Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inkomstenbelasting

Ik krijg vandaag een mooie blauwe envelop in de bus: het is een herinnering dat wij een naheffing van inkomstenbelasting nog niet hebben betaald.

Nu heb ik de eerste brief daarover nog nooit ontvangen, maar inkomstenbelasting zegt me ook niet zoveel.

Inkomstenbelasting betaal je toch alleen als je een eigen bedrijf hebt, toch niet als je beiden in loondienst bent?

Maarre... of ik maar even wil betalen. Volgens mij klopt er geen bal van, maar kan er zelf pas dinsdag over bellen.

Weet iemand ondertussen antwoord op bovenstaande vraag?

Groet, Moppeke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

26-09-2009 om 19:05

Iedereen

Nee hoor, inkomstenbelasting betaalt iedereen. Houdt je werkgever het wel in?

Tirza

Moppeke

Moppeke

26-09-2009 om 19:22 Topicstarter

Re: tirza

Ja hoor, we zijn beiden hardstikke ambtenaar dus dat wordt allemaal netjes afgedragen.
Dus het verbaast ons heel erg dat manlief een aanslag krijgt. Nog nooit meegemaakt dit.

Enne.... een herinnering nog wel van een aanslag waarvan ik de eerste aankondiging nog moet zien....

Maar zeg je dan eigenlijk dat dit kan komen omdat zijn werkgever niet voldoende afdraagt?

Tinus_p

Tinus_p

26-09-2009 om 19:37

Zinloos

moppeke:
' Enne.... een herinnering nog wel van een aanslag waarvan ik de eerste aankondiging nog moet zien.... Maar zeg je dan eigenlijk dat dit kan komen omdat zijn werkgever niet voldoende afdraagt?"
Ik kan van alles verzinnen, maar dat is allemaal speculaas. Je zult dus moeten bellen.
(ik gok er op dat je teveel VT hebt ontvangen).

Dat ken ik

vriend heeft ook wel eens een rappel gekregen na een brief die hij ook niet had gezien. Leidde nog tot een leuke discussie met de belastingmevrouw 'hij [ik bel altijd] heeft die brief nooit ontvangen' 'we hebben die brief verstuurd op datum x' ' dat kan zijn, maar hij heeft hem niet ontvangen' ' we hebben hem echt verstuurd op datum x' ' dat zal ik ook niet ontkennen, maar hij heeft hem niet ontvangen' etc.

Bij vriend kwam het trouwens omdat hij met mij ging samenwonen, en ik ben zelfstandige en moet daarom aangifte doen. Wie met pek omgaat wordt ermee besmet

Groeten,

Temet

Moppeke

Moppeke

26-09-2009 om 21:39 Topicstarter

Zinloos 2

Ik was ook helemaal niet van plan om de discussie aan te gaan of ik brief 1 nou wel/niet ontvangen heb. Dat leidt tot niets. Het is irritant voor ons, maar vechten tegen de bierkaai.

Wat ik merkwaardig vind, is dat al jaren de situatie hetzelfde is. Geen banenwissel, geen persoonlijke veranderingen ofzo op het gebied van inkomsten. Dat moppeke-man dan een aanslag krijgt komt bij zo zot voor.

Ik ga dinsdag even bellen, dan zullen we het horen.

Alvast bedankt voor jullie reacties, groet, Moppeke

Marianne *

Marianne *

26-09-2009 om 21:47

Toevallig ...... hier ook

Nou ja ..... dat is toevallig. Wij hebben ook zo'n herinnering vandaag gekregen. Ook voor mijn man.
Wij hebben de eerste aanslag ook nooit gekregen en hier is de situatie al jaren hetzelfde.

Toch maar even bellen maandag.

groetjes,
Marianne

Sascha2

Sascha2

26-09-2009 om 23:03

Ik ook

Ook ik ontving vandaag een blauwe herinnering voor een kennelijk onbetaald gelaten aanslag inkomstenbelasting. Ook erg vreemd, want ik kan me niet herinneren eerder een aanslag te hebben gehad voor dit bedrag. Vreemd. En opvallend dat jullie hetzelfde is overkomen. Huhm, inderdaad maandag even bellen...

