Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

15-12-2013 om 19:27

Ideeën voor kerstbuffet met familie

Over anderhalve week krijg ik mijn familie te eten met Kerst en ik heb nog geen idee wat ik op tafel zal zetten. Bij gebrek aan zitplaatsen aan tafel ga ik het in buffetvorm doen. Dat heb ik twee jaar geleden ook gedaan (zus en ik doen om-en-om) maar ik wil nu andere gerechten serveren. Het nagerecht weet ik al.
Hebben jullie leuke ideeën? We zijn met 10 personen, waarvan 6 volwassenen en voornamelijk 'lastige eters' (dus niet al te gek of uitheems). Ik heb van Sinterklaas een gietijzeren braadpan gekregen en vind het wel leuk om die te gebruiken (stoofschotel o.i.d.).

Steengrill?

Kun je geen soort steengrill in buffetvorm doen, dus een tafel(tje) met vlees en grill waar iedereen omheen zijn/haar vleesje kan bakken en dan daarnaast een tafel of op dezelfde tafel de bijgerechten.

Voor je pan heb ik even geen idee

Kerstman

Kerstman

15-12-2013 om 21:34

Bij onvoldoende stoelen...

Moeten het dus handig zijn te eten met het bord op schoot. Stoofschotel lijkt me dan wat lastig. Zelf heb ik niet heel veel zin om tijdens de Kerstdagen in de keuken te staan. En je hebt lastige eteres. Ik zou dus gaan voor een hapjes buffet: meloen met ham, rosbiefrolletjes met rucola, plakjes zalm, koude salade, mozzarellaspiesjes. Voor ieder wat wils. Hoofdgerecht ook in buffetvorm: gehaktballetjes in rode saus (kan ook in oven), aardappelpartjes met rozemarijn uit oven, varkenshaasjes omwikkeld met parmaham en wat salie (kort aanbakken), rolladeplakjes (dag van te voren bakken en met kerst alleen opbakken in je nieuwe pan), poffertjesspiesjes (magnetron), iets van groente. Dessert kun je ook in buffetvorm door een extra ijs, soepjes, etc.

Jemig

Das een heel uitgebreid buffet kerstman! Heel veel werk (en ingewikkeld om het allemaal gelijk klaar te krijgen) en het lijkt me ook behoorlijk prijzig. Overigens denk ik dat wat jij niemt niet makkelijker eet dan een stoofschotel op schoot.

Hanne.

Hanne.

16-12-2013 om 11:17

Mediterraan buffet

Mediterraan buffet

Gestoofde paprika voor in de stoofpan
Lasagna
Salade caprese (tomaat, ui, mozarella)
Olijven
Tappenades en pesto
Focaccia
evt nog ravioli en/of torteline
(vers geraspte parmazaan)

En dan als toetje Tiramisu.

katniss

Ik zou inderdaad dan een stoofschotel doen. Wil je origineel zijn, doe dan een apart beest in die pan (Aldi heeft nu geloof ik konijn, lamsschouder is ook lekker - om maar eens wat te noemen). 1-2 dagen tevoren maken en met Kerst opwarmen. Wil je nog een tweede vleesgerecht, dan zou ik groot vlees uit de oven doen, dat steekt qua timing minder nauw dan dingen als varkenshaas die rosé worden geserveerd. Iets als kip of rollade ofzo.
Groenten: snoeptomaatjes en komkommer, altijd handig zeker met kinderen, 1 salade en 1 warme groente. Zelf vind ik venkel met blauwe kaassaus lekker, als apart iets, maar venkel is nu niet goedkoop en mogelijk doe je meer mensen een plezier met worteltjes of boontjes.
Erbij zou ik stokbrood doen oid en iets aardappeligs. Pommes duchesse (aardappelpureetoefjes) zien er leuk uit en zijn lekker, als je ruimte in je vriezer hebt kan je ze ruim van tevoren maken en dan op de dag zelf laten ontdooien en de laatste 20 minuten ofzo boven die kip in de oven schuiven. Gratin kan ook. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een zak röstirondjes opentrekken, die vindt bijna iedereen lekker.

Iets van champignonsaus erbij.

De volgende dag gaan de restjes van de kip of rollade in de restjes van de champignonsaus en het geheel gaat als ragout in de bladerdeegbakjes uit het kerstpakket

O ja, wacht, voorgerecht. Ik zou een soepje doen en iets vissigs met toast ofzo.

Groeten,

Temet

stoof met lam

De stoof met lam die ik hier laatst gemaakt heb en die veel sneller opging dan ik had ingecalculeerd
- een stuk lamsschouder van ongeveer een kilo, door de slager in een paar grote stukken gehakt.
- 1 pakje spekjes (100 g is dat meen ik)
- uien, knoflook een paar stengels bleekselderij, wortel (ik had 1 winterpeen), 1 blik (geloof ik) tomatenblokjes, 1/2 fles rode wijn, laurier, thijm. Misschien had ik er ook nog champignons in trouwens.

Verwarm de oven voor op ongeveer 150 graden.
Bak het vlees (eerst peper en zout erop) in de braadpan rondom mooi bruin en leg het apart. Bak in dezelfde pan nu de spekjes uit, doe de uien erbij en bak ze een paar minuten (glazig), dan wortel en selderij (en champignons) erbij, paar keer omscheppen, dan tomaat en een halve fles rode wijn en de kruiden erbij. Verhitten tot het kookpunt. Is het niet genoeg vocht, dan aanvullen met water en een stukje van een bouillonblokje. Nu het vlees er weer bij. Weer tegen de kook aanbrengen en dan de pan in de oven schuiven en hem daar zo'n 2 uur laten stoven met deksel erop. Check na een tijdje even of het niet te droog of te nat is, en proef even.

