Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vliegenmepper

vliegenmepper

07-08-2012 om 18:43

Ik word gék van die vliegen!

Horregaas, plakstrips, elektrische vliegenmeppers, citroengeranium, keukenafvalemmertje naar buiten, niets helpt. We hebben voor de zoveelste dag een huis vol vliegen. Door een streng deuren-dicht-beleid kunnen we voorkomen dat ze naar boven gaan, maar ik zie er in de gauwigheid al 10 alleen al in de voorkamer waar ik nu zit, ze zoemen om mijn hoofd, zijn sneller dan ik meppen kan, lachen om de plakstrip, kortom: ARGH!!!

Een spuitbus vind ik geen goed idee omdat we ook een aantal kleine huisdieren hebben die ik zo snel geen andere plek kan geven. Wat zou ik nog wél kunnen doen om die krengen weg te krijgen (dood of levend) en om te voorkomen dat hun neefjes en nichtjes ook in huis komen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waar komen ze vandaan?

Niet zo gewoon hoor, zoveel vliegen.
Nou ja, dat ligt eraan waar je woont. Toen ik nog midden in het boerenland woonde, ging de vliegeninvasie steevast gelijk op met de aanwezigheid van koeien in de wei achter ons.
Wat is er in jouw omgeving dat zoveel vliegen trekt?
Hoe zien die vliegen eruit trouwens? Gewone kleine steekvliegen (vee), of grote groenzwarte brommers (lijkenvliegen!)
Groet,
Miriam Lavell

vliegenmepper

vliegenmepper

07-08-2012 om 20:01

Niet bij de koeien

Ik woon in een dorp, rijtjeshuis, tuin. Wel in een agrarische omgeving maar die begint pas een paar kilometer verderop.
De containers staan niet bij het huis maar achterin de tuin, de keukenemmer (met deksel) staat al een tijdje in de schuur omdat we al langer last hebben van vliegen. Afval wordt extra verpakt weggegooid omdat we enkele jaren geleden maden hebben gehad nadat we iets minder zorgvuldig waren met weggooien.
De vliegen in huis zijn de gewone zwarte, volgens mij heten die kamer- of huisvliegen?
De buren hebben er in wisselende mate last van, de ene keer zeggen ze dat het meevalt, de andere keer klagen ze nog harder dan ik
Ik heb al op internet gezocht wat ik kan doen om die beesten weg te houden, maar ik vind niets nieuws.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-08-2012 om 22:29

Blauwe lamp

Hoe je ze weg houdt weet ik niet, maar wij hadden thuis vroeger ook veel vliegen (koeien achter in de wei) en wij hadden een grote blauwe vliegenlamp die de vliegen roosterde. Bij blokker heb je de muggenvariant, die werkt ook geweldig tegen muggen. Waar je die grote moet kopen weet ik niet. Ik vind het iig een stuk frisser dan die plakstrips.

Dendy

vliegenmepper

vliegenmepper

07-08-2012 om 23:21

Blauwe lamp

Weet iemand of een muggenlamp (zoals Blokker die heeft) ook daadwerkelijk werkt tegen kamervliegen? Want dan ga ik morgen meteen naar Blokker, ik word dat gekriebel en gezoem zo zat en ze zijn nog smerig ook, die rotbeesten!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-08-2012 om 07:55

Nee,

Daar moet je een maat groter voor nemen.
vast wel ergens te bestellen

Dendy

Wat ik deed

Die koeien kon ik niet weghalen natuurlijk. Maar er waren ook bepaalde struiken waar die vliegen zich heerlijk voelden. Die hield ik kort.
De vliegen zaten graag op de gevel die het meeste zon ving. Aan die kant bleven de ramen dicht.
En dan als laatste redmiddel toch spuiten. Maar dan met veerust zie http://www.topdiervoeders.nl/veerust-super-p-449.html
Niet elke dag, zo min mogelijk, maar af en toe, als het te gek werd.
Vliegenlamp heb ik nooit gekocht (lelijk ding). Er zijn grote en kleine. In die kleine geloof ik niet zo.
http://www.huppa.nl/18295-anti-vlieg-electrisch
http://www.ongediertewinkel.nl/vliegenlampen-1/vliegenlamp/vliegenlamp-16-watt.html
Groet,
Miriam Lavell

vliegenvanger

vliegenvanger

08-08-2012 om 11:50

Miriam

Welke planten trekken volgens jou vliegen aan?

