Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Freya

Freya

18-04-2018 om 07:46

Inktvlekken

Puberzoon had gisteren een briljant idee. Hij heeft zijn lekkende vulpen uitgewassen in de wastafel in de badkamer. Met inktvlekken op mijn badkamermeubel als resultaat ...

Iemand een briljante suggestie om die inktvlekken te verwijderen? De meest voor de handliggende oplossingen heb ik intussen geprobeerd, en lijken weinig of geen effect te hebben.

Angela67

Angela67

18-04-2018 om 08:33

materiaal?

wat voor materiaal is het badkamermeubel?
gr Angela

Angela67

Angela67

18-04-2018 om 08:35

Dat is een moeilijke.

Zo goed als alle kleurstoffen lossen nogal goed op in zure alcohol, behalve anilineblauw (C.I. 42755, 42780,...), een kleurstof behorende tot de groep van de trifenylmethanen, het hoofdbestanddeel van de meeste blauwe vulpeninkten.
Synoniemen: "waterblauw", "katoenblauw", "China blue", "Bleu de Lyon", "marineblauw", ...

Anilineblauw lost zéér goed op in water, maar eens er ingedroogde vlekken zijn, zijn die maar moeilijk meer te verwijderen.

U zou kunnen beginnen met langdurig inweken in licht alkalisch, warm water (het meeste leidingwater is "van nature" licht alkalisch). Evt. enkele kristallen soda erbij gooien.

Iets anders wat u kan proberen, is de vlekken inwrijven met een dik papje van bakpoeder (natriumbicarbonaat) en enkele druppels water. Laten inwerken.

Als het meubilair porselein is kan u gewoon schrobben met een spons en wat zeep. Van schuurmiddelen genre CIF, VIM en zo ben ik geen fan.
Als er echt moet "geschuurd" worden gebruik ik daarvoor wat gewone zeep, waaraan wat houtzaagsel is toegevoegd.

Suggestie

Inktvlekken komen vaak voor in werkkledij: er blijft al snel eens een vulpen, viltstift enz. achter in de zakken.
Industriële wasserijen gebruiken daarvoor vlekkenoplossers, waarvan de precieze samenstelling een goed bewaard geheim is, maar ze werken zeer goed.
Misschien daar eens vragen of ze een paar druppels kunnen missen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.