Loonbelasting en inkomstenbelasting

"Inkomstenbelasting betaal je toch alleen als je een eigen bedrijf hebt, toch niet als je beiden in loondienst bent?"
Als je in loondienst bent betaal je loonbelasting. Ben je niet in loondienst, maar heb je toch inkomen, dan betaal je daarover IB. Plus: ben je in loondienst en heb je daarnaast ook nog inkomsten, dan betaal je over die overige inkomsten ook IB.
Die overige inkomsten zijn bijvoorbeeld: privegebruik auto van de zaak, rente op je bankrekening, huurwaarde van je huis, lijfrente-uitkeringen, schenkingen, etc.
Moppeke:"Volgens mij klopt er geen bal van, maar kan er zelf pas dinsdag over bellen."
Moet je man veel bijbetalen, of gaat het om tientjes? Vergeet niet een kopie van die aanslag te vragen. Je zult toch op zijn minst moeten weten waarvoor je dan zou moeten betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Moppeke

Moppeke

27-09-2009 om 10:45 Topicstarter

Dank je miriam

Dat is duidelijk.

Maar ik lees nu ook dat anderen precies hetzelfde hebben. Merkwaardig. En dat is ook de reden waarom ik het op het forum heb geplaatst, wellicht is het weer de zoveelste blunder van de belastingdienst.

Een kopie van die eerste aanslag wil ik zeker, want alleen daar kan ik uit opmaken waarom hij die aanslag krijgt, daar staan de bedragen op. Die herinnering is blanco.

Maar jouw uitleg bevestigt mijn beredenatie. Hij is in loondienst. En dat zijn zijn enige inkomsten. Dus het klopt van geen kanten.

Thanks! Moppeke

Wat ook nog kan

Ja, ik krijg ook de indruk dat er best wel eens sprake zou kunnen zijn van een blunder. Laat me raden: er is iets fout gegaan, de naheffing is onderschept en niet verstuurd, maar het zit nog steeds in de computer en dus poept dat ding er automatisch herinneringen uit. Dat is men vergeten.
Maar er is ook nog een andere mogelijkheid: Als je werkegever te weinig loonbelasting inhoudt (je werkgever heeft een fout gemaakt), dan volgt er ook een naheffing IB. Soms is zelfs je werkgever zich van geen kwaad bewust en dat komt dan weer omdat een of ander stokoud regeltje ineens anders begrepen moet worden. De belastingdienst heeft dan nog eens extra op dat regeltje gecontroleerd. Dat kan verklaren waarom meerdere mensen zo'n naheffing krijgen.
Dus juig niet te vroeg. Misschien moet je wel betalen.
Even een andere kwestie: staat er bij op welke datum die naheffing verstuurd zou zijn?
Groet,
Miriam Lavell

Moppeke

Moppeke

27-09-2009 om 19:01 Topicstarter

Re: miriam

Nee, ik kan geen datum vinden wanneer die naheffing verstuurd zou moeten zijn. De tekst van de brief luidt:

"Op 21 september 2009 heb ik geconstateerd dat u een termijn van de aanslag inkomstenbelasting/premie volksver. 2009, aanslagnummer huppeldepup, nog niet of niet volledig hebt betaald. Het gaat om bedrag X. Wellicht is de betaling aan uw aandacht ontsnapt."

Uiterlijk 7 oktober betalen, daarna volgt aanmaning. En daaraan zijn incassokosten verbonden.

Ik kreeg direct argwaan doordat er staat dat manlief een termijn niet betaald zou hebben.

Nou Miriam, we kunnen er nog intensief over nadenken, maar de belastingdienst moet het verlossende antwoord geven vrees ik.

Dat zijn werkgever een fout zou hebben gemaakt, dat zou natuurlijk kunnen, al verwacht ik dat van een groot overheidsapparaat niet. Alhoewel.... de belastingdienst is ook een overheidsapparaat... haha!

Zodra ik weet hoe het in elkaar steekt, meld ik het nog even.

Dank voor je meedenken!

