Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tonny

tonny

24-04-2015 om 13:29

iets lenen bij de buren

Doen jullie dat weleens? Een ei, de fles fritessaus, ene paar aardappels omdat je net iets te kort komt. De elektrische heggeschaar, de auto?

Vroeger gebeurden zulke dingen geregeld, herinner ik me, met de buren van nu heb ik dit soort contact niet. En misschien doen mensen het ook wel helemaal niet meer. Mijn schoonzus bij wie ik pas logeerde was verbaasd toen de buren fritessaus kwamen lenen en de pot daarna met een flinke schep eruit teruggaven. 'Dan had ik een nieuwe gekocht en teruggegeven.'

Ervaringen?


vlinder72

vlinder72

24-04-2015 om 13:36

falend inkoopbeleid

Mijn buurvrouw noemt dat een falend inkoop beleid. En ja het gebeurt wel erns. Melk, eieren, een springvorm, lasagnabladen etc.

Het gebeurt niet vaak maar als het nodig is lenen wij wel. Of eigenlijk is het krijgen. Een ei brengt niemand terug.

Maar de supermarkt is tegenwoordig open tot 22.00 en ook op zondag dus even snel wat halen is makkelijker dan buren af gaan om het te lenen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-04-2015 om 13:37

Nou en of

Hier gaan doorlopend dingen heen en weer. Wij wonen echt in zo'n prettig straatje waar dat gewoon kan.
Met name een ei is iets wat ik vaak tekort kom
Maar wij hebben weer een hoge keukentrap die door iedereen wordt geleend.
Auto's trouwens niet, maar bij hoge nood is er altijd wel iemand die even wil rijden.

Heel fijn om ergens te wonen waar dit gewoon kan.

Moni

Moni

24-04-2015 om 13:38

Hier wel

Niet vaak maar iets als een ei komt wel voor. Een ei koop ik niet terug. Maar stel dat ik een pak melk leen, dan geef ik later een pak melk terug.

Tuingereedschap wordt ook wel geleend of de hogedrukspuit. We hadden er eerst één met drie buren. In de praktijk gebruikten we dat ding het meest. Toen die kapot ging, hebben we zelf een nieuwe gekocht. De buurman mag die lenen. Dat gebeurt ongeveer 1x per jaar.

Wij hebben bij hen wel eens een fiets geleend voor een logee.
Of zij onze auto toen zij zelf geen trekhaak hadden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-04-2015 om 14:30

Hier ook, eten, spullen, soms zelfs auto's

Apart eigenlijk, een pak melk wel teruggeven en een ei niet.
Waarom is dat eigenlijk?

mijk

mijk

24-04-2015 om 14:55

ja hoor

Gebeurt genoeg hier!

Moni

Moni

24-04-2015 om 14:59

Eén ei vind ik de moeite niet

een heel pak melk wel (uiteraard koop ik een nieuw pak voor de buren).

Als ik een aangebroken doos eieren mee zou krijgen, geef ik een volle doos terug.

Yeti

Yeti

24-04-2015 om 15:07

hier ook

En voor elk aangebroken pak krijg ik een nieuwe terug. Of geen ik er heen terug.

guera

guera

24-04-2015 om 16:48

ja hoor

Hier ook. Bij de directe buren een ei, melk, ketchup whatever. Soms zelfs een fles wijn bij onverwacht bezoek. Ik zeg er altijd bij bij kleine dingen: niet terugkopen!
We hebben met de hele buurt hier een besloten facebook pagina. Daarop komen allerhande verzoeken zoals ladders, apparaten of andere eenmalige dingen. Ook komen er hulpvragen voorbij (wie is er handig met aansluiten computers oid), of wie weet er een goede schoonmaker. Heel handig.

bieb63

bieb63

24-04-2015 om 16:50

heerlijk als dat gewoon ook

Hier gebeurt het niet vaak. Maar soms wel en dat is gewoon fijn.

