Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teff

Teff

30-11-2020 om 14:32

Hyacint bol in glas

Ik heb een hyacint bol in glas gekregen. Op de verpakking staat dat ik water in t glas moet doen, de bol moet t water net raken. En dan TIEN weken bij 5-10 graden en pas als het groene topje 5 cm is bij 20 graden verder laten uitkomen. Nu ben ik niet zo handig met kamerplanten. Dus buiten neergezet, maar toen ging t vriezen. Net maar weer binnen neergezet. Klopt het echt van die 10 weken? Ik denk eerder dat ik hem in de koelkast zet, maar ja dat is donker. En in t schuurtje ga ik hem echt vergeten. Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

geen ervaring

Maar binnenhalen bij vorst is in ieder geval wel verstandig!

Ik zou 'm denk ik op de vensterbank in de slaapkamer zetten: daar is het vast geen 5-10 graden, maar allicht kouder dan in de huiskamer.
Ik hoop dat iemand anders meer ervaring heeft, en je beter advies kan geven

Viooltje

Viooltje

30-11-2020 om 15:21

Koel en donker

Dus niet buiten. Liever in de kelder of een voorraadkast of zo. Het luistert niet zo heel nauw hoor, die temperatuur. Vocht is een groter risico, dan kan de bol makkelijk gaan schimmelen. En inderdaad, als er een mooi wortelstelsel is gevormd en er een groen puntje van een centimeter of 2 zichtbaar is de bol weer tevoorschijn halen. Binnen een week of 2 heb je dan een bloeiende hyacint.

Ja en dan

Net voordat 'ie gaat bloeien weggooien, anders gaat je hele huis stinken

Toch in dat schuurtje.

Dan heb je er geen omkijken meer naar. In het voorjaar gaat de schuur vanzelf naar hyacint ruiken en denk je er weer aan. Of in de kelder als je die hebt, bijkeuken of hal. Ergens waar het frisser is dan in de rest van het huis.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-11-2020 om 17:01

Stinken

Per ongeluk laten vallen is denk ik het beste, hyacinten stinken🤪

Viooltje

Viooltje

30-11-2020 om 17:20

Jippox en Dendy

Herkenbaar . Hyacinten zijn ook een soort splijtzwam bij ons thuis; ik vind ze heerlijk ruiken en dochter ook, man gaat er bijkans van over zijn nek. Dus als compromis heeft dochter er sinds een paar jaar ieder jaar een tijdlang 1 staan (meerdere, maar serieel, niet tegelijk).
Overigens zijn hyacinten en de optimale temperatuur tijdens de vakantie (dochter en ik graag wat koeler, man kan het niet warm genoeg zijn) de enige zaken waarover we echt grondig van mening verschillen, dus daar kunnen we wel mee leven .

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-11-2020 om 18:56

Viooltje (beetje ot)

Mijn aversie tegen hyacinten is gekomen toen ik met mijn verse zoon na een keizersnee in het ziekenhuisbed lag bij te komen en er een bosje hyacinten op mijn nachtkastje werd gezet door iemand die waarschijnlijk aardig wilde doen. Ik vond het vreselijk ruiken, maar kon mijzelf niet redden want ik lag nog aan infuus en katheter. Sindsdien gaan hyacinten en ik niet meer samen.

Zelfde gebeurde trouwens ook na de geboorte van de oudste. Ik lag in dezelfde toestand in bed en werd toen door een aardige zuster gewassen met Zwitsal. Ook zo’n vieze penetrante lucht en dat komt mijn huis dus ook niet in😃

Zonnehoed

Zonnehoed

30-11-2020 om 22:47

Ja vreselijk

Die zware lucht van hyacinten, niet te doen gewoon. Wel jammer want ik vind ze verder wel leuk.

Oo getver hyacinten

Ik vind ze mooi hoor, maar brr....ik proef die lucht gewoon...zo vies.

Flavia

Flavia

01-12-2020 om 07:25

Verbod

Op mijn werk is er nu een verbod op hyacinten in mijn gebouw nadat de bhv het zat was om mij elk jaar in deze periode weer op te moeten vangen omdat ik flauw gevallen was. Zo heftig is mijn reactie op de geur. Ik moet dan echt de frisse lucht in en dat ging soms niet snel genoeg.
Dat risico loop ik nu niet in corona tijd. Iedereen werkt thuis .
Ooit heb ik aan de buren gevraagd of ze de hyacinten die bij de tuindeuren naast de schutting stonden wilden verplaatsen naar de andere kant van de tuin omdat ik daardoor niet meer mijn tuindeuren open kon doen of het bovenraampje open laten. Hele lieve buren, ze deden het

Laetitia

Laetitia

01-12-2020 om 07:57

Verschil

Tot nog toe vond ik hyacinten juist altijd heerlijk ruiken. Hoop dat dat niet veranderd is nu ik last heb gekregen van prikkelbare longen. Zou het jammer vinden als ik ze niet meer kan verdragen. Niemand bij mij thuis had er trouwens ooit last van.

bloemengeur

Ik hou erg van bloemengeur! Hyacinthen verdraag ik ook, hoewel, één seizoen, toen ik nogal aan het kwakkelen was, sloeg het op mijn longen. Gelukkig was dat tijdelijk.

Waar ik echt slecht tegen kan, zijn een bepaald soort lelies, wit met dieproze. Daar word ik echt benauwd en misselijk van. Ooit stonden ze op de balie van het kantoorpand waar ik heb gewerkt. Ze moesten weggehaald worden. Ik was overigens niet de enige die er akelig van werd.

bertje1

bertje1

12-12-2020 om 14:16

allergisch

ja ik krijg echt niesneus van hyacint. zeker nu niet handig hahahaha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.