Hetty,*

Hetty,*

27-09-2009 om 20:50

Loonbelasting = inkomstenbelasting

Loonbelasting is niets anders dan een voorheffing op de inkomstenbelasting (I = een onderdeel van de IB.
Het kan juist ontzettend interessant zijn om wel IB in te vullen want vaak komt daar nog wel een teruggave uit. Als je geen IB invult, kun je ook geen extra ziektekosten, hypotheekrente, etc aftrekken. Als je een studie hebt gevolgd is die ook vaak aftrekbaar, maar dat moet je even weten en ik dacht een extra formulier voor aanvragen want dat vertellen ze lekker niet spontaan
Het kan ook zijn dat jullie een aardig spaarsaldo hebben en dat de belastingdienst de opgaven van de bank naast jullie opgave (geen opgave) heeft gelegd.
Groetjes Hetty,*

Sascha2

Sascha2

27-09-2009 om 21:29

Bijzonder toevallig

Nou, de brief die ik gisteren ontving is een kopie van de brief van Moppeke. Bijzonder toevallig. Ook ik werk al jaren in loondienst en begrijp niet dat ik een termijn IB onbetaald zou hebben. Mijn werkgever draagt belasting af, ik geef jaarlijks de definitieve opgave door. Waar dit vandaan komt, begrijp ik inderdaad niet. Maar het klopt, Mopperke, alleen de belastingdienst kan uitsluitsel geven. Leuker kunnen ze het niet maken
Overigens ging het bij mij om een erg klein bedrag, eigenlijk de moeite niet waard...

Jesse_1

Jesse_1

27-09-2009 om 21:36

Voorlopige teruggaaf?

Hier eenzelfde brief, en ik weet zeker dat ik die eerdere aanslag niet heb ontvangen.
Wat ZOU kunnen is dat dit betrekking heeft op een gewijzigde voorlopige teruggaaf IB. Mijn man heeft nl hierop ook een correctie ontvangen, dit gebeurt automatisch na het invullen van je aangifte 2008 - dan worden je inkomstengegevens bijgewerkt en kan je voorlopige teruggaaf iets wijzigen. 'Normale' wijzigingen in je inkomstenbelasting van een lopend jaar worden via je loon gecorrigeerd.
Ik vond nog wel dit: "Belastingdienst herstelt fout automatische voorlopige aanslagen 2009
(23 juli 2009)
De Belastingdienst herstelt de fout met het opleggen van een (aanvullende) automatische voorlopige aanslag. Alle betrokkenen krijgen uiterlijk volgende week een excuusbrief. U hoeft zelf geen actie te ondernemen. U ontvangt zo snel mogelijk, maar uiterlijk eind september een aangepaste voorlopige aanslag van de Belastingdienst. Tot die tijd hoeft u de onjuiste voorlopige aanslag niet te betalen.
Hebt u een wijziging doorgegeven, dan zal de Belastingdienst hier rekening mee houden." op de site van de belastingdienst, dus er is schijnbaar al eerder ook iets fout gegaan...
Ze zullen maandag wel overspoeld worden met telefoontjes, hebben de ambtenaren ook wat te doen .
Jesse

koentje

koentje

27-09-2009 om 23:56

jaja. ik

heb ook zo'n herinnering aan een nooit verstuurde betaling en mijn man ook...

Hier ook,

heeft iemand al gebeld?

groetjes Akka

Hee, ik ook!

Ik kreeg ook een brief van de BD, een herinnering voor een aanslag van maar liefst 11 euro...

Vroeg me ook al af wat dit was, op de VT van 2009 of de teruggave van 2008 kon ik niets terugvinden.

Betalen of niet?

Bellen heeft geen zin, ze kunnen toch nooit iets terugvinden.

Linda

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 10:35

Zelfde bedrag

Linda, ook ik kreeg een bedrag van 11 euro voor mijn kiezen . Allemaal wel heel toevallig, lijkt me zo. Ik herinner me dat ik een paar maanden geleden (weet even niet precies wanneer) een bijgestelde definitieve berekening kreeg, waarbij de VT 2009 met 44 euro naar beneden werd bijgesteld. Dat is inmiddels verwerkt. Verder geen aanslag o.i.d. gekregen. Tot zaterdag dan... Nou het zal mij benieuwen!
Heeft er al iemand gebeld en is die wijzer geworden?

Vic

Vic

28-09-2009 om 11:05

Goh, die vt

Ik kreeg laatst ook een brief waarin stond dat de VT met 44 euro werd verlaagd. Ik kon het bedrag niet thuis brengen, maar vond het niet belangrijk genoeg om erover te gaan bellen. Ben benieuwd of ik die aanslag ook nog krijg.

Hier ook 11 euro en niet eerder een brief

Hier ook 11 euro nabetalen, we hebben uw betaling niet ontvangen enz....

Nee, brief heb ik nooit gehad

Volgens mij heb ik zelf een definitieve liggen van de beldienst van dat jaar, straks even neuzen.