Takken

Takken

24-04-2015 om 17:13

Wiij lenen ook van alles

Wij lenen ook van alles bij de buren, varierend van peterselie, een ei, tot tabasco. Maar de buren lenen ook van alles bij ons, een takken-schaar of -hakselapparaat. De kruiwagen. En ook de auto, die delen we.
Tuurlijk is ook hier de winkel tot 20.00 open, maar als ik aan het koken ben, heb ik NU dat ei of die tabsco nodig, en kan ik niet eerst 12 minuten heen en weer naar de dichstbijzijnde winkel.
En waarom zou je in een straat(je) in zo'n buurt als de onze 2 hakselapparaten en 2 kruiwagens hebben. Die gebruiken we (en de buren) ook niet elke week.

Half a twin

Half a twin

24-04-2015 om 17:36

terughoudend

Ik was met onze vorige buurvrouw heel terughoudend met "iets lenen" het kwam namelijk nooit terug. Over 1 ei doe ik niet moeilijk maar 6 stuks is wel leuk als je dat terugkrijgt. En als ik een op haar keukendeur klopte voor een ei of wat geraspte kaas, dan had ze dat net niet in huis, of had ze het zelf nodig. Naar mijn idee deed ze heel afgepast boodschappen, niet voor de zekerheid een paar eieren extra maar denkend als ik eieren te kort kom naal ik ze wel bij de buren.
Na een jaar baalde ik daar zo van dat ik ook zogenaamd geen ei meer in de kast had als ze weer eens aanklopte.

Ely

Ely

24-04-2015 om 18:12

Ja hoor

Van alles, ei, melk, wat dan ook. Auto kan ook, Ad hoc oppas voor elkaars kinderen. Soms wanneer we eten over is gaat het naar de buren. Heel fijn

Mikke

Mikke

24-04-2015 om 18:19

Incidenteel

Het kan hier wel maar het is bij ons nooit nodig, we hebben bijna alles zelf wel in huis en winkels zijn hier tot laat open.

Wat wel eens geleend wordt is gereedschap, acculader, steekwagentje (hebben we inmiddels zelf maar eens gekocht ;o)). Oja, en de bezoekerskaart voor het vergunningparkeren in de straat. Bij veel bezoek gaan we daarvoor alle buren af (en dat gaat over en weer ;o))

Juno

Juno

24-04-2015 om 19:03

Ja hoor

Gereedschap, ladder, trap, bij mijn half-indo buurman specifieke kruiden die bij mij net op waren en in geval van nood rijden we elkaar of elkaars kinderen naar een ziekenhuis of passen op, verlenen eerste hulp, loodsen de ambulance naar de juiste plek, helpen bij andere calamiteiten, ik schmink alle buurkinderen met Halloween want ik ben de enige met goede schmink, een amdere buuf heeft een waterglijbaan waar iedereen op gaat enzovoort enzovoort.
Vroeger hadden we in de zomer een buurtfeest met bbq en na Oud en Nieuw een receptie met oliebollen en gluhwein maar dat is een beetje doodgebloed. We zien elkaar niet dagelijks zeker niet in de winter maar we kunnen altijd bij elkaar aankloppen. Als het zonnetje schijnt komt iedereen op het plein koffie drinken.

Barvaux

Barvaux

24-04-2015 om 19:21

hier

Hier deelde ik met mijn ex-buuf een pakje aardappelzetmeel/maizena en met haar gingen eieren ook wel over en weer. Ze is nu al een jaar of vijf weg en als het nodig is klop ik voor een ei wel bij de buren aan en de buurman heeft ook wel eens gereedschap van ons geleend maar ik mis die oude buren wel. De eerste twee jaar amper contact gehad maar toen mijn moeder overleed en mijn computer die week stuk ging schoof hij zo een leencomputer naar binnen en toen gingen we elkaar steeds beter kennen. Ik heb voor ze voor maar 1 euro een prima waterbed op mp gevonden toen die van hun lek was en zo steeds meer. Lange tijd hadden we een bel hangen boven de schutting zodat we, als we iets te vragen hadden, dat via de achtertuin deden.

Ik denk dat ik nooit meer zulke leuke buren krijg!

Pien

Pien

24-04-2015 om 20:40

Hier ook

Vooral met de achterburen, met wie we veel contact hebben, wordt over en weer weleens wat geleend. Ook met de naaste buren hebben we dit weleens gehad. Een keer een paar schepjes opvolgmelk, omdat hun baby het niet ging waarderen als ze geen ochtendflesje zou krijgen . Ik heb ook weleens twee luiers gegeven aan andere buren, je zult maar 's avonds laat ontdekken dat je zonder zit....