Vandaag is het weer hopeloos. De container staat vandaag aan de weg, verder geen afval of viezigheid in huis. Maar in de woonkamer is het echt een ellende. Die lamp gaat er hoe dan ook komen!!!

Maar ik wil ook graag weten waar het vandaan komt. Er ligt ook geen dood beest, wat mijn buurvrouw me vanmorgen vroeg, want dat ruik ik meteen. Zij zegt niet zoveel last van vliegen te hebben, ze zegt dat ze horren heeft. Maar die heb ik ook.

Ik word er knettergek van, even rustig koffie drinken is er niet bij met die viespeuken om me heen! Het is zo vies, je kan nog geen boterham eten zonder goed op te letten!

Vuilgrens

Dat zie je zo. Haal je hand door de struik en er vliegt een zwerm op. Ik ben slecht in namen, dus ik weet niet hoe mijn vliegenstruiken heette.
"even rustig koffie drinken is er niet bij met die viespeuken om me heen!"
Dat zit voor een belangrijk deel ook tussen je oren
Laat je niet gek maken. Een compleet vliegloos huis is ook niet zo gewoon. Een beetje vlieg zul je moeten accepteren.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

08-08-2012 om 13:23

Kruipruimte

hoe is het met de kruipruimte onder je huis? Is die droog en schoon? Heb je geen lekkage in je riolering?

Op het werk hadden wij ook een enorm vliegenprobleem, elke zomer was het raak. Bleek de riolering niet goed aan gesloten te zijn. Toen dat probleem verholpen was was het vliegenprobleem ook weg. Het was niet te ruiken dat de riolering lekte.

vliegenvanger

vliegenvanger

08-08-2012 om 13:35

Amc

Ik woon in een wat ouder huis, voorgaande jaren waren er geen problemen. Zou er lekkage kunnen zijn? Ik zal mijn buurman eens vragen er naar te kijken, want ik ruik inderdaad niets, maar als het geurloos is...?

Antieke vliegevanger

Hier ook overmatig vliegen dit jaar.
Geen idee wat de oorzaak is, maar de buren en verder in de straat hebben er ook last van (tot erg ver, de volgende straat aan toe!).
Wij denken dus dat het met iets ergens 'buiten' vlakbij onze straat te maken heeft....Achter onze huizen begint het boerenland. Daar staan géén koeien...maar is weiland dit jaar. Vorig jaar was het maís. Misschien de manier van bemesting ofzo???
Nou ja...dat doet er ook niet toe.
Toen er ook nog een fruitvliegjesinvasie kwam had ik er genoeg van...Ik heb zo'n kleine blauwe lamp gekocht.
En die hangt nu en ik doe 'm 's nachts aan.
En hij doet wel wat...Maar als je 10 vliegen hebt is de vangst van 2 geroosterde vliegen nou niet bepaald veel Hij werkt, maar nou niet bepaald fantastisch...
Wat je ook kan proberen (tactiek van mijn schoonzus van buitenlandse origine en écht het werkt!): Zwaai met handoeken, theedoeken etc. richting deur. Begin bij het verst afgelegen gedeelte van de kamer vanaf die deur dan hé....
Vliegen hebben een hekel aan tocht schijnt het...
Het liefste met meer personen zodat je de hele kamer kan 'bezwaaien' ...Dan loop je langzaam richting deur...Gelijk op gaan, steeds zwaaien met die handdoeken boven je hoofd. De vliegen worden onrustig en gaan de richting op die jouw handoek zwaait....En zo jaag je ze de deur uit. Ik weet het klinkt compleet belachelijk en zo ziet het er ook uit en zo voel je je w.s. ook...maar écht het werkt!
Omdat die lamp niet werkt zwaaien wij bijna elke avond voor we gaan slapen wel een keer met het hele gezin..Ziet er vast fantastisch uit (not dus), maar dat kan me allang niet meer schelen.
En de fruitvliegjes heb ik gevangen in mijn antieke vliegenvanger...Een soort glazen ding waar vliegen via de onderkant in kunnen en die met dop is afgesloten en op pootjes staat...Ranja erin en wachten maar.
Daar zitten nu wel 100-en dode fruitvliegjes in en ook nog 3 gewone vliegen die de zwaaitactiek hadden overleefd (zaten w.s. ergens in de hoekjes van de kamer of boven de kast ofzo).
Maar daar hebben jullie niks aan...dit is een al erg oud ding en afkomstig uit de glasverzameling die ik van mijn moeder heb geërfd. Ik ben altijd een beetje huiverig 'm te gebruiken...bang dat iemand 'm per ongeluk te pletter duwt ofzo..Maar goed het werkt wél. M
groeten albana

