Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Indigo pigment

Heeft iemand van jullie ervaring met het kweken van Indigofera Tinctoria t.b.v. het vergaren van indigo verfstof voor het verven van textiel? Ik ben benieuwd of het (goed) kan in het betrekkelijk koude Nederland.

RodeKrullenbol

RodeKrullenbol

02-10-2021 om 14:01 Topicstarter

Niemand?

Misschien kan een nadere toelichting e.e.a. verduidelijken.

Tot op heden koop ik indigo pigment om daarmee aan de slag te gaan. - Een ingewikkelde, maar reuze spannende onderneming! - Op YouTube stuitte ik echter op video's die uitleggen hoe je het pigment kunt onttrekken aan de indigo plant. Het lijkt me erg leuk om zo 'from scratch' te gaan verven. Ik vraag me alleen af of het klimaat hier niet te koud is voor die plant.

Er wordt in Nederland vziw geen indigo geteeld. Dat is vermoedelijk al een aanwijzing voor de kans op succes. Maar het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van uitproberen.

Groeten,

Temet

RodeKrullenbol

RodeKrullenbol

02-10-2021 om 15:25 Topicstarter

De verfplant Wede (Isatis tinctoria), is hier wel veel gekweekt t.b.v. de productie van indigo pigment. Zie bijvoorbeeld: https://www.cruydthoeck.nl/winkel/isatis-tinctoria/p131. De in warmere landen goed groeiende verfplant Indigofera Tinctoria bleek echter aanzienlijk meer pigment op te leveren. Wede was niet opgewassen tegen deze concurrentie.

Had men in principe van plant kunnen wisselen? En heeft de Nederlandse productie van indigo pigment het eenvoudigweg afgelegd tegen de buitenlandse concurrentie? Of was verandering van plant niet goed mogelijk omdat we hier nu eenmaal "the worst weather in the world" hebben?

In dat geval offer ik maar beter geen ruimte op het dakterras op voor de teelt van
Indigofera Tinctoria!

Temet schreef op 02-10-2021 om 14:53:

Er wordt in Nederland vziw geen indigo geteeld. Dat is vermoedelijk al een aanwijzing voor de kans op succes. Maar het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van uitproberen.

Groeten,

Temet

Misschien binnenshuis met een lamp van de growshop? 

Laatst was ik in de Utrechtse Hortus Botanicus en daar stond een indigo-plant. Ik kan me helaas niet de Latijnse naam ervan herinneren, maar wellicht zou je eens kunnen informeren?

RodeKrullenbol

RodeKrullenbol

02-10-2021 om 19:17 Topicstarter

Sneeuwklokje88 schreef op 02-10-2021 om 17:28:

Laatst was ik in de Utrechtse Hortus Botanicus en daar stond een indigo-plant. Ik kan me helaas niet de Latijnse naam ervan herinneren, maar wellicht zou je eens kunnen informeren?

Interessant! Weet je nog of die plant in een kas stond of op de koude grond?

Hij stond in de koude grond, ik weet helaas niet meer hoe dat gedeelte van de tuin heet.

RodeKrullenbol

RodeKrullenbol

04-10-2021 om 13:30 Topicstarter

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik weet nu genoeg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.