde ze praten floot hij net zo lang tot ze even gedag kwamen zeggen.

ayla

ayla

22-10-2008 om 09:17

Geen van die

Ik zou kiezen of voor een tamme rat of eigenlijk 2 tamme ratten. Die beestjes zijn heel sociaal en minder angstig dan een cavia of een hamster.
En als je dat niets vind, waarom geen konijn, is knuffeliger dan een hamster of een cavia.

ayla

ayla

22-10-2008 om 09:23

Maxime

Maxime

22-10-2008 om 11:01

Naaktkat?

Hoi,

Ik weet niet of je daar ook allergisch voor kan zijn hoor. Ik ben nu toevallig een paar keer bij mensen geweest met een naaktkat en vond het erg grappige beesten (tja, ze zijn heel lelijk zo zonder haar, maar dat vond ik juist wel grappig) tja en met een kat heb je weinig ingewikkelde dingen en wel leuk contact, gewoon een kattenbak neerzetten en klaar ben je eigenlijk. (de rest is ongeveer het zelfde als een hond lijkt me)

Maxime

Mariek69

Mariek69

22-10-2008 om 11:07

Hallo

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik zal eens gaan kijken bij de tamme-ratten-site, alhoewel ik wel heel erg moet wennen aan het idee, maar dit is louter gebaseerd op vooroordelen.

Sorry Maxime, maar buiten de allergie, zijn we ook niet zo'n kattenfan. Dus ook geen naaktkat helaas.

Een cavia houdt je die eigenlijk buiten? Als het binnen is, stinkt het dan ook? Bij een konijn geldt dat volgens mij ook of niet?

Wacht nog vol smart op alle tips en ideeën!
Thanx, Mariek

tonny

tonny

22-10-2008 om 11:15

Een konijn

en dan liefst twee, buiten. Hok met een ren eromheen, gaas ingraven zodat ze bij hun hobby (graven) niet kunnen ontsnappen. Elke dag even aandacht aan hen besteden, dan kunnen ze heel tam en gezellig zijn. Lief om te aaien. En niet veel werk en gedoe.

Tonny

Allergie

ik heb begrepen dat veel mensen allergisch zijn voor cavia's, voor dat je dus een cavia neemt zou ik eerst eens proefdraaien, dus flink wat aaien en knuffelen op de kinderboerderij en eens kijken wat dat oplevert. Ik ben niet alergisch voor katten maar ik merk dat als ik met de caviakooi in de weer ben geweest dat ik altijd wat 'verkouden' er van wordt.

Alleen als je er zelf ook zin in hebt..

Mijn ervaring is dat een huisdier zoals cavia's en konijnen na het eerste enthousiasme zielig zitten te vereenzamen als je het alleen aan de kinderen overlaat. Je moet dus bereid zijn om je elke dag met het dier te bemoeien anders kun je er beter niet aan beginnen.
Mijn man zorgt ervoor dat het konijn elke dag geknuffeld en verzorgd wordt door de kids. Deed hij dat niet dan was het dier geheid verwaarloosd/verhongerd/vereenzaamd.Ons konijn heeft een binnenhok waar we zelf een flinke buitenren aan gemaakt hebben. Hij is erg vrolijk. Bijkomend voordeel: hij is dol op zevenblad (een hardnekkig onkruid)Als hij me in de tuin ziet werken wordt hij meteen helemaal enthousiast.
Hij is altijd buiten, ook 's winters. Als het koud is krijgt hij een extra grote berg hooi en mag hij niet mee naar binnen genomen worden want door het temperatuurverschil zou hij ziek kunnen worden.

Damajo

Oh en trouwens

ik denk dat je gewoon even een half jaar oid geen huisdier moet nemen en dan kom je vanzelf uit bij een kennel of asiel en neem je weer een jong hondje. Ik denk dat jullie dat toch het leukste vinden.

ayla

ayla

22-10-2008 om 12:51

Idd cavia en allergie

Manlief die niet extreem allergisch is voor onze katten reageerde wel hevig op de cavia die wij 2 weken te logeren hadden, dus er komt bij ons nooit een cavia naarbinnen

Tamme rat

ratjes zijn zelf ook allergisch. Ze zijn zeer sociaal, vrolijk, gezellig en erg gehecht aan hun baasje. Ik was vroeger als de dood voor ratten, inderdaad vooroordelen, maar dmv de dierenwinkel heb ik er aan kunnen wennen.
Nog een voordeel is dat, sorry klinkt niet leuk,maar ze worden maar een jaar of 3. Je zit er dus niet jaren aan vast.