Oo en zakje

Volgens oudste dochter moest ik bij alle deuren of ramen die open stonden boterhamzakjes ophangen met water gevuld. Hadden ze bij vriendin van oudste ook gedaan...die op de boer woont en scheen erg goed te helpen.
Aan deze tactiek ben ik nog niet begonnen omdat onze 'zwaaironde' al genoeg effect heeft om als we binnen zitten geen last van de vliegen te hebben.
Maar het proberen waard als de rest niet werkt
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

09-08-2012 om 10:17

Oh albana

Dat is eigenlijk gewoon een glazen vanger, die wordt verkocht als wespenvanger,alleen jij zet 'm neer ipv ophangen! Goed idee trouwens tegen fruitvliegjes.

Oo is dat zo?

Oke weet ik dat ook weer. Als ik volgend jaar weer een invasie heb zal ik me er eens in verdiepen. Voorlopig ben ik 'bevrijd' in ieder geval.
groeten albana

Tink

Tink

09-08-2012 om 13:21

Tocht

Vliegen houden inderdaad niet van tocht. Maar in plaats van met de hele familie te gaan handdoekwapperen zou ik dan de ramen en deuren een half uurtje flink tegen elkaar open zetten, dan ben je ze ook wel kwijt en het scheelt een hoop gedoe

vliegenvanger

vliegenvanger

09-08-2012 om 16:05

Update

Het mindert niet, integendeel, en ik heb nog steeds geen idee hoe het komt. Maar de achterbuurvrouw klaagde net ook al dat ze er dit jaar zo'n last van heeft, en ik sprak net een kennis uit een andere wijk die er ook al zoveel had. Haar baby slaapt onder een geïmproviseerde klamboe nadat ze ontdekte dat de krengen op haar gezichtje zaten, het was net een derdewereldkindje, zei die kennis.
Zakjes water: werkt niet.
Blauwe lamp die ik inmiddels heb aangeschaft (de Aldi had ze): schiet niet op.
Wapperen: wij zijn helaas een gezin vol fysieke kneusjes, dat redden we niet (astma en zo).
Vliegenvanger: ik ga eens bij de Xenos kijken of ze die nog hebben, daar heb ik ze wel vaker gezien, maar dan als wespenvanger. Je schijnt ze zelf van plastic flessen te kunnen maken, maar ik heb net vanmiddag de hele zwik naar de statiegeldautomaat gebracht.
Doortochten: goed idee, ga ik proberen, ik zal laten weten of het werkt! Dan moeten wel de horren er even uit, vermoed ik

maman

maman

09-08-2012 om 18:30

Verstuiver

Ik woon op een boerderij in het buitenland. En we hebben zomers altijd veel last van vliegen. Sinds een paar jaar heb ik in huis een elektrische verstuiver die iedere 10, 20, 30 of 40 minuten automatisch wat vliegendood spuit. Ideaal. Ik hoef alleen nog maar de dode vliegen op te zuigen. Het is net zo'n apparaat als die ook voor luchtverfrissers gebruikt worden. Ik weet niet of je die ook in Nederland hebt. Ik heb de mijne bij een soort welkoop/boerenbond vandaan.