Verder kleine dingen van eten, dat hoef ik ook niet terug (dus geen lenen, maar geven, maar dat gebeurt wederzijds). Gereedschap wordt ook weleens een uurtje geleend en nu bijv hebben de achterburen voor een langere tijd zijwieltjes voor een fietsje geleend. Prima allemaal, zolang we het zelf toch niet gebruiken.

Monique D*

Monique D*

24-04-2015 om 20:46

Pan

Mijn jonge benedenbuurman vroeg aan mijn zoon of hij een pan kon lenen om mosselen te koken. Ik was zelf niet thuis. Mijn zoon had toen een grote pan gegeven aan de buurman.

Toen ik thuis kwam heeft mijn zoon verteld dat hij een pan had geleend aan de buurman. Dat vond ik vervelend, want het zou kunnen dat ik die pan net nodig had? Ik zei tegen mijn zoon: graag in het vervolg even met mij overleggen voordat je een pan uitleent.

Na een week had ik die pan nog niet terug. Ik had het nodig en heb aan hem gevraagd of ik die pan terug kan nemen. O, hij had het nog niet gewassen, dan krijg ik het wel terug, zei hij.
Ik kreeg later die pan gewassen en wel terug. Zelf heb ik het nog een paar keer uitgekookt en gewassen, het idee alleen al dat hij dit voor mosselen heeft gebruikt en dan een week niet gewassen.. nee, daar was ik niet zo blij mee.

Dus ik heb wel moeite om een pan te lenen aan die buren.

Eten en drinken kunnen wij wel bij de supermarkt halen om de hoek, die tot 22.00 uur open is. Daar hebben wij de buren niet voor nodig.

Jessica O

Jessica O

24-04-2015 om 20:50

ja hoor

Lenen van gereedschap, eitje ed en het uitlaten van de hond. Ook boeken gaan over en weer.
Ideaal hoor.

Ja alles

Spullen, eten, kinderen, huisdieren, planten, we lenen van alles van elkaar en geven het soms wel en soms niet terug.

Heel fijn dat het zo kan!

Pien

Pien

24-04-2015 om 21:43

MarSy

Ik hoop toch, dat als je je kinderen uitleent, je die weer terugkrijgt

Die wel, maar soms pas na een paar dagen!

Hier staan de tuindeuren altijd open, dus dat gaat over en weer, en ik leen het buurmeisje als oppas, ideaal!

Tonny

Tonny

24-04-2015 om 22:01

Leuk om te lezen!

Tja, zulke buren had ik vroeger ook. Was geweldig.

Misschien moet ik het hier eens gaan uitproberen, hahaha. Al moet ik zeggen dat ik met een uitgevlogen gezin zelden last heb van gemis qua ingredienten op een ongewenst moment.

Katniss

Katniss

24-04-2015 om 22:58

Erg grappig

Die pot mayo met een paar scheppen eruit
Ik leen nooit bij de buren en zij nooit bij mij.

+ Brunette +

+ Brunette +

25-04-2015 om 00:26

Ik ook niet

Als ik bij iemand zou aankloppen, zou ik vast wel iets voor elkaar krijgen maar ik doe het niet, ik ben goed georganiseerd qua boodschappen en heb ook allerlei klusgereedschap in huis. Verder is het hier in de buurt vergeven van de buurtsupers met ruime openingstijden, benzinestations met winkeltje, 24 hours shop enzo.

Pug

Pug

25-04-2015 om 07:25

luiers

De buren zijn een keer een luier komen halen toen hun bezoek die vergeten was of er te weinig had. Ik heb ze er toen 2 mee gegeven.

Voor de rest ben ik binnen 15 minuten terug van de supermarkt. Dat is niet heel veel langzamer dan kijken welke buren thuis zijn en of die hebben wat ik ben vergeten. Ik denk dat het voor de buren ook geldt.

