Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ikea gordijnen vermaken; wat betaal je een kennis?

Jaja, daar was ik weer met mijn huis-inricht-perikelen.

We hadden zo leuk bedacht dat we van die wit houten luxaflex zouden nemen van IKEA. Onze ramen zitten ahw in een soort 'nis' van zo'n 20 cm. diep. Daar luxaflex in hangen leek ons erg mooi. Maarrr... nu blijkt dat dat niet kan. Onze ramen gaan naar niet alleen naar binnen open maar zitten tot op zo'n anderhalve cm van het plafond. Daar kun je dus helemaal niks voor hangen, want dan kan het raam niet meer open. Aan het raam zelf hangen is ook niet echt een goede optie, want als je dan zo'n kiep-kantelraam open zet hangt die luxaflex zo schuin naar beneden.

Omdat het allemaal erg kort dag is (we gaan over 10 dagen verhuizen, en een paar dagen daarna op vakantie) heb ik vd week bij IKEA van die kantenklare linnen gordijnen gekocht. Best mooi eigenlijk.
Alleen; er zitten van die lussen aan. En daar houd ik nou weer niet zo van. En door die hoge ramen ziet dat er ook gek uit. Ik heb zelf op naaigebied 2 linkerhanden en wil dus een kennis van me vragen om de lussen eraf te halen, en daar gewoon gordijnband op te zetten waar je van die haakjes in kunt zetten.

Hehe. Lange inleiding zeg
Dat hoeft echter niet voor niks, maar wat is een redelijk tarief daarvoor? Per uur een 'x' bedrag?
En denken jullie dat het mooi wordt, want die IKEA gordijnen zijn 1.40 breed. Huiskamer beneden is ruim 5.20 breed, met een glazen erker de hoek om.
Gewoon aan elkaar vaststikken maar?

Nou, ik ben benieuwd!
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tikje ot: wees maar blij

Geen antwoord op je gordijnenvraag, maar wees maar blij dat je die houten jaloezieën niet hebt. Ik heb ze in het huidige huis, en wat een ondingen zijn het! Ze zijn veel te zwaar voor het bevestigingsmateriaal, dus na korte tijd braken er al onderdelen af, en als je ze optrekt zit je met een enorm pak hout bovenaan je raam. Het is niet voor niets dat je die dingen op plaatjes altijd alleen maar in neergelaten toestand ziet...Dan zien ze er overigens inderdaad prachtig uit.

Maar goed, voor mij dus nooit meer houten jaloezieën. In het nieuwe huis weer die gewone van metaal.

Overigens, je kan die gordijnen natuurlijk ook naar zo'n vriendelijke Turkse (althans meestal) kleermaker brengen. Je woont toch in Amstelveen? Als daar al niet genoeg 'Gouden Schaar' achtigen zitten moet je even de gemeentegrens over naar Amsterdam.

Groeten,

Temet

Gordijnen en luxaflex

Tegenwoordig heb je naast de houten en de metalen luxaflex ook een soort luxaflex die lijkt op gordijnstof en de dwarsliggers van gesteven karton. Het hele zaakje is wel stijf geperst....Je ziet het niet overal, maar mijn vriendin haar man is vertegenwoordiger in luxaflex en heeft dit al een tijdje (jaartje). Maar het schijnt alleen in speciaalzaken verkocht te worden. (Ben het zelf in winkels nog niet tegengekomen, maar kom ook niet dagelijks in dat soort winkels....).
Voor de gordijnen....weet je zeker dat je die wil houden??? En dan met die naden van de aangestikte stukken ertussen?? Ik zou het gewoon zo laten hangen en op zoek gaan naar nieuwe gordijnen. En dan lekker rustig aan doen...zodat je zeker weet dat dit is wat je voorlopig voor het raam wil hebben, en meteen op maat laten maken, met de rail aan het plafond. Met die losse band en haakjes werkt zowiezo niet goed aan het plafond (wel als de rail aan de muur/kozijn zit) omdat de bovenste rand dan altijd tegen het plafond aanbotst. Of het moet een supergoede ervaren naaister zijn die vaker met dit bijltje heeft gehakt.
groeten albana

Mare

Mare

23-06-2009 om 19:42 Topicstarter

Misschien niet helemaal helder geweest...

.. ik post hier zoveel de laatste tijd
We hebben een nieuwbouwwoning. Er hangt dus nog helemaal niks. We gaan over 10 dagen verhuizen (alles moet in 2,5 week gebeuren) en gaan paar dagen daarna op vakantie.
Er is me veel aan gelegen om dan iig raambekleding te hebben; tuinen zijn nog open en buurwoningen nog niet betrokken. 's Avonds en weekend kan iedereen rond lopen en naar binnen kijken wat er 'te halen' valt.
Dusss... gordijnen.

Ik heb zelf dus bij IKEA die gordijnen nieuw gekocht. Enerzijds omdat het budget inmiddels wel een tikje op is en op maat maken mooi is, maar weer een enorme hoop geld. En anderzijds omdat ik eigenlijk nu nog niet weet wat ik eigenlijk wil (jahaaa, die shutters hahaa!) en dus voor een redelijke basic oplossing wil gaan.
Die gordijnen van IKEA zijn van een soort linnen, en ik vind ze oprecht heel prima. Alleen; die lussen dus...