Ik zou wel altijds 2 ratjes nemen.

groetjes Akka

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 13:49

Cavia leuk maar inderdaad allergie

Ik ben zelf lichtelijk allergisch voor huisdieren (waarschijnlijk omdat ik astma heb). Cavia's heb ik echt veel last van. Zet me een uur bij een cavia in de kamer en het gaat helemaal mis. Mijn reactie op katten en honden is veel minder heftig. Als je man al allergisch is voor katten zou ik dan ook niet vlug voor een cavia gaan. Ondanks dat cavia's ontzettend leuke beestjes zijn, ze zijn erg grappig, zien er leuk uit en zijn ook makkelijk tam te krijgen.
Verder ben ik niet zo dol op al die beestjes in kooien. Wat hierboven ook al geschreven wordt, zo'n beestje moet dan echt de ruimte te krijgen. Een grote ren en kooi en meer dan één cavia/konijn/hamster. Ik vind cavias en konijnen die alleen zitten altijd wat sneu. Als ze met meerderen zijn hoef je ze ook zelf minder aandacht te geven want dan hebben ze elkaar natuurlijk.
Een schildpad of vissen zijn vooral leuk om na te kijken en hebben niet het knuffel gehalte natuurlijk van een knaagdier, hond of kat.
Ik zou het eigenlijk niet weten dus welk beestje het beste zou zijn. Misschien toch weer een hondje? Ik vind honden toch altijd wel erg leuke huisdieren hoewel ook veel werk. Katten zijn ook leuk maar dat was in jullie geval geen optie.

Maylise

Jesse_1

Jesse_1

22-10-2008 om 14:09

Allergie

Ik weet natuurlijk niet wie of wat er in jullie huis allergisch is voor katten en in welke mate, maar een allergie voor het één houdt meestal ook een verhoogde kans in op allergie voor andere dingen.
(Zo worden voor ons huishouden ALLE huisdieren afgeraden -muv vissen-, hoewel onze zoon nu alleen (nog) een allergie voor honden heeft)
Jesse

Vera*

Vera*

22-10-2008 om 14:25

Skink

Volgens klasgenoot en zijn moeder is een skink leuk. Klasgenoot vindt het leuk dat je ze kunt aaien en moeder vooral dat je best een weekje zonder oppas kunt weggaan. En het heeft geen haren.

ayla

ayla

22-10-2008 om 15:22

Cavia's

als ik aan cavia's denk dan moet ik steeds denken aan de caviaknuffelhof dat ze hier bij de kinderboerderij hebben. een groot hok met 10 cavia's erin. je kunt het hok binnenlopen met je kinderen om de beestjes te 'knuffelen'. Die arme beestjes zijn zo bang dat ze al piepend op een hoop vliegen. Heb het 1 keer gedaan maar ben snel weer naar buiten gegaan want ik was bang dat er 1 een hartaanval van de stress zou krijgen. Ik hou het maar bij het konijnenknuffelhok, die zijn iets minder bang

Jolijt

Jolijt

22-10-2008 om 16:56

Absoluut

2 tamme ratjes

Lidwientje

ben het met je eens hoor....... hier ook een aquarium waar van genoten wordt.
Goudvissen en blauwe kreeften op het moment.... echt genieten, ook voor de kinderen!!!
Alleen heeft het geen aaibaarheidsgehalte

Mariek69

Mariek69

22-10-2008 om 21:36

Moeilijk hoor!

Hallo,

Bedankt voor al jullie reactie's!

Ik vind het best moeilijk, een cavia valt af. Mijn man is allergisch voor katten (schaal 9 van de 10 geloof ik), dus cavia's durf ik niet meer.

Een hond, nee écht niet. Ik heb 2 schatten gehad (waarvan de laatste inderdaad al langer dan een half jaar dood is) maar ik wil de vrijheid hebben om weg te gaan. En plus een andere hond kan niet onze hond overtreffen, het is nog steeds of ik hem vervang en dat wil ik niet.

Een vogel, nee, dat hebben we thuis altijd gehad (bij de honden) en dat vond ik nooit aantrekkelijk, sorry. De kinderen hebben het daar ook niet over.

Maar verdorie wat dan wel??? Moet er toch nog diep over nadenken.

Groeten, mariek

Goudvis

Ik wil nog wel even een pleidooi voor de goudvis houden, die kwam tot nu toe niet zo goed uit de verf (Lidwientje: een goudvis is geen echte vis???). Wij hebben twee goudvissen in een aquarium, en ik vind het boven verwachting leuke beestjes. Bovendien onderdhoudsarm (je kunt probleemloos op vakantie), allergeenvrij (hier ook gezinsleden met allergieën) en decoratief. Ik met wel toegeven, dat een goudvis natuurlijk veel minder leuk (knuffelbaar, slim, blij..) dan een hond is.
Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen!
m.e.a.

Niet onderschatten die goudvis

Mijn goudvis kon dezelfde kunstjes als de dolfijnen in het dolfinarium..

Damajo

Iris

Iris

22-10-2008 om 23:17

Ze zijn grappig, makkelijk en stinken niet!