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 11:50

Vic

Nou, dat was toen ook mijn gedachte. Ik snapte niet waarom ik een herstelde aanslag van 44 euro kreeg, maar vond het wel best. Maar met de brief van eergisteren begin ik toch het gevoel te krijgen dat er wat dingen verkeerd gaan. Nu zijn het kleine bedragen, maar ja, ik kan voor totaal 55 euro toch wel een leukere bestemming bedenken .
Toevallig dat jij hetzelfde bedrag kreeg en het niet kon plaatsen.

Vic

Vic

28-09-2009 om 11:55

Sascha2

De VT-brief ging over 2009, dus ik hechtte er weinig waarde aan (gaat om minder dan 4 euro per maand). Dat wordt wel weer rechtgezet met de aangifte die je begin volgend jaar doet. Gaat de naheffing ook over 2009?

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 12:29

Vic

Ja, gaat om het kennelijk niet betalen van een termijn van de aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekering 2009. In die zin zal het inderdaad bij de definitieve berekening wel weer rechtgetrokken kunnen worden, lijkt me.

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 12:37

Gebeld en het antwoord is...

Volgens de belastingdienst gaat het om een uitgekeerde combinatiekorting van 44 euro, terwijl de combinatiekorting is afgeschaft. De 44 euro dient derhalve te worden terugbetaald, maar dat mag in vier termijnen van ieder 11 euro. Een en ander zou middels een mededeling aan mij al eerder bekend gemaakt zijn, maar die mededeling heb ik dus niet eerder ontvangen. Ik krijg nu een kopie.
Kunnen jullie dit plaatsen in jullie omstandigheden?

Vic

Vic

28-09-2009 om 12:54

Kan wel

De combinatiekorting was toch veel meer dan 44 euro? Ik krijg combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting. Bestaat dat dan helemaal niet meer? Wij hoeven niets terug te betalen, volgens mij wordt het gewoon van de resterende maanden afgetrokken.

Vic

Vic

28-09-2009 om 12:55

Al gevonden

"Met ingang van 2009 vervallen de combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting. Daarvoor in plaats is er nu de inkomensafhankelijke combinatiekorting. U krijgt deze korting als u meer dan € 4.619 aan inkomsten uit tegenwoordige arbeid hebt.

De inkomensafhankelijke combinatiekorting is maximaal € 1.765, of € 822 als u 65 jaar of ouder bent."

Moppeke

Moppeke

28-09-2009 om 13:46 Topicstarter

Gek...

In ons geval gaat het ook om 11 euro....

Dat is toch maf? Die bedragen zouden dan toch heel verschillend moeten zijn?

Ik ga morgen bellen, en wil dan in ieder geval een kopie van brief 1

Omber

Omber

28-09-2009 om 15:36

Terugbetaling

In het begin van 2009 heeft de belastingdienst voorlopige teruggaves vastgesteld. Als die lager zijn dan een bepaald bedrag kreeg je deze in 1x uitbetaald. Nu is er dus voor het bedrag van € 44 de teruggaaf teruggedraaid. Maar...je hebt die € 44 dus al eerder ontvangen.

Op de aanpassing van de voorlopige teruggaaf van kort geleden stond dat het bedrag van € 44 in 4 termijnen mag worden terugbetaald = € 11.

Niet betalen en wachten op de aangifte inkomstenbelasting 2009 is helaas niet altijd de beste oplossing. Er zullen nl aanmaningskosten bij komen en die zijn niet gering!

Kortom, advies: checken of je inderdaad in januari/februari een voorlopige teruggaaf hebt gekregen in 1 bedrag. Zo ja, betalen. Als je een voorlopige teruggaaf hebt gekregen die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald, zal het bedrag worden verrekend in de uitbetaling en krijg je nu dus maandelijks € 11 minder...

Groeten.

Nely

Nely

28-09-2009 om 15:59

En ook hier

hebben we afgelopen zaterdag een blauwe brief gehad met het bedrag van 11 euro erin.

Jesse_1

Jesse_1

28-09-2009 om 18:14

Niet helemaal waar omber

Omber: "Op de aanpassing van de voorlopige teruggaaf van kort geleden stond dat het bedrag van € 44 in 4 termijnen mag worden terugbetaald = € 11."
Ik heb de nieuwe voorlopige aanslag 2009 teruggevonden, gedateerd 14 augustus 2009, maar er staat nergens dat ik dit geld (dus) moet betalen en wanneer.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.