Ternet; geweldig goede tip! Heb meteen gegoogled, en ja hoor, een Gouden Schaar in Amstelveen.
Nu moet ik alleen nog even meten wat de afstand is als ik een 'gewone' gordijnroede neem tot de vloer. Op zich is de kamer 2.60 hoog, maar daar gaat hoogte vloer nog vanaf. Weet iemand wat standaard hoogte is vanaf het plafond tot waar de gordijnen bovenaan beginnen??

En; gordijnen zijn 1.40 breed. Schuifpui is 5.10 breed, en gaat aan 1 kant nog 2 meter met glas de hoek om. Dus zowel gordijnen voor 5.10 breedte, en voor 2 meter, totaal ruim 7 meter. Ik heb nu 2 pakken met 4 x 1.40. Dat lijkt me wat krap.
Er is vast een ervaren naaister die weet dat je voor gordijnen 'natuurlijk' een verhouding aanhoudt van bv 1.5 x breedte of zo?

Ik hoor het graag, groet!
Mare

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-06-2009 om 09:01

1,5 tot 2 x

Anderhalf keer kan, is aan de krappe kant. De grootte van de plooien bepaal je zelf door de haken er in te zetten, maar dan krijg je dus kleine plooitjes. Twee keer is royaal, dan kun je grote plooien maken. Bedenk dat krap hangende gordijnen vlakker zijn en dus meer doorkijk geven.
Je kamer is 2,60 hoog, daar gaat neem ik aan nog een cm of twee af voor de vloer (hangt er van af wat voor vloer je neemt natuurlijk). Als je standaard gordijnrails neemt komen de haken een cm of 3 van het plafond af, maar er steekt altijd nog een stukje gordijn boven het band uit.
Weet niet of ik het nu duidelijk uitleg, maar het band zit niet helemaal aan de bovenrand van het gordijn, dus je moet met de naai(st)er even afspreken hoe hoog het band komt te zitten en dat vanaf daar de hoogte naar de vloer berekend wordt.

Mare

Mare

25-06-2009 om 15:06 Topicstarter

Goede uitleg hoor ellen!

Sterker nog; met dat rekensommetje in het hoofd weer naar de IKEA. Nog even en ze begroeten me met naam en toenaam daar
Hoe dan ook; zag tot m'n vreugde dat ze ook een paar gordijnen hebben met dat band waar je die haken in steekt. Kant-en-klaar dus, alleen nog op hoogte maken maar ook daar is weer van dat strijkband voor. Dat aan van die echte gordijnrails (aan het plafond) betekent dat we voor de kamers van de meiden voorlopig iig iets voor het raam hebben.

Voor de huiskamer heb ik dus die linnen gordijnen. Maarr... omdat ze het band ook los verkochten, en met jouw uitleg durf ik het wel aan. Ik torn de bovenkant los, haal de lussen eruit en zet het band eraan. Dan moet ik ze nog wel aan elkaar (laten) stikken, maar dat lukt wel. Ik heb het idd wat breed genomen, al te strak vink ik niet mooi. Er zitten zelfs van die 'grijpertjes' bij. En gezien de stress en de haast (over 8 dagen verhuizen, alles moet nog ingepakt, keuken en vloer komen op allerlaatste moment!) zou het best eens kunnen dat ik voorlopig die optie neem.

Zodra stucwerk (stucadoor is t/m morgen bezig) droog is gordijnrails tegen het plafond. Ringetjes erin, knijpertjes daar weer in en huppatee; gordijnen voor de ramen!
Kunnen we iets geruster op vakantie want niet open en bloot. En bij thuiskomst... zien we wel hoe we het precies aan gaan pakken.

dank voor het meedenken,
Mare

Snelle tip

Hai Mare,

Ik heb even het draadje gelezen en ondanks het feit dat ik alle gordijnen zelf naai (enkele dubbele plooi, ophaalgordijnen geen probleem), zou ik in jouw situatie even voor een snelle oplossing gaan. Je wilde al een roede (stok) hangen en je wil inkijk van buren en dergelijke vermijden. Waarom haal je diezelfde IKEA niet een doosje met knijpertjes voor gordijen? Je knijpt ze er aan en hangt je gordijn hup op, kan iedereen. Die lussen sla je even naar de andere kant.
Na terugkomst van de vakantie kun je ze laten vermaken helemaal naar je zin.
Die knijpertjes kun je altijd nog gebruiken aan zo'n staaldraad met kindertekeningen eraan.

Is dat iets?

Dorry

Mare

Mare

30-06-2009 om 14:23 Topicstarter

Gaan we doen, dorryl!

Zoals gezegd dus al de spullen bij IKEA gekocht. Een gordijn gedaan - wat een k..klus; maar 't lukt wel en wordt eigenlijk nog mooi ook. Doe het op de hand, dus lostornen, lussen eruit, dichtnaaien, band erop etc. dus kost veel tijd. Dat gaat nooit meer lukken voor zaterdag .

In doosje IKEA zitten naast haken ook idd van die knijpertjes. En omdat we idd toch roede al ophangen gaan we idd voor jouw idee; we hangen ze gewoon even met knijpertjes op, 'flappen' naar binnen, en huppatee! dicht zijn de gordijnen. Niemand die naar binnen kan loeren wat er te halen valt, en 's avonds zitten we niet in een donker gat.

Na thuiskomst haal ik er 1 voor 1 een gordijn af om dan met de hand de band er op te zetten. Helemaal top!

Mijn jongste is 12, veel kindertekeningen krijg ik er niet meer bij vrees ik
dank voor het meedenken, weer een probleempje (voorlopig) opgelost!
M

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.