vliegenvanger

vliegenvanger

09-08-2012 om 18:51

Maman

Kan dat met kleine huisdieren (knaagdieren)? Ik heb geen plek elders in huis om hun kooien neer te zetten en ik heb hen liever niet met de pootjes in de lucht.

Jakkes, ik heb er nou eentje die klem zit in de stroomdraad van de blauwe lamp, hij BLIJFT knetteren! En ik heb hier een puber rondlopen met verschrikkelijk zwarte humor...

Nou ja, die is in ieder geval al dood (die vlieg dan, mijn zoon gelukkig niet).

vliegendinges

vliegendinges

09-08-2012 om 18:52

Vliegenvanger, vliegenmepper...

Eén en dezelfde nickname

Paal

Paal

09-08-2012 om 21:49

Komt ie

Jaren geleden via internet gekocht een insectipen. Martec insecticide heet het. Streep op je ramen en ze vallen dood neer als ze er over heen lopen. Niet te koop in nederland, vroeger wel

Tocht

Dat gaat niet werken...en buiten dat hébben wij bij warme dagen altijd al én aan de voorkant het raam open én aan de achterkant de buitendeur...Als er weinig wind is dan óok nog de voordeur...wagenwijd, natuurlijk alleen als we thuis zijn.
En waar gaan die vliegen dan zitten? Náást het open raam...en náást de open deur. Daar heb je namelijk een groot stuk dat niet 'betocht' word door dat ene openstaande raam...op de ramen die niet open kunnen, de tocht gaat namelijk rechtdoor..naar die andere deur die open staat en niet het 'hoekie om' of hoe moet je dat uitleggen?
En zodra het 's avonds donker is en het raam dicht (voor inbrekers b.v.) komen die vliegen ons weer plagen...
En van dat wapperen hoef je geen 'sport' te maken. Het is gewoon rustig aan vanaf de ene kant van de kamer naar de andere...en je zwaait gewoon boven je hoofd met die theedoek of voor mij part een stuk karton heen en weer en dat hoeft écht niet erg hard....als het maar constant is. 1 iemand jaagt de vliegen die zich verstoppen (boven kasten b.v.) uit hun tochtvrije zone zodat ze in de jaagsessie mee doen.
Wat me wel een probleem lijkt is een erg hoog plafond. Ik denk dat ze dan vlak onder het plafond hun tochtvrije plek zoeken...
Wij hebben 1 keer van de week 'gejaagd' en sindsdien is het aantal vliegen stukken minder...Ja d'r komt er elke dag wel 1 of misschien 3 ofzo bij. Maar het is te overzien...1 verzuipt in de ranja en 1 mep ik 's avonds nog dood...Maar niet meer zo'n heleboel. Overigens kán ik op het moment ook niet jagen. Oudste is op vakantie en man voor werk ver weg en met alleen jongste redden we de hele kamer nooit, dan gaan ze naast het gebied dat wij bewapperen zitten.
Nu de ramen nog (zucht) want die worden van al dat vlieggeloop erop niet bepaald schoner...
groeten albana

vliegenmepper

vliegenmepper

10-08-2012 om 13:19

Nee, tocht werkt ook niet

Zie titel. We hebben de ramen open gehad tot het echt te fris werd.

