Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Instortingsgevaar?

In de rubriek 'Werk, Recht en Geld' heb ik een vraag gesteld over aansprakelijkheid bij de verkoop van een woning. Ik ben door alle reacties goed op weg geholpen en heb vooral mijn hoofd weer een beetje terug gekregen.

Nu loop ik me af te vragen: wanneer een vloer van een huis rot is, hoe groot is dan het instortingsgevaar? Van de vloer of van het huis? Wat moet er nu precies zo rot zijn, dat "het dak op de vloer valt" (met dank aan rodebeuk voor die uitspraak). En moet je dat dat kunnen zien aan de rest van het huis? De vloer schijnt gestut te zijn geweest en wat ik begrepen heb lagen er tegels onder.

Ik hoop, dat ik met deze vraag in de goede rubriek post en dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Maddi.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hangt er van af

als de dragende constructie rot is dan moet je dus grootschalig te werk. Als alleen de vloerdelen rot zijn dan moet de vloer open, hier en daar een houten balk vervangen (circa E 250 per balk geloof ik).

staat het huis op houten palen ?

Maddi

Maddi

18-02-2010 om 19:29 Topicstarter

Manda

Hoi Manda,

Ik denk, dat ik onduidelijk ben geweest met mijn vraag.
Eigenlijk weet ik niets van de vloer van het huis. Als je wilt kun je hier lezen waar mijn vraag vandaan komt.

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=7&template=1&actueel=1&archief=0&thread=153454&forumsel=36&forum=36&post=2478372

Toch bedankt,
Maddi

Ja maar kijk

je moet toch ergens kunnen achterhalen (de verkoopfolder ?) of het huis gefundeerd is op houten palen of gemetseld is op staal etc. Uit welk jaar is dat huis zijn er nog bouwtekeningen ?

Als het puur alleen om de vloer (begane grond) gaat die rot is dan is er helemaal niets aan de hand zoals ik al zei. Als de fundering van houten palen is dan kan het huis wel instorten maar dan is het een huis wat zichtbaar al aan het schuiven is, scheuren in de muur etc.

Kijk hier in Haarlem is het zoals wel in meer gemeenten bekend dat er grote delen van de stad last heeft/had van paalrot. ELKE makelaar hier weet precies te vertellen waar dat is. Verder springt elke makelaar hier wat op de vloerdelen in de woonkamers om te checken hoe de balken zijn.

Ik vind (heb een stukje van je draad nu gelezen) het maar een vaag verhaal. Een rotte vloer, tja dan hadden ze hun hoofd onder de vloer moeten steken, als het een rotte houten vloer is moet je dat direct ook kunnen ruiken, dus ik vind het *maar wie ben ik* het maar een vaag verhaal.

Ik wil weten: uit welk jaar is dat huis en wat kan je terug vinden in de verkoopbrochure.

Maddi

Maddi

19-02-2010 om 08:51 Topicstarter

Oei

Ik ben bang dat ik weinig van je vragen kan beantwoorden. Deze informatie ligt niet bij mij. Ik ga vanavond de verkoopbrochure proberen te krijgen. Eigenlijk weet ik weinig van de bouwkundige staat van het huis.

Wat ik wel weet.
- Het is een huis wat na de watersnoodramp is gebouwd. Dus dat moet zo eind jaren 50 geweest zijn.
- Het lijkt me waarschijnlijk, dat het op houten palen staat.
- Het huis vertoont geen scheuren, verzakkingen ofzo.
- Het gaat inderdaad alleen om de vloer in de woonkamer.
- Bouwtekeningen zijn niet meer in ons bezit.
- Geroken heb ik nooit iets.

Je klinkt overigens wel alsof je weet waar je over praat! Ik begrijp nu je eerste reactie wat beter. Tussen de regels door lees ik, dat er aardig wat aan de hand moet zijn wil een huis op instorten staan. We vragen nu de rapporten van de deskundigen op. Op die manier hopen we wat meer informatie te krijgen over de staat van de vloer en het huis.

Maddi.

Ja ik weet er wel wat van

maar ik ben geen bouwkundige. Als de info die je geeft klopt dan kan het huis helemaal niet instorten. Je kan bouwtekeningen opvragen bij de gemeente, die kan dan kopieen maken, kost een eurotje of E 20,- daar zou je zo van kunnen aflezen/zien wat de constructie is, gemetseld of op houten palen. Als het huis na de jaren 50 gebouwd is is het vermoedelijk (maar dat weet een bouwkundige beter dan ik) gemetseld op staal of staat het op stalen palen.

Als het alleen om de vloer gaat, dus alleen de houten delen waar de toplaag (tegels zei je ?) op ligt dan kan er helemaal geen verzakking plaats vinden, zo'n vloer is maar een stel plankjes en heeft niets met de dragende constructie te maken. De vloer (houten planken vermoedelijk) moet er dan gewoon helemaal uit en dan een nieuwe ondervloer plaatsen met platen, daarover heen komt dan nieuw parket of plavuizen etc. Er kunnen wat rotte dragende balken onder zitten die dan ook vervangen moeten worden.

Als de zandlaag eronder vochtig is dan moet je dat kunnen ruiken en zien, je kan dat bijvoorbeeld zien aan de staande muren die moeten dan ook vochtig zijn, er ligt dan ook bijvoorbeeld veel water na een regenbui in de tuin omdat de grond dan al verzadigd is. Dat zelfde probleem moeten de buren dan ook hebben. Bovendien heeft de aankopend makelaar dan wat laten liggen, hij/zij had dat direct moeten zien en nader moeten controleren.

Dus ja je kan door een rotte vloer zakken, maar een huis verzakt niet door een rotte vloer.

Maddi

Maddi

20-02-2010 om 09:35 Topicstarter

Manda

Bedankt Manda!

Ik heb voldoende aanknopingspunten van je gekregen om verder te kunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.