Na die 2 uur de oven uitzetten en de pan in de dichte oven laten afkoelen.

Als de pan genoeg is afgekoeld de stukken vlees eruit vissen, het vlees van het bot afhalen en terugdoen.

Vroeger sneed ik vlees eerst klein en braadde de stukjes aan, dat vermijd ik nu zoveel mogelijk, liever snijd ik het pas klein nadat het is gestoofd. Meestal is snijden dan al amper meer nodig, je kan het zo uit elkaar trekken, eventuele onsmakelijke resterende vetrandjes of rare fliebertjes kunnen direct eruit worden geplukt.

Groeten,

Temet

oeps

Die wortel en die selderij moeten wel in stukjes natuurlijk. En de uien ook. Maar dat had je vast zelf al bedacht.

Katniss

Katniss

16-12-2013 om 13:14

Stoofschotel

Ik weet niet of lam gaat lukken want ik heb echt lastige eters Misschien iets met kalfsvlees en dan ook gelijk aardappeltjes erin. Heeft iemand daar nog een lekker recept voor?
Voor de zeurpietjes doe ik dan pommes duchesses, rollade en wat groentevariaties. Vorige keer gingen de kipdrumsticks en rollade het hardst, net als de boontjes en sla met (slechts) tomaat en ei (om even aan te geven welk niveau we het over hebben Oh, de stoofpeertjes vonden ze ook lekker, maar wel lastig dat ik ze gezellig decoratief met het steeltje erin had gekookt.
Het nagerecht wordt de chocolate cheesecake van ah.nl. Die is echt geweldig.

Kerstman

Kerstman

16-12-2013 om 13:43

Katniss

Kalfsvlees met parmaham en salie = saltimbocca.
Kan ook met varkenshaas. En voor de echt lastige eters doe ik dan twee, drie stukjes varkenshaas naturel.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-12-2013 om 14:22

beenham uit de oven

kan je je nieuwe pan mooi voor gebruiken en kan niet mislukken.
Even aanbraden op het fornuis, daarna in de oven (temperatuur staat wel op de verpakking). Even elke 10 minuten omdraaien. Als het klaar is, in alu-folie op een plank laten rusten, 5 tot 10 minuten. Ondertussen aanzetsels in de pan losroeren met wat water - heerlijke jus. Dus serveren met gewone gekookte aardappeltjes en een neutrale groente (snij- of sperziebonen), voor de lefgozers met tuinboontjes (brr, tuinbonen, maar met beenham errug lekker). Stoofpeertjes erbij, salade. Evt nog tweede vleesgerecht + aardappelpuree uit de oven, en je hoofdgerecht is klaar.

Katniss

ALs je varkensrollade maakt zou ik rundvlees in de stoof doen. Wat ik schreef voor lam gaat ook prima met rund (gewone lappen). Boeuf bourguignon kan ook, wijkt hier niet zo heel veel vanaf.

Je kan rundvlees ook met bier doen. Bokbier bijvoorbeeld.

Ik zocht even op Google naar karbonades op vlaamse wijze, en die vond ik hier http://www.recepten.net/recept.html?recept=belgische-stoofschotel-met-bier-vlaamse-karbonades, daar staat dat het kan met varken (maar die rollade is ook al varken) of met rund, als bier staat ook pils genoemd maar ik heb wel eens begrepen dat pils in stoofvlees niet zo lekker is. Bokbier dus, of een ander stevig bruinig biertje (Leffe dubbel ofzo). Je huis ruikt wel even naar een café, maar zelf vind ik dat niet per se onprettig

Dank voor de tip van de chocolate cheesecake, die stond op mijn lijstje van 'moet ik misschien ook eens proberen'. Kennelijk een goed idee dus.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

19-12-2013 om 13:36

Wat ik nu heb

Ik heb besloten boeuf bourguignon te doen. Dat is niet zo ingewikkeld en vind ik zelf ook lekker Ik maak dan ook nog een rollade en speciaal voor mijn tante filobladerdeegpakjes met spinazie en gehakt. Als groente heb ik spruitjes, worteltjes en sla, en dan nog krieltjes en aardappelkroketjes uit de oven. Ik zet ook nog stokbrood met zalm/huzaren/oid salade neer voor wie niets lust.
Vooraf doe ik wraps en bruchetta's. Dat is wel wat afgezaagd maar daarvan weet ik tenminste dat ze het lekker vinden.
Als nagerecht de chocolate cheesecake (gaat 900 gram roomkaas in!), en bij de koffie pepermuntjes en chocolaatjes.
Het is allemaal weinig 'vernieuwend', maar goed het is ook al twee jaar geleden dat ze het voor het laatst kregen. Ik heb wel een boodschappenlijst van een A4'tje.

nou

Nou, als ik dat zo lees denk ik niet dat er nog veel belangstelling zal zijn voor die pepermuntjes en chocolaatjes.... Ik zou wel tevoren vertellen dat die cheesecake eraan komt, anders zit iedereen al vol na het hoofdgerecht, en da's zonde

Groeten,

Temet

Mussie

Mussie

19-12-2013 om 19:55

Ja boeuf!

Ik las alles en dacht meteen aan boeuf, maar zie dat je dat zelf al besloten hebt. Ik heb dat een paar jaar geleden ook gedaan voor een groot gezelschap. Ik had een zalm gerecht vooraf (lekker makkelijk), toen de boeuf met broccoli en salade en rijst en aardappelpuree, en een nagerecht van vers fruit met ijs en slagroom. En toen koffie of Irish coffee met veel bonbons. Was echt lekker!
En ik zou gewoon diepe borden klaarzetten voor de boeuf. Dan eet iedereen makkelijker.

Open deur

Ik zeg: stamppotbuffet. ;0)

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.