Ladders heb ik nog wel eens geleend zien worden, maar er gaat misschien maar 1x per jaar iemand op een ladder staan. Dus van wie naar wie dat was, weet ik niet meer. Er wonen hier ook geen doehetzelvers en volgens mij zijn wij ook een van de weinigen die zowel voor als achter geen stenen in de tuin hebben liggen, dus aan tuingereedschap is ook weinig behoefte.

Stenna

Stenna

25-04-2015 om 13:18

heggeschaar aangeboden, willen niet

(Is dat eigenlijk met een n ertussen of zoals ik het nut geschreven heb?). Afijn, wij hebben een dikke grote beukenhaag tussen onze tuin en die van de buren. Is van "ons" in die zin dat hij er al was voordat de huidige buren er kwamen wonen (ook voordat wij er kwamen wonen maar dat weten zij niet denk ik). Ze staan altijd een beetje zielig en omslachtig met een handschaar de heg aan hun kant te snoeien terwijl wij een grote electrische heggeschaar hebben (want nog een enorme haag aan de andere kant van onze tuin ook) waarbij je er in 5 minuten mee klaar bent. Heb bij bezoek/contact al keer of wat aangeboden dat ze die mogen lenen, zonde van het geld er nog een te kopen bij iets wat je hooguit 1x per maand gebruikt en dan nog alleen in lente/zomer. Maar ze vragen het nooit. Raar vind ik dat, ik heb het toch meermaals aangeboden? (kan het niet goed door/over de heg heen nog een keer aanbieden als ze bezig zijn, daar is die heg dan te groot voor, en ze zijn ook wel enigszins ontoegankelijk voor informeel contact in de tuin).

stenna (ot)

Ik snoei altijd alles in onze tuin (van ca. 600m2 dus genoeg te snoeien, zeg maar) met de hand. Net zoals ik gras maai met een handmaaier en de randjes knip met een grasschaar. Ik vind dat zelf veel prettiger (ik heb namelijk geen haast maar geniet van het rommelen in de tuin) en ik heb een bloedhekel aan al die lawaaiige elektrische gevallen.

Dus misschien zijn je buren wel zoals ik

ja hoor

gisteren nog! heb ik bij onze buren 3 eieren gehaald (en ja, die krijgen ze volgende week terug). Wij hebben (nog) geen zondagsopening in ons dorp, dus op is op. Zij halen ook wel eens wat bij ons, en het kan echt van alles zijn, voeding, bakvormen, heggeschaar, trapje, noem maar op. Nou zijn die buren ook vrienden van ons, misschien dat dat scheelt.

Klaartje

Klaartje

26-04-2015 om 12:20

Ja hoor.

Wij lenen en er wordt bij ons ook geleend. Wonen in de polder buiten het dorp, dus als je aan het koken bent en een eitje mist, kun je dat sneller bij de buren halen dan naar het dorp rijden. En als ze op vakantie zijn halen we de eitjes gewoon uit het kippenhok. Ook om de honden uit te laten en katten te verzorgen als dat nodig is weten elkaar te vinden.

Hangt ervan af...

Mijn buurvrouw heeft (nog niet zo lang) een electrische grasmaaimachine die wel eens door haar zoon gebruikt wordt als hij langskomt om haar gras te maaien. In principe heeft ze wel eens gezegd, dat we die gerust een keer kunnen lenen, maar nu is sinds kort de buurvrouw ziek en ik wil haar absoluut niet lastig vallen met een futiliteit als een grasmaaimachine. Dus dat wordt toch met de hand en mijn eigen botte maaimachine. Of hopen dat ik net haar zoon eens tref als die met het gras bezig is.
Veel andere buren hebben overigens geen gras, dus daar valt geen grasmaaier te lenen.

Voor de rest is het inderdaad alleen lenen van ladders en gereedschap, ik heb nog nooit iemand langs gehad voor een ei of suiker, noch zelf de neiging gehad voor zoiets naar mijn buren te gaan.

Oja, en ook die ene keer dat we er nog geen dag woonden, hadden buren verderop in de straat de deur achter zich dichtgetrokken. Of we een kledinghanger hadden waarmee ze de sleutel te pakken konden krijgen. Dat was wel eng, want dat was de eerste kennismaking met die buren. Gelukkig bleek al snel dat het echt buren waren en geen inbrekers die van de situatie misbruik maakten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.