Albana, ons plafond is 2 meter 60. En wapperen... Ik heb het geprobeerd, maar ik heb een fysiek probleem waardoor ik het niet lang vol hou, heb helaas geen behulpzame partner en de kinderen (al oudere pubers) hebben me toen ze terugkwamen van hun werk lachend aangekeken en aangeboden de broeders met de witte jassen te bellen. Ik heb vanmorgen toch geprobeerd wat te wapperen met een krant, maar ik geloof niet dat dat zoden aan de dijk heeft gezet.

Vanmorgen trof ik zelfs vliegenpoepjes aan op de deksel van mijn (witte) laptop. Vensterbank wordt al elke dag afgenomen wegens poepjes.
Op dit moment, terwijl ik dit schrijf, zijn er 5 vliegen om me heen. Tussen het schrijven door waai ik als een razende met de elektrische vliegenvanger rond. Maar die krengen zijn zo vlug!
Tot mijn grote woede ontdekte ik vanmorgen dat één van de kinderen, die eerder de deur uit moest, zijn ontbijttroep niet had opgeruimd. Kaaskorsten, een open margarinekuipje... Féést voor die rotbeesten! De margarine heb ik maar weggegooid.

Volgende stap: de limonadeval. Als ik klaar ben met mijn werk ga ik direct door naar de Xenos. Ik word zo moe van dat eeuwige gekriebel langs mijn lijf dat ik mijn werk al naar mijn slaapkamer, een vliegvrije zone, heb genomen en daar enkele uurtjes heel ontspannen heb zitten werken zonder vliegen om me heen.

Voor ongedierteverdelgingsbedrijven vind ik het nog te vroeg, maar ik heb het echt nog nooit zo erg meegemaakt. En ik heb niets tegen de natuur, een mens moet het niet erger maken dan het is, maar vliegen zijn niet bepaald de schoonste dieren die er zijn, en die vliegenpoepjes op mijn laptopdeksel vond ik eigenlijk wel erg confronterend.

Vic

Vic

10-08-2012 om 13:46

Alles dicht houden

Misschien kun je traceren waar de vliegen vandaan komen als je het huis zo goed als vliegvrij maakt en dan een dag alle ramen en deuren dicht houdt. Als er dan nog meer vliegen verschijnen komen ze van ergens binnen in het huis. Ik heb sowieso liever geen ramen wijd open omdat er dan altijd insecten binnen komen. Alles staat op een kierstand en heel af en toe, als het te warm is, zet ik alles tegelijk wijd open. Dan waait het zo in huis dat er ook geen vliegen binnen komen.

vliegenmepper

vliegenmepper

10-08-2012 om 18:04

Misschien oorzaak gevonden?

Vic, ik merk dat de kinderen nogal eens de deur open zetten met de horren open. Dat schiet ook al niet op.

Maar ik geloof dat ik een mogelijke bron heb gevonden. Het klinkt stom dat ik er niet eerder op ben gekomen...!
Ik heb mijn vuilnisbakken van het huis af staan, maar aan het huis heb ik wel een hoekje waarin ik potten, tuinaarde, en sinds enkele weken ook een zak koemestkorrels bewaar. Ik was daar vanmiddag even om wat potten erbij te zetten en zag dat het zwárt was van de vliegen rond die koemest!
Die heb ik dus even voor de zekerheid in een vuilniszak gedaan en een flink stuk verderop gezet!

En nu voorlopig maar weer vliegenmeppen...!

