Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bieb63

bieb63

04-07-2017 om 22:08

inspiratie gezocht voor eten aankomende dagen

Eigenlijk een heel simpele vraag: wat eten we vandaag... ?

Voor aankomende dagen heb ik fff wat inspiratie nodig. Belangrijk: er moet lekker wat groente in. En verder lekker (maar dat is persoonlijk....) en niet al te ingewikkeld/tijdrovend. Wel voldoende groente.
Niet al te veel eisen verder wbt ingrediënten, behalve iig geen geitenkaas of orgaanvlees of zeebanket.

Wie biedt??


Spinaziesoep

Spinazie koken met boullionblokjes,pureren en evt met war maizena war dikker maken,. Kookroom erbij en lekker met brood. Wij eten dir vaak vooraf aan een turksbrood met vlees.

Hartige taart. ( vooral handig omdat ik de rest invries, )

Soort kip pilaf: kip in stukjes kruiden en bakken,blikje tomatenpuree erbij even aanbakken en dan met sap van blik perziken saus van maken, perziken klein snijden. Ik doe er ok stukjes uit en courgette en tomaat in voor de extra groenten. Lekker met rijst en sla.

Pasta bolognese

Aardappelen met boontjes en kipfilet ( extra aardappelen schillen en de dag er op bakken met vis en worteltjes)

Jackie

Jackie

04-07-2017 om 22:33

Ovenschotels

zijn er jn allerlei varianten. Aardappelschijfjes of pasta (meestal doe ik fusilli), met daar overheen geroerbakte groenten met gehakt en geraspte kaas, in de oven en klaar!

Ook lekker: gehaktballetjes of aardappelen in tomatensaus uit de oven.

Of gewoon lekker wokken, helemaal makkelijk. Kip- of runderreepjes en groenten wokken, saus erdoor en dan eiernoodles er bij.

Dymphne

Dymphne

04-07-2017 om 22:40

Bloemkoolnasi

Nasi van bloemkool. Erg lekker en heel gemakkelijk. Ui en knoflook fruiten. Evt. kipblokjes aanbakken, wat fijngeneden wortel,kool, paprika erbij en wat tage en of chamgingnons en op het laatste de fijngeraspte rauwe bloemkool erbij. En kruiden met ( zelfgemaakte) nasikruiden. Heel veel groenten.

Witlof met brie, appel en walnoot uit de oven. Met gekookte of gebakken aardappelen erbij.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-07-2017 om 22:52

Aardappels

Zeker geen aardappelen, dat vind ik zo'n lelijk woord. Sommige verbasteren het zelfs tot aarpollen Aardappels dus, net als appels.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-07-2017 om 23:20

Maaltijdsalades

Met dit warme weer komen er bij ons voornamelijk maaltijdsalades op tafel. In ons geval wel vaak met vis of geitekaas of noten, omdat ik er één thuis heb die geen vlees eet. Maar je kan eindeloos varieren.
Een van onze favorieten is kidneybonen met veel rauwkost (ijsbergsla, tomaat, komkommer, paprika, uitjes) en blokjes salami (of feta).
Een andere: rauwe witlof met rijst, en dan rode paprika en witte druiven en bosuitjes erdoor en walnoten en blauwe kaas. Of ipv walnoten en kaas gerookte kip als je vlees wil.
Vandaag had ik quinoa met spinazie, paprika, tomaat, komkommer, augurk/uitjes, bosuitjes, zongedroogde tomaat en gerookte zalm en ansjovis. Deze kan ook prima met couscous, en tonijn ipv zalm.
Alle varianten uiteraard ook nog met de nodige verse tuinkruiden en olie/zoetzuur dressing.

bieb63

bieb63

04-07-2017 om 23:48

Dank!

Al de nodige inspiratie meer is welkom uiteraard

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-07-2017 om 07:44

meervoud (ot) en ideetjes

Appels en appelen is goed, appels is het meest gebruikt.

Als je een appel op iemand doet, is het meervoud wel appels. Daar hoort volgens het groene boekje geen streepje op, maar appèl mag weer wel volgens de spellingwijzer onze taal.

Aardappels en aardappelen is goed, aardappelen is het meest gebruikt.

Voor Bieb:

Pastasalade met rode paprika, lenteuitjes, salami, augurkjes, kerstomaatjes, een lekkere vinaigrette.

Witlof klein gesneden, ananas, ham, ei. Daar krieltjes bij.

Preitaart; bladerdeeg, kaas daarop, daar even voorgekookte prei gemengd met knoflook, hamblokjes en n losgeklopt ei op, dan de oven in.

Allerlei soorten sla, zalmsnippers, (restje) pasta, lekkere dressing. Kop soep erbij.

@Emma

@Emma

05-07-2017 om 07:57

Harirasoep uit Marokko

Ze zullen het daar ongetwijfeld beter kunnen, maar deze is erg simpel en heel lekker:
Een ui fruiten met komijnpoeder, kaneelpoeder, gemberpoeder (alledrie 1tl), beetje cayennepeper. Klein blikje tomatenpuree erbij. Liter bouillon erover, liefst rund maar groente kan ook. 3 Stengels bleekselderij snijden, even koken en toevoegen, blik tomatenblokjes toevoegen en een blik linzen. Eventjes laten pruttelen, dan verse peterselie en bij het opdienen verse koriander voor wie dat lekker vindt.
Héérlijk met een broodje met van alles en nog wat

Vesta

Vesta

05-07-2017 om 08:09

gevulde paprika / broccoli ovenschotel

pp: 1 grote rode paprika, 250g aardappelen vastkokend, 50g feta, kledder pesto.

schil de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes of neem een zak minikrieltjes, kook ze en snijd ondertussen de feta in heel kleine blokjes. Halveer de paprika's en leg ze in een ovenschaal.
Oven voorverwarmen op 200°.
aardappelen mengen met feta en pesto en daar de paprika's mee vullen en dan 40minuten de oven in.