Wij hebben al heel lang o.a. gerbils oftewel woestijnratjes. Zo leuk!
In tegenstelling tot andere knaagdieren en gewone ratten stinken ze niet. De bak staat een maand of zo in de kamer, je ruikt niets want ze plassen heel weinig. Ze zijn erg actief en grappig en heel nieuwsgierig.Makkelijk tam te maken. Ze zijn wel kleiner dan gewone ratten, dus oppassen met eruit halen en rond lopen, ze zijn zo verdwenen.
Wij vinden ze leuker dan bijv. hamsters, die slapen veel en zijn ook vaak chagrijnig. Gerbils moet je ook niet alleen houden, maar minstens twee of meer in een grote glazen bak met veel graafmateriaal.
Misschien een idee?

Woestijnratjes.

wij hebben er ook 1 gehad, en ik vond er helemaal niks aan. We hadden eerst ratten maar toen die dood gingen wilde zoon een gerbil. Nou vergeleken bij de ratten viel het tegen hoor. Ratten waren lief, liepen gewoon door de woonkamer en waren inderdaad groot genoeg om niet zo maar kwijt te lopen. Gerbil heeft meer in de kooi gezeten dan erbuiten, beest deed toch niks.
Nee, als hier ooit nog een knaagdier in huis komt dan zeker weer een rat. Of een frans hangoor konijn, maar daar moet ik mijn man nog even van overtuigen

Mariek69

Mariek69

25-10-2008 om 17:54

Voorlopig...

komt er helemaal geen huisdier!

Cavia is niet in trek, want manlief is heel erg allergisch voor katten en dat lijkt me dus geen succes.
Waterschildpadden; heb ik gelezen dat het eigenlijk heel zielig is als je die in huis in een accubak houdt.
Konijn kan alleen buiten en we willen juist binnen een beest.
Woestijnratjes vond zoonlief niet leuk.
Hamster is alleen voor 's nachts leuk.

Dus blijft een goudvis over, misschien komt die er binnen afzienbare tijd, maar ik vind het geen echt huisdier, sorry.

Ik denk dat er over een half jaar toch weer een hondje rondloopt.....alhoewel ik manlief toch eerst moet overtuigen .

heel erg bedankt voor jullie reacties, want zo heb ik genoeg info gekregen over alle dieren en alles goed kunnen afwegen!

Groeten, Mariek

Jolijt

Jolijt

25-10-2008 om 20:00

Geen woestijnratjes

kan ik me indenken, die zijn en blijven erg vlug. Maar waarom geen tamme ratjes? Heb hier alles aan klein spul gehad, cavia's, hamsters, konijnen maar ratjes blijft mijn favoriet voor kinderen. Ze zijn slim, kunnen stil bij je zitten en slapen, maar bewegen ook. Onze ratjes gaan op de schouder mee naar buiten, liggen vaak uren in mijn nek te slapen, kennen een heleboel huisgeluiden en reageren daarop. Kortom echt leuke beestjes!

Jolijt

Jolijt

25-10-2008 om 20:05

Esmee

wij hebben sinds kort een nederlandse hangoordwerg. Is qua karakter enzo vergelijkbaar met de franse hangoor, alleen een slagje kleiner... misschien helpt dat je man over de streep te trekken???

Jolijt

Ja, oke, maar ik vind de lol van die franse hangoorkonijnen nou net dat ze zo groot zijn! Hier in de stad is een dierenwinkel waar zo'n beest gewoon los rond loopt. Heeft een kattenbak staan en een hokje om in te slapen, is ontzettend lief en kroelerig en het is dus net of je een kat of hond ik huis hebt maar dan anders. Lijkt me zoooo leuk!
Hoe groot wordt zo'n dwerghangoor dan?

Jolijt

Jolijt

27-10-2008 om 22:28

Dwerghangoor

Mag zo'n 1650 gram gaan wegen. Tsja hoe groot is moeilijk te zeggen, soms is ze wel 40 cm lang. Een stuk kleiner dan een franse hangoor in ieder geval. Mijn franse hangoor was ook echt een joekel.
Onze dame nu hupt ook rond; alleen had ik me niet gerealiseerd dat we nu laminaat hebben en geen vloerbedekking meer. Maar het kleed en de kussen geven ook genoeg loopruimte en het scheelt een hoop zoeken! Misschien dat ze zich tzt ook nog wel op het laminaat waagt. Het is inderdaad net een hondje; komt bij ons liggen, of ligt echt voor pampus onder de tafel.

Maar niks mis met een franse hangoor hoor... ik wilde alleen helpen je kansen te vergroten

Mariek69

Mariek69

29-10-2008 om 14:36

Jolijt!

Hoi,

Ik heb je reactie ook gevolgd over de konijnen. En ik vind het toch wel aantrekkelijk klinken zo'n dwerghangoor.