Ja ga maar naar xenos

Want mijn antieke vliegvanger die er nog steeds staat heeft nog het meeste effect van alles....
Eergisteren de ranja vervangen (vind het toch een beetje zónde van de ranja, maar afijn..) omdat de hoeveelheid vliegelijkjes toch wel schrikbarend veel was...Maar na 2 dagen zitten er al weer zo'n 100 fruitvliegjes in en een stuk of 5 gewone vliegen. Nou je kunt je wel voorstellen wat dat voor feest had gegeven als al die vliegjes waren blijven leven en weer nieuwe vliegjeskindertjes hadden gekregen....
Gisteren ondanks gemis van man en oudste toch nog even gezwaaid met vriendinnetje van jongste die net zo lang als mij is (170) en compleet in een deuk lag.
Ons plafond is 2.60 hoog en met de theedoek en mijn arm in de lucht redden wij dat net.
Wel was vriendin van jongste stomverbaasd dat we naarmate we vorderden richting deur wél een aantal vliegen in een soort zwermpje zenuwachtig voor ons uit jaagden.
Wat betreft die antieke vliegenvanger...waar die vliegen in verzuipen. Ik moet alleen nog een oplossing vinden voor weekhartige jongste, die al geprobeerd heeft 1 vlieg van de verdrinkingsdood te redden (overal plakkerige ranja) en het enorm 'zielig' vind deze gemene oplossing en dreigt om de dierenambulance te bellen of de dierenpolitie. Niet dat ik werkelijk denk dat die komen...Maar je weet maar nooit. Jongste vind mij maar 'gemeen' met deze oplossing. Dus als iemand nog een betere oplossing weet waar jongste niet zo mee bezig is houd ik me aanbevolen.
groeten albana

Heb ik ook eens gehad

een zak bemeste tuinaarde in de fietsenschuur. man man wat een vliegen bleken daarin te zitten! Allemaal verjaagd en toen de zak héél goed dichtgevouwen.

Mijn buren zijn fan van....

Dit http://www.woonwebsite.nl/idee/vliegenstickers-van-bayergarden-anti-vliegenstrip-informatie/2547
Die kende ik nog niet.
Schijnt geweldig te werken.
Groet,
Miriam Lavell

vliegenmepper

vliegenmepper

11-08-2012 om 17:02

Valt tegen, miriam

Ik heb die vorig jaar gehad. Hielp weinig, en is heel moeilijk van je raam te krijgen.

Update: wespenvanger staat. Verder nog steeds heel veel vliegen.

En hoe is het nu?

Hier zie ik er amper nog 1 rondvliegen. Wel heb ik een overvolle 'vanger' continu. Gezien het aantal vliegelijkjes, zowel de gewone vliegen als ook de fruitvliegjes in de antieke vanger was het wel overvol geweest hier als ik die niet had staan. Heb geen zwaai-waai-sessies meer hoeven houden
Snap niet waarom al die beesten hier naar binnen willen. Heb zelfs al geen vuilnisbak meer binnen staan en ververs de vaatdoek 2 maal daags. En we hebben horren voor alle ramen en een hangstrokenhor voor de deur.
groeten albana

vliegenmepper

vliegenmepper

15-08-2012 om 00:34

Iets beter

Sorry, ik was even erg druk, daarom kon ik niet eerder schrijven.
Gisteren meldde mijn andere buurman, net terug van vakantie, dat er een dode vogel (formaat lijster of merel) in zijn tuin lag weg te rotten, en of ik daar tijdens zijn vakantie last van had gehad. Hij had hem direct na thuiskomst, dit weekend, weggehaald. Ik vertelde meteen van de vliegenplaag. Buurman had toch wat vraagtekens. Volgens hem komen juist groene bromvliegen op lijken af en ik heb voornamelijk kamervliegen.
Ja, dat dacht ik dus ook. Maar toch is de vliegenlast meteen minder. Het is niet weg, maar we hoeven niet meer onafgebroken met onze benen te bewegen (ik overdrijf niet), mijn laptop zit niet meer binnen één nacht onder de vliegenpoepjes als ik de volgende dag weer aan het werk ga (ook dat was niet overdreven) en ik heb niet meer een extra invasie aan vliegen tijdens het eten.
Ik heb zeker nog geen vliegvrije zone, maar het is een stuk rustiger geworden.
En dat mogelijk allemaal vanwege een dode vogel ergens in de voortuin van de buren, méters van mijn huis! Ik rook 'm niet eens, en ik sta toch echt bekend om mijn heel goede neus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.