Brocolli ovenschotel:

brocolli, brie, walnoten, pasta, thijm.

oven voorverwarmen op 200°C.
Pasta en brocolli koken, in oven schaal, gehakte nootjes, en thijm er over, bedekken met niet al te dunne plakjes brie en 20 minuten in de oven.

Ava

Ava

05-07-2017 om 09:04

ook erg lekker

Shakshuka (vergetarisch; google maar eens, drie verstokte vleeseters vonden het heerlijk).

Gaspatcho (hele smaakvolle koude tomatensoep, hoewel niet erg snel).

Wraps met kip, groenten, tomaten (koud kan ook maar dan zou ik er stokbrood bij eten).

wow die shaksuka

lijkt me lekker! Nog nooit van gehoord, ga ik gauw eens maken.
Wij eten vandaag verse tomatensoep met kaastortellini en doperwten. Daarbij maak ik iets van plaattaartjes met pesto (had ik nog over) en tomaten en een pissaladière. O, en een salade.

Ava

Ava

05-07-2017 om 10:55

Anneque

Nou, shakshuka is ook errrrug lekkerrrr!

Paddington

Paddington

05-07-2017 om 11:52

Pindasoep

met lekker veel groente. Simpel, snel klaar en erg lekker.

Yaron

Yaron

05-07-2017 om 12:07

Shakshuka

Nog nooit van gehoord voor vandaag, maar het staat hier in het weekend op het menu, lijkt mij als niet-vleesliefhebber heerlijk, ben benieuwd wat de rest van het gezin ervan vindt.

burn baby, burn!

Couscous "royale" natuurlijk. Een Maghrebijns-berberse couscous met lam/schaap en kip: hitte bestrijden met hitte!

Pirata

Pirata

05-07-2017 om 16:00

Simpel

Verse frites met sla en worstjes. De friet uit de airfryer. Omdat het vers is, zit er nog een beetje vit C in ook. --

bieb63

bieb63

05-07-2017 om 16:36

weer dank, en

Zie er weer lekkere dingen bij!

Vriendin had ook nog een tip: Italiaanse paprika. Lekker en simpel.
Paar paprika's in blokjes snijden. Aanfruiten in flink olijfolie en even laten sudderen. Vier eieren erdoor doen, peper, zout, evt wat kruiden. Goed roeren, zodat de ei gelijkmatig door het gerecht stolt. Daarbij vlees of vis

Gado Gado

Gado gado! Knapperige groente, evt roerbakken met pindasaus en kip. Rijst is er ook lekker bij. Ik weet het, de echte gado gado is bewerkelijk maar deze snell variant is n goed idee.

Jackie

Jackie

05-07-2017 om 19:23

Anneque

doe je die doperwten door de tortellini of apart?

bouillabaise

Niks beters om deze hete dagen door te komen. Opgediend met croutons en rouille.

Caesar

Caesar

05-07-2017 om 20:32

Dymphne

Wat is er nasi aan jouw nasi recept?

Li

Li

05-07-2017 om 20:34

shakshuka

Wauw, dat maakte ik allang...het heet hier "eiprutje". Maar ja, met die naam is het natuurlijk minder lekker

Belgen

Kom niet aan de Belgische frieten.
Mijn favoriet is friet met stoofvlees. Maar Belgische mayonaise is ook lekker.
En ach ja, die taalstrijd. Spreek je Nederlands willen ze Frans horen, spreek je Frans is het toch Vlaams dat ze willen horen of Duits.

Gewoon warm eten

We eten hier gewoon warm. Morgen rode kool met appeltjes en een (runder)gehaktbal. Vandaag shoarma met ijsbergsla, tomaat en ui, komkommer en sausjes

Caesar

Caesar

05-07-2017 om 20:40

Prei

Ik zou lekker een visje doen op een bedje van prei.
Lekker een filet van witvis, griet of zeebaars bijvoorbeeld
Prei zeer dun snijden en 5 minuten fruiten in royaal boter. Beetje kerrie poeder erdoor en een scheutje witte wijn. 2 minuutjes inkoken. Op smaak brengen met zout. Dan royaal slagroom (niet geklopt) erdoor. 5 minuten zachtjes inkoken.
Lekker visfiletje erop en serveren met gebakken aardappeltjes.
Snel, makkelijk en heeeeel erg lekker!

Pirata

Pirata

05-07-2017 om 20:43

dat klopt caesar

Dat dat lekker is kan ik beamen. Mijn man maakt dat soms voor mij klaar maar dan uit de oven. Dan ligt de vis onderin de schaal en het preimengsel bovenop.

Caesar

Caesar

05-07-2017 om 20:54

Pirata

Uit de oven, dat klinkt erg goed! Maar dan met een wat dikkere vis. Kabeljauw wellicht?

Pirata

Pirata

05-07-2017 om 21:01

dit is 'm

Ja, inderdaad kabeljauw: https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=329882

Een heerlijk recept en helemaal niet moeilijk! Ik dacht wel eerst: wat een rare combinatie, maar iédereen hier in huis lust het. Zelfs mijn kinderen die normaal geen prei blieven. Demi-creme fraiche is hier in huis natuurlijk niet "demi" maar gewone creme fraiche (of slagroom).

Dymphne

Dymphne

05-07-2017 om 21:21

Ceasar

Helemaal niks. Maar het moet een naam hebben. Gebakken geraspte bloemkool had ook gekund.

Caesar

Caesar

05-07-2017 om 21:27

Dymphne

Dat is inderdaad een veel betere naam, want rijst kan ik niet ontdekken in je recept
Bloemkool goreng kan ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.