Heb je die binnen of buiten in een hok zitten? Je zegt dat hij/zij los loopt in huis, is dit eventjes(ivm zindelijkheid)? Stinkt zo'n beestje niet erg? Ik wil eigenlijk graag wat meer informatie als het kan.

Ik hoor het graag,
gr. Mariek

Huiskonijn

Ik zat dit draadje al even te volgen en wil me er ook even mee bemoeien, want konijnen zijn erg leuke huisdieren. Wij hebben er nu even geen, want onze kindjes zijn 1 en 3 en ons tweede konijn (we hadden er 2 samen) is overleden toen de oudste 1,5 was en toen leek het ons handiger even geen huisdier te hebben. Maar onze nijnen liepen binnen gewoon los rond, het hele huis is knaaddiervriendelijk geworden (we houden nogal van strakke inrichting, inmiddels is er wel weer meer te knagen). En dat is meteen het enige nadeel an loslopende knijntjes, ze knagen echt overal aan, dat leer je ze niet af. Die van ons waren wel zindelijk, kwamen bij j zitten op de bank, lieten zich kroelen en waren gewoon heel gezellig. Als we thuis waren liepen ze los, waren we weg of 's nachts, dan zaten ze in het hok dat ik voor ze had gebouwd. Dat was vrij groot met voor allebei aanvankelijk ee eigen deel, maar ze hadden zichzelf naar elkaar toe geknaagd... door het gaas heen. Nu moet ik zeggen dat de eerste wel tammer was als de tweede die er er later bijnamen. Die eerste had natuurlijk ook alleen ons.
Als we nu weer konijnen nemen, en dat gaat vast en zeker gebeuren als de kinderen wat groter zijn, dan denk ik dat ik voor een groter type ga, omdat die nog socialer schijnen te zijn. Misschien een vlaamse reus dus, maar dan zouden we er 2 willen omdat konijnen gezelschapsdieren zijn.
Zelf had ik toen ik klein was ook konijnen, eentje buiten (maar dat beest zat echt weg te verkommeren) en eenrtje binnen (die mocht af en toe los), maar ik vind nu dat je ze echt lekker veel los moet laten rennen.

Succes met je keuze!

Jolijt

Jolijt

04-11-2008 om 21:31

Mariek

Sorry... heb een paar daagjes niet op het forum gekeken.
"Mijn" konijn (van voor de kinderen) liep door het hele huis (vloerbedekking) en was 100% zindelijk; sprong zelf zijn bak weer in. Je moet inderdaad wel opletten met kabeltjes, het overal aan knagen herken ik niet... konijn likte wel heel graag aan roestvrijstaal/aluminium, dat was kennelijk lekker koel.
Ons konijn nu is nog niet geheel zindelijk, dus we vinden nog wel eens een keuteltje, maar als je een konijn goed voer geeft en geen (voor konijn) foute dingen dan zijn die redelijk hard en verdwijnen zo in de stofzuiger. Met een redelijk hok is zeker 's winters 1 keer in de week schoonmaken goed te doen (je hebt ook konijnentoiletten.. een hoek inzet die je dan vaker kunt verschonen.. maar mijn konijnen snappen dat nooit). 's zomers maken we ze vaker schoon. Het enige dat je ruikt van ons konijn is het hooi... zo'n soms kriebelende pasgemaaid gras lucht...
Een konijn kan ook heel goed buiten, maar dat vind ik in combi met kleine kinderen niet leuk/handig (minder aandacht voor konijn, open deuren, geen jassen aan).

Een konijn is een heel lief, maar wel een heel krachtig dier; bij verkeerd vastpakken kun je forse krassen oplopen. Dat went wel, zowel voor baas als konijn maar ik zeg het er eerlijkheidshalve wel bij... onze ratten kon je ondersteboven en binnenstebuiten keren, die doen niets. Van een spartelend konijn win je niet zomaar.
Ook qua leeftijd is een konijn een beetje een verhaal apart; en rat/hamster wordt 2 a 3 jaar, een cavia 2 tot 6
een konijn kan wel een jaar of 10 worden en ouder (hoewel velen ook niet verder komen dan 3), dus wel iets om rekening mee te houden.

Mocht je voor een konijn willen gaan; ga dan op zoek naar een goeie fokker (dat wil wel zeggen dat je vanaf nu tot zo'n beetje april waarschijnlijk geen konijn vindt). In de dierenwinkel zitten allerlei niet-rassen waarvan karakter maar vooral grootte onbekend zijn. En met de grootte van het konijn moet je zeker rekening houden... een nederlandse dwerg hangoor of een franse kan zo 2 kilo konijn schelen (al dan niet met kerst...)en dat moet je liefst wel weten voor je een hok aanschaft.

Hoop dat ik niets vergeten ben.. als het toch zo is... laat maar weten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.